Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاجی میرزایی مدیر امور باغابانی سازمان جهادکشاورزی کردستان درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،گفت: امسال بیش ازسه هزار هکتار از اراضی آبی استان به کشت توت فرنگی اختصاص داده شده که پیش بینی می‌شود ۴۶ هزار تن محصول توت فرنگی از مزارع استان برداشت وروانه بازارمصرف شود.

وی افزود: پیش بینی برداشت سال جاری در مقایسه با پیش بینی اولیه ۵۰ هزار تن (ظرفیت واقعی برداشت) بوده که ۴۰۰ تن از این محصول به علت سرمازدگی، تگرگ وبارندگی خسارت دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاجی میرزایی با بیان اینکه جنس خاک و آب و هوای کردستان برای کشت این محصول بسیار مناسب بوده، بیان کرد:امسال بهره برداران زمین‌های خود را به کشت ارقام کویین الیزا، پاروس، سلوا و کاماروساروتاماروز که رقم‌های جدیدی از انواع توت فرنگی هستند، اختصاص دادند.

مدیر امور باغابانی سازمان جهادکشاورزی کردستان با اشاره به کیفیت بالای محصول توت فرنگی کردستان گفت: در این استان شهرستان‌های سنندج، کامیاران، مریوان و سروآباد به ترتیب بیشترین میزان توت‌فرنگی استان را تولید می‌کنند.

وی در ادامه گفت:در حال حاضر ۱۷ هزار نفر بهره بردار به صورت مستقیم وغیرمستقیم در سطح استان مشغول به تولید و جمع آوری توت فرنگی هستند و این میوه هر ساله به مدت ۴۵ روز از اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد برداشت می‌شود.

به گفته وی بخشی از توت فرنگی استان به مصرف تازه خوری می‌رسد و باقیمانده به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

حاجی میرزایی گفت: طرح تونل‌های پلاستیکی برای مزارع توت فرنگی در ۳۰۰ متر مربع از باغات روستای گزنه به عنوان پایلوت انجام شده است.

وی هدف  اجرای این طرح را بهبود پیشرفت سبز شدن گیاه، کاهش آسیب تگرگ وسرمازدگی و افزایش تولید محصول توت فرنگی عنوان کردوگفت:بهره برداران می‌توانند برای احداث سازه‌های آن  تسهیلات دریافت کنند.

گفتنی است، توت فرنگی کردستان از جمله محصولات باغی بدون سم و کود است، که از طعم و مزه بسیار مطلوبی برخوردار است و هرساله این استان از لحاظ تولید و سطح زیر کشت رتبه‌ی اول کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

انتهای پیام/م

برداشت توت فرنگی از مزارع کردستان

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزان سازمان جهادکشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۸۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تولید ۱۷ هزار تن انواع ارقام توت فرنگی در مازندران جایگاه دوم این استان سطح زیر کشت این محصول در کشور مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بابک مؤمنی، امروز_سه‌شنبه چهارم اردیبهشت _ در حاشیه بازدید از مزارع توت فرنگی شهرستان سیمرغ، مازندران را یکی از قطب‌های اصلی تولید انواع محصولات کشاورزی بیان و عنوان کرد: این استان با دارای یک هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت توت فرنگی حدود ۱۷ هزار تن تولید انواع ارقام توت فرنگی امسال برداشت داشته است.

وی افزود: با توجه به این میزان تولید مازندران رتبه دوم کشور را در سطح زیر کشت و تولید توت فرنگی دارد.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشاورزان و باغداران در سال‌های اخیر علاوه بر عرضه این محصول در فصل بهار، کشت خارج فصل آن را در دستور کار دارند، گفت: سیاست‌های حمایتی بخش کشاورزی مازندران در رویکرد دولت مردمی سیزدهم، نگاه حمایتی به محصولاتی است که ارزش اقتصادی بالایی دارند و کشاورزی را در سبد اقتصاد دانش‌بنیان حفظ می‌کنند و ارتقا می‌دهند.

مؤمنی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی داریم بتوانیم توسعه کشت گلخانه‌ای توت فرنگی را در استان داشته باشیم، اظهار داشت: در این راستا سیاست‌های حمایتی و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش از سوی استانداری مازندران و سازمان جهاد کشاورزی استان در دستورکار قرار گرفت.

وی توسعه مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری و اصلاح سیستم‌های سنتی کشت در ارتقا عملکرد محصول توت فرنگی را مؤثر دانست و گفت: در این امر جهاد کشاورزی استان حمایت جدی می‌کند.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: بازار عرضه محصول توت فرنگی در صدد تدوین راهبردهایی هستیم که بتوانیم صادرات این محصول را دنبال کنیم و به بازار کشورهای منطقه اوراسیا و cis محصولات کشاورزی استان را عرضه کنیم.

کد خبر 747332

دیگر خبرها

  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • پیش‌بینی برداشت دانه‌های روغنی در کنگاور بیش از چهار هزار تن است
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل
  • آغاز برداشت محصول باقلا از ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • آغاز برداشت محصول باقلا از سطح ۱۰۰ هکتار از مزارع سرپل ذهاب
  • خرید محصولات پاییزه در خوزستان از ۵۳۶ هزار تن گذشت
  • برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع کشاورزی خرمشهر
  • بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد