Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-28@22:25:04 GMT

تصمیم‌های ایران برای اقدامات برجامی بعدی

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۴۶۸۵

تصمیم‌های ایران برای اقدامات برجامی بعدی

محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص اقدامات اخیر ایران در برابر نقض برجام توسط ایالات متحده با بیان اینکه قریب به 4 سال است که برجام را امضاء کردیم خاطرنشان کرد: در این 4 سال به اذعان خود اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در برجام مانده‌ایم و به خصوص از اردیبهشت سال گذشته که ترامپ از برجام خارج شد بسیار خویشتن‌دار بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمالی ادامه داد: در مدت نقض برجام توسط آمریکا، به نظر می‌رسد اروپای‌ها علی‌رغم صحبت‌ها و قول‌های که داده بودند یا نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند بر اساس قول خود اقدامی در جهت حفظ منافع جمهوری اسلامی در مورد برجام انجام دهند.

وی تأکید کرد: روح برجام متضمن این موضوع است که ما با توجه به گذشت و چشم‌پوشی که در رابطه با برخی از منافع هسته‌ای خود انجام دادیم به شکل تضمین‌شده از یک فضای مناسب منطقه‌ای و بین‌المللی در خصوص مسائل سیاسی و اقتصادی بهره‌مند شویم که متأسفانه نه‌تنها این‌گونه نشد بلکه تحریم‌ها نه‌ فقط از زمان آقای ترامپ بلکه از زمان آقای اوباما هم برگردانده شد منتها این آخرین تحریمی‌ که در رابطه با مسائل هسته‌ای انجام شد دیگر وارد خط قرمز جمهوری اسلامی شدند.

این نماینده مجلس تأکید کرد:‌ باوجوداینکه همه تلاش‌ها انجام‌شده بود تا حق جمهوری اسلامی برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته شود، کنسرسیومی برای بازطراحی راکتور اراک اندیشیده شده بود و همچنین قرار بود ارتباطات علمی هسته‌ای بین ایران و دیگر کشورها برقرار باشد به‌یک‌باره آمریکا زیر همه این موارد زد و اعلام کردند ایران دیگر حق غنی‌سازی و موارد دیگر را ندارد و به‌عبارت‌دیگر تقریباً بیانیه آمریکا در خصوص لغو معافیت خرید اورانیوم غنی‌شده و آب‌سنگنین ایران آخرین میخی بود که توسط آن‌ها به تابوت برجام زده شد.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد خویشتن‌داری زیاد جمهوری اسلامی ایران، تصور اشتباهی را در اذهان افرادی مانند جان بولتون و ترامپ به وجود آورد که ما از موضع ضعف است که اقدامی نمی‌کنیم و به همین دلیل فعلاً اعلام‌شده که بیش از 130 تن آب‌سنگین تولیدی خود و بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده را در داخل کشور نگه خواهیم داشت.

جمالی با تأکید بر اینکه اکنون اروپای هستند که باید تصمیم خود را درباره برجام بگیرند خاطرنشان کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد زبان اروپایی‌ها در رابطه با تصمیمات آمریکا الکن است و فقط به اظهار تأسف بسنده می‌کنند ولی در رابطه با ما که صحبت می‌کنند تأکیددارند هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیریم که می‌توانند نپذیرند ولی به‌عنوان اینکه برجام را برای امنیت خود نیاز دارند باید به مسئولیت خود عمل کنند و اینکه بپذیرند یا نپذیرند چیزی را در رابطه با تصمیم ما عوض نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه هماهنگی بین اروپا و آمریکا کار را به اینجا کشانده خاطرنشان کرد: هرکدام تقسیم‌کاری انجام داده‌اند وگرنه مسئله برجام به این شکل پیش پیش نمی‌رفت؛ آن‌ها ما را در یک حالت معلقی نگه‌داشته بودند تا نتوانیم هیچ تصمیمی بگیریم و روزبه‌روز هم بر فشارهای روانی و اقتصادی ما هم بیفزایند که این می‌توانست بدترین حالت برای ما باشد، حالا ایران اقدامات خود را شروع‌شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: اگر بعد از 60 روز اروپایی‌ها اقدامات لازم را انجام ندهند در مرحله دوم سقفی برای غنی‌سازی زیر 3.62 درصد نخواهیم داشت و می‌توانیم به 20 درصد و بالاتر از آن بازگردیم که یک روزی آن‌ها می‌گفتند این بلوف است و شما نمی‌توانید 20 درصد را داشته باشید اما دیدند این کار را کردیم، در مرحله بعد ما کنسرسیوم بازطراحی راکتور اراک را کنار می‌گذاریم و در آن زمان خودمان خواهیم دانست چگونه آب‌سنگین اراک را راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برجام فردو اکنون یک حالت تحقیقاتی دارد خاطرنشان کرد: وقتی‌که ما به سراغ غنی‌سازی رفتیم دیگر فردو هم بحث خود را خواهد داشت؛ اگر این را هم قبول نکردند موضوع سانتریفیوژ‌ها مطرح می‌شود ما الآن در رابطه با تحقیق و توسعه مجوزهای داریم ولی اگر بازهم جواب نگرفتیم به سمت صنعتی سازی بخصوص سانتریفیوژ‌های IR8 و IR6 می‌رویم و همچنین در موضوع پیشران‌ها هم می‌توانیم در موضوع زیردریائی‌ها و ناوچه‌های خود را هسته‌ای کنیم و به جلو برویم.

جمالی ادامه داد: درنهایت اگر در هیچ‌کدام از این موارد غربی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند کاهش سطح روابط با سازمان انرژی اتمی هم مدنظر است که یواش‌یواش مواردی مانند پروتکل الحاقی که تقریباً پذیرفته بودیم و بیشتر از سایر جاها می‌آمدند و بازدید می‌کردند را تعلیق خواهیم کرد و بحث‌های دیگر مانند NPT و غیره را مدنظر خواهیم داشت که اگر این اقدامات انجام شود خروج از برجام اجرایی شده است.

وی در پایان در خصوص زمان‌بندی اقدامات بعدی ایران خاطرنشان کرد: این زمان‌بندی ممکن است بعضی در دوره‌های 60 روزه یا زمان متفاوت باشد ولی این سیاست‌های است که نیاز نیست الآن آن‌ها را اعلام کنیم.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: برجام تحریم آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۴۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، روز ۲۵ بهمن‌ماه در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد به سؤالات آنان پاسخ داد که در سالنامه نوروزی این روزنامه منتشر شد.

در بخشی از این دیدار آمده است؛

عربستان و اسرائیل در دوره مذاکرات برجام علیه ما بسیار فعال بودند. ما در آذر ۹۳ می‌توانستیم در برجام به توافق نهایی برسیم. در آن مقطع با ۱+۵ بر سر سه موضوع اختلاف داشتیم، در ایران هم روی این سه موضوع حساسیت بود اما در داخل به صورتی که آن‌ها هم قبول کنند، حل‌وفصل کردیم و اختیارات لازم را به آقای ظریف دادیم. ما در آستانه توافق نهایی بودیم که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان با هواپیما از عربستان به وین رفت و داخل هواپیما با جان کری مذاکره کرد. اسرائیل هم از طریق فرانسه و آمریکا فشار می‌آورد.

درست در آستانه توافق نهایی یکباره از آمریکا به کری پیام دادند مذاکره را متوقف کند و برگردد. کری به ظریف گفته بود من نمی‌فهمم چه شد؟! همه چیز که تمام شده بود! همین تاخیر باعث شد ما به جای آذر ۹۳ در ۲۳ تیر ۹۴ برجام را نهایی کنیم.

قبل از آن آقای نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، پس از سفر به آمریکا به تهران آمد. او می‌گفت من آمریکا بودم، در کنگره به طور مداوم یا سعودی‌ها می‌آیند و می‌روند، یا اسرائیل و یا منافقین. به من می‌گفت که این‌ها نخواهند گذاشت شما به توافق نهایی برسید. بنابراین عوامل خارجی که از قبل فعال بودند، در کنار عوامل داخلی، دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888212

دیگر خبرها

  • اندی رابرتسون و انجام چالش رتبه بندی 5 هافبک برتر اروپایی بدون دانستن نفرات بعدی / فیلم
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • حادثه رانندگی در گردنه شلمزار
  • میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی ها را عصبانی کرد /وزیر کار استیضاح می شود؟
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟