Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-30@00:55:39 GMT

هویت تاریخی فرهنگی مشهد احیا می شود

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۰۰۳۶

هویت تاریخی فرهنگی مشهد احیا می شود

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، ابوالفضل مکرمی فر در نشست با میهمانان خارجی همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم که با حضور شهردار مشهد، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: امیدوارم اقداماتی که در راستای احیای هویت تاریخی فرهنگی مشهد و باز آفرینی عناصرتاریخی ارزشمند شهر در حال انجام است تداوم یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: منطقه تاریخی توس در حال شکوفا شدن است و با اقداماتی که در حال انجام است امیدواریم که توس دوباره شکوه خود را به دست آورد.

مکرمی فر با قدردانی از حمایت های شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد که در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری قدم جلو گذاشته و در بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی ، مرمت عمارت چهار برج، بازار فرش مشهد و... مشارکت و همکاری والایی داشته است.

وی هم چنین با اشاره به حضور میهمانان خارجی در شاهنامه پژوهان در همایش بین المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم گفت: از میهمانان خارجی که دعوت ما و شهرداری را پذیرفتند و در این جلسه حضور پیدا کردند، تشکر می کنم.

شکل گیری اراده ای حول شاهنامه و توس

هم چنین حجت ا... ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این نشست  گفت: اراده ای حول شاهنامه و توس در مشهد شکل گرفته و  همه مسئولان، به نام فردوسی همدل تلاش می کنند، که این جای خوشوقتی است.

وی ادامه داد: ازنامگذاری همایش شاهنامه رد گذرگاه جاده ابریشم بسیار خرسندم چون جاده ابریشم در یونسکو جایگاه بالایی دارد و بخشی هم به نام جاده ابریشم تاسیس شده و البته نگاه به جاده ابریشم اقتصادی است و این جاده را اقتصادی معرفی می کنند در حالی که جاده ابریشم، جاده فکر، اندیشه، عرفان و فرهنگ است.

ایوبی با اشاره به نقش شاهنامه در توسعه و تبلور هنر اظهار کرد: مردم و هنرمندان وظیفه خود را انجام داده اند، و اکنون از متولیان شهرمشهد انتظار است که برای توس و شاهنامه هزینه کنند.

وی ادامه داد: ما نیز تلاش می کنیم در کنار شما باشیم تا مشهد همانند گذشته مهد زبان و ادبیات فارسی باشد.

شاهنامه هویت سیاسی و اجتماعی و روایتگر زندگی ایرانیان است

هم چنین محمد رضا کلائی، شهردار مشهد در این نشست گفت: فردوسی در شاهنامه نشان داد، چگونه باید برای آبادی ایران تلاش کرد.

وی با بیان این که شاهنامه هویت سیاسی و اجتماعی و روایتگر زندگی ایرانیان است، اظهارکرد: فردوسی نشان می‌دهد که ایران به دست مردان مرد ساخته می‌شود و این پیام را می دهد که باید برای آبادی ایران دائم در تلاش باشیم، اگر شاهنامه جای خود را در جامعه باز کند چنین پیام‌هایی مورد توجه قرار خواهد گرفت و هر روز شاهد ایرانی آبادتر خواهیم بود.

کلائی تصریح کرد: همکاری و تلاش مدیرکل میراث فرهنگی و یونسکو در برگزاری همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم قابل تقدیر است.

هم چنین در این نشست احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: امیدواریم این همایش بتواند برای شرکت کنندگان مفید و موثر باشد و شرکت کنندگان و مسئولان از علم میهمانان در زمینه شاهنامه بهره مند شوند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه خراسان رضوی صنایع دستی و گردشگری گردشگری مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۰۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاملی در المان‌های نوروزی مشهد

ایسنا/خراسان رضوی ایجاد و نصب المان‌ها یا آثار تجسمی فرهنگی تاریخی در میدان‌ها، چهارراه‌ها و معابر شهرها بسیار مفید، تاثیرگذار و آموزنده است.

رجبعلی لباف‌خانیکی، باستان‌شناس و فعال گردشگری در یادداشتی آورده است: «یکی از حرکت‌های پسندیده معاونان فرهنگی شهرداری‌ها در روزهای نوروز ایجاد و نصب المان‌ها یا آثار تجسمی هنری، فرهنگی و تاریخی در میدان‌ها، چهارراه‌ها و معابر شهرها است. این اقدام فرهنگی که مورد اقبال شهروندان نیز قرار می‌گیرد بسیار مفید، تاثیرگذار و آموزنده است و ارزش این را دارد که در شهرداری‌ها کمیته یا ستادی شکل بگیرد تا در آن علاوه بر هنرمندان خلاق و ماهر، صاحبنظرانی چون جامعه شناس، روانشناس، معمار، تاریخ‌دان و باستان شناس حضور داشته باشند و سازه‌های هنری را ارزیابی و داوری کنند.

امسال علاوه بر سوژه‌های متعدد در منظرهای عمومی شهر مشهد، اِلمان‌های نصب شده در میدان‌های تقاطع بلوار شهید فکوری و سرافرازان و تقاطع شهید فکوری و خاقانی بسیار هوشمندانه و قابل تحسین است. آن‌ها ماکت‌های بزرگ از ظرف‌های سفالی پیش از تاریخ کشف شده در زیستگاه‌های کهن ایران متعلق به حدود ۳ تا ۷ هزار سال پیش (عصر مس و برنز تا هزاره اول پ.م) دوران طلایی فرهنگ و تمدن ایران زمین است؛ عصری که در آن خط و نگارش آغاز شد، با استفاده از فلز برنز انواع ابزار و آلات دفاعی و کشاورزی ساخته شد، از علوم مختلف در تمشیت زندگی استفاده شد، چرخ سفالگری ابداع شد، شهرنشینی آغاز شد و هنر نگارگری به جایی رسید که به سفال‌های منقوش عصر برنز می‌گویند «سفال‌های آغاز ادبیات» زیرا همان نقش‌های زیبا و خلاصه شده بدنه سفال‌ها، اساس و شالوده خط شدند.

سرزمین مقدس ایران آن شایستگی و قابلیت را داشته که در رواج و پاسداشت ارزش‌های انسانی و فرهنگی در بین جوامع بشری پیشتاز باشد که آثار آن جهش‌های شگفت‌انگیز را در زیستگاه‌های کهنِ حصار دامغان، سیلک کاشان، شوش، شهداد، جیرفت کرمان، شهر سوخته سیستان و زیستگاه‌های متعدد دیگری شاهد هستیم.

آن قدم‌های اولیه و در عین حال محکم، استوار و عالمانه موجب افتخار و سربلندی ما است که جا دارد به عنوان یک ملتِ متمدنِ پیشتاز به آن‌ها ببالیم. می‌دانیم که به یمن مطالعات باستان شناسی و معماری مشخص شده است که تداوم آن خلاقیت‌ها در چغازنبیل، همدان، پاسارگاد، تخت جمشید، شوش، قنات قصبه شهر گناباد، نسای ترکمنستان، بیستون و طاق بستان کرمانشاه، نقش رستم فارس تیسفونِ عراق، شیراز، اصفهان، نیشابور و مشهد همواره ملت ایران را مبتکر، خلاق و توانمند در میان ملت‌ها پر آوازه نگاه داشته و شهرداری‌ها وظیفه دارند یادمان‌های پر شکوه و افتخارآمیز ملت ایران را صرف نظر از زمان یا مکان یا دودمان خاص، به اهتزاز در آورند و به رخ بکشند، زیرا خالق تمامی آثار فاخر منقول و غیر منقولِ فرهنگی، هنری و معماری ایران زمین از میان توده مردم برخاسته‌اند نه از دربارها.

چه بخواهیم و چه نخواهیم هویت ما در پهنه فلات ایران شکل گرفته که اکنون نمادها، نشانه‌ها، آثار تاریخی، اسناد و کتیبه‌ها، آن هویت را تعریف می‌کنند و ما اگر فرزندان خلف این سرزمین باشیم که هستیم باید در پاسداشت و بزرگداشت نشانه‌های هویتی خود بکوشیم، که اقدام فرهنگ.مدارانه شهرداری مشهد از آن جمله است.

ارزش‌ها و نمادهای فرهنگی و هنری ایران پرشمارند و پر واضح است که هنرمندان و مبتکران باید هم و غم خود را صرف شناخت، معرفی و عرضه ظرایف فرهنگی و هنری ایران کنند. در احساس مسئولیت و ایران‌دوستی هنرمندان مشهدی تردید ندارم و اطمینان دارم که اگر با صاحب نظران مشورت می‌شد به جای ظروف سفالی «ازنیق» ترکیه در آخر بلوار وکیل‌آباد، ظروف زیبای زرین فام یا آبی-سفید دوران اسلامی ایران را به نمایش می‌گذاشتند».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاملی در المان‌های نوروزی مشهد
  • کسب دو نقره و دو برنز بوکسورهای ایرانی در تورنمنت جاده ابریشم
  • بوکسورهای ایرانی در جاده ابریشم نقره‌ای شدند 
  • کسب دو نقره و دو برنز بوکسورهای ایرانی در تورنمنت جاده ابریشم 
  • ۴ مدال بوکسورهای ایران در تورنمنت باکو
  • نایب قهرمانی بوکسور تبریزی در تورنمنت جاده ابریشم
  • تورنمنت جاده ابریشم| چهار مدال نقره و برنز بوکسور‌های ایران در باکو
  • بوکس جاده ابریشم؛ پایان تلاش ملی پوشان ایران با ۴ نشان رنگارنگ
  • تورنمنت جاده ابریشم| پرویزی و امیری فینالیست شدند؛ ریگی و طهماسبی برنز گرفتند
  • بوکس جاده ابریشم؛ ۴ نماینده ایران در نیمه‌نهایی مبارزه می‌کنند