Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@22:32:48 GMT

گفت و گو با سلطان پياز جنوب کرمان

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۱۳۵۵

گفت و گو با سلطان پياز جنوب کرمان

خبرگزاري آريا - جيرفت - ايرنا - نشريه فراتر از چپ در شماره جديد خود، گفت و گويي صميمانه و خودماني با يکي از کشاورزان زحمتکش جنوب کرمان که اهالي منطقه، سلطان پياز لقبش داده اند را به چاپ رسانده که خواندنش پُر از لطف است.

**جنوب کرمان، قطب کشاورزي است، اين جنوب سبز يکي از چهار گلخانه طبيعي دنياست، هند کوچک و کاليفرنياي ايران است، اما کشاورزي در اين منطقه داستاني بس عجيب است و کشاورزانش نيز علي رغم تلاش و کوشش و زحمت بسيار، چيز چنداني عايدشان نمي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چرايش را اگر چه مي توان در موردش بسيار نوشت، به اهل فن و کارشناسان واگذار مي کنيم.
اميدواريم با قرار گرفتن دکتر سعيد برخوري در رأس سازمان جهاد کشاورزي جنوب کرمان، که خود هم کشاورز زاده و رنج کشيده است و هم تحصيل کرده و کار بلد نيز، کشاورزي در اين منطقه زرخيز دگرگون شود و بالاخره و پس از سال ها، خوشبختي روي ديگرش را به کشاورزان تلاشگر جنوب کرمان نشان دهد.
از قضاي روزگار و به دلايل مختلف که قصد موشکافي اش را نداريم امسال يکي از ده ها محصول بي نظير جنوب کرمان که بيشتر خارج از فصل معمول به عمل مي آيد سر و صداي زيادي به پا کرد و از فضاي مجازي و دنياي حقيقي، تا ذهن شاعران و نويسندگان را درگير خود کرد.
بله به احتمال قوي شما هم حدس زده ايد که از چه مي خواهيم بگوييم.
به هر حال در سال کشاورزي جاري در جنوب کرمان پياز همه رکورد ها را جا به جا کرد و در فراز قله قيمتها قرار گرفت و مُسَکني شد بر
دردهاي ساليان کشاورزان جنوب کرمان، هر چند اميدواريم ابر و باد و مه و خورشيد و فلک دست به دست هم دهند و بازهم اين اتفاق نه تنها براي پياز که براي ساير محصولات بي نظير جنوب تکرار شود و کشاورزان جنوبي بتوانند نفسي بکشند و به قولي نو نوار شوند. اما داستان کشاورزي جنوب طرحي نو مي طلبد تا به صورتي پيشرفته و پايدار در آيد تا کشاورزان اين منطقه بتوانند از پس بدهي هاي انباشته
شده به بانک ها و طلبکارانشان برآيند و دستي به سر و روي زندگيشان بکشند.
در اين راه علاوه بر سازمان جهاد کشاورزي جنوب کرمان، عزم و همت ساير مسئولان و ادارات و به ويژه بانک ها را نيز مي طلبد که
همگي و در يک کارگروه ويژه، فکري اساسي کنند.
خوشبختانه با نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي و ساير مسئولان که قريب به اتفاق فرزندان هفت گنج هستند چشم
انداز آينده، روشن به نظر ميرسد.
بگذريم، به بهانه توفان پيازي در يک گپ و گفت خودماني و خارج از چارچوب خشک مصاحبه هاي مطبوعاتي با روح الله فرزان که سلطان پيازش نام داده اند نشستيم و دقايقي با او از هر دري و البته با محوريت پياز حرف زديم که حاصل اين گفت و گوي صميمانه
را تقديم شما خوانندگان عزيز مي کنيم.
**خودتان را معرفي کنيد: روح الله فرزان فرزند عبدالله ، کشاورزي از روستاي کريم آباد جيرفت
روح الله قبل از اينکه وارد گفت و گو در زمينه کشاورزي بشويم بگو در مجموع چند خواهر و برادرين و شما از خانم چندمي مرحوم عبدلله فرزان هستين؟ در مجموع 60 نفريم و من از ششمين همسرشان هستم.
نخستين باري کشاورزي کردي چه سالي بود و اولين محصولي کاشتي چه بود ؟ سال 80 ، سيب زميني
زمين براي کشت داشتي و يا اجاره کردي ؟ اجاره کردم
بعضي سالها شاهد بوديم قيمت آنقدر
کم ميشد که کشاورز محصول را در زمين مي گذاشت شما با چنين صحنه اي روبرو شدي ؟ بله ، فقط مي توانم بگويم درک چنين صحنه اي بسيار تا بسيار سخته، به خصوص کشاورزي که با قرض محصولي را کاشته و به اميد روزي که هم بدهي خود را بدهد و هم پس اندازي داشته باشد ،چنين صحنه هايي در کشاورزي ناراحت کننده است.
در زماني که کشاورزي کردي کدام مسئول دولتي شما را حمايت کرده و اين حمايت و همراهي در ذهن شما مانده است ؟ نگويم بهتره چون امکان داره فردي از قلم بيفته، بايد بگويم کم بوده و نسبتا حمايت شديم.
شنيدم دو تا برادر شما از کشاورزي فاصله گرفته و به علم روي اوردند و بعضا شما خرج تحصيل اين عزيزان هم مي دهيد حال به نظر شما علم بهتر است يا ثروت ؟ هر کدامشان يک جايگاهي دارند، اما با توجه به وضع موجود عده اي سالها درس مي خوانند و خانواده هاي آنها با سختي خرج تحصيل آنها را تهيه مي کنند، اما بعد از فارغ التحصيلي در خانه بيکار مي مانند، من نمي خواهم بگويم که ثروت بهتر است اما اين موضوع در جامعه امروزي ما درد آور است.
باز با باز کبوتر با کبوتر، دوست کشاورز و پايه شما کيست ؟ عباس محمدي فرزند خاک پاک ساردو زمين، جا دارد بگويم واقعا ايشان يک رفيق خوب و يک کشاورز صادق است، مهندس محمدي آنقدر صادق، دل پاک و مهربان است که علم خود را در اختيار کشاورزان قرار مي دهد ،بارها خودم شاهد بودم بهترين مشاوره ها را مي داد و از طرفي اين قشر زحمتکش هم هميشه براي سالمتي جناب محمدي خوش ذات دعا مي کنند.
شنيدم هر وقت قيمت محصول کشاورزي خوب شده، عده اي همراه با ساز و دهل برداشت را شروع مي کنند، درسته؟ هر فردي يه جور سپاسگذاري مي کند، عده اي از مردمان اين ديار با ساز و دهل و دلي شاد از خداوندگار بلند مرتبه شکرگذاري مي کنند.
مي خواهيم يادي کنيم از دوران کودکي، اسم و فاميل بازي کنيم، کشور، شهر و خوراکي را نام ببريد که با حرف »پ« شروع شود؟ کشور پاکستان، شهر پيرانشهر، خوراکي پياز
مشاعره هم بکنيم؟ شعري بگوييد که کلمه »پياز« در آن باشد، تا از سر خويش باز کردند مرا، در مزرعه يکه تاز کردند مرا، گفتند که وضع پول جيبت عاليست، محتاج دو سر پياز کردند مرا
عده اي شما را سلطان پياز جنوب کرمان مي نامند، از شنيدن کلمه پياز چه احساسي پيدا مي کنيد؟ قيمت وقتي خوب ميشه تنها حال کشاورز خوب نيست بلکه تمامي صنوف خوشحال مي شوند زيرا بازاريان چشم دلشان به برداشت کشاورز است و اگر کشاورز سود نکند روي همه اصناف تاثير مي گذارد ، با لبخند، شايد به خاطر کشت زياد است که سلطان گفته اند، نمي توانم انکار کنم واقعا قيمت پياز شادي آفريد، انشاالله هر سال شاهد شادماني کشاورزان جنوب باشيم.
و هرسـال هم شـما سـلطان پيـاز باشـيد، درسـته؟ هميشه گفتم هر چه خدا بخواد، به اين جمله کوتاه، ايمان دارم.
سوال دوست خوب و هنرمندمان اقا عابد
گل که الان در جوارمون نشسته رو ازتون
بپرسم، راستي خودروي شاسي بلند، تند هم ميره ضبط هم داره؟
عابد قرشي عزيز از هنرمندان گُل شهرستان جيرفت و انسان شوخ طبعي است و منم با مزاح جوابش را مي دهم، بله عابد جان تند ميره
بوق هم ميزنه (لبخند) ولي در مجموع، دردآور است.
ببين کارخانه خودروسازي تويوتا (کُتُمبه) به کجا رسيده و پيکان ما ...
خب بگذريم لطفأ مراحل کاشت، داشت و برداشت پياز را به طور خلاصه شرح دهيد؟
همه مردم کشاورز شده اند، خدا را شکر الان کارمنداي ادارات و بقال و غيره همه و همه پيازکار
شده اند.
حال من با شنيدن پياز به دلار فکر مي کنم شما
چطور؟ من فقط دعا مي کنم ارزش پولمون بالا برود، اين وضعيت حق ايران متمدن و ثروتمند نيست.
لطفأ با پياز يک جمله بسازيد؟ فعال پياز خودش يک جمله کامل است.
مشهور است که مي گويند:کوزه گر از کوزه شکسته آب مي خورد، پياز منزل شما چه
کيفيتي دارد؟
بگذار خاطره اي بگويم بهتره، يه روز اومدم خونه ديدم پياز نداريم رفتم سر کوچه به ميوه فروش گفتم دو کيلو پياز بده، ميوه فروش خنديد و گفت ما را گير آوردي سلطان! و خلاصه پياز نمي داد و واقعا فکر مي کرد دستش انداختم، دگه مجبور شدم قسم بخورم بخدا تو خونه پياز
نيست
به ياد داريد که چند سال پيش پياز هاي کشاورزان بفروش نرفته بود و در محل شرکت تعاوني دپو و به علت گرما بوي پياز همه جاي شهر به مشام مي رسيد.
دليل اين فرود و فراز را چه مي دانيد؟ به نظر من همه چي بستگي به صادرات و واردات داره اگر اين موارد ساماندهي و رديف شود هميشه کشاورز ما تندرست و بر قرار است.
سالهاي قبل پياز يک بار در هنگام بريدن اشک همه را در مي آورد امسال هنگام خريدن هم اشک همه را در آورد.
احتمالا اشک شوق شما را نيز درآورده است، نظرتان در اين خصوص چيست؟ خرابي قيمت، تنها اشک کشاورز را در نمي آورد بلکه کمر خيلي از کشاوران را زير قرض و بدهي له مي کند و مي شکند.
همه مي دانيم که پياز براي سالمتي مفيد است و کلسترول و چربي ندارد قندش هم کم است از اينها که ندارد بگذريم، پياز چه
دارد؟ اينا را خودتون تحقيق کنيد، بايد بگويم پياز که نباشد آشپز از جاش تکون نمي خورد، اينقدر مهمه (لبخند )
امسال چند تن يا چند هکتار پياز کاشتيد؟ تا دلت بخواد کاشتم، جوري که سلطان نام گرفتم به 60 هکتار ميرسه ( لبخند)
با اين چند کلمه هرچه دل تنگت مي خواهد بگو
جيرفت؟
الحق که بهشت باستان جيرفت است، تصوير بهار بي خزان جيرفت است، با خط خودش نوشته بين النهرين، آغاز تمدن جهان جيرفت است
کريم آباد؟
خاطرات کودکي و روستايي پر از صداقت، باور کن هنوز توپ پلاستيکي دوران کودکي کريم آباد را خواب مي بينم.
سيب زميني ؟ ياد برادران مشايخي و حاج احمد ميرکهنوج سيب کار افتادم خدا حفظشون کنه
سازمان جهادکشاورزي جنوب کرمان؟ بايد بگويم دکتر سعيد برخوري (رئيس سازمان) مديري است که کشاورز را مي فهمد
وزير کشاورزي؟ با سواد و کار بلد و من از ايشون لوح کشاورز نمونه را گرفتم، اين سند برام ارزشمنده
نشريه فراتر از چپ ؟ محسنين (احمدي زاده و راوري)
ميليارد؟ امسال خيلي ها بهش رسيدن، هزار بار خداراشکر ،اميدوارم قلک زندگي تمام ايراني ها به ويژه مردم نجيب شهرم پر شود.
کوهستان و آبشار؟ دره مديترانه اي دلفارد و آبشار زيباي گُلم دخترکُش
باغستان؟ باغ هاي کشت و صنعت با اُبهت و افتخار باغداري جنوب
سياست؟ دوستش ندارم چون اختلاف مي آفريند، همه بايد دست به دست همدگه بدهيم و جنوب کرمان را آباد کنيم که اين ماندگار است.
منطقه گرايي؟ نامردي است، همه ايران سراي من است.
کشورهاي آسيايي؟ معماري دبي بي نظيره
بهترين فصل؟ برداشت پياز با قيمت خوب
پيازکاران خوب جنوب؟ مهندس طيب کريمي نمچ ، علي گرجي، مهران خواجويي، محمد دل زاده، جواد موالزاده، مسعود کمالي، يوسف مجاز، روح الله قلندري و...
کشاورز؟ مظلوم و زحمتکش که بايد از طرف مسئولان حمايت شود.
نمايشگاه بين المللي؟ نمايشگاه کشاورزي در دبي بي نظير بود البته تصميم دارم در سال جاري چندين نمايشگاه از
بهترين هاي جهان را بروم.
راستي يک سوال ادبي، شعر دوست داري؟ مثلا پروين اعتصامي را مي شناسي؟ عاشق شعرم و بارها از شعر هاي جناب عليجان سليماني، طهماسب بدرود، خاوند . عبدالرضا حسيني لذت برده ام.
اتفاقا پروين چه خوش گفت، سير يک روز طعنه زد به پياز، که تو مسکين چه قدر بدبويي، گفت از عيب خويش بي خبري؟ زان ره از خلق عيب ميجويي
جناب آقاي فرزان، کشاورز نمونه جنوب کرمان اميدواريم هميشه کوزه
زندگي تان زلال باشه
حرف پاياني هر چه دوست داري بگو اگه گِله اي هم هست اين قلم، بنويس: از شما و همکاران گرانقدرتان تشکر مي کنم که هميشه به فکر کشاورزان منطقه هستين و اميدوارم هر سال وضعيت کشاورزي جنوب بهتر و با کيفيت تر شود، گله اي نيست فقط بايد به
مسولان گوشزد کنم که کشاورزان را تنها نگذاريد زيرا اين عزيزان خوراک کشور را تهيه مي کنند و جزو سرمايه هاي ملي محسوب مي شوند ، نگذاريد نااميد شوند.
روزتان پر از مهر - فراتر از چپ
7429/ 5054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۱۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفت واردات بر بار برنج مازندران

  هرچند در آن روزها دولت با اختصاص ۴۰هزار میلیارد ریال درخواست کرد تا مسأله برنج رسوب شده این استان ازسوی بخش خصوصی حل و فصل شود اما به اذعان همگان، باز هم برنجکاران مازندران مظلوم واقع شده و درفروش محصولات‌شان به حق و حقوق واقعی خود نرسیدند.حقیقت این است که اگرفضای همدلی وهم افزایی برای جایگاه برنج مازندران در سطح ملی رقم نخورد، امنیت غذایی مهم‌ترین غلات بعد ازگندم به مخاطره می‌افتد. با این تفاسیر درنهایت برنج مازندران باید با برنامه‌ریزی درست در داخل استان حل و فصل شود، چراکه وابستگی اقتصاد این منطقه به برنج به‌عنوان پایه اقتصاد استان مطرح است. اواخر سال۱۴۰۲ بود که سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود ۳۰۰هزار تن برنج تولیدی آماده فروش سال زراعی گذشته در انبارها وجود دارد که موضوع رکود بازار در آستانه فعالیت کشت و کار جدید، امنیت شغلی شالیکاری استان را به مخاطره می‌اندازد.بابک مومنی با تاکید بر این‌که چند سالی به دلایل مختلف وضعیت بازار برنج مازندران دچار رکود جدی شده است، ادامه داد:به نظر می‌رسد مقوله واردات و سیاست‌گذاری‌های حمایتی از تولیدکنندگان به‌درستی عملیاتی نشده است.در آن زمان اعلام شد استاندار مازندران، وزیر جهاد کشاورزی و حتی رئیس جمهور دغدغه بازار برنج مازندران را دارند و توقع این بود در عرض ۱۵روز بازار از رکود خارج شود. 
     
دولت دیر اقدام می‌کند
هر سال یک اتفاق می‌افتد و آن هم این‌که وقتی زمان برداشت برنج ازراه می‌رسد، دولت و بخش خصوصی برای خرید محصول سال قبل‌تر وارد عمل می‌شوند؛ اقدامی که به گفته کشاورزان، این زمان برای خرید دیربوده و بیشتر به نفع فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.مرداد سال گذشته همزمان با برداشت برنج از مزارع مازندران هنوز بسیاری از کشاورزان دغدغه فروش محصولات سال۱۴۰۱ را داشتند. در واقع دپو و فروش‌نرفتن برنج کام آنان را تلخ کرده بود و نمی‌دانستند برنج تازه را چه‌کار باید بکنند.در همان زمان دولت دوباره دیر عمل کرده بود و در شرایطی برای خرید برنج پارسالی پا پیش گذاشته و بخش خصوصی را همراه خود کرده بود که شالیکاران برای برداشت برنج جدید(۱۴۰۲) آماده می‌شدند.کشاورزان معتقد بودند این زمان برای خرید خیلی دیر است، زیرا بخشی از محصولات دچار آفت زدگی و بخشی نیز از دسترس آنان خارج شده است.گواه این ادعا همین بس که پارسال شالیکارانی بودندکه به‌دلیل فروش نرفتن برنج‌شان مجبور شدندآن راباقیمت بسیارناچیز آن هم به صورت چکی بفروشند.گزارش‌های آن روزها نشان می‌دهد برخی از آنها برنج طارم درجه یک را درحالی باقیمت ۶۰هزارتومان می‌فروختند که بازار، نرخ ۱۲۰هزار تومان برای هر کیلو را به نمایش در آورده بود.باید قبول کنیم سال‌‌هاست این اتفاقات و وجود مافیای واردات برنج به بلای جان تولید داخل تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌های زنجیره‌ای، تولیدات کشاورزان ایرانی را با قیمت ناچیز می‌خرند و سرانجام با بسته‌بندی و به نام برندهای مختلف با قیمت‌های دو برابری به فروش می‌رسانند. دریک کلام، مهم نیست وضعیت برنج خوب باشد یا نه، چون شالیکار باید همیشه دغدغه فروش داشته باشد.اگر قرار است خرید تضمینی وجود داشته باشد باید دولت آن را در دستور اصلی کار خود قرار بدهد و از موقع برداشت محصول عملی کند. نه این‌که کشاورز مجبور به دپوی محصولاتش شود و هنوز استرس فروش محصولات سال قبل‌تر راداشته باشد، زیرااین کارباعث آفت زدگی و پایین آمدن کیفیت برنج‌ و درنهایت ضرر شالیکار می‌شود. 
     
استقبال از کشت ارقام پرمحصول کم آب
حالا فصل کار شالیکاران درسال۱۴۰۳ از راه رسیده وچند روز پیش بود که اولین نشای برنج به صورت مکانیزه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در روستای فیروزکلای علیای آمل انجام شد.در این مراسم مدیر دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها، کشاورزان راغب به کشت ارقام پرمحصول کم آب‌بر شدند و پیش‌بینی می‌شود ۴۰هزار هکتار از شالیزارها زیر کشت این ارقام برود.علی محمد رمضانی با بیان این‌که تاکنون ۱۷۳هزار معادل ۸۱درصد شخم و شیار شالیزار انجام شد، ادامه داد: همچنین آب تخت ۱۳۳هزار هکتار مزرعه معادل ۶۳ درصد، خزانه‌‌گیری ۶۷هزار هکتار و بذرپاشی ۶۹ درصد مزارع انجام شد.شالیکاران در شرایطی کار خود را شروع و منتظر به باررسیدن ودیدن ثمرات زحمات خود در سال جاری هستند که هر سال با رسیدن به فصل برداشت، محموله‌های برنج خارجی هم از راه می‌رسد و بازار را به ضرر برنجکاران داخلی برهم می‌زند.البته طی روزهای اخیر یک‌باردیگر خبری درمورد ورود دولت به این موضوع و خروج بازار برنج مازندران از رکود منتشر شد.برهمین اساس سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این‌که، این استان در امنیت غذایی نقش بارزی دارد و نگاه ما به سمت ارتقای بهره‌وری و افزایش عملکرد است، گفت با انتقال دانش فنی به کشاورزان، آنها به این هدف دست پیدا خواهند کرد.بابک مؤمنی ادامه داد: انجمن کشاورزان پیشرو را در مازندران تشکیل دادیم و برنامه‌ریزی کردیم با ارائه سبد کامل کودهای پایه به کشاورزان، ۱۰تا ۱۵درصد ارتقای عملکرد و افزایش بهره‌وری داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم این گام ارزشمند را در جهت جهش تولید برداریم. به گفته این مسئول، ۱۷۵هزار هکتار اراضی شالیزاری استان معادل ۸۰ درصد شالیزارها شخم و شیار شد و از این میزان شخم و شیار، ۳۰ درصد هم آماده نشاکاری است.مؤمنی تصریح کرد: اولین پایلوت ملی طرح جامع زیرساخت اراضی کشاورزی طی دو هفته آینده درروستای نوایی محله فریدونکنار آماده افتتاح و بهره‌‌برداری است.سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این‌که به دنبال خشکه‌کاری برنج در شرق استان رفتیم و درصددیم کشت ارقام پرمحصول را افزایش دهیم، گفت: با تلاش‌های دولت، استانداری و جهادکشاورزی مازندران، بازار برنج از رکود خارج شد و با حمایت استاندار مازندران توانستیم امسال ۴۰هزار هکتار ظرفیت‌سازی برای کشت ارقام پر محصول انجام دهیم. 

شالیکاران حمایت می‌خواهند
مازندران ۲۱۳هزار هکتار شالیزار دارد و سالانه چیزی نزدیک به نیمی از برنج کشور را تأمین می‌کند. با این حال عدم حمایت از شالیکاران و واردات بی‌موقع برنج خارجی همیشه به فعالان این عرصه ضررهای زیادی وارد کرده است. سال گذشته و طبق گفته اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران با وجود این که برداشت کشت دوم به پایان رسیده و این نوع رقم نیز وارد بازار شده بود اما هنوز حدود ۶۰درصد محصول کشت اول در انبارها دپو شده مانده بود. با این اوصاف دولت امسال برنامه‌ریزی کرده تا شالیکاران مورد حمایت قرار گیرند و بر همین اساس آیین اولین نشا در مازندران به‌صورت مکانیزه در روستای فیروزکلای آمل برگزار شد. اتفاقی که می‌تواند با کاهش زحمات شالیکار، میزان بهره‌وری را بالاتر برده و سود خوبی عاید فعالان این عرصه بکند. مازندران سالانه هشت میلیون تن محصول مختلف تولید می‌کند که از این مقدار پنج‌میلیون تن مربوط به بخش کشاورزی است. درسال زراعی ۱۴۰۲ یک میلیون و ۲۲۳هزار و ۷۰۵تن شلتوک برنج در ۲۰۹هزار و ۹۳هکتار از اراضی شالیزاری مازندران تولید شد. در این سال ۲۱۲هزار و ۱۰۹تن شلتوک ارقام پرمحصول در ۲۶هزارو ۴۳هکتار و یک میلیون و ۱۱هزار و ۶۰۶ تن شالی ارقام محلی در ۱۸۳هزار و ۵۰ هکتار مزارع شالیزاری استان برداشت شد. 

حرکت به سمت مکانیزه شدن
وقتی اولین نشای برنج به صورت مکانیزه در آمل انجام شد، استاندار مازندران بر مکانیزه شدن کل کارها در جهت ارتقای بهره وری تاکید کرد.سیدمحمود حسینی‌پور گفت: سخت‌ترین حوزه کشاورزی استان در بخش برنجکاری بوده و ازسوی دیگر این حوزه با بیشترین مشکلات دست‌به‌گریبان است. وی با اشاره به انجام اقداماتی وطی سال‌های گذشته برای رفع مشکلات شالیکاران تصریح کرد: هنوز فاصله زیادی در ارتقای بهره‌وری برنج داریم و باید به سمتی برویم که تولید برنج رامکانیزه کنیم.حسینی‌پور مصرف آب را در حوزه شالیزاری و برنج مهم برشمرد و گفت: افزایش کمیت وارتقای کیفیت محصول برنج نیز مسأله بسیار مهمی محسوب می‌شود تا با کشورهای فعال در این حوزه و درعرصه بین‌المللی رقابت داشته باشیم،ضمن این‌که طی دوسال گذشته اقدامات ویژه‌ای را انجام داده‌ایم و پایان سال گذشته بودجه‌ای برای خروج بازار برنج از رکود تزریق شد و وضعیت خرید برنج ارتقا پیدا کرد. وی با بیان این‌که برنجکاران باید ازفروش محصول دربازار با قیمت مناسب رضایت واطمینان داشته باشند، تصریح کرد: سال‌گذشته به همین منظور رئیس سازمان بورس به استان سفرکرده بود ویکسری مطالعات در بورس درحال انجام است. باید بدانیم برنج، ثروت کشاورزان استان محسوب می‌شود وباید ارزش این محصول دیده شود و کشاورزان با این ثروت برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند.

دیگر خبرها

  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • پلیس فتا حق۱۷۰میلیاردی کشاورز قلعه گنجی را از یک کلاهبردار گرفت
  • احقاق حق ۱۷۰ میلیاردی کشاورز قلعه گنجی از سوی پلیس فتا
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • ۱۱۶هزار روستایی و کشاورز در لرستان بیمه شدند
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران