Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجعفر یاحقی گفت: شاهنامه تکیه‌گاه زبان فارسی است و فردوسی با شاهنامه، این پرچم را در برابر بی هویتی‌ها بالا نگه می‌دارد.

به گزارش قدس آنلاین ، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد که در نشست خبری همایش بین‌المللی «شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم» سخن می‌گفت، با بیان این مطلب اظهار کرد: شاهنامه متعلق به جغرافیای کنونی نیست؛ بلکه متعلق به قلمرو فرهنگی ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
دلیل این که می‌خواهیم شاهنامه را از مرز ملیت ایرانی به مرزهای جهانی، چنانچه که هست بکشانیم این نام را برایش انتخاب کردیم.
وی ادامه داد: بحث جاده ابریشم در برخی کشورها مطرح شده است و تلاش شده که محوریت آن به جای دیگر هم کشیده شود؛ اما واقعیت این است که فلات ایران مرکزیت این جاده ابریشم بوده و این محوریت را در شاهنامه می‌توانیم ببینیم. یاحقی تصریح کرد: سرزمین‌هایی که شاهنامه از آن سخن می‌گوید، مسیر جاده ابریشم است که در خود گنجانده است، مسیری که در شاهنامه آمده، همان جاده ابریشم است. این عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان این که ارتباطات فرهنگی و بین‌المللی از مصادیقی است که در شاهنامه آمده، اظهار کرد: مسائل بین‌المللی شاهنامه کمتر مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم این همایش بستری برای بین‌المللی شدن اندیشه‌های فردوسی و شاهنامه شود. وی با بیان این که اقدامات خوبی در حوزه عمران و آبادانی توس آغاز شده است، گفت: امیدواریم اقدامات انجام شده نقطه آغازی برای اقدامات بزرگ‌تر باشد. یاحقی یادآور شد: بارگاه حضرت رضا(ع)، بعد مذهبی مشهد است و آرامگاه فردوسی و شهر توس نیز بعد ملی این کلان‌شهر است، ما با دو بال دیانت و فرهنگ حرکت می‌کنیم و این توفیق و این دو ظرفیت را کمتر شهری در جهان با یکدیگر دارد. رئیس همایش بین‌المللی «شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم» با بیان این که شهر توس در آینده باید به شهر فرهنگی تبدیل شود، اظهار کرد: نیاز به معنویت، فرهنگ و پژوهش و کتابخانه نیز وجود دارد و در توس باید کتابخانه عظیمی وجود داشته باشد و پایگاه پژوهشی باشد که افرادی که قصد پژوهش درباره توس و فردوسی و شاهنامه را دارند، به آنجا مراجعه کنند. یاحقی ادامه داد: باید سالن‌های نمایش و تئاتر متعدد در توس داشته باشیم‌، توس به مراتب از شکسپیر بزرگ‌تر بوده است. هم چنین دبیر علمی همایش، علیرضا قیامتی در این خصوص گفت: اقدامات  اولیه این همایش از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز و فراخوان به 52 کشور ارسال شد. وی ادامه داد: 320 مقاله به دبیرخانه رسید که 152 مقاله پذیرفته شد که 46 مقاله خارجی و بقیه داخلی هستند. قیامتی با بیان این که جایگاه شاهنامه فراتر از اقلیم فرهنگی ایران است، افزود: شاهنامه حماسه بشری و اخلاقی است و هیچ حماسه‌ای مانند شاهنامه پیوند دهنده انسان‌ها نبوده است. وی تصریح کرد: فردوسی تاریخ و تمدن نه تنها ایرانیان و بلکه دیگر کشورها را سروده است و پیام صلحی که شاهنامه دارد در هیچ کتاب دیگری نیامده است. وی با بیان این که یکتاپرستی که شاهنامه دارد، در هیچ جا نیامده است، گفت: شاهنامه به پیوستگی فرهنگی و اجتماعی جامعه کمک می‌کند. هم چنین معاون گردشگری شهرداری مشهد، نرگس شالچیان و دبیر اجرایی همایش در این نشست خبری گفت: این همایش 23 اردیبهشت در تالار شهر آغاز و عصر همان روز نیز برنامه‌هایی مانند رونمایی از آثار مجسمه ساز برتر دنیا در نگار خانه شهر، رونمایی از قاب‌های سنگی صلح که توسط پژوهشگران بررسی شد و مصرع‌هایی که با خط برجسته استاد صالحی نوشته و به تحریر درآمده، را خواهیم داشت، هم چنین فرشی که با مفهوم هفت‌خوان بافته شده به نمایش گذاشته خواهد شد. وی برگزاری پنل علمی در دانشگاه فردوسی مشهد، اعطاء نشان فردوسی و رونمایی از تندیش فردوسی را از دیگر برنامه‌های این همایش عنوان کرد. منبع : ایسنا
انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: شاهنامه خوانی شاهنامه فردوسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۰۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۰.۵ تن شیشه و تریاک در پل بین‌المللی ابریشم

فرمانده مرزبانی فراجا از کشف بیش از نیم تن شیشه و تریاک در پل بین‌المللی ابریشم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار احمدعلی گودرزی اظهار کرد: مأموران هنگ مرزی زابل مستقر در پست مراقبت پل بین‌المللی ابریشم حین کنترل خودروهای ترانزیتی به یک دستگاه خودرو مشکوک شدند و با صدور دستور توقف، آن را مورد بررسی قرار دادند.

وی افزود: مأموران با هوشیاری و تیزبینی موفق شدند محل جاساز موادمخدر را که به صورت ماهرانه‌ای در کابین خودرو جاسازی شده، پیدا کنند و در ادامه ۵۲۰ کیلوگرم مواد افیونی شامل ۴۰۹ کیلوگرم روان‌گردان شیشه و ۱۱۱ کیلوگرم تریاک را کشف و ضبط کردند.

فرمانده مرزبانی فراجا با اشاره به توقیف یک دستگاه خودروی سواری و دستگیری یک سوداگر مرگ در جریان این عملیات گفت: در این خصوص پرونده‌ای تشکیل و به همراه متهم و مواد مخدر کشف شده روانه دادسرا شد.

کد خبر 745161

دیگر خبرها

  • آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس
  • «بقیع» میراث هویتی مسلمانان است
  • امضای پیراهن های نوستالژیک توسط عادل فردوسی پور / فیلم
  • تصویری تازه علی دایی و همسرش کنار فردوسی‌پور
  • شاهنامه هنر فردوسی است و لاغیر
  • پیشرفت ۶۴ درصدی طرح صنعتی تولید نخ ابریشم
  • پیاده راه فردوسی یا سواره راه موتورسوار
  • کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم
  • کشف ۰.۵ تن شیشه و تریاک در پل بین‌المللی ابریشم
  • همایش بین‌المللی راه ابریشم در استان کرمان برگزار می‌شود