Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@10:12:54 GMT

استفاده از فیوژن، انقلابی در تشخیص سرطان پروستات

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۰۷۸۱

استفاده از فیوژن، انقلابی در تشخیص سرطان پروستات

دکتر محمد نظری، فلوشیپ فوق تخصصی رادیولوژی مداخله‌ای و عروقی اظهار کرد: سرطان پروستات به عنوان شایعترین سرطان در مردان بوده و دومین علت مرگ و میر مردان بعلت سرطان محسوب می شود. بروز این بیماری در سال های اخیر رو به افزایش بوده و پزشک براساس معاینه مقعدی غیرطبیعی یا بالا بودن سطح ماده ای بنام PSA به وجود این سرطان شک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر نظری در مورد روش تشخیص سرطان پروستات اظهار کرد: روش تشخیص قطعی این سرطان نمونه برداری یا اصطلاحاً بیوپسی پروستات است. تاکنون نمونه برداری سیستماتیک پروستات روش مرسوم بیوپسی بوده است اما اشکال این روش این است که در اغلب موارد تومور در سونوگرافی قابل مشاهده نیست و نمونه برداری کور بوده و احتمال عدم تشخیص سرطان وجود دارد.

‎وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر ابداع روش فیوژن موجب انقلابی در تشخیص این بیماری شده است بطوری که در این روش ابتدا از پروستات با استفاده از MRI تصویربرداری و سپس تصاویر آن با تصاویر سونوگرافی جهت نمونه برداری ترکیب می‌شود، به همین دلیل تومور بطور مستقیم قابل مشاهده است و از آن نمونه برداری می‌شود.

‎این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران مزایای دیگر این روش را دقت بالاتر در تعیین درجه تومور دانست و گفت: این روش در تعیین نوع درمان اهمیت بسزایی دارد.

‎طبق اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، نظری در پایان تاکید کرد: ما نیز در راستای بکارگیری پیشرفته‌ترین روش‌های تشخیصی و درمانی همگام با کشورهای پیشرفته، در سال‌های اخیر این روش را جایگزین روش‌های قدیمی نمونه برداری پروستات کرده ایم که بطور قابل ملاحظه‌ای موجب ارتقا دقت تشخیصی در بیماران مبتلا به سرطان پروستات شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهي سرطان سرطان پروستات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۰۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص زودهنگام سرطان سینه با دستاورد محققان ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، جلیل پرچکانی چوزکی، دانش آموخته بیوفیزیک دانشگاه تربیت مدرس که در تحقیقات رساله اش با راهنمایی حسین نادری‌منش و حمایت بنیاد ملی علم ایران موفق به طراحی و ساخت این بیوسنسور شده است،گفت: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت زیادی برخوردار است. تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد. متأسفانه هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود. وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت ، سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه  شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود. این پژوهشگر گفت : نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به طوری که از هر هشت زن، یک نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود، اما مردان تنها یک درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهند. وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد، اما در این زمینه، میکرو RNA به‌عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است. پرچکانی چوزکی گفت : در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکرو RNA‌های دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این حسگر ،  می‌توان سرطان سینه  را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

دیگر خبرها

  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • آزمایش جدیدی که سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور ایرانی
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه با دستاورد محققان ایرانی
  • سنسور تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد