Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ،خون بند ناف در جنین داخل رحم جریان دارد و سرشار از سلول‌های بنیادی است.نگهداری خون بند ناف می‌تواند بعد‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌های سخت مورد استفاده قرار گیرد.

از نظر علمی نمونه خون بندناف فریز شده در ۱۹۶- درجه سانتی‌گراد تا ۲۰ سال قابل نگهداری است، ولی آمار‌های جهانی بهترین زمان استفاده از نمونه را در پنج سال اول بعد از فریز اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر  شمسائی متخصص زنان و زایمان در خصوص ذخیره سازی سلول‌های بنیادی  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ،گفت: سلول‌های بنیادی سلول‌های تشکیل دهنده بدن انسان محسوب می‌شوند که پس از ایجاد، تقسیم شده و در قسمت‌های مختلف بدن تکثیر می‌شوند.

وی افزود: به طور کلی در هر موردی که می‌شود از سلول‌های بنیادی مغزاستخوان استفاده کرد، سلول‌های بنیادی خون بندناف نیز قابل استفاده است.

شمسائی با اشاره به مزایای سلول‌های بنیادی خون بندناف نسبت به سلول‌های مغزاستخوان و خـون محیطـی افزود: نبود خطر برای مادر و نوزاد، جمع‌آوری آسان بدون درد برای مادر یا نوزاد، کاهش احتمال آلودگی ویروسی، عدم انصراف دهنده به علت درد یا بیماری یا رضایت وی به هنگام اهدا، از مهم‌ترین مزایای استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف نسبت به سلول‌های بنیادی مغزاستخوان و خـون محیطـی است.

وی به برخی کاربرد‌های آتی سلول‌های بنیادی اشاره کرد و گفت:این سلول‌ها در درمان دیابت تیپ (۱) وابسته به انسولین (بیماری‌های قلبی عروقی، لوپوس، بیماری‌های نورولوژیک مانند سکته مغزی، پارکینسون و آلزایمر، کمخونی‌ها و نقص ایمنی، بیماری‌های کبدی به کار رفته‌اند.

دکتر شمسائی افزود:خون‌گیری از ورید بندناف انجام می‌شود و تجربه نشان داده است در زایمان طبیعی، نمونه خون بندناف حجم بیشتر و تعداد سلول بیشتری نسبت به زایمان سزارین دارد.

وی می‌گوید:در زایمان طبیعی، خون‌گیری داخل رحمـی اسـت و بـه علت انقباضات رحم جهت بیرون راندن جفت به خارج رحم، این انقباضات به مانند یک پمپ طبیعی عمل کرده و باعث تخلیه تقریبا کامل خون جفت می‌شود.

متخصص زنان و زایمان افزود:در این‌گونه موارد، احتمال مخلوط شدن خون جنین با خون مادر بسیار کم است، البته در زایمان طبیعی میزان آلودگی نسبت به زایمان سزارین کمی بیشتر است، زیرا بندناف از کانال زایمان خارج می‌شود لذا در زایمان طبیعی خون‌گیر باید شرایـط سترونـی را کـاملا رعایت کند تا احتمال آلودگی به حداقل برسد.

 شمسائی گفت:در زایمان سزارین، خونگیری می‌تواند داخل رحمی (قبل از جداشدن جفت از دیواره رحم) یا خارج رحمی باشد، یعنی پس از جدا شدن جفت از دیواره رحم و خروج از بدن مادر خونگیری انجام شود.

وی افزود:در این‌گونه موارد خونگیری داخل رحمی نسبت به خارج رحمی ارجح است؛ زیرا هنوز ارتباط جفت و رحم مادر برقرار است و خون بیشتری جمع‌آوری می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان  می گوید:در خون‌گیری خارج رحمی میزان خون جمع‌آوری شده نسبت به حالت‌های دیگر کمتر است،بر اساس نیروی جاذبه به علت تفاوت ارتفاع، خون از جفت به سمت کیسه جمع‌آوری در جریان است،در این نوع خون‌گیری احتمال اختلاط خون مادر و جنین نسبت به حالت‌های دیگر بیشتر است، زیرا جفت کنده شده و آسیب دیده است.

 شمسائی افزود:خون جفت باید در مدت ۳ تا ۵ دقیقه جمع‌آوری شود، زیرا پس از این مدت زمان، احتمال لخته شدن خون در جفت و بندناف افزایش پیدا می‌کند میزان خون بندناف جمع‌آوری شده تقریبا ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌لیتر است که این میزان بستگی به نوع خونگیری، نوع زایمان، حجم و وزن جفت و دیگر شرایط ناشناخته دارد.

منطقه کلامپ زدن بندناف و زمان کلامپ کردن نیز در میزان خون جمع‌آوری شده موثر است.

امروزه در اغلب کشور‌های توسعه یافته بانک خون بند ناف وجود دارد که خون بندناف نوزاد به جای دور ریختن ذخیره نموده و در آینده برای خود او یا سایر بیماران استفاده می‌شود.

والدین قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت نام در این بانک کنند

خانم برینی پور یکی از مادرانی است که برای کمک به سلامتی خانواده خود به فکر ذخیره خون بند ناف نوزاد خود افتاد.

او می گوید اصلی ترین موضوعی که باعث شد من به سراغ این کار بروم  بیماری هایی نظیر سرطان بود که نزدیکان و اطرافیانم درگیر آن بودند.

خانم برینی پور اولین و تنها فرزند خود را در سن ۳۳ سالگی به دنیا آورد.

وی گفت: از ۷ ماهگی که باردار شدم بعد از انجام دو آزمایش غربالگری و اطمینان از سلامت جنین به بانک خون بند ناف نمایندگی هرمزگان رفتم.

خانم برینی پور به همکاری بسیار خوب کارکنان بانک اشاره کرد و گفت :در ابتدا هیچ هزینه ای از من و همسرم دریافت نشد و تمام مشاوره ها را رایگان برای ما انجام دادند.

او می گوید:هنگام زایمان نیز همکاری خوبی به لحاظ حضور ماما و دریافت سریع و به موقع خون بند ناف و فریز آن انجام شد.

خانم برینی پور گفت:اکنون نیز با این بانک در ارتباط هستم.

کوهکن مسئول بانک خون رویان هرمزگان هم در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ،گفت: بلافاصله بعد از زایمان، بندناف از نوزاد جدا می‌شود و توسط یک سوزن خون از بندناف و جفت جمع‌آوری و به کیسه‌های خون منتقل می‌شود.

سپس خون بند ناف نوزاد منجمد و در بانک نگهداری می‌شود تا چنانچه نوزاد در بزرگسالی مبتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان خون شود برای درمان استفاده شود.

کوهکن می گوید:در ایران سالانه حدود ۱۵ هزار متقاضی ذخیره‌سازی خون بند ناف وجود دارد.

وی افزود:در حال حاضر بیشترین استفاده از بانک خون در درمان سرطان خون اطفال بوده و نتیجه خوبی هم از آن حاصل شده است.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت:بیش از ۵۰۰ بانک خون بندناف در سراسر جهان وجود دارد و تاکنون ۴۰ هزار پیوند خون بندناف در جهان صورت گرفته و این در حالی است که سالانه حدود سه هزار پیوند جدید به این آمار اضافه می‌شود و اکثر آنها کودکانی هستند که زندگی خود را به وسیله خون بندناف و جفت بهبود بخشیده‌اند.

کوهکن افزود:در بانک خون رویان نمایندگی هرمزگان که از سال ۸۸ آغاز به کار کرده، هزار و  ۸۰۰ نمونه خون ذخیره سازی شده است.

مسئول بانک خون رویان هرمزگان گفت: این مرکز علاوه بر ارائه خدمات به هرمزگانی‌ها به مراجعه‌کنندگان استان‌های بوشهر وجنوب فارس و شرق کرمان هم خدمات ارائه کرده است.

کوهکن افزود: هزینه نگهداری خون بندناف نوزادان در هنگام قرارداد سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در دو قسط است.

کوهکن گفت:به خانواده‌ها توصیه می‌شود اقدام به ذخیره سازی خون در این بانک کنند و در تامین سلامت فرزندان و خانواده خود تاثیر گذار باشند.

وی با اشاره به اینکه بانک خون در سراسر کشور نمایندگی دارد، اعلام کرد: خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به دفتر نمایندگی استان، سلامتی را برای خانواده خود ذخیره کنند.

چرا باید خون بند ناف نوزاد خود را در بانک خون نگه داریم؟

خون بندناف نوزاد منبع بسیار زیادی از سلول‌های بنیادی است که به طور ژنتیکی مربوط به کودک و خانواده است.

سلول‌های بنیادی می‌توانند به انواع دیگر سلول‌ها در بدن تبدیل شوند، تا رشد و پیشرفت جدیدی را ایجاد کنند.

تبدیل این سلول‌ها راهی برای درمان سرطان خون و برخی اختلالات ارثی سلامتی است. همچنین ممکن است سلول‌های بنیادی از خون بندناف نوزادتان، در درمان بیماری‌های خاص و یا مشکلات والد یا خواهر یا برادر نیز موثر باشند.

 نگهداری خون و سلول‌های بنیادی در بانک خون بندناف نوعی بیمه است.

با این حال استفاده از بانک خون بند ناف می‌تواند آرامش ذهنی را در اختیارتان بگذارد تا در صورت بروز مشکل راهی برای حل مشکلتان داشته باشید.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۱۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به انجام زایمان‌ها و سزارین‌های تقویمی، گفت: انجام زایمان‌های زودرس باعث افزایش خطر عفونت و انتقال نوزاد به بخش ICU می‌شود.

به گزارش مشرق، زهرا طاولی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت با بیمارستان‌هایی ‌که سزارین‌های تقویمی در تاریخ‌های رند مانند ۱/۲/۱۴۰۳ انجام می‌دهند چه برخوردی دارد، اظهار کرد: پیش از آغاز سال جدید، به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ کرده‌ایم که تاریخ‌های رُند تقویم را احصا کنند و فرمولی را نیز درباره تعداد زایمان‌های منطقی در بیمارستان‌ها به آن‌ها ارائه کردیم؛ در صورتی که تعداد زایمان‌ها در این تاریخ‌ها در بیمارستان‌ها از تعداد معمول در روزهای دیگر، فراتر برود نمره منفی در کارنامه جوانی جمعیت بیمارستان‌ها درج و موضوع بررسی می‌شود.

وی افزود: ممکن است این کارنامه در اعتباربخشی بیمارستان‌ها نیز تاثیرگذار باشد. اگر بیمارستانی افزایش چشمگیری در موارد سزارین و زایمان طبیعی در این روزها داشت با آن به این شیوه برخورد می‌شود.

طاولی ادامه داد: مادران باید به این نکته توجه کنند که مغز جنین در ۳۹ هفتگی تکامل می‌یابد و برای تکامل ریه‌های جنین نیز باید این مدت زمان طی شود.

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت گفت: افرادی که سزارین‌ و زایمان طبیعی را در این تاریخ‌ها و قبل تکامل جنین انجام می‌دهند به سلامتی خود و جنین خود ظلم می‌کنند زیرا اگر نوزاد زودتر از موعد به دنیا بیاید احتمال عفونت و انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان افزایش می‌یابد. همچنین مادرانی که اقدام به زایمان زودرس‌ به روش القایی می‌کنند در فرآیند طبیعی و فیزیولوژیک زایمان طبیعی قرار نمی‌گیرند و مادرانی که سزارین می‌کنند نیز متحمل عوارض شدیدتری نسبت به زایمان طبیعی تجربه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • به ازای هر ۸۴۰ تولد یک نوزاد دچار شکاف لب می‌شود
  • خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۳۰۲۰۴-۱۴:۰۴
  • امتناع تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها!
  • مهارت کارشناسان اورژانس ناجی مادر و نوزاد دوقلویش
  • تولد ۷۰ نوزاد در مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند
  • وقوع یک میلیون و ۹۰ هزار زایمان در کشور در سال گذشته/ زایمان طبیعی سبب کاهش مشکلات تنفسی جنین
  • هوس لاکچری در ۰۳/۰۳/۰۳
  • ماجرای صف کشیدن برای تولد در تاریخ رند | ویدئو
  • فیلم| تولد یک نوزاد فلسطینی پس از شهادت مادرش در بمباران
  • هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار