Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- تشدید لفاظی‌های مقام‎های آمریکا، کارشناسان و تحلیلگران مسائل بین المللی را به بررسی دقیق هزینه‌ها و پیامد‌های آن برای واشنگتن و پاسخ احتمالی ایران به این اقدام واداشته است. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ ادعا‌های آمریکا در مورد اعزام ناو هواپیمابر و نیز استقرار بمب افکن‌های بی ۵۲ در منطقه برای مقابله با تهدیدات احتمالی ایران علیه تروریست‌های ارتش این کشور علاوه بر این که از سوی کارشناسان به عنوان بلوف و بزرگنمایی واشنگتن در مقابل ایران تعبیر و تفسیر شده، توجهات را به قدرت مقابله ایران با عملیات نظامی احتمالی آمریکا نیز جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ادعا‌های اخیر واشنگتن در مورد تهدیدات ایران علیه تروریست‌های آمریکایی حاضر در منطقه که تاکنون جزئیاتی از این ادعا‌ها ارائه نشده و به لفاظی‌های صرف محدود مانده است، سبب شده کارشناسان و تحلیلگران مختلف آن را تنها عملیاتی روانی توصیف کنند که همگام با افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه سعی دارد فشار‌ها بر ایران را مضاعف کند. واشنگتن در ماه جاری با خاتمه دادن به معافیت‌های تحریمی ایران، خریداران نفتی کشورمان را در صورت تداوم واردات نفت به تحریم تهدید کرد و اکنون در تلاش است تا به زعم خود در کنار فشار‌های اقتصادی، از ابزار نظامی نیز بهره ببرد.
این در حالی است که ایران خود را وارد جنگ لفظی با آمریکا نکرده و اقداماتی از قبیل فروش نفت در بازار‌های خاکستری، لغو برخی از تعهدات در برجام و ... را در دستور کار خود قرار داده است.
در چنین شرایطی کارشناسان و تحلیلگران ضمن تاکید بر این که هدف اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران به طور قطع موضوع هسته‌ای نیست، بر این باورند که مشی و نفوذ منطقه‌ای ایران به ویژه دربرابر متحدان اصلی آمریکا در منطقه یعنی عربستان و رژیم صهیونیستی سبب اتخاذ رویکرد اخیر واشنگتن علیه ایران شده است.
رسانه چینی «سی‌جی تی‌ان» با انتشار گزارشی در این مورد نوشت، واشنگتن در ادامه تلاش‌ها برای غلبه بر ایران و کاهش نفوذ و قدرت منطقه‌ای آن، با تشدید هیپنوتیزم "تهدید"، تفسیر‌های اغواگرانه‌ای از اطلاعات مربوط به ایران ارائه می‌کند. در زیر سیستم غرب آسیا، آمریکا که قدرتی خارجی محسوب می‌شود در تلاش است تا کنترل منطقه را با کمک عربستان و رژیم صهیونیستی - ستون‌های اجرایی خود در منطقه- در دست بگیرد. اما ایران با میراث ضدآمریکایی خود که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به اوج رسیده، در مقابل خواست واشنگتن ایستادگی می‌کند.
فایننشال تایمز نیز در گزارشی به موضوع ادعاهای اخیر آمریکا درباره ایران به دلیل آنچه تهدیدات ایران علیه تروریست‌های ارتش آمریکا توصیف می‌شود، به پاسخ احتمالی ایران و پیامد‌های چنین اقدامی برای آمریکا پرداخت.
در این گزارش آمده است ایران با گسترش حمایت‌ها و همکاری‌های خود از کشورهای منطقه، حوزه نفوذ خود را در سراسر غرب آسیا گسترده و از سوریه تا عراق و یمن همگی حامیان این کشور هستند و همین فاکتور قدرت مانور ایران در منطقه را افزایش داده است. در واقع بسط نفوذ ایران دلیل اصلی اتهامات متعدد آمریکا و متحدان منطقه‌ای‎اش به ایران هستند. این در حالی است که آمریکا با در اختیار داشتن هزاران نظامی در سوریه و عراق از چنین موقعیتی برخوردار نبوده و در صورت بروز درگیری، نیروهایش به شدت در مقابل ایران آسیب پذیر هستند.
فایننشال تایمز در ادامه هشدار می‌دهد که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران سیاست‌های تهاجمی عربستان و امارات در منطقه را تشدید و بی ثباتی را دوچندان خواهد کرد.
توانمندی نظامی ایران در کنار عامل عدم همراهی قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی با واشنگتن در مواضع خصمانه علیه ایران، چشم انداز روشنی از موفقیت ایران در صورت بروز درگیری ارائه می‌دهد.
نویسنده در ادامه با اشاره به این که ایران در حال حاضر در اوج قدرت منطقه‌ای خود قرار دارد، می‌نویسد مبارزه با تروریست‌های داعش در منطقه سبب شد این کشور دارای متحدان بسیاری مانند لبنان، یمن، سوریه، عراق، ... در منطقه باشد.
عضو ارشد امنیت خاورمیانه در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک بر این باور است که شبکه متحدان منطقه‌ای ایران بخش مهمی از قدرت و نفوذ تهران محسوب می‌شوند. این موضوع به ایران این قدرت را می‌دهد تا با درنظر داشتن قدرت نرم منطقه‌ای خود به هرگونه فشار و اجباری با کمترین هزینه واکنش نشان بدهد.
دو تنگه استراتژیک «هرمز» و «باب المندب» که گلوگاه انرژی جهان محسوب می‌شوند نیز از جمله ابزار‌هایی هستند که مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران قرار دارند. سلطه و نظارت ایران بر این دو تنگه قدرتی را در اختیار تهران می‌گذارد که سبب نگرانی‌های شدید از سوی واشنگتن شده است. تامین امنیت انرژی در سطح بین المللی از جمله موضوعات مهمی است که در صورت نادیده گرفته شدن از سوی واشنگتن تبعات ناخوشایندی را برای غالب کشور‌های جهان در پی خواهد داشت.
در واقع باید توجه داشت که همانطور که مقامات ایرانی بار‌ها گفته‎اند، تشدید تهدیدات علیه تهران هزینه‌های واشنگتن را افزایش خواهد داد.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ایران آمریکا تنش ها پیامدهای سنگین حمله نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۴۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش شبکه المنار، گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد که نیرو‌های مسلح آن‌ها حملات علیه نیرو‌های آمریکایی را از سر خواهند گرفت.

این گروه مقاومت عراقی تصریح کرد: به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج نظامیان آمریکایی (از عراق) در سفر (اخیر) محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به واشنگتن، حملات را از سر می‌گیریم.

دو روز پیش سازمان الحشدالشعبی عراق از حمله به پایگاه نظامی کالسو واقع در استان الانبار خبر داده بود.

علا الناشی نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه تاکید کرد: همزمان با حضور هیات عراقی به ریاست محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در واشنگتن، آمریکا حمله‌ای متجاوزانه علیه پایگاه‌های وابسته به نیرو‌های امنیتی و الحشدالشعبی در استان بابل انجام می‌دهد.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به تازگی به واشنگتن سفر و درمورد زمان پایان ماموریت نظامیان آمریکایی در این کشور گفتگو کرد.

الناشی تاکید کرد: تجاوز آمریکا وقاحت و بی مسئولیتی علیه نیرو‌های امنیتی و الحشدالشعبی عراق به شمار می‌رود.

وی از دولت عراق خواست که به منظور حفظ کرامت عراقی‌ها، علیه مسئولان آمریکایی در شورای امنیت شکایت کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • مخالفت هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • واکنش هرتزوگ با تحریم گردانی در ارتش رژیم صهیونیستی توسط واشنگتن
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!
  • واکنش رئیس حزب کار اسرائیل به تحریم آمریکا علیه گردان نتزاه یهودا
  • جمهوری اسلامی آمادگی مقابله با هرگونه تهدید از جانب رژیم صهیونیستی را دارد
  • کنعانی: پاسخ ایران به اقدام صهیونیست‌ها حرفه‌ای بود/ به هرگونه اقدام متجاوزانه پاسخی قاطع می‌دهیم
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • خشم روسیه از کمک گزاف آمریکا به اوکراین