Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@10:51:45 GMT

افق جریان های سیاسی در انتخابات مجلس یازدهم

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۹۶۷۷

افق جریان های سیاسی در انتخابات مجلس یازدهم

تهران-ایرنا- در حالی که یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کمتر از 10 ماه دیگر برگزار می شود، افق پیش روی جریان های اصلاح طلب و اصولگرا و چالش های این دو جریان سیاسی برای ورود به فاز انتخابات، مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفته است.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز(22 اردیبهشت ماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد در حالی که همچنان اما و اگرهای استانی شدن انتخابات در فضای رسانه ای مطرح است، انتشار یادداشت جدیدی از سعید حجاریان با عنوان 'کدام اصلاح‌طلبی؟ کدام بقا؟' که به تشریح یادداشت قبلی وی با عنوان 'اصلاح‌طلبی و مسئله بقا 'پرداخته، واکنش رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا را در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علاوه بر این، رسانه های منتسب به طیف اصلاح طلبان به موضوع ظهور جریان سوم در انتخابات آینده پرداخته و نوشته اند: در انتخابات آتی، گرایش مردم با توجه به خاطرات تلخی که از تندروی‌های جریان اصولگرایی و دلواپسان و افراطی‌گریی‌های جریان اصلاح‌طلب دارند به ‌سمت معتدلین یا مستقلین بیشتر خواهد شد.
راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات آتی و لزوم تغییر در ساختار جریان های سیاسی از دیگر محورهای مورد توجه این رسانه ها است.
رسانه های اصولگرا نیز فرصت های پیش روی این جریان سیاسی برای موفقیت در انتخابات امسال را مورد بررسی قرار داده و نوشتند: با توجه به ضعف دولت، فرصت‌هایی برای جریان اصول‌گرایی به‌وجود خواهد آمد، ولی جریان اصول‌گرا نباید تنها به این امیدوار باشد، که به‌دلیل ضعف طرف مقابل، مردم به آنها اقبال کنند، بلکه باید ضعف‌های خود را هم برطرف کنند.
تحلیل سخنان اخیر مصطفی هاشمی طبا و لزوم همخوانی مجلس یازدهم با گام دوم انقلاب از دیگر موضوعات مطرح در گزارش های امروز رسانه های اصولگرا است.

رسانه های اصلاح طلب
................................
** یادداشت اخیر سعید حجاریان
به گزارش روزنامه شرق، سعید حجاریان چندی‌ پیش در یادداشتی با عنوان «اصلاح‌طلبی و مسئله بقا» به چند مورد از نقاط ضعف بنیادین موجود در جریان اصلاحات پرداخت و راه‌حل‌هایی نیز برای آنها ارائه داد. اکنون این فعال سیاسی در یادداشتی جدید به بخشی از انتقادها پاسخ داده است که در بخشی از آن می خوانیم:شماری از نقدها بیانگر یک پرسش اساسی بود؛ «اصلاح ‌طلبان برای چه کسی شرط می‌گذارند؟» و بر مبنای همین پرسش، مشارکت مشروط به‌ عنوانی غیرعقلایی و انتزاعی تفسیر شد. واقعیت آن است؛ در مقطعی که دست‌اندرکاران انتخابات در خلوت و جلوت، علاوه بر قوانین منصوص از شروط تکمیلی سخن می‌گویند، طرح مشارکت مشروط عجیب به‌ نظر نمی ‌رسد. تجربه ادوار اخیر مجلس، از ضعف جدی پارلمان حکایت می‌کند و تعدد فیلترها پیام مثبتی به ما مخابره نمی‌کند. از این رو باید گفت سویه اول مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان نه معطوف به خود و حضورشان در قدرت، بلکه از سر دغدغه برای تشکیل پارلمان قوی و غنی در راستای منافع مردم است. هرچند نباید از سویه دوم که همان فیلتریزاسیون اصلا‌ح‌طلبان باشد، غافل شد تا در پرتو آن راه‌ قدرت‌طلبی و رانت‌خواری در پوشش‌ اصلاح‌طلبی مسدود شود. البته در این میان، وجود و کارکرد پارلمان به‌دلیل تناقضات و تعارضات به‌طور جدی محل پرسش قرار گرفته است و شاید، تمهید حاکمیت یگانه و پایان‌دادن به این معضل، از معبر استعفای رئیس‌‌جمهور و برگزاری هم‌زمان دو انتخابات در اسفند ماه سال جاری بگذرد تا نتیجتا، مجلس و دولتی همسو مصدر امور قرار بگیرند. (فرارو نیز این مطلب را بازنشر داد)

**ظهور جریان سوم در انتخابات آینده
خبرآنلاین نوشت: صحبت از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی که می‌شود بسیاری از مردم اخم‌های‌شان را در هم گره می‌کنند تا نارضایتی‌شان را نشان دهند اما عرصه سیاست که بدون کنشگر نمی‌شود بنابراین این سوال مطرح است که آیا وقت آن نرسیده که یک جریان سوم پا به عرصه بگذارد؟
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین درباره لزوم ایجاد جریان سوم به خبرآنلاین می‌گوید: در همان ابتدای مجلس دهم تشخیص دادیم افراطی‌گری در جبهه‌بندی‌ها تحت‌عنوان راست و چپ درحال رخ‌دادن است. لذا از همان ابتدا تشخیص دادیم که این دسته‌بندی‌ها دیگر اقبالی ندارد. برای همین در همان زمان جریان مستقل به‌عنوان جریان سوم ظهور و بروز پیدا کرد. من فکر می‌کنم استقبال مردم با توجه به خاطرات تلخی که از تندروی‌های جریان اصولگرایی و دلواپسان و همچنین افراطی‌گریی‌هایی که از جریان اصلاح‌طلب شاهد بودند گرایش‌شان به‌سمت معتدلین یا مستقلین بیشتر خواهد شد. (روزنامه آرمان نیز این گزارش را بازنشر داد)

**راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات آتی
خبرگزاری ایسنا نوشت: اصلاح‌طلبان دلیل فعالیت خود در انتخابات را شرایط جامعه می‌دانند. البته عارف تاکید دارد که راهبرد اصلاحات مشارکت حداکثری است ولی سیدمحمدخاتمی می‌گوید که مساله ما انتخابات نیست...محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه شاهد سستی فعالیت جریان‌های سیاسی برای انتخابات هستیم، گفت: «دغدغه جامعه مسائل معیشتی است و نه انتخابات و همین دغدغه معیشتی بر فضای سیاسی کشور تأثیر گذاشته اس...عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه «هر دو جریان سیاسی کشور به این باور رسیده‌اند که در اردیبهشت 98، انتخابات مجلس مساله اصلی مردم نیست، خاطرنشان کرد: جامعه دچار بحران‌های اقتصادی است که سوء‌مدیریت‌ها نقش مهمی در ایجاد بحران‌ها داشته است؛ بنابراین جامعه حق دارد که چنین دیدگاهی نسبت به انتخابات داشته باشد. جامعه با مقایسه شرایط خود با دوره قبل تحریم‌ها در سال 90، به این نتیجه رسیده است که شرایط اقتصادی و معیشتی خود سخت‌تر شده است بنابراین در حال حاضر انتخابات، مساله جامعه نیست. جلال جلالی‌زاده نیز با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلاح‌طلبان، کاهش اعتماد مردم به آنهاست، خاطرنشان کرد: در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، جریان اصلاحات مردم را تشویق کرد که با حضور در انتخابات به روحانی رأی دهند اما برآورده نشدن شعارهای اصلاح‌طلبی موجب دلسردی و بی اعتمادی مردم نسبت به اصلاح‌طلبان شده است.

**لزوم تغییر در ساختار جریان های سیاسی
مصطفی هاشمی ‌طبا، فعال سیاسی اصلاح ‌طلب در گفت و گو با خبرانلاین در پاسخ به این سوال که به نظر شما جناح‌های سیاسی حاضر هستند که در ویترین سیاسی خود تغییر ایجاد کنند؟ گفت: شعارها و حرف‌های هر جناح، خیلی قابل تغییر نیست. ضمن این که حرف جدیدی هم برای گفتن ندارند. ممکن است چیزی در ذهن‌شان باشد اما حرفی برای گفتن ندارند. لذا تغییری هم ایجاد نمی‌کنند... ممکن است لیست‌های خود را تغییر دهند و حتی افرادی را که شناس هستند را عوض کنند.... اما با تغییر لیست چیز زیادی تغییر پیدا نمی‌کند. جریان های سیاسی در کشور ما، برنامه‌های خودشان را اعلام نمی‌کنند. ممکن است تنها بیایند و اعلام کنند که قرار است چنین و چنان بشود، اما باید تبعات چنین بشود و چنان بشود را هم بگویند. هیچ کدام جرأت آن را ندارند که سیاست‌ها و پیشنهادهای خود را همراه با تبعاتش بیان کنند و بگویند فلان سیاست، فلان تبعات را هم به دنبال دارد؛ برنامه‌های خودشان را فقط در حالتی قرار می‌دهند که جلب توجه کنند و رای جمع کنند.

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه شرق با محمدرضا تاجیک از تئوریسین های اصلاح طلب مصاحبه ای درباره مسائل روز انجام داده است.در بخشی از اظهارات او را می خوانیم: جریان اصلاح‌طلبی یک جریان واحد نیست که اگر عده‌ای بر این تصمیم شدند که در انتخابات شرکت نکنند یا از سیاست و قدرت کناره بگیرند، بسیاری از اصلاح‌طلبان دیگر با آنها همکاری و همراهی داشته باشند. چنین حرکتی جز ایجاد شکاف در فضای اصلاح‌طلبی کار دیگری نمی‌کند و اراده واحدی در پس و پشت جریان اصلاح‌طلبی نهفته نیست. جریان اصلاح‌طلبی یک خط نیست، بلکه یک طیف است،؛ در مواقع مختلف، حرکتش را متفاوت ساماندهی می‌کند. بنابراین در شرایط کنونی مقدم بر هر چیز، جریان اصلاح‌طلبی را فرا می‌خوانم که در آینه نقد، خودشان را نگاه کنند.

رسانه های اصولگرا
...........................
**تحلیل سخنان اخیر سعید حجاریان
مشرق نیوز نوشت: «سعید حجاریان»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 اخیراً در یادداشتی که در جدیدترین شماره نشریه صدا و با عنوان «کدام اصلاح‌طلبی؟ کدام بقا؟» منتشر کرد به شرح یادداشت قبلی خود با عنوان «اصلاح‌طلبی و مسئله بقا » پرداخته است.در این یادداشت ، منظور حجاریان از حاکمیت دوگانه؛ مفهوم «دولت پنهان» است که چندیست اصلاح‌طلبان تأکید دارند هم‌اوست که عامل ناکارآمدی دولت شده و نمی‌گذارد دولت کار کند و مثلاً گرانی را به ارزانی تبدیل کند! تأکید چپ‌ها بر عبارت برساخته دولت پنهان همچنین اگرچه اشاراتی به سمت سپاه پاسداران، شورای نگهبان و سایر نهادهای حاکمیتی دارد اما همانطور که واضح است؛ رأس حاکمیت و سمت رهبری نظام را نشان می‌دهد.بالنتیجه کنایه حجاریان به عبارت «حاکمیت یگانه» هم رأس همان دولت پنهان را مورد اشاره قرار می‌دهد که در پیش اشاره کردیم منظور، رهبری نظام است. با دانستن معنای این نیش و کنایه‌ها، اکنون واضح است که حجاریان برای برون‌رفت نظام از مشکلاتی که دولتِ اصلاح‌طلبان و ماحصل «تَکرار می‌کنم» پدید آورده؛ «استعفای روحانی»، اِعمال نفوذ بر انتخابات و روی کار آوردن دولت و مجلسی همسو با خواسته‌های دولت پنهان را پیشنهاد می‌دهد. که البته منظور از کلمه «پیشنهاد» کنایه موزیانه او به حاکمیت نظام است مبنی بر اینکه حال که این مشکلات و گرانی‌ها را پدید آورده‌اید؛ پس دستگاه‌های همسو با خودتان را هم روی کار بیاورید!

**فرصت های پیش روی اصولگرایان برای موفقیت در انتخابات آتی
مهدی فضائلی تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: واقعیت این است که جریان اصولگرایی نیز طیف‌بندی مختلف و متنوعی دارد و جریان اصولگرایی به معنای کلیت این جریان در انتخابات سال 96 فرصت کم‌نظیری را به‌دست آورد و شاید بتوان گفت تنها دوره‌ای بود که تا این حد، رئیس‌جمهور مستقر را به چالش کشاند. ضعف آقای روحانی در دور اول ریاست جمهوری وی کاملاً نمایان شده بود و عملاً در دور دوم غیر از برجام که آن هم سرنوشت مبهمی داشت، چیزی برای ارائه کردن در انتخابات 96 نداشت. با توجه به این عملکرد ضعیف، پایگاه اجتماعی هم برای روحانی ایجاد نشده و وضعیت متزلزلی را در انتخابات 96 داشتند. همچنین جبهه مقابل نیز حرف های زیادی برای گفتن و نقدهای بسیاری به دولت مستقر داشت.با توجه به ضعف مفرط دولت، فرصت‌هایی برای جریان اصول‌گرایی به‌وجود خواهد آمد، ولی جریان اصول‌گرا نباید تنها به این امیدوار باشد، که به‌دلیل ضعف طرف مقابل، مردم به آنها اقبال کنند، بلکه باید ضعف‌های خود را هم برطرف کنند.

**طرح استانی شدن انتخابات
'استانی‌شدن انتخابات مجلس،پیچیدگی‌های بسیار در شمارش آرا و زیرساختی که فراهم نیست' عنوان گزارش خبرگزاری تسنیم است که در بخشی از آن می خوانیم: طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز سه‌شنبه (9 اردیبهشت) در مجلس تصویب شد، اما شاه‌بیت این طرح، بر استانی شدن انتخابات مجلس دلالت دارد.استانی شدن انتخابات مجلس جزئی از کل طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات است، اما به دلیل آنچه که کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس اعتقاد دارند، این جزء، پیچیده و با دشواری‌های بسیار زیادی در اجرا همراه است...بسیاری از کارشناسان و حقوقدانان معتقدند که استانی شدن انتخابات مجلس طرحی است که علاوه بر دیگر مشکلاتی که قبلا در گزارش‌هایی به آنها پرداخته‌ایم، در اجرا نیز مشکلات متعددی دارد، از جمله اینکه مجری انتخابات نیز در شمارش آراء، با مشکل مواجه می‌شود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرحی که با عنوان استانی شدن انتخابات مجلس تصویب کرده‌اند، حوزه‌های انتخابیه کوچک و بزرگ را توأمان با هم حفظ کرده‌اند که این از نظر علمی و تخصصی غیرکارشناسی است... آن طور که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم گفته، روند بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس که در ذیل آن، استانی شدن این انتخابات نیز گنجانده شده، از روز(پنجشنبه، 19 اردیبهشت) در جلسات فوق‌العاده‌ این شورا آغاز شده و شورای نگهبان هنوز درباره آن اظهارنظر نکرده است...در نهایت، باید ببینیم شورای نگهبان چه نظرات، ایرادات و ابهاماتی نسبت به استانی شدن انتخابات مجلس وارد می‌کند و سرنوشت طرحی با این‌ همه اشکالات و نواقص، به کجا ختم می‌شود.

به گزارش تسنیم، طرح استانی شدن انتخابات مجلس، یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث‌برانگیز دو دهه اخیر مجلس شورای اسلامی بوده است که در ادوار مختلف مجلس نتوانسته از مرحله طرح فراتر برود و به قانون تبدیل شود اما اخیراً نمایندگان مجلس طرحی را در این زمینه و در قالب اصلاح قانون انتخابات مجلس تدوین و پس از تصویب به شورای نگهبان ارائه کرده‌اند.طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی علی‌رغم اینکه به‌تصویب اکثریت نمایندگان پارلمان رسیده است، اما هنوز ایراداتی دارد، کارشناسان همچنان ایرادتی همچون مغایرت روح کلی حاکم بر طرح با اصول دموکراسی و تمرکززدایی، امکان ظهور دیکتاتوری انتخاباتی، کاهش مشارکت مردمی و ایجاد شائبه تقلب را بر این مصوبه مجلس مترتب می‌دانند.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و یکی از موافقان طرح استانی شدن انتخابات مجلس در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم معتقد است: این مصوبه مجلس دارای اشکالات و ایراداتی است اما می‌تواند نقش دولت در انتخابات مجلس را کمرنگ‌تر و نقش اقلیت را در این زمینه پررنگ‌تر کند. این مصوبه مجلس اگرچه بخشی‌نگری نمایندگان از بین نخواهد رفت اما تا حدود کارهای پوپولیستی در مجلس را کاهش خواهد داد.

**تحلیل سخنان اخیر مصطفی هاشمی طبا
تارنمای مشرق نیوز، بخش هایی از مصاحبه «مصطفی هاشمی‌طبا»، فعال اصلاح‌طلب و از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 با تارنمای خبرآنلاین را منتشر و در پاسخ به آن آورده است: انتخابات‌های چند دوره اخیر در کشور نشان داد که یک جریان سیاسی چگونه می‌تواند با روی کار آمدن خود، اقتصاد و معیشت مردم را با مخاطرات جدی دنبال کند و به جای این مخاطرات نیز موجودی پر از تهی به نام برجام و یا یک شهردار دوچرخه‌سوار را تقدیم آنان کند.اکنون آیا ممکن نیست جریانی سیاسی در کشور وجود داشته باشد که بر خلاف جریان موجود بیاندیشد، کارآمد باشد، بتواند بر قیمت‌ها نظارت کند و سطح زندگی مردم را ارتقا دهد؟!یقیناً در مقایسات ذهنی مردم و تجربه‌های سیاسی توده‌های ایران؛ گفته‌های نومیدانه هاشمی‌طبا پذیرفته نیست و مردم به‌خوبی دریافته‌اند که اثر آری یا نه گفتن به «تَکرار می‌کنم» چگونه می‌تواند شرایط پیرامون آنها را دچار نوسان کند.

** لزوم همخوانی مجلس یازدهم با گام دوم انقلاب
اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برای انتخابات مجلس یازدهم باید برای مجلسی متناسب با گام دوم انقلاب اقدام کنیم، تصریح کرد: همه وظیفه داریم به دور از سهم خواهی نسبت به تشکیل مجلسی با ترکیب شایسته سالارانه و در خدمت مردم و در خط ولایت اقدام کنیم تا بتوانند در گام دوم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند تا مشکلاتی که امروز مردم با آن دست به گریبان هستند هر چه زودتر حل شود؛ در این راستا حزب موتلفه هم نسبت به وظیفه خود اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
پژوهشم**1181**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رسانه هاي داخلي انتخابات مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۹۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره‌های با سابقه در فهرست ۹۰ نفره دور دوم انتخابات مجلس/در کدام کلان شهرها انتخابات به دور دوم کشیده شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنطور که وزیر کشور گفته است اردیبهشت ماه قرار است دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شود. دور دومی که ۴۵ کرسی تعیین تکلیف نشده، رقابت در آن را پر رونق تر از گذشته کرده و بر میزان جذابیت آن افزوده است. به ویژه آنکه تقسیم کرسی‌ها بین چندین فهرست، ترکیب هیات رئیسه را نیز غیر قابل پیش‌بینی‌تر از همیشه کرده است.

آنگونه که تسنیم روایت کرده، با نتایج حاصل از دور اول انتخابات، ۴۵ کرسی باقی مانده به مثابه برگ برنده‌ای تلقی می‌شود که هر یک از گروه‌های سیاسی برای بالابردن وزن سیاسی خود و اثر گذاری هرچه بیشتر در ترکیب هیات رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها گریزی جز تلاش برای افزودن سهم خود از آن ندارند. تعداد بالای کرسی‌های تعیین تکلیف نشده و همچنین شدت رقابت بر سر چیدمان ترکیب هیات رئیسه باعث می‌شود تا دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم پر اهمیت محسوب شده و جدی‌تر گرفته شود.

در ادامه برخی از دلایلی که موید اهمیت این انتخابات بوده و امید می‌رود بتواند در افزایش میزان مشارکت اثر بگذارد مورد بررسی قرار گرفته است.

در میدان رقابتی هر اقلیتی ارزشمند است

در یک شرایط غیر رقابتی که یک گروه سیاسی اکثریت مطلق آرا را در اختیار دارد، گروه‌های اقلیت موضوعیتی نداشته و فاقد اهمیت تلقی می‌شوند. اما زمانی که نزاع سیاسی از دو قطبی اقلیت و اکثریت فراتر رفته و گروه‌های مختلف با وزن‌ سیاسی نزدیک به هم صاحب کرسی در انتخابات پارلمان‌ها می‌شود نه تنها گروه‌های اقلیت بلکه افراد غیر جناحی صاحب کرسی نیز موضوعیت پیدا می‌کنند.

هر یک از گروه‌ها برای به دست آوردن اکثریت نسبی و در نتیجه به دست گرفتن سکان هدایت مجلس گریزی جز تلاش حداکثری برای هم جهت کردن گروه‌های اقلیت و حتی کرسی‌های منفرد باخود ندارند. نگریستن به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم از این دریچه اهمیت آن را در نظر مردم و سیاسیون بهتر جلوه‌گر می‌سازد.

اگر چه در این انتخابات، اصلاح طلبان به عنوان رقیب سنتی اصولگرایان با به دست آوردن ۴۰ کرسی، وضعیتی همچون مجلس یازدهم دارند اما خلا این میدان رقابتی را اصولگرایان پر کرده‌اند، شدت رقابت در گروه‌های اصولگرا باعث شده تا نمایندگان مستقل، اصولگرایان بیرون مانده از فهرست‌های اصلی و حدود ۴۰ نماینده اصلاح طلب حاضر در بهارستان وزن سیاسی پیدا کنند. همچنین ۴۵ کرسی بلاتکلیف نیز برای تعیین جهت مجلس در مسائل مختلف از جمله انتخاب هیات رئیسه ارزشمند تلقی می‌شود.

کرسی‌های پراهمیتی به دور دوم کشیده شد

تعداد ۴۵ کرسی به تنهایی فاکتورمهمی برای توصیف اهمیت دور دوم انتخابات محسوب می‌شود. آنچه بر میزان این اهمیت می‌افزاید حوزه‌های انتخابیه‌ای است که به دور دوم کشیده شده است.

حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات که پرجمعیت‌ترین حوزه انتخابیه کشور است با ۱۷ کرسی بیشترین سهم را در دور دوم انتخابات دارد. علاوه بر تهران ۵ کلان شهر تبریز، کرمانشاه، شیراز، مشهد و کرج نیز اسامی‌شان در بین حوزه‌های انتخابیه دور دوم انتخابات دیده می‌شود که مجموعاً ۱۰ کرسی را شامل می‌شوند.

حضور این حوزه‌ها باعث می‌شود تا جمعیت بیشتری از واجدین شرایط به نسبت دوره‌های پیشین بتوانند در دور دوم رای بدهند. علاوه بر این هر ۲ نماینده آبادان و هر ۲ نماینده خرم آباد نیز وضعیتشان در دور دوم مشخص خواهد شد.

این وضعیت نشان می‌دهد کرسی‌هایی که کارشان به دور دوم کشیده شده نیز غالباً متعلق به مراکز استانها و شهرهای پر جمعیت محسوب می‌شوند. نمایندگان این شهرها علاوه بر اینکه جمعیت زیادی را نمایندگی می‌کنند به طور معمول جایگاه مهم تری نیز در هیات رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی دارند که همین امر باعث می‌شود انتخابات دور دوم نقش استراتژیکی در آینده مجلس دوازدهم داشته باشد.

چهره‌های با سابقه در فهرست ۹۰ نفره

در فهرست ۹۰ نفره‌ای که قرار است برای حضور در مجلس دوازدهم در دور دوم انتخابات رقابت کنند علاوه بر چهره‌های سیاسی حاضر درحوزه انتخابیه تهران در شهرستان‌ها نیز چهره‌های با سابقه‌ای حضور دارند که می‌توانند در پرشورتر برگزار شدن آن موثر واقع شوند.

عبدالرضا مصری با سابقه نایب رئیسی مجلس، محمد حسین فرهنگی با سابقه نایب رئیسی کمیسیون های قضایی و برنامه و بودجه، علیرضا منادی با سابقه ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات، محمدرضا میرتاج الدینی با سابقه عضویت در هیات رئیسه مجلس هشتم و ابراهیم عزیزی با سابقه نایب رئیسی کمیسیون امنیت ملی از جمله چهره‌هایی هستند که نتوانسته‌اند در دور اول حضور خود در مجلس را قطعی کنند و حالا باید برای تعیین تکلیف وضعیت خود چشم انتظار آمدن دوباره مردم پای صندوق‌های رای بنشینند.

به این لیست می‌توان چهره‌هایی همچون رضا صدیقی، سید مرتضی حسینی و احمد بیگدلی را نیز افزود. چهره‌هایی که پیش از این توانسته بودند نظر مردم را برای حضور در مجلس جلب کنند اما وضعیتشان برای حضور در مجلس دوازدهم هنوز مشخص نشده است.

مشابه با مجلس دهم و متفاوت با مجلس یازدهم

بلاتکلیف ماندن حتی بیش از ۵۰ کرسی نمایندگی مجلس در دور اول امر بی‌سابقه‌ای نیست (مجلس دهم). وضعیتی که برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم بوجود آمده مشابه انتخابات مجلس دهم است.

اگر چه در انتخابات مجلس دهم ۶۸ کرسی در دور دوم تعیین تکلیف شد و این رقم ۲۳ عدد نسبت به تعداد ۴۵ کرسی دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم بیشتر است اما کسب ۶۷ کرسی توسط اصولگرایان و ۸۶ کرسی توسط فهرست امید باعث شده بود تا انگیزه‌ خوبی برای رقابت در دور دوم انتخابات وجود داشته باشد.

انتخابات مجلس دوازدهم نیز در دور دوم رقابتی برگزار می‌شود البته این رقابت به جای دو بال ثابت اصلاح طلب و اصولگرا این بار قرار است درون جناحی برگزار شود.

مقایسه انتخابات مجلس دوازدهم با مجلس یازدهم نیز نشان می‌دهد این دو انتخابات غیر از مشارکت حدود ۴۰ درصدی در سایر فاکتورها کاملا متفاوت بایکدیگرند.

در مجلس یازدهم لیست ائتلافی اصولگرایان اکثریت مطلق آرا را به دست آورده و در دور دوم تنها برای ۱۰ کرسی انتخابات برگزار شده بود. در مجلس دوازدهم اما با کمرنگ شدن وزن سیاسی اصلاح طلبان اصولگرایان انگیزه بیشتری برای رقابت با یکدیگر پیدا کرده‌اند همین امر نیز موجب شد تا در نتیجه ارائه فهرست‌های مختلف از جانب اصولگرایان آرای کاندیداها در حوزه‌های مختلف شکسته شده و انتخابات به سمت دور دوم هدایت شود. در نتیجه میزان کرسی‌های بلاتکلیف در مجلس دوازدهم بیش از ۴ برابر مجلس یازدهم بوده و باید در پی یک رقابت جدی بین اصولگرایان تکلیفشان مشخص شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895514

دیگر خبرها

  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • «لایحه امنیت زنان» در هزار توی آمدن یا نیامدن به صحن علنی مجلس
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد
  • وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات اخیر؛ قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم چند بود؟
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • قیمت دلار در ابتدای مجلس یازدهم ۱۸ هزار تومان بود امروز بالاتر از ۶۵ هزار تومان! /وضعیت ایران قبل و بعد از انتخابات ۹۴ و ۱۴۰۲
  • نقوی حسینی: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!
  • آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند ۱۴۰۲، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند
  • چهره‌های با سابقه در فهرست ۹۰ نفره دور دوم انتخابات مجلس/در کدام کلان شهرها انتخابات به دور دوم کشیده شد؟
  • نماینده سابق مجلس: موی سر زنان را می‌بینید شکم گرسنه و اشکشان را نه!