Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم کرمان در سایه فرهنگ غنی ۷۰۰۰ ساله خود از آداب و رسوم خاصی در ماه رمضان برخوردارند و همواره خود را برای استقبال از این ماه آماده می کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان ؛ ماه رمضان، ماه غفران و رحمت الهی است که با سحری ها و افطاری های به یادماندنیش بوی صمیمیت و مهربانی می دهد؛ از دیرباز تاکنون این ماه حال و هوای ویژه‌ای برای مردم پهناورترین استان کشور داشته است و مردم کرمان نیز همانند سایر ایرانیان با استفاده از فرهنگ غنی خود از آداب و رسوم خاصی در این ماه برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمیز کردن منازل و غبارروبی مساجد

مردم کرمان قبل از شروع ماه رمضان برای استقبال از این ماه خانه های خود را تمیز می کنند و به صورت دسته جمعی به غبارروبی مساجد شهر خود می پردازند .

خضاب بستن مردان و زنان

مردان و زنان کرمان برای استقبال از این ماه کارهایی انجام می دهند که یکی از این کارها خضاب بستن بود؛ مردان محاسن خود را اصلاح می کردند و خضاب می بستند و زنان نیز دست و پاهای خود را حنا می زدند.

کنار گذاشتن اختلافات با شروع ماه رمضان

کرمانی ها همچنین قبل از شروع ماه رمضان به دیدار یکدیگر می روند و اختلافات بین خود را با حضور ریش سفیدان هر محله یا خانواده حل می کردند و ماه رمضان را با دوستی و همراهی شروع می کنند.

کلوخ انداز رسمی برای توان قوای جسمانی

کلوخ انداز یکی دیگر از سنتهای قبل از ورود به ماه رمضان بود و معمولا غذایی را تهیه می کردند به نام لکّه و یک روز قبل از شروع ماه با این غذا به دشت و صحرا می رفتند و غذای مفصلی می خوردند و بر این عقیده بودند که با خوردن این غذا می توانند توان بیشتری برای روزه داری در این ماه داشته باشند .

پخت نان خشک و نان قندی

مردم کرمان بر این باور بودند که با شروع ماه رمضان گرمای این ماه مانع از پخت نان تازه برای آن ها می شود بنابراین قبل از شروع ماه نان خشکه و نان قندی می پختند تا در طول ماه از آن استفاده کنند و در افطاری ها و سحری های خود بیشتر از غذاهای مقوی همچون چنگمال و قاووت و شربت هایی همچون عرق بید، خاکشیر و…استفاده می کردند .

مناجات خوانی،پایکوبی و حلب زنی شیوه هایی برای بیدار کردن مردم در زمان سحر و افطار  

در گذشته برای بیدار کردن مردم در هنگام سحر و افطار مناجات خوانی می کردند و برخی نیز برای بیدار کردن همسایگان خود از پایکوبی یا حلب زنی استفاده می کردند و در برخی از روستاها نیز فردی سوار بر اسب یا الاغ بر طبل می کوبید تا مردم بیدار شوند .

ریختن آب در خانه همسایه

کرمانی ها همچنین برای بیدار کردن همسایه خود در هنگام سحر سنتی به نام آب ریختن در خانه همسایه را داشتند و از پشت بام خانه به حیاط همسایه خود آب می ریختند که این کار تشریفات خاصی داشت.

پخت ابراهیم خانی برای افطاری مستمندان  

از دیگر آداب و رسوم کرمانی ها که همچنان نیز پررنگ است افطاری دادن به روزه داران و به خصوص مستمندان و نیازمندان می باشد که غذای اصلی این افطاری ها به نام ابراهیم خانی یا همان شله زرد است.

پیشینه این غذای خوشمزه و مقوی به زمان ابراهیم خان ظهیر الدوله که از شاهزادگان دربار قاجاریه و یکی از حکمران کرمان بوده است باز می گردد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۰۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، فضل‌الله رحمتی ظهر چهارشنبه در ستاد تنظیم بازار چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته بازار شب عید و ماه مبارک رمضان در استان بدون هیچ مشکلی تأمین شد.

وی افزود: در این ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۳ روز بازار، ۱۵ بازارچه، ۱۰ نمایشگاه و ۹۹۱ فروشگاه در سطح چهارمحال و بختیاری تشکیل و به مردم ارائه خدمت کردند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در راستای تقویت سامانه ۱۲۴ طرح بازرسان و ناظران افتخاری در دستور کار است که با اجرای آن مردم و شهروندان عادی وارد سامانه شده و کد ارجاع برای انجام نظارت، می‌گیرند.

کد خبر 6086437

دیگر خبرها

  • سفر رئیس جمهور به سریلانکا به روایت تصویر
  • تصاویر استقبال ویژه مسلمانان سریلانکا از رئیسی در مسجد تاریخی کالپیتی + ویدئو
  • استقبال پرشور مردمی از ابراهیم رئیسی در سریلانکا (فیلم)
  • حاشیه های پررنگ تر از متن سفر رئیسی به پاکستان؛ از استقبال سرد در فرودگاه تا غیبت آجودان
  • جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران
  • پوشش متفاوت مریم نواز در مراسم استقبال از رئیسی در لاهور + تصاویر
  • عکسی جالب از تفاوت استقبال از حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در فرودگاه پاکستان /تراز دیپلماسی!
  • بازدید آیت‌الله رئیسی از آرامگاه اقبال لاهوری