Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پایان یافتن نسبی خشکسالی‌ها در اثر بارش‌های اخیر، تالاب‌های شهرستان خلیل آباد بار دیگر شاهد بازگشت پرندگان خوتکا شده است. ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، بارندگی‌های اخیر برای خراسان رضوی و البته بسیاری از نقاط کشور در کنار آسیب‌هایی که ایجاد کرد، نعمت‌های زیادی را نیز با خود به همراه داشت که از جمله این نمود نعمت‌ها را می‌توان در بحث‌های زیست محیطی دنبال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خراسان رضوی دارای تنوع زیست محیطی بالایی است و بارندگی‌های اخیر نیز به این مسئله کمک شایانی کرده است؛ احیای تالاب‌های قدیمی مناطق مختلف استان از جمله برکات این بارندگی‌ها بوده است.

«سعید شفیعیان» مدیر اداره حفاظت از محیط زیست خلیل‌آباد در مورد تاثیر این بارندگی‌ها در شهرستان و احیای تالاب‌ها و البته بازگشت خوتکاها توضیحاتی داده که در زیر می‌خوانید:

تسنیم: اهمیت تالاب‌ها به عنوان زیستگاه پرندگان چیست؟

شفیعیان: یکی از زیستگاه‌های مهم مرتبط با پرندگان مهاجر تالاب‌ها هستند. بنا به تعریفی که در کنوانسیون رامسر از تالاب ارائه می‌شود، تالاب‌ها شامل آب‌های داخل خشکی طبیعی یا مصنوعی چه دائمی و چه فصلی و چه آب‌های شیرین؛ تلخ یا شور چه به صورت راکد یا جاری است و حتی علاوه بر این تعریف گسترده  قسمتی از آب دریاها نیز شامل تعریف تالاب می‌شود.

اهمیت تالاب‌ها به این جهت است که نقش‌های زیادی در ویژگی‌های خرد اقلیمی و زیست بومی هر منطقه ایجاد می‌کنند و هم به این دلیل که در مناطقی چون شهرستان خلیل آباد که در کریدور پرندگان مهاجر عرض‌های شمالی‌تر مانند سیبری قرار دارد حیات و امنیت آن به همراه مناطق زمستان گذران جنوبی نقش بین‌المللی در حفاظت پرندگان مهاجر برعهده دارند.

تسنیم: چه تعداد تالاب در منطقه خلیل آباد وجود دارد؟

شفیعیان: در حوزه شهرستان خلیل‌آباد 15 تالاب مصنوعی و طبیعی وجود دارد که در رصد و پایش‌های پس از بارندگی‌های فروردین پس از سال‌ها خشکسالی جانی تازه گرفتند. تالاب‌های شهرستان خلیل‌آباد شامل دو تالاب طبیعی رودخانه‌های خارزنج و ششطراز و  شامل آبگیرها و بندسارهای شهرستان و سد شهید مدرس است.

اصفهان| ماجرای حفر چاه در محدوده ممنوعه تالاب گاوخونی چه بود؟تالاب‌های خراسان رضوی سالانه قلمرو بیش از 15 هزار پرنده مهاجر استرئیس سازمان حفاظت محیط زیست: تالاب بین‌المللی هامون نیازمند برنامه منسجم و هدفمند است

تسنیم: نقش این  تالاب‌ها در اکوسیستم و محیط زیست شهرستان چیست؟

شفیعیان: این تالاب‌ها در شهرستان نقش‌های متفاوتی در کیفیت محیط زیست شهرستان دارند؛ نقش‌هایی مانند تداوم بقای حیات وحش از جمله پرندگان مهاجر را برعهده دارند، تأمین بخشی از آب کشاورزی و شیرین از دیگر کارکردهای آن است و حفظ تعادل زیستی،کاهش گرد و غبارهای محلی و منطقه‌ای، افزایش رطوبت هوا، کمک به افزایش سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش شوری آن و بسیاری فواید دیگر که بر عهده این تالاب‌ها است.

تسنیم: سازمان حفاظت محیط زیست شهرستان چه اقدامی در جهت ترویج فرهنگ حفظ و نگهداری از این تالاب‌ها و نیز جذب گردشگر انجام داده است؟

شفیعیان: مهاجرت انبوه پرندگان از سراسر دنیا به تالاب‌های یک منطقه مانند شهرستان خلیل‌آباد سبب انبساط روحیه جوامع محلی و مردم آن منطقه می‌شود و حتی می‌تواند در جلب گردشگر نقش به‌سزایی داشته‌‌‌ باشند. نمونه‌های زیادی موجود است که تالاب و کارکردهای آن از جمله پرنده‌نگری هم حال روحی و روانی و هم حال اقتصادی جوامع پیرامونی آن را بهبود بخشیده است.

تسنیم: بارش‌های اخیر چه ثاثیری بر احیاء و بازگردانی تالاب‌های منطقه داشته است؟

شفیعیان: سطح آب این تالاب‌‌ها بسته به شرایط آب و هوایی و بارش‌ها در سال‌های مختلف دائم در حال نوسان بوده و در طول سال‌ها، 13  تالاب مصنوعی شهرستان در طول چندین سال خشک بوده و فقط دو تالاب طبیعی شامل رودخانه‌های ششطراز و خارزنج کم و بیش در آنها آب جاری بوده است. با بارش‌های خوب سال زراعی جاری حجمی نزدیک به 20 میلیون متر مکعب آب این تالاب‌ها یک زیستگاه مطلوب را برای پرندگان مهاجر در شهرستان خلیل‌آباد ایجاد کرد.

تسنیم: چه اقداماتی در جهت حفظ و حراست از این تالاب‌ها توسط سازمان تا امروز شده است؟

شفیعیان: در طول یک ماه کارشناسان این اداره و ماموران یگان حفاظت محیط زیست در گشت نوبت در قالب برنامه‌های گشت و کنترل مشترک با ادارات محیط زیست شهرستان‌های مجاور و گشت مشترک با اداره دامپزشکی شهرستان و گشت‌های مستقل کلیه تالاب‌های شهرستان را مورد رصد و پایش قرار داده‌اند. ضمن این که براساس داده‌های جمع‌آوری شده  در این گشت‌ها به‌زودی شناسنامه تالاب‌های شهرستان در قالب سیستم جامع اطلاعات جغرافیایی (GIS) همراه با تصویر و فیلم و فراداده‌های تکمیلی تهیه خواهد شد.

تسنیم: آمارهای به دست آمده از این پایش‌ها حاکی از ورود چه تعداد پرنده و از چه انواعی است؟

 شفیعیان:  در مجموع در پایش‌های انجام شده تعداد بیش از 2500 پرنده از 12 گونه مختلف شامل فلامینگو ، اکراس سیاه، باکلان، کاکایی سر سیاه،کاکایی سیبری, کاکایی صورتی, فالاروپ گردن سرخ، چوب پا، بوتیمار کوچک، خوتکای ابرو سفید، آبچلیک شکیل و چنگر رکورد شد که عمدتا مربوط به دریاچه سد شهید مدرس این شهرستان می‌شد.

انتهای پیام/ح

R41347/P/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۸۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن ابراهیمی با اظهار تأسف از این رویداد ناخوشایند گفت: در پی ارسال گزارشات مردمی و دوستداران حیات وحش شهرستان مبنی بر تلف شدن پرندگان از نوع زنبور خوار در جنگل این شهرستان، دو نفر زنبوردار غیربومی متخلف که با ترفندهای خاص به منظور جلوگیری از خسارت به کندوهای خود با آغشته کردن سم به زنبورعسل وبا خوراندن طعمه‌های آغشته به سم مبادرت به از بین بردن این پرنده‌های زیبا کرده بودند، دستگیر شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان ادامه داد: زنبور داران متخلف اقدام به از بین بردن تعداد ۴۰ قطعه پرنده از نوع زنبورخوار در منطقه ممنوعه کوه سیاه در جنگل بناب و دهنه حسین کشته شهرستان ارسنجان کرده بودند.

به گفته این مسؤول، مأموران اجرایی اداره حفاظت محیط زیست جهت رصد و گشت و پایش و بررسی دقیق موضوع ضمن شناسایی و دستگیری متخلفان در منطقه، مراتب تخلف نامبردگان را صورت جلسه کردند و آثار تخلف و تلفات پرندگان وحشی نیز مستندسازی و پرونده این تخلف به منظور اقدامات و برخورد قانونی به دادگاه ارسال شد.

وی افزود: متخلفان به دلیل کسب درآمد و منفعت شخصی اقدام به کشتار بی‌رحمانه این گونه حیات وحش کرده بودند اما نقش با ارزش و بی‌بدیل اینگونه از پرندگان بر کسی پوشیده نیست.

ابراهیمی تاکید کرد: مأموران این اداره با هدف حفظ حیات وحش و انجام رسالت سازمانی خود در صورت وجود چنین تخلفاتی در حوزه شهرستان بدون اغماض برخورد خواهند کرد و چنین تخلفاتی قطعاً از چشم مأمورین این اداره پوشیده نخواهد ماند.

وی در پایان درخواست کرد کسانی که شاهد بروز این تخلفات و اقدامات غیرانسانی در منطقه هستند در اسرع وقت موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

ابراهیمی با اشاره به راهکارهای پیشگیرانه برای در امان ماندن کندوهای عسل از هجوم زنبورخواران گفت: پیشنهاد می‌شود زنبورداران با ایجاد سروصدا در اطراف کندوها و برپایی مترسک و یا ایجاد امواج و یا صدای پرندگان شکاری این پرندگان را دور کنند و از وارد آمدن خسارت و زیان به طبیعت بپرهیزند.

کد خبر 6086296

دیگر خبرها

  • سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • ضرورت استقرار و استقلال تمام ادارات در خلیل‌آباد بعد از ۲۰ سال
  • نهضت ملی مسکن از برنامه‌های شاخص راه و شهرسازی خلیل آباد است
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند