Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:41:57 GMT

جنگ تعرفه ای آمریکا خسارت به بار می آورد یا غنیمت؟

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۷۰۹۵

جنگ تعرفه ای آمریکا خسارت به بار می آورد یا غنیمت؟

تهران- ایرنا- «دونالد ترامپ» مدعی است افزایش تعرفه واردات به آمریکا به نفع اقتصاد و مردم این کشور است اما به گفته طیفی از تحلیلگران، فشار این جنگ بر شهروندان و شرکت های آمریکایی تحمیل می شود و ممکن است اقتصاد جهان را دچار بحران سازد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، هنوز چانه زنی های تعرفه ای میان مقام های آمریکا و چین به صورت رسمی خاتمه نیافته بود که رئیس جمهوری ایالات متحده به تهدید خود عمل کرد و تعرفه واردات بر حدود 200 میلیارد دلار کالای چینی را از 10 به 25 درصد افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه روز پنج شنبه و ساعاتی از جمعه گذشته هم مذاکرات تجاری میان هیات های نمایندگی دو کشور در واشنگتن در جریان بود اما رئیس جمهوری آمریکا با دستور افزایش تعرفه ها همه معادلات را بر هم زد. «دونالد ترامپ» مدعی شد دلیل این اقدام عدول پکن از تعهدات موجود در توافق تجاری اولیه میان دو کشور بوده است.

** ترامپ و تلاش برای تعرفه های بیشتر
به نوشته رسانه ها، حتی پس از صدور دستور افزایش تعرفه ها نیز مذاکرات دو طرف اندکی ادامه داشت اما پس از آن نشست پایان یافت. «استیو منوچین» وزیر دارایی آمریکا دور اخیر مذاکرات را سازنده دانست. در مقابل، رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه هیچ عجله ای برای امضای توافق با پکن ندارد از تصمیم خود برای گسترش تدریجی تعرفه ها بر واردات از چین حتی به سطحی فراتر از وضع کنونی خبر داد.
به نوشته تارنمای شبکه خبری «سی.بی.سی» این اقدام کاخ سفید مذاکرات تجاری را که در جریان بود تحت الشعاع خود قرار داد و باعث شد دیدارها چند ساعت پس از اعمال تعرفه ها بدون دستیابی به نتیجه پایان بپذیرد. وزیر تجارت دولت چین اما بدون بیان جزئیات اعلام کرد این اقدامات دونالد ترامپ را تلافی خواهد کرد.
تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» نیز در گزارشی عنوان داشت هیات چینی که به سرپرستی «لیو هه» معاون نخست وزیر چین در آمریکا مشغول مذاکره بود سه شرط اصلی خود را برای امضای توافق تجاری با آمریکا اینگونه مطرح کرد؛ ایالات متحده باید همه تعرفه های اضافی را ملغی کند، برای خریدهای چین اهداف مشخص با تقاضای واقعی معین سازد و تضمین بدهد که متن توافق نهایی متوازن خواهد بود و احترام هر دو کشور را حفظ می کند.
به گزارش این شبکه تلویزیونی، این شروط پکن نشان می دهد کارهای بسیاری باید انجام شود تا دو کشور بتوانند به توافقی دست پیدا کنند.

** تحمیل بار تعرفه ها بر مصرف کنندگان
دونالد ترامپ می گوید عجله ای برای پایان دادن به جنگ تعرفه ای با چین ندارد زیرا وی این شرایط را حتی به نفع اقتصاد آمریکا می داند. به باور ترامپ این تصمیم باعث می شود سرمایه هنگفتی به آمریکا وارد شود اما تحلیلگران اثرات این درآمدهای مالیاتی را بر ایالات متحده ناگوار می دانند و برخی کارشناسان هم آن را بیشتر به ضرر شهروندان عادی، بازرگانان و تولیدکنندگان این کشور ارزیابی می کنند.
این اقدام ترامپ ممکن است با افزایش هزینه، فشار سنگینی را بر شرکت ها تحمیل کند. از طرف دیگر جنگ دو اقتصاد بزرگ جهان که بیشترین ارتباط تجاری را با هم دارند علاوه بر اینکه پویایی و تحرک هر دو اقتصاد را کم می کند، بر رشد جهانی نیز تاثیرگذار خواهد بود و باعث کاهش رشد و سرایت رکود اقتصادی به دیگر بخش ها و کشورها می شود.
پژوهش هایی که به وسیله بانک فدرال ریزرو نیویورک و دانشگاه های کلمبیا و پرینستون انجام شد نیز نشان می دهد فشار بار این تعرفه ها بر دوش مصرف کنندگان و بازرگانان آمریکایی وارد می شود که مجبورند کالاهای وارداتی را خریداری کنند. با این حال ترامپ معتقد است درآمد حاصل از افزایش تعرفه ها موجب می شود تا دولت آمریکا تولیدات بیشتری را از کشاورزان خود خریداری کند و برای دیگر بازارها بفرستد.
بر اساس پژوهش های فوق در انتهای سال گذشته میلادی که بخشی از تعرفه ها افزایش یافته بود، فشار اصلی به خریداران کالاهای وارداتی (افراد یا شرکت ها) تحمیل شد و این گروه ها مجبور شدند ماهانه تا 3 میلیارد دلار را به علت مالیات بیشتر پرداخت کنند. ضمن اینکه ضرر ناشی از کاهش بهره وری نیز حدود 1.4 میلیارد دلار برآورد شد.
روزنامه «لس آنجلس تایمز» در گزارشی خطاب به رئیس جمهوری آمریکا پیام داد که چین هزینه افزایش مالیات ها را نمی پردازد. افزایش 150 درصدی تعرفه بر 200 میلیارد دلار واردات از چین آنگونه که ترامپ انتظار دارد باعث فشار بر دولتمردان پکن نمی شود تا آن ها را به امضای توافقی بهتر با واشنگتن وادار کند.
افزایش تعرفه واردات در گام نخست بر بازرگانان فشار می آورد به ویژه آن هایی که در حوزه تجهیزات خودرویی و ارتباطات فعالیت می کنند و سپس به صورت غیرمستقیم به مصرف کننده تحمیل می شود. از طرف دیگر قرار است ترامپ بر صدها میلیارد دلار کالای دیگری که از چین وارد می شوند هم به زودی تعرفه ای را وضع کند. این تعرفه ها تاثیر مستقیمی بر قیمت هایی دارند که باید از سوی شهروندان آمریکایی پرداخت شوند. به عبارت دیگر این تعرفه ها از سوی صادرکنندگان چینی پرداخت نمی شود بلکه از جیب آمریکایی ها تامین می گردد.
در گزارش بلومبرگ نیز چنین عنوان شد که تعرفه های ترامپ در سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری باعث افزایش قیمت تجهیزات رایانه ای به ویژه تلفن های هوشمند، لپ تاپ و دیگر کالاهای مصرفی می شود. اگر اقدام تعرفه ای ترامپ با مقابله به مثل چین روبرو شود شرایط برای صادرکنندگان آمریکایی هم سخت می شود. از این رو اقتصاددانان پیش بینی می کنند اقتصاد آمریکا دچار بحران و رکود می شود و این وضعیت برای دونالد ترامپ پیش از انتخابات 2020 خوب نیست.
دونالد ترامپ خود را فردی عاشق تعرفه گذاری می داند و تصور می کند می تواند با این اقدام از میزان کسری تراز تجاری واشنگتن با پکن کم کند. طبق تحلیل لس آنجلس تایمز همه این تصمیم گیری ها به آن دلیل است که رئیس جمهوری آمریکا تجارت را به عنوان یک فرایند برد-برد نمی داند. هدف وی ایجاد یک نظام عادلانه برای همه نیست بلکه ترامپ به دنبال از بین بردن اختلاف تجاری بیش از 400 میلیارد دلاری با چین است.
رویکرد ترامپ بر مبنای بازی حاصل جمع صفر بنا شده است که با حضور برنده یا بازنده تعریف می شود. حال آنکه هیچ میزان تعرفه ای نمی تواند مانع قرض گرفتن های دولت فدرال شود یا عادت فراموش شده پس انداز را در میان آمریکایی ها تغییر دهد. هیچگاه جنگ تجاری واشنگتن با پکن مدارس و ساختار آموزشی آمریکا را ارتقا نمی دهد و برای کارگران شرایط بهتر کاری فراهم می کند. همه در ایالات متحده امید دارند قمار تعرفه ای ترامپ به زودی به توافق تجاری معقول و قابل اجرایی منجر شود که رفتارهای چین را هم با اصول بین المللی منطبق می سازد. در غیر اینصورت شهروندان هیچ راهی برای فرار از مالیاتی که ترامپ آن را افزایش می دهد نخواهند داشت.
پژوهش**9130 **9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد دونالد ترامپ تعرفه 25 درصد صادرات چين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۷۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است

یک کارشناس برجسته انگلیسی روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا را بخصوص خطری برای اروپای شرقی دانسته و از اروپایی‌ها خواست برای استقلال در امنیت و دفاع از خود وارد عمل شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بن آنسل، استاد علوم سیاسی در کالج نوفیلد دانشگاه آکسفورد و یکی از کارشناسان برجسته دموکراسی بریتانیا در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به تحولات بین المللی غرب اقتدار خود را از دست داده است گفت: غرب نسبتا قدرت خود را از دست داده است. قبل از سال 1989، حمله به غرب توسط قدرت‌های غیر غربی، امری عادی بود. سپس اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و ایالات متحده آمریکا خود را به عنوان قدرت مسلط تثبیت کرد. در آن زمان، بسیاری معتقد بودند که دموکراسی بالاخره پیروز شده است. اما اینطور نبود. کم کم روسیه و چین همزمان بالا رفتند و اوج گرفتند که این منجر به از دست رفتن نسبی قدرت جهانی در غرب شد، همانطور که امروز مشاهده می کنیم.

وی درباره خطرات روی کار آمدن مجدد ترامپ در آمریکا گفت: من معتقد نیستم ترامپ ساختار به اصطلاح دموکراسی آمریکا را تهدید می کند. او تصمیمی برای دور زدن کنگره یا محدود کردن حق رای نمی گیرد. اما او تهدیدی برای دموکراسی در اروپای شرقی است. او در صورت وقوع جنگ از استونی، لتونی یا لیتوانی دفاع نخواهد کرد. بنابراین کشورهای اروپایی باید وارد عمل شوند. اروپایی‌ها اکنون متوجه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند به آمریکایی‌ها برای محافظت ازخود تکیه کنند. اروپای ها باید سال ها پیش، زمانی که ایالات متحده قبلاً در این باره شکایت می کرد، درباره معنای آن بحث می کردند. اما هیچ کس این شکایات را جدی نگرفت.

وی در ادامه همچنین به افزایش محبویت احزاب راست پوپولیستی در آستانه انتخابات اروپا پرداخته گفت: بسیاری از نارضایتی ها و بی اعتمادی در غرب از این واقعیت ناشی می شود که رشد اقتصادی در اکثر کشورها برای دو دهه راکد بوده است. سیاست ما در این شرایط منفی‌تر و توزیع‌کننده‌تر می‌شود. با توجه به این موضوع، خوشحال کردن مردم بسیار دشوار است، زیرا همه معتقدند که زندگی برای آنها سخت تر از والدینشان است.

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشتترامپ محدودیت‌های جدید در پرونده کلاهبرداری خود را پذیرفت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد
  • افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد
  • نمایش تجهیزات نظامی غنیمت گرفته شده از اوکراینی ها در مسکو | تصاویر
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • جایزه ویژه توانیر برای مشترکان کم مصرف
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • امسال قیمت برق افزایش نمی یابد
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند