Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره انتصابات اخیر این سازمان، با اشاره به اینکه حساسیت‌های ایجاد شده بی‌مورد است و ما می‌خواهیم از حاشیه دور باشیم، گفت: اگر معلم و مدیر همراه با نگاه آموزش و پرورش نباشد در کلاس درس اتفاقی نمی‌افتد. ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶ اجتماعی فرهنگیان و مدارس نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در نشست خبری با رسانه‌ها درباره انتقادات مطرح شده به انتصابات اخیر در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و نامه جمعی از اساتید علوم تربیتی به رئیس جمهور، اظهار کرد: چالشی‌ترین موضوع سازمان پژوهش این مسئله نیست و در رسانه اتفاقاتی می‌افتد که ممکن است با واقعیت هماهنگ نباشد، برخی دوستان نامه‌ای به رئیس جمهور زده‌اند و نظرات خود را مطرح کرده‌اند که شاید اگر با افرادی که به تازگی منصوب شده‌اند جلسه‌ای می‌گذاشتند و با سابقه و تخصص آنها آشنا می‌شدند چه بسا این نامه را نمی‌نوشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: البته در این رابطه برخی بانیِ کار هستند و بقیه نیز تأیید می‌کنند، رزومه افرادی که منصوب شده‌اند مشخص است و می‌خواهیم آن را روی سایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار دهیم. البته هر انتصابی که صورت می‌گیرد عدهای موافق و عده‌ای مخالف هستند و این دوستان نیز حق اعتراض داشتند که از آن استفاده کردند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه درِ این سازمان باز است و هر فردی، نکته‌ای دارد آن را می‌شنویم، گفت: چند نفر از اساتید علوم تربیتی که به رئیس جمهور نامه زده‌اند را می‌شناسم و افراد صاحب نظر به نام هستند که از گذشته با آنها رفاقت داشتیم و هماهنگ شده جلسه‌ای را برگزار کنیم تا آنها با افرادی که منصوب شده‌اند از نزدیک آشنا شوند.

ذوعلم ادامه داد: درهای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نمی‌تواند بسته باشد و باید شفاف و پاسخگو باشیم و اگر دوستان دیدگاهی دارند در راستای برنامه درسی و رهنمودهای رهبر انقلاب و اجرای گام دوم انقلاب باید از آن استقبال کنیم.

انتصاب‌های بعدی سازمان در راستای ارتقای تیم مدیریتی خواهد بود

وی مطرح کرد: خرد جمعی هر مقدار قوی‌تر باشد بهتر است و شخص بنده هیچ گلایه‌ای از این دوستان ندارم چرا که نظرشان را بیان کردند و امیدوارم انتصاب‌های بعدی سازمان در راستای ارتقای تیم مدیریتی باشد. ما باید تیم مدیریتی هم افزا داشته باشیم و متخصصان برنامه ریزی درسی، فلسفه تعلیم و تربیت، جامعه شناسی تعلیم و تربیت و مدیریت در آن حضور داشته باشند و در ابعاد مختلف سازمان پژوهش به کار گرفته شوند.

توجه به معارف و شعارهای انقلاب اسلامی در برنامه‌ریزی کوتاه مدت مدنظر است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه درباره  سازمان پژوهش صاحب نظران بیش از اینکه به افراد توجه کنند باید به مسیر، رویکردها و اهداف توجه داشته باشند، متذکر شد: مسیر ما اجرای کامل برنامه‌ریزی درسی است و هشدار رهبر انقلاب در دیدار اخیر با فرهنگیان مبنی براینکه ما نباید همه کارها را برای بازه زمانی 12 ساله بگذاریم، بسیار حکیمانه و راهگشا بود. براین‌اساس باید به کارهایی که در لحظه می‌توان انجام داد توجه کرده و به معارف انقلاب اسلامی و شعارهای انقلاب توجه کنیم که این موارد جزو برنامه‌های کوتاه مدت ما خواهد بود و نباید با کارهای میان مدت و بلندمدت منافات داشته باشد.

ذوعلم ادامه داد: از همه افرادی که دلسوز نظام تربیتی هستند و نگران اهداف هویتی آن در مقابل آرایش جنگی دشمن در عرصه‌های فرهنگی و تربیتی بوده می‌خواهیم کمک کنند سازمان وظایف خود را بهتر انجام دهد.

توضیحات ذوعلم درباره انتصاب حجت الاسلام محمدی: او در زمینه تألیف کتاب درسی مهارت دارد

وی با اشاره به انتصاب حجت الاسلام محمدی در معاونت تولید مواد آموزشی بیان کرد: مدت طولانی در این معاونت فردی شاغل نبود و قبل از آقای محمدی نیز فردی مشغول به کار بود که اگر جستجو کنید متوجه خواهید شد بین این دو کدام یک در زمینه توانمندی آموزشی، تألیف کتاب درسی و مهارت برای حضور در این جایگاه بهتر است؛ سعی ما این بوده که یک قدم جلوتر برویم و آقای محمدی بیش از 50 اثر پژوهشی دارد و مدتی به عنوان معاون تألیف کتاب درسی در حوزه علمیه خواهران فعالیت می‌کرد و حتی از قبل از انقلاب اسلامی مولف کتاب درسی بودند، البته در تخصص خاص؛ هیچ فردی نمی‌تواند ادعا کند در تمام جنبه‌های تعلیم و تربیت تخصص دارد.

حساسیت‌های ایجاد شده بی‌مورد است؛ می‌خواهیم از حاشیه دور باشیم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که برخی می‌گویند در انتخاب‌های اخیر سازمان پژوهش تعهد بر تخصص برتری داشته است، عنوان کرد: نگاه ما این نبوده که تعهد را به تخصص اولویت بدهیم و باید پذیرفت که تغییرات جزو طبیعت نظام اداری است و هم اکنون حساسیت نه چندان بی موردی احساس شده که ناشی از این است که اطلاعات افراد نسبت به دو فردی که منصوب شده اند کافی نبوده یا دغدغه‌های دیگری دارند؛ ما می‌خواهیم کار خودمان را انجام دهیم و از حواشی دوری کنیم چون کمکی به کار نمی‌کند و زمانی به کار کمک می‌شود که یک صاحب نظر، نکته، مقاله و مصاحبه‌ای را برای تقویت و ارتقای وضعیت علمی انجام دهد و از نقد و بررسی در این رابطه‌ها استقبال می‌کنیم.

ذوعلم افزود: اگر افرادی مدعی هستند که انتصاب‌های سازمان پژوهش سیاسی بوده است باید قرائن آن را مطرح کنند و در این رابطه توضیح بدهند.

حدی که برای تربیت دانش آموزان ترسیم می‌کنیم بسیار متعالی است

وی در ادامه درباره اتفاقات اخیر در مدارس کشور وپخش آهنگی از خواننده آن طرف آبی، عنوان کرد: تربیت نسل جوان و نوجوان متأثر از خانواده، جامعه، همسالان و مدرسه است و در این رابطه فقط مدرسه تأثیر ندارد اینکه می‌گویند 40 سال است تلاش می‌کنیم اما دانش آموزان در حدی که ما ترسیم می‌کنند نیستند؛ حرف درستی است، چون حدی که ما ترسیم می‌کنیم بسیار متعالی است و نباید نسبت به وضعیتی که در آن قرار داریم راضی باشیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: در تمام نظام‌های تربیتی اینگونه نیست که دانش آموزان در حد انتظارات نظام آموزشی و تربیتی، تربیت شوند. یادمان باشد امروز بعضی از آموزه‌ها و رفتارها در خارج از مدرسه شکل می‌گیرد و وقتی وارد مدرسه می‌شود محیط آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. واقعیت این است که دانش آموز، معلم، مولفان کتابهای درسی و همه ما در این جامعه زندگی می‌کنیم و از نقاط مثبت و منفی متأثر می‌شویم.

اگر معلم و مدیر همراه با نگاه آموزش و پرورش نباشد در کلاس درس اتفاقی نمی‌افتد

ذوعلم ادامه داد: همانگونه که تشکل‌های فعال، حرکت‌های رسانه‌ای مثبت، مساجد، تبلیغات دینی در جهات مثبتی حرکت می‌کنند از آن طرف هجوم فرهنگی برنامه ریزی شده و پرقدرتی از آن سوی آبها وجود دارد که تلاش می‌کند توجه نوجوانان و جوانان را جلب کنند. کار ما این است که جبهه درست را توانمندتر کنیم و معتقدیم تا وقتی معلم و مدیر همراه با نگاه آموزش و پرورش نباشد در کلاس درس اتفاقی نمی‌افتد.

اصلاح ساختاری و بازآرایی تشکیلاتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به چه دلایلی؟

وی خاطر نشان کرد: اتفاقات خوبی که در مدارس می‌افتد نیز باید نشان داده شود و بسیاری از معلمان همراه و همسو هستند. البته ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که با حوصله، بردباری و گفتگو باید بتوانیم پیشرفت بیشتری داشته باشیم و در این رابطه کتاب‌های درسی هم نقشی دارند اما کتاب درسی تمام ماجرا نیست. از سوی دیگر اصلاح ساختاری و بازآرایی تشکیلاتی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با این هدف است که توجه بیشتری در مدرسه نسبت به اسناد تحولی انجام شود که این کار آسانی نیست که با تلاش و تدبیر و همفکری مجموعه‌های دلسوز و دغدغه‌مند محقق می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه کتاب درسی در بحث آزمون و تست مرجع است اما در زمینه فکری و فرهنگی، معلم و تدبیر مدیر و محیط مدرسه تأثیر بسزایی دارد، افزود: براین اساس طرح بوم را عملیاتی کردیم که دو ساعت در هفته در اختیار مدیر مدرسه است که با اختیار خود اقدام به برنامه ریزی می‌کند البته نباید از اهداف و جهت گیری کلی اسناد بالادستی خارج شود. با توجه به اینکه نیاز دانش آموزان متفاوت است باید ابتکار عمل و خلاقیت مدارس فعال شود.

نکات مثبت مدارس منعکس نمی‌شود

ذوعلم بیان کرد: اگر امروز به طور تصادفی به مدارس سری بزنید می‌بینید که فضای ماه رمضان در جریان است و حتی برخی مدارس جشنواره حجاب برگزار کرده اند، متأسفانه این موارد کمتر پوشش داده می‌شود و نقطه‌ای که ممکن است آسیب باشد برجسته می‌شود که نباید آن را تعمیم دهیم، هم اکنون بیشتر معلمان و دانش آموزان در مسیر صحیح قدم برمی‌‌دارند.

کتاب‌های درسی چقدر گران شد؟/توزیع 57 هزار جلد کتاب در مناطق سیل‌زدهثبت‌ سفارش اینترنتی کتاب‌های درسی آغاز شد+ جدول زمانبندیپاسخ آموزش و پرورش به انتقادات درباره ورود مطالب جعلی به کتاب‌های درسی

انتهای پیام/

R1014132/P/S2,22/CT11 واژه های کاربردی مرتبط دانش‌آموزان كتاب هاي درسي سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانش آموزان كتاب هاي درسي سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دانش آموزان كتاب هاي درسي سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۶۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش کتاب‌ های درسی سال تحصیلی آینده از ۲۸ فروردین

به گزارش جام جم آنلاین، برای توسعه دولت الکترونیک و به‌منظور تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به کتاب ها‌ی درسی، نظارت نظام‌مند بر فرآیند توزیع مواد آموزشی، ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و کتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعداد‌های درخشان و همچنین کتاب‌ های درسی دانش‌آموزان استثنایی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش my.medu.ir و یا سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی irtextbook.ir توزیع می‌شود.

مدارس موظفند هرچه سریع‌تر با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اقدام و از ارجاع دانش‌آموز یا اولیای دانش‌ آموز به کافی‌نت‌ها پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • اعلام زمان ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی
  • راه اندازی سامانه همیار معلم و اصلاح برنامه‌های درسی فنی و حرفه‌ای
  • سامانه همیار معلم راه اندازی می شود/ ارزشیابی دروس رشته های فنی
  • تامین ۱۰۰ درصدی کاغذ و مقوای مورد نیاز چاپ کتب درسی از طریق تولید داخلی
  • ارزشیابی برنامه‌های درسی فنی و حرفه‌ایها/ آغاز تولید بسته‌های تربیت و یادگیری اول ابتدایی‌ها
  • ۱۰۰ درصد کاغذ و مقوای کتاب‌های درسی تولید ایران است
  • ۱۰۰ درصد کاغذ و مقوای کتاب‌های درسی تولید ایران
  • ثبت سفارش کتاب‌ های درسی سال تحصیلی آینده از ۲۸ فروردین
  • ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین
  • برگزاری ۱۵۷ دوره آموزشی برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی در زنجان