Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@15:14:11 GMT

یک قدم تا انقراض4گونه پرنده در کشور

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۸۶۶۰

مدیر عامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان ضمن اشاره به اینکه چهار گونه پرنده در کشور ما یک مرحله با انقراض حتمی فاصله دارند، گفت: دخالت‌های انسانی در طبیعت و از بین رفتن زیستگاه مهمترین علت انقراض پرندگان است. ناطقان: علیرضا هاشمی اظهار کرد: در دنیا بیش از ۱۰هزار گونه پرنده وجود دارد که از این تعداد بیش از ۵۵۰ گونه در کشور ما زندگی می‌کنند البته از این ۵۵۰ نوع پرنده، دو سوم آن مهاجر هستند و فقط بخشی از سال در کشور ما زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه پرندگان مهاجرت تابستانه و زمستانه دارند، تصریح کرد: مهاجران زمستانه از مرزهای شمالی مانند سیبری به کشور ما مهاجرت می‌کنند و پرندگانی مانند بادخورک‌ها و زنبورخوارها در فصل تابستان از مرزهای جنوبی کره زمین به کشور ما وارد می‌شوند.

مدیر عامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان ادامه داد: حفاظت از پرندگان مهاجر کاری جهانی است. برای مثال اگر چندین کشور از یک گونه پرنده مهاجر حفاظت کنند اما فقط یک کشور در حفاظت از آن‌ کوتاهی کند آن پرنده را در معرض خطر قرار داده است.

هاشمی با اشاره به اینکه برای حفاظت از پرندگان مهاجر کنوانسیون حفاظت از گونه‌های مهاجر تأسیس شده است، اظهار کرد: این کنوانسیون، کنوانسیونی جهانی است و کشورهای عضو آن تعهد می‌دهند که از پرندگان مهاجر حفاظت کنند همچنین روز جهانی پرندگان مهاجر را این کنوانسیون نامگذاری کرده است و یک هفته را به گرامیداشت این روز جشن می‌گیرند تا توجه همه مردم را به حفاظت از پرندگان جلب کنند.

وی در ادامه با بیان این که در دنیا روز جهانی پرندگان مهاجر را به عنوان روز جهانی پرنده‌نگری نیز مطرح می‌کنند، تصریح کرد: ما در کشور روز ملی پرنده نگری نیز داریم اما شرایط به‌گونه‌ای است که در این روز نمی‌توانیم با جامعه جهانی برای حفاظت از پرندگان یک‌صدا شویم.

این کارشناس پرندگان با اشاره به این که در کشور ما چهار گونه پرنده به شدت در معرض خطر انقراض هستند و با انقراض حتمی یک مرحله فاصله دارند، تصریح کرد: کرکس پشت سفید، خروس کولی اجتماعی و درنای سیبری از این دسته هستند.

هاشمی با اشاره به شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر گفت: امسال شعار حفاظت از پرندگان با جلوگیری از آلودگی‌های پلاستیکی مطرح شده است چراکه پلاستیک‌ها در جهان جان بسیاری از گونه‌های حیات وحش از جمله پرندگان را به خطر می‌اندازد.

وی درباره عوامل انقراض پرندگان توضیح داد: در حال حاضر بیشترین مسئله‌ای که پرندگان را در معرض انقراض قرار داده اقدامات انسانی است. دخالت‌های انسانی در زیستگاه‌های طبیعی سبب از بین رفتن محل زندگی پرندگان شده است همچنین طعمه پرندگان شکاری نیز در بسیاری از زیستگاه‌های طبیعی ما از بین رفته است.

مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان با اشاره به این که یکی دیگر از عوامل از بین رفتن پرندگان در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما  مسمومیت آنان از طریق سموم شیمیایی و فلزات سنگین است، گفت: برای مثال در کشور ما عقاب‌ها و کرکس‌ها قبل از این که به سن بلوغ برسند بر اثر مسمومیت یا تصادف از بین می‌روند.

وی با بیان این که علت مسمومیت پرندگان شکاری در کشور ما دفع نادرست پسماند است، اظهار کرد: بسیاری از زباله‌هایی که ما روزانه تولید می‌کنیم، خطرناک هستند و بدون هیچ‌گونه مدیریتی در محیط رها می‌شوند و از آن جایی که طعمه‌ها و زیستگاه‌های پرندگان تخریب شده، بیشترین تجمع آن‌ها در زباله‌دانها یا نزدیک کشتارگاه‌ها است.

این کارشناس پرندگان در ادامه گفت: هنگامی‌که پرندگان از زباله‌ها تغذیه می‌کنند سموم و فلزات سنگین در بدن آن‌ها جمع می‌شود که ناباروری و از بین رفتن آن‌ها را در پی دارد.

هاشمی در پایان تصریح کرد: متاسفانه امروزه پرندگان منطقه امنی برای لانه‌گذاری ندارند. برای مثال میش‌مرغ از جمله پرندگانی است که در کشور ما به دلیل فقدان زیستگاه امن رو به انقراض است. منبع: ایسنا برچسب ها: انقراض ، پرنده ، دخالت های انسانی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: انقراض پرنده دخالت های انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۸۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان گفت: محیط‌بانان خدوم منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ با حضور موثر و پایش منطقه با استفاده از دوربین‌های جدید و با کیفیت بالای خود ، موفق به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در این منطقه شدند.

علی سالاروند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در لرستان با بیان اینکه محیط‌بانان خدوم منطقه حفاظت شده اشترانکوه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ با حضور مؤثر و پایش منطقه با استفاده از دوربین‌های جدید و با کیفیت بالای خود، موفق به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در این منطقه شدند. اظهار کرد: این اولین ثبت تصویر این گونه ارزشمند در سال ۱۴۰۳ در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه است.

وی افزود: در سال گذشته نیز تصاویر حضور خرس قهوه‌ای و پلنگ به‌عنوان گونه‌های شاخص و در خطر انقراض در سایر مناطق طبیعی استان ثبت شد که نشان‌دهنده پویایی و افزایش جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش در استان به‌واسطه برنامه‌ریزی و تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران محیط‌بان و زحمتکشان عرصه محیط زیست لرستان و همچنین هوشمندسازی و افزایش تعداد نیروی محیط‌بان در مناطق تحت مدیریت استان طی دو سال گذشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان ابراز امیدواری کرد: با ادامه روند فعلی و مشارکت‌های مردمی و کمک‌های دوستدار محیط زیست و حیات‌وحش بتوانیم، شاهد احیا بیش از پیش زیستگاه‌ها و حضور گونه‌های شاخص و ارزشمند حیات‌وحش در طبیعت لرستان باشیم.

سالاروند در پایان ضمن قدردانی از محیط‌بانان خدوم استان از همه دوستداران محیط زیست و حیات وحش استان خواست در صورت ثبت هر گونه تصاویری از حیات وحش استان تصاویر را در اختیار کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دهند تا اطلاع‌رسانی لازم با رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی برای گونه ثبت شده، صورت پذیرد.

به گزارش ایمنا، خرس‌ها پستانداران بزرگ جثه‌ای هستند که در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست و فهرست سرخ IUCN و ضمیمه II کنوانسیون CITES قرار دارند. حفاظت از آن‌ها یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در کشور به شمار می‌روند.

کد خبر 739583

دیگر خبرها

  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • شکارچی فلامینگو در سردشت دستگیر شد
  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه»
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • رهاسازی یک بهله پیغو در محیط زیست
  • پارک ملی بوجاق کیاشهر؛ بهشت پرندگان مهاجر
  • ورود بیش از ۳۰۰ فلامینگو به تالاب بین المللی گاوخونی
  • میهمانی ۳۰۰فلامینگو در گاوخونی/ نخستین کلونی‌های جوجه‌آوری ثبت شد
  • کوچ تماشایی پرندگان مهاجر به تالاب گاوخونی (فیلم)