Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل –  مرتضی کریمی: ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که در راستای تلاش برای به صفر رساندن میزان فروش نفت ایران دیگر معافیت‌های نفتی را تمدید نخواهد کرد. به عقیده کارشناسان این معافیت‌های نفتی که شامل ترکیه نیز می‌شد، از لحاظ سیاسی و اقتصادی این کشور را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا ترکیه از یک سو با مشکلات فراوان جایگزینی نفت ایران با نفت کشور دیگری روبه رو است و از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا این کشور را تهدید می‌کند.

خبرنگار مهر در گفتگو با حقی اویغور (Hakkı Uygur)، معاون مرکز مطالعات ایران این مسائل را مورد بررسی قرار  داده است که در ادامه از نظر می‌گذرد.

حقی اویغور مدرک کارشناسی را از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین و کارشناسی ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و دکتری زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران (۲۰۱۵) دریافت کرد. فعالیت­ های پژوهشی و اجرایی وی شامل تدریس زبان فارسی و ارائۀ سخنرانی­ هایی در مورد ایران در بنیاد علم و هنر استانبول (۲۰۰۵-۲۰۱۰)، مدیریت امور اداری و تشریفاتی در اتحادیۀ مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، واقع در تهران (۲۰۱۰-۲۰۱۴)، اشتغال در  شبکۀ تی آر تی ورلد (۲۰۱۵-۲۰۱۶) بوده و در این زمان مقالات و پژوهش­ های بسیاری برای مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی همچون ستا، تاسام و الجزیره و مجلاتی نظیر آنلاییش و سایت خبری دنیا بولتنی به رشته تحریر در آورده است. اویغور به زبان­های فارسی، انگلیسی و عربی تسلط دارد.

*برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران تأثیراتی را روی ترکیه خواهد داشت. به نظر شما در شرایط فعلی علی‌رغم هشدارها و تحریم‌های آمریکا، ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد یا اینکه در یک دوره کوتاه مدت نفت کشور دیگری را جایگزین نفت ایران خواهد کرد؟

ترکیه به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد. زیرا همانطور که چاووش اوغلو (وزیر امور خارجه ترکیه) نیز اعلام کرد به دلایل فنی در دوره کوتاه مدت جایگزین کردن نفت دیگری با نفت ایران ممکن نیست.

اما فکر می‌کنم که مقدار خرید نفت از ایران را سطح فشارهای آمریکا و دیدارهای مختلف میان ترکیه و آمریکا مشخص خواهد کرد. اختلاف نظرهای زیادی از جمله در خصوص اس_۴۰۰، مسئله فلسطین و منابع انرژی مدیترانه شرقی میان ترکیه و ایالات متحده وجود دارد.

*ترکیه اولین کشوری بود که به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد. اصلی‌ترین دلیل این موضع آنکارا چیست؟

ترکیه اعتقاد دارد که این تحریم ممکن است موجب بی‌ثباتی ایران و همینطور منطقه شود و از طرفی دیگر این نگرانی را دارد که رویکرد اسرائیل محور ترامپ بحران‌های جدیدی را به بار خواهد آورد. از این رو، به این موضوع تنها از دیدگاه اقتصادی نگاه نمی‌کند.

*در تاریخ یک نوامبر ۲۰۱۸ مطلبی به قلم شما در سایت مرکز مطالعات ایران موسوم به ایرام (İRAM)  منتشر شد. در آن مطلب آمده بود: قطع امید ایران از راه‌ حل سیاسی به بالاترین سطح تنش میان ایران و آمریکا منجر خواهد شدکه این وضعیت از منظر منطقه و ترکیه نیز پیامدهای بسیار جدی را در پی خواهد داشت. با توجه به این نوشته از دیدگاه شما تنش میان ایران و آمریکا آیا می‌تواند تأثیرات مهمی را در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی روی ترکیه داشته باشد؟

تأثیر خواهد گذاشت. زیرا ایران در تمام منطقه نفوذ دارد و اگر در وضعیتی قرار بگیرد که تهدیدی را متوجه خود ببیند، ممکن است از افغانستان تا لبنان دامنه تحولات حس شود. وقتی به منافع مشروع ترکیه در این منطقه نگاه می‌کنیم، یک وضعیت آشوب‌مانند می‌تواند تأثیرات منفی را روی ترکیه برجای بگذارد.

*ایران و ترکیه چگونه می‌توانند در شرایط فعلی و پس از آن برای مقاوم بودن در برابر تحریم‌های آمریکا راهکارهای مشترکی را اتخاذ کنند؟

ترکیه و ایران به عنوان دو کشور مهم منطقه اگر مواضع خود را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند، امکان نفوذ از بیرون کمتر خواهد شد. اتخاذ رویکردهای واحدتری در موضوع‌های نظیر عراق و سوریه باعث پایه‌گذاری یک اتحاد منطقه‌ای می‌شود. به نظر می‌رسد که این در صورت تأثیر تهدیدهای خارجی نیز کمتر خواهد شد.

کد خبر 4613756

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۷۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات نفت ایران به چین چگونه می‌شود؟

چین مشتری اصلی نفت ایران است و با احتمال اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا، سوالات زیادی درباره آینده این تجارت به وجود آمده است. نظرات متفاوتی درباره تاثیر این تحریم‌ها وجود دارد.

به گزارش آسیا، سیجیا سان، دستیار مدیر تحقیقات و تحلیل پایین دستی «اس اند پی گلوبال» اظهار کرده است: «تاکنون، جریان صادرات نفت ایران به چین طبق روال معمول ادامه دارد، اما وضعیت این صادرات در آینده، به نحوه اجرای تحریم‌ها از سوی آمریکا بستگی خواهد داشت.»

از سوی دیگر، برخی منابع پالایشگاهی و بازرگانی گفته‌اند تقاضای چین برای نفت ایران، با تحریم‌های جدید آمریکا، بعید است آهسته شود. فعالان بازار، این سوال را مطرح کرده اند که تحریم‌های شدیدتر آمریکا، چگونه می‌تواند عرضه نفت را تهدید کند و به طور بالقوه جریان صادرات را مختل کند. یک منبع مرتبط با یک پالایشگاه خصوصی در شاندونگ گفت: «تعجب نمی‌کنم که آمریکا، تحریم‌های بیشتری را برای صادرات نفت خام ایران پس از عملیات اخیر تهران اعمال کند و فکر نمی‌کنم که اقدام آمریکا، کل رویه را تغییر دهد.»

محموله‌های نفت ایران، خوراک اصلی پالایشگاه‌های مستقل چین بوده‌اند. طبق برآورد «اس اند پی گلوبال»، این محموله‌ها معمولا ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه وارداتی توسط پالایشگاه‌های مستقل را تشکیل می‌دهند. «اس اند پی گلوبال» اطلاعات را از منابع تجاری و منابع پالایشگاهی مستقل، شرکت تحلیل داده کپلر، کارگزاران کشتیرانی و منابع بندری جمع آوری کرده و این اطلاعات را با منابعی که آگاهی مستقیم از موضوع دارند، چک می‌کند. در حال حاضر تقریبا تمام محموله‌های نفت ایران، به جای دلار، به یوان چین تسویه می‌شوند.

یک منبع پالایشگاهی گفت: «تحریم‌های بیشتر مطمئنا واردات محموله‌های ایرانی را دشوارتر می‌کند و ممکن است شرکت‌های بیشتری درگیر در این معاملات، تحریم شوند، اما همچنین می‌تواند منجر به کاهش قیمت بشکه‌ها و تشویق به خرید شود.»

دیگر خبرها

  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • سیاست تحریم‌ شکسته خورده است/رژیم صهیونیستی تهدیدی برای تمام منطقه است
  • صادرات نفت ایران به چین چگونه می‌شود؟
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان