Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:17:10 GMT

دنیای دانشجویی و حرکتی به نام نذر وقت

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۰۴۲۰

دنیای دانشجویی و حرکتی به نام نذر وقت

تهران-ایرنا- کارهای داوطلبانه و نذر وقت دانشجویان در بنیادهای وقف دانشگاه ها گونه ای از وقف است که در حال حاضر نه تنها به گذراندن امور خیریه ها کمک می کند بلکه به گفته کارشناسان جامعه را به سمت تعالی نیز پیش می برد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سنت وقف در حوزه علم و فناوری در کشور ما از زمان تأسیس اولین دانشگاه رواج پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در یکصد سال اخیر با تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313 خورشیدی، دانشگاه ها کانونی برای وقف بوده، بسیاری از افراد باغ ها و مزارع خود را برای ساخت دانشکده و خوابگاه های دانشجویی بکار گرفته و عده ای دیگر هم هزینه‌های شهریه و کمک هزینه دانشجویان را پرداخت می کرده اند.
اهمیت وقف در حوزه آموزش عالی به گونه ای است که در حال حاضر پس از آستان قدس رضوی بیشترین موقوفات به دانشگاه تهران تعلق دارد.
اما وقف های مردم به دانشگاه ها به دو صورت مادی و معنوی صورت می گیرد، هر کس در حد توان از مال، وقت و مهارت خود در جهت رشد دانشگاه ها بهره می گیرد.
این روزها بسیاری از افراد از جمله دانشجویان که از توان مالی بالایی برخوردار نیستند، وقت و مهارت خود را برای رشد دانشگاه ها بکار می گیرند.
بسیاری از دانشجویان از دوران دانشجویی در بنیادهای خیریه دانشگاه ها بخشندگی و داشتن مسئولیت در قبال هم نوعان خود را به درستی می آموزند و در نهایت با چنین تفکری همواره در جهت تعالی کشور گام برمی دارند.

**خیرپروری در جامعه اهمیت بسیاری دارد
محمود کمره ای رئیس هیأت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران در گفت و گو با ایرنا درباره نقش فعالیت های داوطلبانه دانشجویان در بنیادهای خیریه بر رشد جامعه اظهار کرد: مراکز خیریه از جمله بنیاد حامیان دانشگاه تهران علاوه بر اعتلای کیفیت و کمیت فعالیت های دانشگاه در نظر دارد که ایده انجام کار عرفی، مذهبی و ملی خیر را نیز میان جوانان تبلیغ کند.
وی افزود: بنیاد حامیان دانشگاه تهران ارتباط گسترده ای را با جامعه خیرین و واقفین کشور فراهم کرده است.
به گفته رئیس هیأت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه تهران، این بنیاد در نظر دارد تا با خیر پروری در راستای رشد و تعالی جامعه گام بردارد، دانشجویان با حضور در بنیادهای خیریه و مشاهده کمک های مادی و معنوی سایر خیرین به مسئولیت اجتماعی خود در قبال سایر افراد جامعه پی می برند.
کمره ای ادامه داد: دانشجویان علاوه بر منافع شخصی باید مسئولیت های اجتماعی خود در راستای تعالی جامعه را به درستی بشناسند، از این رو اهدای وقت و مال افراد هرچند کم روحیه امدادرسانی در افراد ایجاد می کند.
به گفته وی، خیرپروری در جامعه اهمیت بسیاری دارد، دانشجویان از دوران جوانی باید علاوه بر فراگرفتن تخصص و مهارت لازم، مسئولیت اجتماعی را هم بیاموزند.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت های داوطلبانه دانشجویان در بنیادهای خیریه تکثر تعداد خیرین را هم برآورده می کند، در نتیجه آینده کشور به مراتب بهتر می شود.

**بیش از صد دانشجو دانشگاه تهران نذر وقت دارند
ناصر غلامی قائم مقام بنیاد حامیان دانشگاه تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا درباره فعالیت های داوطلبانه دانشجویان در این بنیاد اظهار کرد: در حال حاضر بیش از یکصد نفر از دانشجویان این دانشگاه به صورت داوطلبانه به طور مستمر و پروژه ای با بنیاد حامیان دانشگاه همکاری می کنند.
بنیاد حامیان دانشگاه تهران از سال 1393 فعالیت خود را آغاز کرد اما از دی ماه 1395 این بنیاد به صورت رسمی ثبت شد و با تلاش های بسیار توانسته تعداد خیرین را از 20 به 300 ،600 در نهایت بیش از 1300 نفر گسترش دهد.
وی افزود: نذر وقت دانشجویان بیشتر در امور تخصصی یا رویدادهای خاص است که در بسیاری از موارد پس از فارغ التحصیلی دانشجویان نیز ادامه دارد.
این مسئول همچنین درباره زمینه همکاری دانشجویان با بنیاد حامیان گفت: بسیاری از فعالیت های اجرایی در بنیاد از جمله برگزاری مراسم ها، عکاسی، فیلمبرداری، تدوین، تهیه نشریات، آدمین اینستاگرام و تلگرام و انتشار کتابچه ها برعهده همیاران این بنیاد است.
غلامی در ادامه یادآورشد: بسیاری از دانشجویان دانشگاه تهران به عنوان نماینده بنیاد حامیان با استادان و سایر کارکنان دانشگاه صحبت می کنند تا افراد بیشتری به جمع خیرین افزوده شود.

**9491**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمی آموزشی دانشگاه تهران وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۰۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویی

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: حق الزحمه کار دانشجویی دانشجویان سال آخر پرستاری از ساعتی ۲۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین برای دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری نیز حق الزحمه ساعتی ۳۵ هزار تومان تصویب شده است.

وی افزود: این افزایش به پیشنهاد معاونت پرستاری و با تصویب هیأت امنای مشترک وزارت بهداشت صورت گرفته است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، با بیان اینکه دانشجویان پرستاری در دوران تحصیل خود، ضمن کسب تجربه عملی، بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را نیز از طریق کار دانشجویی تامین می‌کنند، خاطرنشان کرد: افزایش ۵۰ درصدی حق الزحمه کار دانشجویی، گامی مثبت در جهت حمایت و قدردانی از تلاش‌های ارزشمند آنان در عرصه سلامت کشور به شمار می‌رود.

عبادی گفت: توجه به دانشجویان، انگیزه و روحیه آنان را برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت‌تر ارتقا خواهد داد و به نفع نظام سلامت کشور خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • «به پایان ماجرا نزدیک می‌شوید!» / نصب پارچه نوشت مقابل دانشگاه‌های بزرگ تهران +تصاویر
  • انتشار قطعه تصویری «بزن سر دیو» توسط هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
  • دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند
  • تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد
  • المپیاد ورزش‌های فناورانه زمینه‌ساز شکوفایی استعداد‌های برتر دانشجویی
  • افزایش حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویی
  • از آخرین وضعیت ثبت نام وام شهریه تا نقل و انتقال دانشجویان
  • جزئیات اعطای تسهیلات به دانشجویان برتر المپیاد ورزش‌های فناورانه اعلام شد
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت