Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- پایان صبر یکساله ایران به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بی‌تعهدی غرب نسبت به یک پیمان بین‌المللی، با دو گام متقابل تهران و اولتیماتوم 60 روزه به امضاکنندگان برجام همراه شد؛ این اقدام تاکنون واکنش‌های مختلف کشورها را به همراه داشته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها، دو گام نخست ایران شامل «توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و آب‌سنگین برای 60 روز» را به اعضای برجام اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز برمی‌گردیم؛ در غیر این صورت، 2 اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.
این اولتیماتوم ایران به دیگر اعضای برجام، با دعوت سفیران کشورهای آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه و تسلیم نامه رئیس‌جمهوری از سوی سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها، صورت گرفت.
مهم ترین واکنش ها به اولتیماتوم برجامی ایران در طول 48 ساعت گذشته به شرح زیر است:

** سی ان ان: ترامپ شماره تماس داد
شبکه خبری سی ان ان به نقل از یک دیپلمات آمریکایی گزارش داد که ترامپ پس از پیشنهاد تماس به مقام های ایران، شماره تلفنی را به سوئیس داد تا در اختیار آنها بگذارد.
سی ان ان در تارنمای خود نوشت: یک منبع دیپلماتیک گفت که کاخ سفید پس از پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به مقام های ایرانی برای تماس با وی، شماره تلفنی را به سوئیس داده که در اختیار تهران بگذارد.
این منبع دیپلماتیک در عین حال گفت: احتمالا سوئیس این شماره را در اختیار ایران قرار نمی دهد، مگر آنکه مقام های ایرانی به صورت مشخص درخواست دریافت این شماره را داشته باشند؛ اما ظاهرا خیلی بعید است که ایرانی ها این کار را بکنند.

** آمریکا استقرار سامانه موشکی جدید در منطقه را تایید کرد
وزارت دفاع آمریکا اعزام ناو جدید به خلیج فارس و استقرار سامانه موشکی پاتریوت در این منطقه را تایید کرد.
ک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت: «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا تایید کرده است که سامانه موشکی پاتریوت بیشتری در منطقه خلیج فارس مستقر شود.
این اقدام در حالی صورت می گیرد که آمریکا هفته گذشته مدعی شد که به دلیل وجود تهدید از سوی ایران علیه نیروهای آمریکایی در منطقه، یک ناوگروه هواپیمابر را به همراه چهار بمب افکن به خلیج فارس اعزام می کند.
ادعای آمریکایی ها در حالی بود که منبع اطلاعاتی آن ها برای تهدید ادعایی از سوی ایران، سرویس های جاسوسی رژیم صهیونیستی بوده است.

** نوری مالکی نسبت به اقدامات جنگ طلبانه آمریکا هشدار داد
نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق، نسبت به اقدامات تحریک آمیز و جنگ طلبانه آمریکا علیه ایران و منطقه هشدار داد.
نوری المالکی دبیرکل حزب الدعوه و رهبر ائتلاف دولت قانون، روز جمعه با صدور بیانیه ای با هشدار نسبت به عواقب افزایش تنش میان آمریکا و ایران، خواستار پایان بحران میان دو طرف از طریق گفت وگو و دوری جستن از تحمیل وضعیت و استفاده از زور شد.

** حکیم خواستار میانجیگری بغداد میان تهران و واشنگتن شد
سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق خواستارمیانجیگری بغداد میان تهران و واشنگتن برای - به گفته او - جلوگیری از بروز جنگ در منطقه شد.
سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق روز جمعه در سخنانی در مراسم بزرگداشت دهمین سال درگذشت سید عبدالعزیز حکیم، در بغداد گفت: دولت عراق باید به جای نقش وسط بازی کردن، نقش واسطه را بازی کند و مانع بروز هر گونه جنگ احتمالی در منطقه شود.
وی افزود: ما خطرات ناشی از درگیری ایران و آمریکا را بر عراق می دانیم، عراق در قلب منطقه و در مرکز جغرافیای درگیری قرار گرفته و ما باید کشور را از قطب بندی ها دور نگه داریم.
عمار حکیم گفت: دولت عادل عبدالمهدی (نخست وزیر) باید اقدام به میانجیگری میان تهران و واشنگتن کند و نقش خود را برای کاهش شدت تنش و بحران بین دو طرف انجام دهد چرا که این امر روی عراق نیز تاثیرات منفی خواهد داشت.

** آلمان: تلاش ها برای عملیاتی کردن اینستکس ادامه دارد
سخنگوی وزارت خارجه آلمان با تاکید دوباره بر پایبندی کشورش به برجام و همکاری با 2 طرف دیگر اروپایی این توافق، گفت که برلین گفت و گو با ایران را برای عملیاتی کردن اینستکس ادامه می دهد.
«ماریا آدبار» سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان افزود: 3 کشور اروپایی طرف برجام برای عملیاتی کردن کانال مالی موسوم به اینستکس برای تسهیل تبادلات مالی با ایران به شدت در حال تلاش هستند.
آدبار در یک کنفرانس خبری ضمن تاکید دوباره بر پایبندی کشورش به توافق هسته ای با ایران، خواستار تداوم اجرای کامل این توافق از سوی تهران شد.
وی دلایل تاخیر در عملیاتی شدن اینستکس را ماهیت پیچیده تحریم های آمریکا و همچنین برخی انتظارات مطرح شده از سوی طرف ایرانی عنوان کرد.

** چین: برجام باید به طور کامل و موثر اجرا شود
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: برجام یک توافقنامه چند جانبه مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است و برای حفظ نظام منع گسترش سلاح هسته ای و صلح و ثبات در خاورمیانه بسیار مهم است و باید به طور همه جانبه و موثر به اجرا گذاشته شود.
گنگ شوانگ روز جمعه در نشست خبری روزانه خود در پکن در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه ایران، منجر به وخامت اوضاع در منطقه شده و چین نسبت به آن متاسف است.
وی با اشاره به اینکه مقابله و درگیری راه برون رفت از مساله نیست و گفت و گو و مشورت یگانه راه حل آن است از همه طرف ها دعوت کرد خویشتنداری را حفظ، گفت و گو را تقویت و برای حفظ برجام تلاش کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: مایل نیستیم شاهد نوسانات شدید در بازار انرژی یا وخامت اوضاع در خاورمیانه باشیم چین همچنان تعهدات خود در موضوع برجام را مراعات می کند و به اتفاق دیگر طرف های برجام برای حفظ آن تلاش خواهد کرد.

** ژاپن: مایل به میانجیگیری میان ایران و آمریکا هستیم
معاون دبیر کابینه ژاپن اظهار امیدواری کرد با توجه به رابطه خوبی که توکیو با ایران و آمریکا دارد بتواند میان دو کشور میانجیگیری کرده و قرارداد هسته ای ایران موسوم به برجام را نجات دهد.
یاسوتوشی نیشیمورا در جمع خبرنگاران در توکیو افزود: خواهان بکارگیری روابط دیرینه ژاپن با ایران برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه‌ هستیم.
وی اظهار کرد: تهران اعلام کرده است که از برجام خارج نشده و همچنان به این قرارداد بین المللی پایبند است و توکیو هم برنامه ایران در مورد برجام را به دقت زیر نظر دارد.
ژاپن همواره از توافق هسته ای ایران حمایت کرده است و با وجود روابط نزدیک با واشنگتن، بر ادامه همکاری های اقتصادی با ایران تاکید داشته است.

** واکنش پاکستان به تنش های اخیر بین ایران و آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به تشدید تنش میان ایران و آمریکا گفت:ما این تحولات را رصد می کنیم.
«محمد فیصل» در پاسخ به پرسش خبرنگاران اظهار داشت: اسلام آباد از نزدیک تنش ها بین تهران و واشنگتن را رصد می کند.
وی در واکنش به تشدید تنش ها در خاورمیانه و اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس گفت که اسلام آباد بر حل مسالمت آمیز مسائل از طریق مذاکرات تاکید دارد.

** حماس:تصمیم ایران درباره برجام نشانه شجاعت است
نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لبنان روز جمعه تاکید کرد، تصمیم ایران درباره برجام به دنبال پایبند نبودن اعضای آن نشانه شجاعت است.
احمد عبدالهادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در لبنان با اعلام این مطلب افزود،این تصمیم علاوه بر این نشانه اعتماد به نفس ایران به نقاط قوت خود در مقابله با برنامه های آمریکایی - اسرائیلی در منطقه است.
وی خاطر نشان کرد، تصمیم های دیگر ایران در روزهای اخیر نظیر تروریست شمردن نیروهای امریکایی در منطقه به دنبال وارد کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریسم توسط امریکا نیز نشانه شجاعت و اعتماد به نفس ایران در برابر واشنگتن است.
نماینده حماس در لبنان تاکید کرد، این تصمیمات نشانگر ایمان دولت و مردم ایران بر حقانیت آنهاست و به همین دلیل یک منطق قوی در مقابل این برنامه های آمریکایی- صهیونیستی دارند.
عبدالهادی تصریح کرد، ما از تصمیماتی که برای مقابله با اقدامات آمریکا در ارتباط با موضوعاتی نظیر به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر خاک عربی و اشغالی جولان سوریه ، اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت این رژیم و فشار بر ایران در موضوع صادرات نفت حمایت می کنیم.

** تهدید مقام نظامی آمریکا به اعزام ناوهواپیمابر به تنگه هرمز
«جیمز مالوی» فرمانده نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه بامداد جمعه تهدید به اعزام یک ناو هواپیمابر به تنگه هرمز کرد.
مالوی مدعی شد که اطلاعات آمریکا که حاکی از وجود تهدید از جانب ایران است مانع از اعزام ناوهواپیمابر به تنگه هرمز در صورت نیاز نخواهد شد.
وی افزود: اگر نیاز به عبور از تنگه هرمز باشد این کار را خواهم کرد. من در هر شرایطی این کار را انجام خواهم داد و برای من اعزام ناوهواپیمابر به هر مکانی در خاورمیانه مشکلی ندارد.
هرچند وی مشخص نکرده است که کشتی های جنگی همراه با ناوهواپیمابر آبراهام لینکلن به تنگه هرمز اعزام خواهد شد یا خیر.
پیشتر جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا با تهدید ایران اعلام کرده بود که گروه تهاجمی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به همراه یک نیروی ضربت از هواپیماهای بمب افکن به منطقه فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در خلیج فارس اعزام می شوند.
بولتون ادعا کرده بود که هر گونه حمله به منافع ایالات متحده یا متحدانش با نیروی ضربتی آمریکا مواجه خواهد شد.
وزارت دفاع آمریکا همچنین روز پنج شنبه اعلام کرد که ایالات متحده به منظور دفاع از آنچه منافع این کشور در خلیج فارس نامیده شده است، بمب افکن های راهبردی بی-52 نیروی هوایی این کشور را به پایگاه «العدید» قطر اعزام کرده است.

** رئیس پنتاگون: بیانیه پمپئو انتظاراتمان را از ایران روشن کرد
وزیر دفاع پیشنهادی ترامپ، بیانیه وزیر خارجه آمریکا را محصول هماهنگی با پنتاگون دانست و گفت: در این بیانیه به خوبی انتظارات و چگونگی پاسخگو کردن ایران روشن شده است.
پاتریک شاناهان روز پنج شنبه در گفت وگو با شبکه اینترنتی گیگل نخستین گفت وگوی خود را پس از معرفی به عنوان وزیر دفاع آمریکا انجام داد و درباره اولویت های خود این وزارت خانه افزود: ما با یکدیگر کار می کنیم؛ استراتژی دفاع ملی به طور قطع، بالاترین اولویت ما است.
وی ادامه داد: اما در واقعیت می توان گفت که هر روز رویدادهای جهانی در حال رخ دادن است و باید بشقاب های زیادی را به گردش درآورد.
نامزد ترامپ برای وزارت دفاع آمریکا درباره ایران هم گفت: همانگونه که می توانید ببینید این یک مساله مهم و بروز یافته است. من صبح امروز با مایک پمپئو وزیر خارجه دیدار داشتم. به بیانیه او نگاه کنید. من فکر می کنم آن یک بیانیه ای است که با همکاری خوب نوشته شده است.
شاناهان در پاسخ به اینکه آیا استقرار نظامی هم شامل این مساله می شود، افزود: من فکر می کنم این بیانیه به خوبی انتظارات و اینکه چگونه آنها را پاسخگو نگهداریم، روشن کرده است.

** پمپئو: به دنبال جنگ نیستیم
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعاهای بی اساس علیه ایران گفت که واشنگتن به دنبال جنگ با ایران نیست.
پمپئو در بیانیه ای که در تارنمای وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، ایران را به «اقدامات تهدیدآمیز» متهم کرد و اظهار داشت: پاسخ ایالات متحده و شرکا و متحدان ما روشن بوده است ما به دنبال جنگ نیستیم.
وزیرخارجه آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه گفت: همانطور که رئیس جمهور ترامپ دیروز گفت، او «منتظر روزی است که با رهبران ایران ملاقات کند تا به توافقی دست یافته و بسی مهمتر از آن اینکه گام هایی برداشته شود تا به ایران آینده ای داده شود که شایستگی اش را دارد.»

** صدراعظم آلمان: اروپا خواهان پرهیز از تشدید اختلاف با ایران بر سر برنامه اتمی است
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: اتحادیه اروپا خواهان پرهیز از تشدید اختلافات با ایران درخصوص برنامه اتمی است.
مرکل افزود: تهران باید بپذیرد که منافعش به ادامه پایبندی این کشور به توافق هسته ای مرتبط است.

** عبدالمهدی: عراق بخشی از تحریم های ضد ایرانی نخواهد بود
نخست وزیر عراق خطاب به سفرای سه کشور اروپایی دربغداد برای چندمین بار موضع کشورش مبنی بر این که بغداد بخشی از نظام تحریم های آمریکا علیه ایران نخواهد بود، تکرار کرد.
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق روز پنجشنبه در دیدار سفیران کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه در بغداد، بار دیگر تاکید کرد که بغداد بخشی از نظام های تحریمی آمریکا علیه ملت ایران نخواهد بود.
در این دیدار همچنین در خصوص آخرین تحولات منطقه در سایه تنش جاری میان آمریکا با جمهوری اسلامی ایران بحث و گفت و گو شد.
عبدالمهدی خطاب به سفرای اروپایی گفت: تاکید عراق داشتن روابط و همکاری با همه همسایگان و کشورهای عربی و منطقه ای و جهان از جمله آمریکا و ایران است.
وی افزود: روابط عراق در تقویت امنیت و ثبات منطقه و رونق اقتصادی در منطقه و جهان نقش دارد و سفیر اخیر من به کشورهای عربی، منطقه ای و اروپایی در همین راستا بود.
نخست وزیر عراق اظهار داشت: روابط متوازن عراق جایگاه شایسته این کشور را به آن بازگرداند و به نوبه خود نیز در ثبات داخلی آن تاثیر مثبت گذاشته است.
عبدالمهدی گفت: باور عراق به گفت و گو و رسیدن به تفاهم برای حل همه مشکلات با همسایگان و اولویت دادن مشترکات بر اختلافات و وارد نشدن به قطب بندی های سیاسی و سیاست آشکار و اعلام شده بغداد مبنی بر این که جزیی از نظام تحریم های آمریکایی علیه ایران نخواهد بود، محورهای این سیاست متوازن است.

** ترامپ بار دیگر خواهان گفت وگو با ایران شد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درحالی که شدیدترین تحریم ها را علیه مردم ایران اعمال کرده است، خواهان تماس مقام های تهران با خود شد.
ترامپ در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید از بیان علت اعزام ناوگروه آبراهام لینکلن به خاورمیانه امتناع کرد و اظهار داشت: ما اطلاعاتی داریم که شما از آن آگاه نیستید. این اطلاعات بسیار تهدیدآمیز بوده و ما باید امنیت زیادی در این کشور و جاهای دیگر داشته باشیم.
پیشتر جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا با تهدید ایران اعلام کرده بود که گروه تهاجمی ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به همراه یک نیروی ضربت از هواپیماهای بمب افکن به منطقه فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در خلیج فارس اعزام می شوند. وی این اقدام را حاوی پیامی به ایران عنوان کرده بود.
ترامپ در کنفرانس خبری خود در پاسخ به این پرسش که آیا خطر تقابل نظامی با نیروهای آمریکایی در منطقه وجود دارد، گفت: به نظر من، همیشه می توان این را گفت. نمی خواهم بگویم نه. اما امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد.
ترامپ که پیشتر نیز برای مذاکره با مسئولان ایران ابراز علاقه کرده بود، این بار نیز گفت: کاری که آنها باید انجام دهند این است که با من تماس بگیرند و [به صحبت] بنشینند. ما می توانیم توافق کنیم، توافقی منصفانه. ما فقط نمی خواهیم که آنها سلاح هسته ای داشته باشند که این خواسته بسیار زیادی نیست. ما کمک خواهیم کرد که آنها خود را به وضعیت مطلوب برگردانند.
وی افزود: آنها باید تماس بگیرند. اگر این کار را انجام بدهند ما آماده صحبت با آنها هستیم.
ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت که «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا به دلیل گفت وگو با ایران و نقض قانون لوگان «باید تحت پیگرد قرار گیرد.»
رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت: دوست دارم آنها با من تماس بگیرند. جان کری زیادی با آنها صحبت می کند. کری به آنها می گوید که تماس نگیرند. این نقض قانون لوگان است. صادقانه بگویم او باید به خاطر این مساله تحت پیگرد قرار بگیرد.

** روسیه با هشدار به آمریکا تحریم بخش فلزات ایران را محکوم کرد
وزارت امور خارجه روسیه ساعاتی پس از نشست شورای امنیت این کشور به ریاست ولادیمیر پوتین با انتشار بیانیه ای ضمن هشدار شدید به آمریکا در خصوص اقدامات خصمانه علیه ایران، تحریم بخش فلزات ایران را به شدت محکوم کرد.

** شورای امنیت روسیه با محوریت برجام تشکیل جلسه داد
رئیس جمهوری روسیه با اعضای شورای امنیت این کشور درباره برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام گفت وگو کرد.
در این نشست اضطراری که به ریاست ولادیمیر پوتین و با حضور اعضای دائمی شورای امنیت روسیه برگزار شد، تصمیم تهران برای توقف اجرای برخی از بندهای برجام بررسی و مورد تبادل نظر قرار گرفت.
در این نشست همچنین تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
علاوه بر آن برخی موضوعات مهم داخلی روسیه نیز مطرح و درخصوص آن گفت وگو شد.

** ترکیه: تحریم آمریکا علیه ایران به همه منطقه زیان می رساند
«مولودچاووش اوغلو» وزیرخارجه ترکیه روز پنجشنبه در واکنش به تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: ایران کشور همسایه ما است و تحریم ها تنها به این کشور ضرر نمی زند بلکه به همه منطقه زیان خواهد رساند.
وزیر خارجه ترکیه گفت: تحریم ها فقط به ایران زیان نخواهد رساند بلکه به همه منطقه زیان می رساند.

** مکرون: همه ما باید کاری کنیم که ایران در توافق هسته ای بماند
«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه با دعوت به خویشتنداری در باره توافق هسته ای گفت:همه ما باید کاری کنیم که ایران در توافق هسته ای باقی بماند.
مکرون رئیس جمهوری فرانسه پیش از نشست اتحادیه اروپا در رومانی به خبرنگاران گفت که توافق هسته ای باید حفظ شود و امضاکنندگان این توافق باید هر کاری می توانند انجام دهند تا تضمین شود جمهوری اسلامی ایران به آن احترام می گذارد.
مکرون در ادامه افزود: ایران باید در این توافق نامه باقی بماند و ما باید هر کاری می توانیم انجام دهیم تا تضمین شود ایران در برجام می ماند.
رئیس جمهوری فرانسه همچنین از توافق هسته ای قدرتهای جهان با ایران به عنوان یک توافق خوب یاد کرد اما در عین حال خاطر نشان کرد که توافق هسته ای باید با دیگر توافق ها در مورد مسئله توسعه برنامه موشکی ایران و نقش ایران در خاورمیانه تکمیل شود.

** بیانیه اتحادیه اروپا در پاسخ به تصمیم برجامی ایران
اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد: اعضای این اتحادیه همچنان از توافق هسته ای با ایران حمایت به عمل می آورند اما هر گونه اولتیماتوم را در مورد برجام رد می کنند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان امروز در بیانیه ای اعلام کردند: از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنیم و تبعیت ایران را تحت تعهداتش در قبال توافق هسته ای مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.
این بیانیه می افزاید :هرگونه اولتیماتوم را در مورد برجام رد می کنیم .
در متن بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: ما با نگرانی زیاد بیانیه ایران را در مورد تعهداتش در قبال توافق هسته ای مشاهده می کنیم. ما به طور کامل متعهد به حفظ و اجرای کامل توافق هسته ای هستیم؛ توافقی که یک دستاورد کلیدی در ساختار عدم اشاعه هسته ای جهانی و به نفع امنیت همه ماست. قویا از ایران می خواهیم که همچنان به اجرای کامل تعهداتش تحت برجام ادامه دهد و از برداشتن گام های تنش زا امتناع کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: ما هرگونه اولتیماتوم از سوی ایران را رد می کنیم و تبعیت ایران از توافق هسته ای را براساس عملکرد آن و معاهده ان پی ان مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. در این راستا ما نقش سازمان بین المللی انرژی اتمی را در نظارت و راستای آزمایی اجرای تعهدات ایران یادآور می شویم.

** کلینتون از سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران انتقاد کرد
وزیر امور خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما ضمن انتقاد از سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، گفت: نمی توان وضعی خطرناک تر از اکنون را تصور کرد.
شبکه خبری فاکس نیوز بامداد پنجشنبه به نقل از هیلاری کلینتون نوشت: ارسال ناو هواپیمابر و بمب افکن های B-52 تنها وخامت اوضاع را بیشتر می کند.
کلینتون در جمع دانشجویان دانشگاه دارموث (Dartmouth College) ضمن ابراز ناامیدی از عملکرد ترامپ اضافه کرد: اکنون ما یک دولت داریم که اعتقادی به موافقت نامه ها ندارد. ایرانی ها هم گفته اند: اگر شما به موافقت نامه ها پایبند نباشید، ما هم نخواهیم بود و شروع به غنی سازی اورانیوم خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: «من نگران برخی اعمال تحریک آمیز دولت کنونی هستم.»

** عمان برای میانجیگری میان ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرد
سفیر عمان در واشنگتن گفت: اگر ایران و آمریکا بر مؤثر بودن میانجیگری عمان باور داشته باشند، مسقط برای حل تنش دو طرف آمادگی دارد.
«حنینه المغیری» بامداد پنجشنبه در مصاحبه با تارنمای آمریکایی المانیتور افزود: در سال 2013 عمان میانجیگر مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا نبود بلکه تنها محل این مذاکرات را تأمین کرد.
وی با اشاره به روابط دوستانه عمان با دولت های ایران و آمریکا گفت: ما می توانیم بار دیگر نقشی در حل تنش به وجود آمده میان دو کشور داشته باشیم.
سفیر عمان در آمریکا به ویژگی های سیاست خارجه مسقط پرداخت و گفت: یکی از اصول اصلی سیاست خارجه عمان، عدم دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه است.
المغیری تصریح کرد: از دیگر اصول سیاست خارجه عمان می توان به نقش میانجیگری در حل بحران های منطقه ای اشاره کرد.
وی در باره روابط مسقط - تهران گفت: ایران یکی از همسایگان خوب عمان است و ما دارای روابط خوب و پسندیده ای با این کشور هستیم؛ عمان با همین سیاست توانست در سال 2009 کوهنوردان آمریکایی بازداشت شده در ایران را آزاد کند.
سفیر عمان در آمریکا افزود: پس از آزادی کوهنوردان آمریکایی، تا کنون شهروندان زیادی از آمریکا برای همیاری عمان در آزادی بستگان آنان به دفتر من مراجعه کرده اند.

** فرانسه خواستار خویشتنداری ایران شد
اولیویه گووین سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: از ایران توقع داریم به برجام احترام بگذارد و از هر گونه تصمیمی که بر وخامت اوضاع می افزاید، خودداری کند.
خبرگزاری رویترز به نقل از گووین نوشت: ایران برخی محدودیت های برنامه هسته ای خود را کنار گذاشته و به همین منظور ما اعلام کردیم که نقض قرارداد با قدرت های جهانی بر وخامت اوضاع می افزاید.
فرانسه می خواهد اطمینان حاصل کند این توافقنامه که در راستای منع اشاعه است، به طور کامل اجرا شود.
او درباره تمایل کشورش برای ادامه همکاری با ایران اضافه کرد: فرانسه مصمم است که این توافق نامه به طور کامل اجرا شود و کانال های مالی و صادرات با ایران همچنان باز بماند.

** حمایت رهبران فلسطینی از ایران برابر تهدیدات آمریکا
رهبران گروه های مقاومت فلسطین روز چهارشنبه حمایت و همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تهدیدات آمریکا اعلام کردند.
آنان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در غزه خاطر نشان کردند که ایران همواره از آرمان های فلسطین دفاع کرده و ما نیز از ایران در برابر برخی تهدیدها دفاع می کنیم.

** هوک: راهبرد ما پاسخگو کردن دولت ایران است
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تحریم یک هزار فرد و نهاد ایرانی افتخار کرد و گفت: راهبرد ما پاسخگو کردن دولت ایران است.
برایان هوک روز چهارشنبه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین المللی هسته ای ایران این مطلب را در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک مطرح کرد.
وی با اشاره به تصمیم امروز ایران در نادیده گرفتن بخشی از محدودیت های برجامی، افزود: ایران امروز اعلام کرد که قصد گسترش برنامه هسته ای دارد که خود صحت ارزیابی ما را از تهدیدهای آن نشان می دهد.
نماینده آمریکا در امور ایران ادامه داد آمریکا متعهد است که مطمئن شود تمام راه های دستیابی ایران به سلاح اتمی مسدود شده است.

** اولتیماتوم برجامی ایران موضوع جلسه آینده اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه آینده (23 اردیبهشت/13 می) موضوع کاهش تعهدات برجامی ایران را به بحث می گذارد.
خبرگزاری الجزیره به نقل از یک مقام آگاه اروپایی گزارش داد: محتوای پیام ایران به اتحادیه اروپا در حال بررسی است و بروکسل تصمیم دارد بخشی از زمان نشست آتی خود را به این موضوع اختصاص دهد.
الجزیره افزود: کاهش تعهدات برجامی ایران موضوع حائز اهمیتی برای اتحادیه اروپا و مخصوصا چند کشور عضو برنامه جامع اقدام مشترک است و آنان تمایل دارند که بروکسل در اولین فرصت این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

** 19 اندیشکده اروپایی خواستار بازگشت آمریکا به برجام شدند
19 اندیشکده اروپایی در بیانیه‌ای خواستار بازگشت آمریکا به برجام و بازنگری در سیاست با ایران شدند.
اندیشکده ها و موسسات مطالعات روابط بین‌الملل و سیاست خارجی اروپایی (لندن، پاریس، بروکسل، برلین، رم، مادرید، پراگ و غیره) به دعوت از دو اندیشکده «ایتالیایی روابط بین الملل» و «شبکه رهبری اروپا» از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا در قبال سرنوشت برجام و سیاست شان در مقابل ایران تجدید نظر کند.

** آلمان: اجرایی کردن ساز و کار مالی با ایران زمان بر است
سخنگوی دولت آلمان در واکنش به اقدام ایران مبنی بر کاهش تعهدات خود در برجام، تاکید کرد که اجرایی کردن ساز و کار مالی با ایران زمان بر است و ما برای این کار به زمان بیشتری نیاز داریم.
اشتفن زایبرت در نشست خبری تصریح کرد: ما در پیش بینی های خود تصور می کردیم که ساز و کار مالی برای تجارت با ایران را می شود در مدت زمان برنامه ریزی شده اجرایی کرد اما اکنون ما به زمان بییشتری نیاز داریم .
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون آخرین گام ها برای اجرایی شدن این ساز و کار باید برداشته شود که از آن جمله می توان به تلاش های ایران برای آماده سازی خود برای عملی کردن آن اشاره کرد.

** پلوسی: موضوع ایران باید با راهکار صلح امیز حل و فصل شود
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به اعزام ناو هواپیما بر آبراهام لینکلن به آبهای خلیج فارس، تاکید کرد که موضوع ایران باید با راهکار سیاسی و صلح امیز حل و فصل شود.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اگر دولت ترامپ به فکر اقدام نظامی علیه ایران باشد، هرگز نمی تواند بدون دریافت مجوز از کنگره دست به چنین اقدامی بزند. آنها باید این موضوع را بدون شک با کنگره در میان بگذارند و دلایل کافی را ارائه دهند. در آمریکا و در سطح محافل سیاسی، هیچ ولعی برای اقدام نظامی علیه ایران نیست و باید به یاد راهکار صلح آمیز برای حل و فصل این موضوع باشیم.
وی افزود: اگر نمی توانند دلایل کافی به کنگره ارائه دهند، این موضوع باید بخشی از یک بحث ملی باشد. این موضوع درباره ونزوئلا نیز صدق می کند. اوضاع در ونزوئلا نیز باید از مسیر صلح آمیز حل شود.

** وزیر خارجه انگلیس: ایران گام های تشدید کننده برندارد وبه برجام پایبند باشد
وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به رویکرد متفاوت لندن نسبت به واشنگتن در قبال برجام، تصریح کرد: اما از ایران می خواهم گام های تشدید کننده بر ندارد و به تعهداتش در این توافق پایبند باشد.
جرمی هانت روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در لندن افزود که انگلیس و آمریکا برای جلوگیری از آنچه فعالیت های بی ثبات کننده ایران را در خاورمیانه نامید همکاری می کنند.
وی گفت: در حالی که دو طرف توافق داریم که ایران هرگزنباید به سلاح هسته ای دست پیدا کند اما برکسی پوشیده نیست که رویکرد ما بایکدیگر متفاوت است.
وزیر امور خارجه انگلیس افزود: انگلیس به حفظ برجام که بخش مهمی از نظام عدم اشاعه هسته ای به شمار می رود ادامه داده چون اعتقاد داریم که این مساله برای امنیت ما ضروری است. اما اعلام امروز تهران درباره تعهداتش در برجام ناخوشایند است.
وی عنوان کرد که تحریم ها در ازای محدود شدن برنامه هسته ای ایران برداشته شد و اگر ایران تعهداتش را متوقف کند، قطعا با عواقبی روبرو خواهد شد. اما تازمانی که به تعهداتش پایبند باشد انگلیس هم پایبند می ماند.

** وزیرخارجه اسپانیا: خوشبختانه ایران توافق هسته ای را پاره نکرد
«جوسپ بورل» وزیر خارجه اسپانیا درسخنانی گفت: خوشبختانه ایران توافق هسته ای را پاره نکرد و باید مانع از پاره شدن کامل آن شد.
بورل افزود: تسلیح مجدد هسته ای ایران، بر نخستین کسانی‌ که تاثیر می‌ گذارد، اروپایی ها هستند.
وی اظهار داشت: محکوم کردن توافق هسته ای از سوی آمریکا خبر بدی است.
وزیر خارجه اسپانیا ابراز داشت:خوشبختانه پاسخ ایرانی ها در مرز قرار دارد، آنها توافق هسته ای را پاره نکردند وگفتند که اگر آمریکابه تعهدات خود عمل نکند آنها نیز به تعهداتشان عمل نخواهند کرد و کارهایی را در چارچوب محدودیت توافق انجام می‌ دهند.
بورل خاطرنشان کرد که وضعیت خاورمیانه، بمباران غزه ازسوی اسراییل، جنگ در سوریه و وضعیت پناهندگان در اردوگاههای کشورهای دیگر، نگران کننده است و شبیه به یک دیگ بخاری می باشد که همه آنها با هم مرتبط هستند.

** ریچارد نفیو: انتظار تصمیم تهران را داشتیم
«ریچارد نفیو» طراح تحریم ‌ها علیه ایران و تیم پشتیبان‌ آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران روز چهارشنبه در باره تصمیم اخیر تهران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی نوشت: هر چند این تصمیم خوب نبود، اما بهتر از آن چیزی است که نگرانش بودم و صادقانه بگویم که انتظار این تصمیم را داشتیم.
عضو بلندپایه انستیو بروکلین در ادامه این رشته توئیت افزود: تصمیم ایران در باره آب سنگین، با توجه به تغییراتی که تاکنون در رآکتور (آب سنگین) اراک اجرا شده است، کمترین تاثیر فوری را دارد.
پژوهشگر ارشد دانشگاه کلمبیای آمریکا افزود: تصمیم ایران در باره اورانیوم غنی شده از اهمیت بیشتری برخوردار است و تاثیری منفی هر چند نه برای یک دوره بر زمان های فرار هسته ای (چهارچوب زمانی تخمینی مورد نیاز برای تولید اورانیوم غنی شده مناسب برای ساخت سلاح هسته ای) خواهد داشت.
به نوشته نفیو؛ اما نکته مهم تر، مهلت 60 روزه ایران (به دیگر اعضای پیمان هسته ای) است که به معنی اوجگیری (تنش ها) است که من و بسیاری از دیگر (صاحب نظران) پیش از این در باره آن هشدار داده بودیم. زیرا تاکنون هیچیک از طرف ها (ایران و آمریکا) هیچ تمایلی به عقب نشینی نشان نداده اند و هر دوطرف (تهران و واشنگتن) اقداماتی برای دشوارتر کردن امکان سازش خواهند کرد.
نفیو افزود: البته مسلم است که هر دوطرف ممکن است منطقی شوند، اما ایالات متحده راه طولانی تری در پیش و همچنین تمایل کمتری به مراجعه به منطق دارد. من حتما امیدوارم که مخالفان برجام نیز امروز خشنود شده باشند.اگرچه تردید دارم که اینگونه باشد .

** سخنگوی کرملین: آمریکا مقصر تصمیم ایران در مورد برجام است
سخنگوی کاخ کرملین، آمریکا را مقصر اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات خود در برجام دانست.
دیمیتری پسکوف گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بارها در مورد پیامدهای خروج آمریکا از برجام سخن به میان آورده بود. اکنون شاهد این پیامدها هستیم.
وی افزود: روسیه خواهان حفظ توافق هسته ای است و اینکه دیپلمات های روسیه هر کاری بتوانند در مذاکرات با مقامات اروپایی انجام می دهند تا بتوانند برجام را حفظ کنند.
پسکوف در پاسخ به سئوالی در این رابطه که آیا مسکو آماده پیوستن به دیگر کشورها در اعمال تحریم های جدید علیه ایران به دلیل عدم اجرایی یکسری تعهداتش در قبال برجام است یا نه گفت: اکنون لازم است با جدیت شرایط را تجزیه و تحلیل کنیم و در این رابطه تبادل دیدگاه داشته باشیم.

** ژاپن: روابط دوستانه تهران و توکیو ضامن حل مشکلات منطقه است
سخنگوی دولت ژاپن در واکنش به اقدام متقابل ایران در زمینه خروج آمریکا از توافق هسته ای اظهار امیدواری کرد بتواند از روابط سنتی و دوستانه تهران و توکیو در راستای حل مشکلات منطقه از طریق گفت وگو با هدف دستیابی به صلح و ثبات استفاده کند.
یوشیهیده سوگا روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی در توکیو با اشاره به «نقش سازنده» ایران برای تامین صلح و ثبات منطقه، گفت: تصمیم دولت ایران این است که همچنان در برجام بماند و از توافق هسته ای عقب نشینی نکند ما نیز به دقت تحولات را مورد توجه قرار می دهیم.
سخنگوی دولت ژاپن تصریح کرد: توکیو روابط خود با ایران را که تصمیم گرفته است همچنان در برجام بماند ادامه می دهد.
گزارش می افزاید: ژاپن از قرارداد هسته ای ایران موسوم به برجام با هدف تقویت رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای پشتیبانی می کند اما تشدید مواضع ایالات متحده علیه ایران، ژاپن را در موقعیتی دشوار قرار داده است اما توکیو همچنان در پی حفظ مناسبات با تهران است.

** چین خواستار اجرای کامل برجام شد
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اقدام متقابل ایران در زمینه خروج آمریکا از توافق هسته ای تاکید کرد همه طرف ها در مورد برجام مسئولیت دارند و این توافق باید به صورت جامع اجرا شود.
گنگ شوانگ روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود در پکن در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: چین از طرف های مربوط درخواست می کند ضمن حفظ خویشتنداری و تقویت گفت و گو، از تشدید تنش جلوگیری کنند.
گنگ شوانگ گفت: توافق هسته ای ایران توافقی چندجانبه است که در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب و تأیید رسیده است.
وی ادامه داد: این توافق برای ساز و کار منع گسترش سلاح های هسته ای و صلح و ثبات منطقه خاورمیانه بسیار مهم است و باید به طور کامل و موثر اجرا شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پکن از ایران به خاطر اجرای جدی توافق تقدیر می کند و با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و مداخله این کشور در این توافق قاطعانه مخالف است و از اقدامات واشنگتن که موجب تنش در مساله هسته ای ایران می شود، متاسف است.
او تاکید کرد: چین از طرف های مربوط درخواست می کند ضمن حفظ خویشتنداری و تقویت گفت و گو، از تشدید تنش جلوگیری کنند چین ضمن حفظ ارتباط با طرف ها و ادامه تلاش برای حفظ و اجرای برجام، از حقوق قانونی شرکت های خود قاطعانه محافظت خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: چین همواره در ارتباط با مسائل مربوط به برجام همکاری نزدیکی با همه طرف ها، از جمله ایران داشته است و بر اساس اطلاعات من، عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران امروز در تهران نشستی با حضور نمایندگان همه طرف های برجام از جمله چین داشته است.
شبد**1953**9122

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي برجام واكنش به اقدام ايران آمريكا و اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۱۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان

آفتاب‌‌نیوز :

من بعید می‌دانم ما بتوانیم اختلاف‌های خود را با آمریکا حل کنیم. ما باید مدیریت اختلافات داشته باشیم و این اختلافات را از حالت تنش آفرین که باعث می‌شود دیگر کشور‌ها نتوانند با ما رابطه خوب داشته باشند خارج کنیم.

ما قبلا درباره افغانستان و عراق با آمریکا مذاکره کردیم، الان باید درباره غزه در جایگاه حمایت از مردم غزه مستقیما در مذاکرات حضور داشته باشیم و نمی‌توانیم این کار را واگذار کنیم، نمی‌توانیم منافع ملی و مقاومت را برون سپاری کنیم. خود ما باید حضور داشته باشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی منبع: سایت جماران

دیگر خبرها

  • توافق ایران و ترکمنستان برای سفر رئیسی به عشق آباد
  • مدیر برنامه‌های دیویس: ضرب‌الاجل بایرن منصفانه نیست
  • آلودگی هسته‌ای در رود ارس؟ / واکنش سازمان انرژی اتمی
  • آلودگی هسته ای در رود ارس؟ | واکنش سازمان انرژی اتمی
  • سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • فیلم| افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان
  • واکنش دوحه به خروج هیأت اسرائیلی از مذاکرات آتش‌بس غزه
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟