Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@15:00:23 GMT

ورود غذاهای چرب به مغز منجر به افسردگی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۹۶۴۹

ورود غذاهای چرب به مغز منجر به افسردگی می‌شود

به گزارش فارس، مطالعه جدیدی به سرپرستی دانشمندان دانشگاه «گلاسگو»، نشان داد که ارتباط مستقیمی میان مصرف غذاهایی با چربی زیاد و افزایش علائم افسردگی، وجود دارد.

براساس گزارش «نیواطلس»، این تحقیق جدید توضیح داد که چگونه مواد غذایی چرب می‌توانند وارد مغز شده و مسیرهای خاص سیگنالی را در هیپوتالاموس مختل کنند و متعاقبا منجر به ایجاد علائم افسردگی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق نتایج مطالعه سال 2018، رژیم غذایی با چربی زیاد ممکن است جمعیت خاصی از باکتری‌های روده را پرورش دهند. این باکتری‌ها قادر به تغییرات مواد شیمیایی عصبی و ایجاد علائم افسردگی هستند.

بنابراین دانشمندان در مطالعات جدید خود، به طور خاص باکتری‌های روده را مورد بررسی قرار دادند تا بدانند که چگونه مصرف غذاهای چرب، مکانیسم‌های عصبی را هدف قرار داده و باعث ایجاد افسردگی می‌شوند. پس از آن محققان بر روی آنچه که در مغز به هنگام ایجاد این تغییرات رخ می‌دهد، تمرکز کردند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که علائم افسردگی از طریق اختلالاتی در مسیرهای سیگنالی cAMP/PKA در هیپوتالاموس ایجاد شده است. این اختلالات ناشی از انباشته شدن اسیدهای چرب در هیپوتالاموس است.

دانشمندان برای نخستین بار دریافتند که اسیدهای چرب از طریق جریان خون حرکت کرده و در نواحی خاصی از مغز انباشته و منجر به بروز تغییرات رفتاری مانند افسردگی می‌شود.

طبق این گزارش، پیش از این دانشمندان دریافته بودند که بیماران چاقی که از افسردگی رنج می‌بردند در مقایسه با بیماران لاغر پاسخ ضعیف‌تری به درمان و داروهای ضد افسردگی نشان می‌دهند.

این مطالعه راه را برای نسل جدیدی از درمان‌های ضد افسردگی که به طور خاص مکانیسم‌های عصبی را هدف قرار می‌دهند، هموار و داروی موثر جدیدی را برای بیماران چاقی که به افسردگی مبتلا هستند ارائه می‌کند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۹۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم

به گزارش خبرآنلاین، پزشکان و متخصصان، نوشیدن نوشیدنی‌های داغ با دمای مطلوب بین ۵۴ تا ۷۱ درجه سانتی‌گراد را توصیه می‌کنند؛ زیرا دمای بالاتر از این می‌تواند باعث سوختگی شود.

همچنین برای اینکه نوشیدن آب‌ گرم فواید بیشتری داشته باشد و مقداری ویتامین C هم دریافت کنید، می‌توانید مقداری آب‌لیمو به آب گرم اضافه کنید.

این مطلب به پنج فایده باورنکردنی نوشیدن آب گرم می‌پردازد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

۱. رفع گرفتگی بینی

یک فنجان آب گرم، بخار ایجاد می‌کند؛ نگه داشتن یک فنجان آب داغ و استنشاق عمیق این بخار ملایم ممکن است به انبساط سینوس‌های مسدودشده و حتی تسکین سردرد سینوسی کمک کند.

از آنجایی که در سرتاسر سینوس‌ها و گلو، غشاهای مخاطی وجود دارد، نوشیدن آب گرم ممکن است به گرم شدن آن ناحیه و تسکین گلودرد ناشی از تجمع مخاط کمک کند.

۲. بهبود عملکرد هضم

نوشیدن آب به عملکرد بهترِ دستگاه گوارش کمک می‌کند. هنگامی که آب در معده و روده شما حرکت می‌کند، بدن بهتر می‌تواند مواد زائد را دفع کند. برخی بر این باورند که نوشیدن آب گرم به ویژه برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است؛ به عبارتی آب گرم به حل کردن و تجزیه غذای مصرفی کمک می‌کند.

۳. تقویت عملکرد سیستم عصبی مرکزی

عدم دریافت آب کافی، می‌تواند اثرات منفی بر عملکرد سیستم عصبی شما داشته باشد و در نهایت بر خلق و خو و عملکرد مغز تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب می‌تواند فعالیت سیستم عصبی مرکزی و همچنین خلق و خو را بهبود بخشد.

۴. رفع یبوست

کم‌آبی یکی از علل شایع یبوست است. در بسیاری از موارد، نوشیدن آب راهی مؤثر برای تسکین و پیشگیری از یبوست است. هیدراته ماندن به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند و دفع آن را راحت‌تر می‌کند.

نوشیدن آب گرم به طور منظم می‌تواند به منظم نگه داشتن حرکات روده شما کمک کند.

۵. هیدراتاسیون یا آبرسانی بدن

اگرچه برخی شواهد نشان می‌دهد که آب خنک برای آبرسانی مجدد بهتر است، اما نوشیدن آب در هر دمایی به هیدراته نگه داشتن شما کمک می‌کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که زنان روزانه دو و نیم لیتر آب و مردان روزانه سه و نیم لیتر آب دریافت کنند. این مقادیر، آب دریافتی از مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات را نیز شامل می‌شود.

همچنین اگر باردار یا شیرده هستید، درگیر فعالیت های شدید یا کار در محیط های گرم هستید، به آب بسیار بیشتری نیاز دارید.

سعی کنید روز را با یک وعده آب گرم شروع کنید و با یک وعده آب گرم به پایان برسانید. بدن شما برای انجام هر کار اساسی به آب نیاز دارد، بنابراین ارزش آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

منبع: Healthline

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896120

دیگر خبرها

  • دستگاه‌های پوشیدنی را متا توسعه می‌دهد
  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • ورود ۶۱۰ هزار پرونده به دستگاه قضایی
  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • تصمیم ایلان ماسک برای ایجاد تغییرات انقلابی در تسلا
  • روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان ۱۴۰۳+ تاریخچه و پوستر Adult Autism Awareness Day 2024
  • علت سنگ کیسه صفرا چیست؟ + علائم
  • درمان افسردگی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود
  • پنج فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم
  • نسخه‌ای کامل برای خلاص شدن از آلرژی بهاری