Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@18:26:23 GMT

پرتاب وزنه و آشنايي با قوانين آن

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۵۰۹۸

پرتاب وزنه و آشنايي با قوانين آن

خبرگزاري آريا -

پرتاب وزنه از شاخه‌هاي ورزش پايه دو و ميداني است
پرتاب وزنه از شاخه‌هاي ورزش پايه دو و ميداني است. پرتاب‌کننده در وسط دايره‌اي به قطر 213 سانتي متر قرار مي‌گيرد که به وسيله باند آهني يا چوبي محصور شده‌است، يک گوي آهني به وزن 7٫260 گرم براي مردان و نصف همين وزن براي زنان را با يک دست در بالاي شانه مي‌گيرد و بي‌آنکه پا را از دايره پرتاب بيرون بگذارد، وزنه را با تمام قدرت پرتاب مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزنه
جنس وزنه معمولاً آهن خالص، برنج يا هر فلز سخت تر از برنج مي‌باشد يا از پوسته‌اي از فلزات نامبرده که درون آن با سرب يا ساير فلزات پر شده باشد استفاده شود. وزن وزنه در مردان 7/257 کيلوگرم و در زنان 4 کيلوگرم است. وزنه بايد به شکل کروي ساخته شده و سطح آن کاملاً صاف باشد. حداکثر قطر آن در مردان 130 ميلي‌متر و حداقل آن 110 ميلي‌متر است در حالي که حداکثر قطر وزنه در زنان 110 ميلي‌متر و حداقل آن 95 ميلي‌متر است.

پرتاب وزنه و آشنايي با قوانين آن
قوانين پرتاب وزنه
دايرهٔ پرتاب
قطر داخلى دايره پرتاب بايد 135/2 متر باشد و لبهٔ دايره از جنس آهن، فولاد و يا ساير فلزات مناسب ساخته شود و سطح لبهٔ دايره بايد همسطح با زمين اطراف دايره باشد. سطح داخلى دايره پرتاب مى‌تواند از سيمان، آسفالت و ساير پوشش‌هاى محکم و غيرلغزنده ساخته شود. سطح داخلى دايره بايد 14 تا 26 ميلى‌متر پائين‌تر از لبهٔ بالائى دايره باشد. سطح داخل دايره به‌وسيلهٔ يک خط رنگى به دو قسمت تقسيم شده، اين خط حداقل تا 75 سانتى‌متر به خارج از دو طرف دايره امتداد مى‌يابد.
پيش‌تختهٔ پرتاب
از جنس چوب با ساير مواد مناسب، به‌شکل قوسى و به رنگ سفيد ساخته مى‌شود به‌طورى که لبهٔ داخلى آن با لبهٔ خارجى دايره مماس شده، بتوان آن را در روى زمين وسط خطوط قطاع پرتاب ثابت و محکم کرد. طول اين پيش‌تخته 22/1 سانتى‌متر در وسط و 30 سانتى‌متر در کناره‌ها و ضخامت آن 10 سانتى‌متر است.
قطاع پرتاب و محوطهٔ فرود
محوطهٔ فرود بايد از جنس خاک آجر، چمن، يا هر مادهٔ مناسب ديگرى باشد که وزنه بتواند روى آن اثر به‌جاى بگذارد. قطاع پرتاب روى سطح محوطه فرود طورى ترسيم مى‌شود که دو خط با زاويهٔ 40 درجه و به عرض 5 سانتى‌متر و به رنگ سفيد اين منطقه را مشخص مى‌کند. براى کشيدن قطاع دو خط فرضى به فاصله 20 متر از مرکز دايره در نظر بگيريد و دهانهٔ اين دو خط را به اندازه 68/13 متر از يکديگر باز کنيد دو نقطه‌اى را که به اين ترتيب به‌دست مى‌آيد با نوار يا گچ به مرکز دايره وصل کنيد. در اين‌صورت قطاع پرتاب به‌طور قانونى به‌دست مى‌آيد و پرتابى معتبر است که در محدودهٔ لبه داخلى خط با لبهٔ داخلى خط ديگر فرود آيد.

وزنه پرتاب بايد از شانه ورزشکار و فقط با يک دست پرتاب شود
قوانين عمومى
در رشته دو و ميداني و در ماده پرتاب وزنه، ترتيب پرتاب کننده‌ها با قرعــه کشي تعييـــن مي‌شود.
هنگامي که بيش از 8 شرکت کننده وجود داشته باشد به هر شرکت کننده اجازه 3 پرتاب داده مي‌شود و به 8 نفر از آنها که بهترين نتيجه را به دست آورند اجازه 3 پرتاب ديگر داده خواهد شد.
چنانچه در مورد نفر هشتم نتيجه مساوي به دست آيد به پرتاب کننده‌هاي مذکور اجازه 3 پرتاب اضافي داده مي‌شود.
اگر تعداد ورزشکاران کمتر از 8 نفر باشد و شرکت کننده اجاره اجراي 6 پرتاب را خواهد داشت.
اما اگر قسمتي از بدن پرتاب کننده با قسمت بالايي تخته و قوس پرتاب و زمين خارج از آن تماس يابد مرتکب خطا شده و رکوردي به حساب آورده نمي شود.
ورزشکار تا زماني که وزنه‌اش به زمين نرسيده نبايد دايره را ترک کند.
براي خارج شدن از دايره پرتاب، پرتاب کننده بايد از نيمه عقـبي دايره خارج شود.
زاويه مجاز پرتاب (قطاع پرتاب) 40 درجه است.
قطر دايره پرتاب 135/2 متر مي باشد.
وزنه بايد از شانه ورزشکار و فقط با يک دست پرتاب شود و وزنه نبايد به پشت خط شانه‌ها برده شود.
در لحظه‌اي که ورزشکار براي شروع پرتاب حالت آمادگي به خود بگيرد وزنه بايد در کنار چاله او و مماس با چانه قرار داشته باشد و دست نبايد در اثــناي عمل پرتاب از اين حالت پايين تر بيايــد.
گردآوري: بخش ورزشي بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۵۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی داوودی: اگر یک درصد هم فکر کنم شانس مدال ندارم، المپیک رفتنم جالب نیست

وزنه بردار خوب کشورمان که رکورد مجموع خود در فوق سنگین را به 454 کیلوگرم رسانده است، این روزها تلاش بسیار دارد تا رکوردهای مجموع خود را بالاتر ببرد.

به گزارش طرفداری، علی داوودی جوان با 5 کیلو وزنه بیشتر بعد از حسین رضازاده و بهداد سلیمی، دارنده سومین رکورد مجموع تاریخ وزنه برداری ایران می شود. داوودی در صورت رسیدن به مرز 460 کیلوگرم در المپیک 2024، هم مدعی جدی کسب مدال می شود و هم در آستانه رسیدن به رکورد 465 مجموع بهداد سلیمی خواهد بود.

داوودی بعد از گرفتن سهمیه المپیک در مصاحبه با ایسنا گفت:

روزهای حساسی تا المپیک داریم و اگر یک درصد هم پیش خودم فکر کنم شانس مدال ندارم، المپیک رفتنم جالب نیست. از این رو به دنبال کسب مدال هستم. در حرکت دوم، وزنه ۲۰۰ کیلوگرم افتاد و باعث شد بخواهم برای حرکت سوم دو کیلوگرم سنگین‌تر وزنه بزنم. برنامه این بود وزنه ۲۰۰ کیلوگرم را بزنم. برای حرکت بعدی وزنه ۲۰۵ کیلوگرم را هم بزنم اما وزنه ۲۰۰ کیلوگرم با بی‌دقتی افتاد. وقتی پشت وزنه ۲۵۲ کیلوگرم قرار گرفتم، متوجه شدم در دوضرب، توانایی زدن وزنه ۲۶۰ کیلوگرم را هم دارم. واقعا مسابقه خوبی بود و نقاط ضعفم را پیدا کردم. البته مشکلاتم نسبت به قبل خیلی کمتر شده است.

برای طرفداری که در چند وقت اخیر از وزنه برداری انتقاد کرده است، اظهارنظر علی داوودی عزیز درباره این انتقادات جذاب است. او بعد از خواندن مطلب طرفداری عنوان کرد که من اگر قصدم رسیدن به 460 نباشد و نخواهم مدال بگیرم، اصلا به المپیک نخواهم رفت.

طرفداری اما ضمن قدردانی از بهبود عملکرد داوودی در دوضرب امیدوار است تا او با بهبود رکورد یک‌ضرب هم بتواند در المپیک پاریس مدال بگیرد. با تلاش و روحیه و مشاهده استعدادهای داوودی می توانیم بگوییم رسیدن او به مرز 210 کیلو یک‌ضرب و 255 کیلو در دوضرب در المپیک آتی اصلا دور از دسترس نیست و برای رسیدن او به این رکوردها که توام با رساندن ایران به افتخار است، برایش دعا می کنیم و یادآور می شویم که انتقادهای ما به خاطر علاقه به او و موفقیت وزنه برداری کشورمان بود و از امروز تا المپیک 2024 هر روز او را به حق در حد رسیدن به رکورد تالاخادزه گرجی می دانیم.

از دست ندهید ????????????????????????

شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشک‌های ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد

دیگر خبرها

  • دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور
  • هشدار جدی رسول جعفریان به مسئولان درباره حجاب و تصمیمات خالص سازان
  • جعفریان، استاد دانشگاه: ‌‌دایره مشورت در مسأله حجاب را وسیع تر کنید/ اجازه ندهید یک دایره محدود که نتیجه خالص سازی هاست، در این باره تصمیم بگیرد
  • دوره آموزشی آشنایی با قوانین بیمه و مالیات در صنعت گردشگری در ارومیه
  • دعوت از چهار وزنه بردار فارسی به اردوی تیم ملی
  • دعوت به اردوی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان
  • نماد زندگی فانی و باقی
  • همدان، میزبان مسابقات وزنه برداری دختران کشور
  • علی داوودی: اگر یک درصد هم فکر کنم شانس مدال ندارم، المپیک رفتنم جالب نیست
  • رکورد بانوان وزنه‌بردار نشان از پیشرفت این رشته است