Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@22:33:21 GMT

مجلس قانون مجوز کسب و کار را اصلاح کند

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۲۹۸۸۲

مجلس قانون مجوز کسب و کار را اصلاح کند

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا- سازمان ديده بان شفافيت و عدالت در بيانيه اي ضمن اصرار بر اجراي ماده7 قانون سياست هاي اجرايي اصل44 قانون اساسي از مجلس خواست تا قانون مجوز کسب و کار را اصلاح و از قوه قضاييه درخواست کرد براي رفع انحصار در صدور مجوزهاي کسب و کار خصوصا در حوزه وکالت اقدام کند.

به گزارش روز شنبه ايرنا، در بخشي از بيانيه سازمان مردم نهاد ديده بان شفافيت و عدالت آمده است: بيکاري جوانان در سال‌هاي اخير عواقبي از جمله افزايش سن ازدواج، تهديد نهاد خانواده، افزايش بزهکاري و بروز ناآرامي‌هاي اجتماعي به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه اين بيانيه تصريح شده است: در چنين وضعيتي، بسياري از صادرکنندگان مجوزهاي کسب وکار، خود در کسب وکار مربوطه ذينفع و دچار تعارض منافع هستند و با تشکيل انحصار و بهانه هاي گوناگون، جلوي ورود داوطلبان جديد به کسب وکار خود را گرفته اند.
اين تشکل مردم نهاد يادآور شد: در اقتصادهاي سالم، منع ورود رقيب به کسب وکار در حکم جنايت اقتصادي هولناک محسوب مي شود و شوراي رقابت يا دادستان مربوطه اشد مجازات را براي عاملان آن وضع مي کند. اما در ايران به دليل ضعف و بي عملي شوراي رقابت، انحصارگران تحت حمايت قانون به اين کار شنيع مشغول هستند و جوانان مظلوم جوياي کار را مايوس مي کنند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: سپردن صدور مجوز به ذينفعان در قوانين متعددي وجود دارد که `قانون نظام صنفي` مصوب 1392 و `قانون کيفيت اخذ پروانه وکالت` مصوب 1376از آن جمله اند. جالب آن که اين قوانين اشتباه و رانت زا با دقت اجرا مي شوند اما ماده7 قانون سياست هاي اجرايي اصل44 درباره تسهيل صدور مجوزهاي کسب وکار با گذشت بيش از 10 سال از تصويب، اجرا نمي شوند.
براساس اين بيانيه ، نمونه انحصار در جلوگيري از ورود رقيب به بازار، در بازار خدمات حقوقي وجود دارد جايي که صادرکننده پروانه وکالت بر خلاف نص صريح ماده 7 قانون اجراي سياستهاي کلي اصل44، شرايط صدور پروانه وکالت را شفاف و تسهيل نمي کند.
سازمان مردم نهاد ديده بان شفافيت و عدالت که احمد توکلي نماينده پيشين تهران در مجلس شوراي اسلامي رييس آن است، در بيانيه خود از نهاد قانونگذاري کشور درخواست اصلاح اين قوانين اشتباه، اصلاح آيين نامه هاي داخلي مجلس که شرايط تاثيرگذاري ذينفعان ثروتمند را در فرايند قانونگزاري فراهم مي کنند و همچنين اصلاح قانون صدور پروانه وکالت را نموده است.
همچنين در بخش ديگري از بيانيه از قوه قضائيه نيز در خواست شده است تا دادستان ويژه اي براي ورود به پيگيري اختلال هاي صورت گرفته در صدور مجوز هاي کسب و کار انتخاب کند.
اين تشکل مردم نهاد تصريح کرد: دادستان ويژه رقابت به عنوان مدعي العموم عليه کانون وکلاي دادگستري بخاطر زيرپا گذاشتن قانون اساسي و صدور پروانه وکالت براي دبير سابق کميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي و نيز بخاطر محدود سازي صدور پروانه وکالت، بر اساس قانون اصلاح مواد 1، 6 و 7 قانون اجراي سياست هاي کلي اصل44، اعلام جرم کند.
به گزارش ايرنا، کانون وکلاي دادگستري نهادي غير دولتي است که که در سال 1331 در ايران تاسيس شد و هم اکنون در جهت گزينش و پذيرش کارآموزان وکالت و هماهنگي ميان کانون‌هاي وکلاي دادگستري فعاليت دارد.
سيام ** ا.م **1336
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۲۹۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور پروانه ساخت برای ۵ فیلم‌ سینمایی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فیلم‌نامه‌های «زیبا صدایم کن» به تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی، کارگردانی سید رسول صدرعاملی و نویسندگی آرش صادق بیگی‏ و میلاد و محمدرضا صدرعاملی، «مومو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی اکبر ثقفی و نویسندگی علی اکبر ثقفی‌‏ و شراره سروش موافقت شورای پردانه ساخت را دریافت کردند.

همچنین فیلم‌نامه‌های «یک عشق زیبا» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی قاسم فهیم خواه، «خاتی» به تهیه‌کنندگی محمد کمالی پور، کارگردانی و نویسندگی فریدون نجفی و «برای رعنا» به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته و کارگردانی و نویسندگی ایمان آقامحمدحسین یزدی، موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

دیگر خبرها

  • چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور
  • نظارت درون سازمانی در شهرداری گرگان مطلوب نیست/ گله‌مندی مردم از خدمات‌شهری
  • زمین‌های قولنامه‌ای نخرید
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید در گلستان
  • صدور بیش از ۷۰ فقره مجوز تاسیس صنایع کشاورزی در مازندران
  • صدور پروانه ساخت برای ۵ فیلم‌ سینمایی
  • موافقت شورای صدور پروانه ساخت با ۵ فیلم‌نامه/ صدرعاملی مجوز گرفت
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • صدور ۵۱۴ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی