Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@15:49:04 GMT

حذف شام در ماه رمضان به کاهش وزن کمک می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۶۵۳۱

حذف شام در ماه رمضان به کاهش وزن کمک می‌کند

رییس دانشکده تغذیه وعلوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: خوردن افطار و شام باعث چاقی افراد می‌شود و حذف وعده شام از برنامه غذایی روزه داران از پرخوری و افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

محمد حسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه خوردن سحری یکی از اصول کلی روزه‌داری است، اظهار کرد: در ایام ماه مبارک رمضان نخوردن سحری برای فرد روزه دار ایجاد مشکل می‌کند و باید مصرف شود و خوردن نوع سحری نیز حایز اهمیت بوده و با روزهای عادی و صبحانه کاملا متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی با تاکید به اینکه فرد روزه‌دار باید در هنگام سحری غذاهایی را بخورد که در طول روز او را تشنه نکند، افزود: به همین دلیل خوردن غذاهای بسیار تند و تیز، حاوی نمک و ادویه‌جات زیاد و پر گوشت در ایام روزه داری توصیه نمی‌شود. رییس دانشکده تغذیه وعلوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف مایعات برای سحرخوب است، اما از سویی مایعات خالی سریع دفع می‌شوند. بنابراین خوردن زیاد چای و نوشابه و شربت نه باعث کاهش تشنگی نمی‌شود بلکه به نوعی مشکل هم ایجاد می کند. وی اضافه کرد: برای ماندن آب و مایعات در بدن در طول روز باید فرد روزه دار شربت را با کمی عسل یا خاکشیر و تخم شربتی که ماندگاری آب آن بیشتر است هنگام سحر استفاده کند. به گفته انتظاری؛ مصرف سالاد میوه و سالاد کاهو که به مدت طولانی آب را در بدن نگه‌ می‌دارند را در هنگام افطار و سحر توصیه می‌کنیم. استفاده از دوغ‌های پرنمک توصیه نمی‌شود و مصرف لبنیات تازه و شیر و ماست برای بدن لازم بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند. این متخصص تغذیه تاکید کرد: مصرف تنقلات پرنمک مثل پسته، بادام و فندق و استفاده سوسیس و کالباس در سحر توصیه نمی‌شود. برای افطاری هم بهتر است که از غذای گرم و خشک، سوپ ملایم، خرما و شیر گرم استفاده کنیم. وی خاطرنشان کرد: در روزهای طولانی فصل گرما در روزه‌داری بهتر است که وعده افطار و شام یکی باشد و لزومی ندارد که افطار و شام را جدا کرده و منجر به پرخوری شویم. رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هنگام افطاری می‌توانیم از برنج و انواع خورشت‌ها و غذاهای ساده استفاده کنیم و بهتر است که برنج همراه با مخلوط سبزیجات باشد و خورشت‌هایی مثل قورمه سبزی و کرفس و خورشت بامیه و مرغ و کباب را هم با برنج  جاوی سبزی یا عدس پلو و لوبیا پلو استفاده کنیم. وی با تاکید به اینکه بهتر  است  که وعده افطاری و شام با هم باشد، گفت: تقریبا یک ساعت بعد از افطار و تا وقتی که شخص روزه دار بیدار است می تواند به وفور از میوه‌های آبداری مثل پرتقال، سیب، خربزه و هندوانه و مایعاتی مثل شربت عسل و خاکشیر و تخم شربتی استفاده کند تا آب بدن را برای چند ساعت تامین کند. انتظاری تصریح کرد: خوردن مایعاتی مثل چای باید به صورت رقیق باشد به دلیل اینکه چای پر رنگ بیشتر آب را دفع می‌کند و برای بعد از افطاری و در طول شب توصیه نمی‌شود و بهتر است که بیشتر از دوغ و شیر و آب استفاده کنیم. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: برای شروع افطاری می‌توان از یک چای رقیق و نبات استفاده کرد. خوردن چایی با دو دانه خرما و یا عسل باعث بالا رفتن سریع قند خون می‌شود ولی بهتر است افطاری از زیاده روی در مصرف قند و شکر پرهیز کنیم. وی یادآور شد: خوردن افطار و شام باعث چاقی افراد می شود و حذف وعده شام از برنامه غذایی روزه داران از پرخوری و افزایش وزن جلوگیری می کند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: افطاری تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رژیم غذایی ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۶۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتک‌خوردن بوکسور ایرانی از تماشاگران روسی/ علی هیبتی به طور مادام العمر محروم شد

آفتاب‌‌نیوز :

این ماجرا در جریان مبارزه با آرکادی اوسیپیان رخ داد. هیبتی در راند اول، ناک‌اوت شد و باخت.

پس از مسابقه، حاضران صحنه علی هیبتی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

علی هیبتی پس از مسابقه عذرخواهی هم کرد، اما نه‌تن‌ها روس‌ها مبارز ایرانی را برای همیشه از مسابقات محروم کردند که تماشاگران روس به او حمله کردند.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ نفر در کرمانشاه برگزیده طرح مسطورا در ماه مبارک رمضان شدند
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • مضرات خوردن زیاد هندوانه
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • با مصرف این غذاها از شر حشرات در فصل تابستان خلاص شوید!
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • (ویدیو) کتک‌خوردن بوکسور ایرانی از تماشاگران در روسیه
  • ببینید | با چالش ٢١ روزه حذف قند، می‌توان لاغر شد؟
  • کتک‌خوردن بوکسور ایرانی از تماشاگران روسی/ علی هیبتی به طور مادام العمر محروم شد
  • ۱۲ هزار خادم در قم در ماه مبارک رمضان به زائران و روزه‌داران خدمت کردند