Web Analytics Made Easy - Statcounter

می‌توانیم برای مذاکره با آمریکا، شرط تعیین کنیم / ترامپ برای مقابله با ایران، راهبرد نظامی ندارد / نقش منفی عربستان، امارات و اسرائیل موثر است؛ وگرنه ایران و آمریکا می‌توانند تنش بین خود را مدیریت می کنند

حشمت الله فلاحت‌پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که ترامپ به دنبال تغییر در برجام است، گفت: رییس جمهور آمریکا تنش‌زدایی را در دستور کار قرار داده و می‌خواهد مانع شکل‌گیری ادبیات نظامی بین ایران و آمریکا شود، چون اساسا راهبرد نظامی برای مقابله با ایران ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

به گزارش «انتخاب»، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در تحلیلی از رفتارهای ترامپ رییس جمهور آمریکا از زمان تشدید تحریم‌ها تا اعلام تمایل برای مذاکره با ایران و حتی دادن شماره تماس به سفارت سوئیس گفت: واقعیت آن است که عملاً آمریکایی‌ها آخرین ابزارهای تحریمی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته‌اند. پیش از این ترامپ ضرب‌الاجلی را تا ۲۲ بهمن‌ماه مشخص کرد و حتی می‌گفت که تا آن زمان ایران پای میز مذاکره آمده و اعلام می‌کرد که ایران با شکست مواجه می‌شود که نتیجه نگرفت و سعی کرد که قالب نظامی به تهدیدهای خود بدهد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که با ایسنا گفت‌وگو می کرد، ادامه داد: تا زمان اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن توافقی بین ترامپ و بولتون وجود داشت که بعد از آن ترامپ سعی کرد تنش‌زدایی را در دستور قرار دهد و مانع شکل‌گیری ادبیات نظامی بین ایران و آمریکا شود چون اساساً راهبرد نظامی برای مقابله با ایران ندارد راهبرد ترامپ تحریم بود، چون کارش اقتصادی است و فکر می‌کرد با تحریم می‌تواند ایران را پای میز مذاکره بکشاند.

فلاحت‌پیشه با بیان این‌که ترامپ برای چالش‌های کوچک‌تر هم راهبرد نظامی ندارد، ادامه داد: ترامپ تلاش می‌کند با مدیریت تحولات از شکل‌گیری ادبیات نظامی در مناسبات ایران و آمریکا پرهیز کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه در واکنش به برخی تحلیل‌ها با پایه شبیه‌سازی مذاکرات آمریکا و کره شمالی و احتمال وجود همین سناریو درباره ایران، اظهار کرد: شرایط ایران با کره شمالی متفاوت است ترامپ می‌داند ایران ابزار مختلف قدرت دارد. آمریکا اخیراً اعلام کرد که فقط می‌خواهد مذاکره کند تا ایران بمب هسته‌ای نداشته و کار دیگری ندارد این یعنی ترامپ به دنبال تغییر در برجام است و خیلی از ابزارهای قدرت ایران را می‌داند. ترامپ می‌داند که نمی‌تواند ما را کنترل و مهار کند پس عملاً مقایسه‌ی ایران و کره شمالی متفاوت است.

وی در عین حال گفت: البته وجود برخی بازیگران در منطقه شرایط را متفاوت کرده است بدان معنا که در اطراف کره شمالی دو بازیگر حساس به تحولات یعنی کره جنوبی و ژاپن با راهبرد تنش‌زدایی وجود دارد، اما در منطقه غرب آسیا بازیگرانی همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی با ادبیات تنش هستند که وجود بازیگران ثالث در منطقه با هدف استمرار شرایط امنیتی اوضاع و ادبیات مناسبات ایران و آمریکا را متفاوت کرده است و باعث شده که ادبیات تندی در مناسبات این دو کشور حاکم باشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع‌بندی اظهار کرد: معتقد هستم نقش بازیگران منفی منطقه‌ای در تقابل راهبردی بین ایران و آمریکا موثر است وگرنه ایران و آمریکا می‌توانند تنش بین خود را مدیریت کنند. از طرف دیگر در جمهوری اسلامی ایران کسانی که از مذاکره صحبت می‌کنند و یا آنهایی که حرف مقابله را می‌زنند همه راهبردشان در یک قالب است این برخلاف آمریکاست که اکنون دچار نوعی تنش و اختلاف شده‌اند و عملاً ترامپ همان تردیدهایی که نسبت به جان کری دارد را در آینده نسبت به بولتون هم پیدا می‌کند. بولتون کسی است که می‌تواند باعث شکست سیاست‌های ترامپ درباره‌ی جمهوری اسلامی ایران شود.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: در ایران هم نظامیان واقعیتی تحت عنوان مقابله را مطرح می‌کنند، چون آمریکایی‌ها در محاسبه توان نظامی ایران دچار اشتباه شده‌اند که نباید این اشتباه را آقای ترامپ هم انجام دهد. آمریکا توان ایران را شبیه دوران مظلومیت ایرباس در مقابل ناو آمریکایی‌ها دید که از آن زمان تاکنون ایران بسیار قدرتمند شده است که حتماً جنگ با ما مدیریت ناپذیر خواهد بود.

وی توضیح داد: به هیچ وجه راهبردهای امنیت ملی آمریکا اجازه نمی‌دهد که ترامپ به جنگ مدیریت ناپذیر وارد شود پس آمریکا یا قدرت ایران را خوب محاسبه نکرده و یا به زبان نمی‌آورد. در این بین اشتباه محاسباتی به واسطه پمپئو و بولتون و از ناحیه بازیگرانی همچون عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و گروهک‌هایی مثل منافقین صورت گرفته است که نباید دولت آمریکا اینگونه دچار اشتباه محاسباتی نظامی شود قطعاً در این شرایط نظامیان ما به طور طبیعی تهدیداتی را مطرح می‌کنند که آمریکا دچار حماقت نشود و سیاسیون هم چنین موضوعاتی را بیان می‌کنند. در این بین آمریکا هم از مذاکره به عنوان ابزار قدرت در عرصه بین‌المللی استفاده می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: معتقدم ایران می‌تواند برای مذاکره شرط تعیین کند ما کشوری بزرگ هستیم و کشورهای بزرگ هم تصمیمات بزرگ اتخاذ می‌کند. به هیچ وجه اجازه نداریم که کشورمان را وارد بحرانی کنیم که این بحران قابلیت پیشگیری دارد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۸۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انصارالله یمن: از ایران ومقاومت قدردانی می‌کنیم

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن در نهمین سالگرد روز ملی مقاومت یمن با اشاره به مثلث ائتلاف متجاوز آمریکا، انگلیس و اسرائیل در تجاوز نظامی به خاک یمن سال آینده را سال شگفتی‌های نظامی ارتش یمن علیه متجاوزان و در راستای حمایت از مردم یمن و ملت ستمدیده فلسطین توصیف کرد.

به گزارش المیادین، وی در سخنانی به مناسبت نهمین سالگرد روز ملی مقاومت یمن با تمجید از پایداری مردم یمن در برابر متجاوزان اعلام کرد که ملت عزیز یمن در نهمین سال تجاوز همچنان در حال مقاومت و پایداری هستند.

رهبر انقلاب یمن در نهمین سالگرد تجاوز نظامی ائتلاف عربستان سعودی و امارات علیه این کشور گفت که آمریکا بر این جنگ اشراف داشت و این جنگ طرح آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل بود که ائتلاف عربی آن را اجرا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با هشدار به مثلث متجاوز آمریکا، انگلیس و اسرائیل به مردم یمن نوید داد که در دهمین سالگرد روز ملی مقاومت یمن، ارتش یمن با دستاورد‌های پیشرفته نظامی خود در حمایت از مردم یمن و مردم ستمدیده فلسطین به مقابله روزافزون با توطئه دشمنان به پا خواهد خاست.

رهبر جنبش انصارالله یمن با اشاره به ورزیدگی و آمادگی کامل رزمندگان یمنی و هوشیاری سیاسی بی سابقه مردم یمن و انسجام و وحدت داخلی در میان اقشار مختلف مردمی تجاوز نظامی به خاک یمن را طرحی از پیش برنامه‌ریزی شده از سوی ائتلاف آمریکا، انگلیس و اسرائیل دانست.

وی تاکید کرد: تجاوز به کشور یمن با برنامه‌ریزی آمریکا-انگلیس و اسرائیل انجام شد و ائتلاف (متجاوز) آن را اجرایی کرد. در این مدت ۲۸۲ هزار و ۸۷۹ نفر از ائتلاف متجاوز و مزدوران آنها کشته و زخمی شدند.

الحوثی خاطرنشان کرد: هدف از حمله به یمن هدف قرار دادن کل منطقه است. ما خواهان تفاهم و صلح با تمام کشور‌های عربی و اسلامی هستیم و نسبت به هیچیک از کشور‌های عربی رویکرد خصمانه نداریم. عربستان و امارات هیچ‌گونه توجیهی برای تداوم تعلل در تحقق صلح ندارند. ما اکنون در مقابله مستقیم با مثلث شرارت یعنی آمریکا، اسرائیل و انگلیس هستیم. عربستان و امارات باید از مرحله کاهش تنش وارد مرحله تحقق صلح فراگیر شوند، تحقق صلح به معنای پایان محاصره و تجاوز و اشغال گری و همچنین تبادل‌اسرا و جبران خسارت‌ها است.

رهبر انصارالله یمن در بخش دیگری افزود: خدمت به سیاست‌های آمریکا به سود هیچ کشور عربی نیست و همه را به آزادی و رهایی از تبعیت کورکورانه از آمریکا نصیحت می‌کنیم.

عبدالملک الحوثی همچنین نسبت به تحقق راه‌حل منصفانه و عادلانه ابراز امیدواری کرد.وی در ادامه از تمام طرف‌هایی که در کنار یمن ایستادند در رأس آنها ایران، حزب‌الله و عراق تقدیر و تشکر کرد.

عبدالملک الحوثی در ادامه سخنان خود در پیامی خطاب به مردم مقتدر و مظلوم غزه گفت که عملیات نظامی ما در حمایت از ملت فلسطین ادامه دارد و ما از همان ابتدا به مساله فلسطین اهمیت می‌دادیم.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • (ویدیو) افشاگری فلاحت پیشه درباره پدرخوانده جبهه پایداری
  • ببینید| افشاگری فلاحت پیشه درباره پدرخوانده جبهه پایداری /با امتیاز سوآپ نفت تریلیاردر شد!
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین/قرار گرفتن رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در لیست ترور روسیه
  • واکنش وزیر رئیسی به اظهارات فلاحت پیشه درباره تخفیف هزار میلیاردی در فروش نفت به چین
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟
  • بن گویر: همین حالا باید وارد رفح شویم
  • کنایه فلاحت پیشه به شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها
  • رهبر انصارالله یمن: از ایران و مقاومت قدردانی می‌کنیم
  • رهبر انصارالله یمن: از ایران ومقاومت قدردانی می‌کنیم