Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، معضل گرانی کاغذ که این روز‌ها مورد بحث رسانه‌ها قرار گرفته بحرانی جهانی است که همه ناشران و مطبوعات کاغذی دنیا را به چالش کشیده است. معضلی که بعد از گذشت حدود ۲ سال از آن هنوز راه حلی برای آن پیدا نشده است.

این افزایش قیمت‌های جهانی در برخی نقاط دنیا مشکلات جدی را برای ناشران و مطبوعات کاغذی به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه گاردین و روزنامه آبزرور از جمله مطبوعات کاغذی بودند که در مبارزه با وضعیت گرانی کاغذ با تغییر قطع چاپی روزنامه، افزایش قیمت و به فروش رساندن برخی چاپخانه‎هایشان تلاش کردند تا مشکلات را برطرف کنند، اما متاسفانه این اقدامات در نهایت منجر به کاهش میزان فروش شد و نگرانی و ورشکستگی را در میان مدیران این رسانه‎ها افزایش داد.

اما اساسا این معضل چرا به وجود آمد و مقصر آن کیست؟! مسئله گرانی قیمت جهانی کاغذ ارتباط مستقیمی با افزایش مصرف آن دارد. با توجه به آنکه ظرف چند سال اخیر میزان مصرف کاغذ جهان به رقم بالایی رسیده و در مقابل حجم تولید نه تنها افزایش نداشته بلکه به دلیل بروز مشکلاتی کاهش هم یافته است بنابراین با افزایش قیمتی منطقی مواجه هستیم.

ماجرای گرانی کاغذ در ایران، تفاوت‌هایی با سایر نقاط دنیا دارد. در کشور ما ابتدا افزایش قیمت‌های اولیه با تاثیر از قیمت جهانی صورت گرفت، اما به دلیل عدم نظارت کافی و ضعف‌های بسیار زیاد، دولت در بخش کنترل بازار و با بهانه افزایش قیمت دلار به ناگهان شاهد گرانی افسار گسیخته‌ای در مورد کاغذ شدیم. بررسی میزان افزایش قیمت کاغذ تحریر در یک سال گذشته، اعداد و ارقامی را نشان می‌دهد که به جرات می‌توان گفت ‎ منجر به قتل عام صنعت نشر و مطبوعات کشور شود

نوری:دولت باید قیمت کاغذ را کنترل کند

نظام الدین نوری مدیر مسئول انتشارات زهره در خصوص راهکار‌های ارائه شده با اشاره به سخنان رهبر در نمایشگاه کتاب در خصوص کاهش قیمت کاغذ گفت: دولت باید مسئولیت قیمت کاغذ را در دست بگیرد و کنترل کند، چون کتاب غذای روح است و مردم با خواندن آن آرامش می‌گیرند. افرادی که مسئولیت آن را برعهده می‌گیرند باید فرهنگی، اهل درک و دل باشند و جنبه عاطفی و عرفانی بر آنان غلبه داشته باشد و باید بتوانند نشان دهند یک بیت شعر از کتاب ارزشمند حافظ تا چه حدی در خانواده باعث آرامش می‌شود.

وی افزود: انسان‌های عاطفی متعصب هستند، دبیران باید با تلاش فراوان از همان مقطع ابتدایی، دانش آموزان را با کتاب‌های ادبی مانند سعدی، حافظ، شاهنامه آموزش دهند تا در خانواده آرامش درونی برقرار شود و لذت بخش باشد و کتاب باید در لیست دارو برای درمان فکری و روحی جامعه قراربگیرد.

نوری گفت:در گذشته که جمعیت ۳۰ میلیون نفر بود ۳۰ هزار کتاب چاپ می‌کردیم، اما امروز با اینکه تعداد جمعیت ۸۰ میلیون نفر است شاید حدود ۱۰۰ کتاب چاپ کنیم شاید هم کمتر، اما تعداد کتاب‌های چاپ شده برای کنکور‌های سراسری به مراتب بیشتر از بقیه کتاب‌ها است. من با هفتاد سال سن، ۱۰۰ کتاب نوشته و چاپ کردم حتی مقام معظم رهبری هم کتاب من به نام دکتر سید جعفر شهیدی در باب تاثیر قرآن بر مثنوی را خوانده است. این کتاب، کتاب تقدیر من است و در ایران نمونه‌ای ندارد و هیچ کس چنین کتابی را ننوشته است. بنده ۴۰ سال در دانشگاه تحصیل کرده ام و هر سال لوح تقدیر و ترفیع گرفته ام.

مدیر انتشارات زهره با اشاره به عامل گرانی کاغذ اظهار کرد: قیمت کاغذ روز به روز در حال افزایش است، کاغذ غذای روح است همانطور که دولت برای نان و آرد و گندم سوبیست قرار داده است باید برای کاغذ هم سوبیست قرار دهد. درست است که وضعیت اقتصادی خوب نیست، اما خیلی‌ها کتاب می‌خوانند و می‌نویسند. بیشتر کتاب‌های خریداری شده توسط مخاطبان یا برای تزئین است یا کادو وکتاب باید برای مطالعه باشد.

لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی

وی افزود: دولت باید به ترویج فرهنگ کتاب خوانی بپردازد، رسانه ها باید بخشی از برنامه‌های خود را اختصاص به کتاب و کتاب خوانی کند تا توجه والدین و فرزندان را به خود اختصاص دهد. چنان که یک دانشجوی سیگاری روزانه چند نخ سیگار می‌کشد و به خرج کردن پول‌های خود در این راه عادت کرده است دولت باید افراد جامعه به ویژه قشر جوان را به خواندن کتاب و هنر عادت دهد و از روش‌های گوناگون باعث توجه و علاقه افراد به خواندن کتاب‌های مختلف شود. کتاب در آمد ندارد، چون کاغذ گران است وقتی مردم پولدار می‌شوند به سمت پیتزا فروشی و کافی شاپ‌های مجلل می‌روند، خب اگر بخشی از همین پول را صرف خرید کتاب کنند مگر چه می‌شود؟

نوری با اشاره به نقش دولت در حمایت از صنعت نشر گفت:کاغذ دست دولت است و کسی انفرادی نمی‌تواند کاغذ وارد کند، قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است اما تا کجا قرار است افزایش قیمت داشته باشیم؟ پس چرا قیمت‌ها ثابت نمی‌شود؟ بنده در زیرزمینی پر از سوسک دفتر انتشاراتی دارم و چند جوان در نزد من کار می‌کنند احتمال دارد به علت گرانی کاغذ تا سال آینده دفتر را تعطیل کنم و رستوران یا ساندویج فروشی باز کنم تا راحت‌تر بتوانم درآمد کسب کنم.

وی افزود: انتشارات کتاب حداقل باید ۳۰ سال از آغاز آن بگذرد تا تولید کند. ما سه نوع سرمایه گذاری داریم: سرمایه گذاری آنی مثل مغازه، سرمایه گذاری میان مدت مانند باغداری و سرمایه گذاری بلند مدت مانند کتاب که ۶۰ یا ۷۰ سال زمان می‌برد تا تولید شود. تعداد ناشرین زیاد است، اما آنقدر سنگ جلوی پای ما می‌ اندازند که نمی‌شود کتاب‌های زیادی چاپ کرد از این رو باید به محتوا دقت شود، ارزش کیفی کتاب مهم است نه ارزش کمی؛ نظارت و کنترل در این زمینه برعهده دولت است و به نوعی مشکل گشا است و باید کاغذ با کیفیت وارد کند، چون کاغذ بی کیفیت اصلا چاپ نمی‌شود و در دستگاه گیر می‌کند، البته از کشور‌های اسپانیا و مالزی کاغذ‌های خوبی وارد کند تا بتوان راحت‌تر آن را چاپ کرد.

مدیر مسئول انتشارات زهره در خصوص تکلیف ناشران با وجود گرانی کاغذ گفت: بسیاری از ناشران به فکر جمع آوری شغل خود هستند، از نظر آنان کافی شاپ و ساندویجی درآمد بیشتری دارد تا چاپ کتاب؛ حتی لوازم التحریری هم درآمد بیشتری دارد. شغل انتشاراتی و کتاب فروشی باید با عشق، عاطفه، احساس همراه باشد نه مادیات. ما حتی در نزدیکی نهاوند دانشگاهی داریم که یک ریال هم درآمد ندارد، اما بر اساس علاقه کار می‌کند و به عده‌ای از کارکنان نان می‌دهد، چون بر اساس عشق و علاقه کار می‌کند.

وی ادامه داد:من به شخصه نشر را با دل و جون دوست دارم نشر یعنی عشق، یعنی زندگی پر ثمر مثل ماهی گیری که به شغل ماهی گیری علاقه دارد. ما باید این نعمت‌های گران بها را شکرگزاری کنیم.

تاکید رهبری بر تولید داخلی کاغذ

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران در خصوص انگیزه ناشران با وجود گرانی کاغذ برای  تولید کتاب، گفت: طبیعی است که کتاب گران می‌شود و این گرانی متاسفانه باعث می‌شود تا به تقاضای کتاب به اندازه کافی توجه نشود و از سبد خرید مردم حذف شود که باعث مشکلات فراوانی می‌شود، اما این امیدواری وجود دارد که ناشران بتوانند با تولید آثار جذاب و بهتر و کامل‌تر خرید و فروش کتاب را به نحو احسن حفظ کنند.

آموزگار با اشاره به صحبت های رهبر در نمایشگاه برای مشکلات گرانی کاغذ بیان کرد: صحبت‌های ایشان خیلی گره گشا هستند در موضوعات و مسائل مختلف اشراف زیادی دارند. در حوزه کتاب و مجموعه لوازم آن همچنین کاغذ تاکید زیادی برای تولید داخلی داشتند تا بیشتر مورد توجه و تمرکز قرار بگیرد، متاسفانه به این موضوع هنوز توجهی نشده است. به نظر می‌رسد که حداقل ۳ سال دیگرنیازی به واردات کاغذ نداشته باشیم. شاید همین ارزی که صرف واردات کاغذ و تجهیزات کارخانه‌ها می‌شود، ما بتوانیم ظرفیت مناسب تری برای تامین کاغذ داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت ارشاد گرانی کاغذ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۱۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد ویژه با ۵ گروه کالایی قاچاق در تهران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: پوشاک، لوازم خانگی، قطعات یدکی و دخانیات گروه‌های ویژه‌ای هستند که بیشترین نظارت و برخورد با عرضه قاچاق این محصولات انجام می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ محمود سیجانی؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در نشست خبری اظهار کرد‌: در سال گذشته 200 واحد تعطیل اقتصادی احیا شد و برای سال جاری نیز برنامه‌ریزی شده 400 واحد دیگر احیا شود.

وی افزود: برخی از این واحدها دعاوی بین شرکا و برخی دیگر مشکلاتی مانند ماشین‌آلات قدیمی،کمبود منابع دارند که در صورتی که تمایل داشته باشند به آنها کمک می‌شود که احیا شوند یا اینکه به دیگر متقاضیان برای احیا واگذار شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه صمت استان تهران هر ماه جلسات تنظیم بازار را برگزار می‌کند گفت: در همین راستا طرح‌هایی نظارتی در بازارهای مختلف در سال جاری در نظر گرفته شده است

صادرات 1.5 میلیارد دلاری استان تهران در سال گذشته

وی گفت: در این راستا در بازار شب عید 26 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در استان تهران ایجاد شد تا مردم دسترسی راحت و مستقیم به مایحتاج عمومی خود داشته باشند.

سیجانی با اشاره به برگزاری جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان تهران تصریح کرد: در این ارتباط مشکلات واحدهای مختلف تجاری و تولیدی با حضور مسئولان دولتی پیگیری و حل و فصل می‌شود.

سیجانی اضافه کرد: در حوزه صادرات سال گذشته 1.5 میلیارد دلار صادرات داشتیم که پیش‌بینی امسال 2 میلیارد دلار از محل گمرکات تهران است ضمن اینکه کالاهای این استان از سایر مرزهای استان نیز صادر می‌شود ضمن اینکه 17 درصد صادرات کشور برای صادرات تهران است.

اجازه افزایش قیمت به کالاهای وارداتی داده نمی‌شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره تکلیف دولت بر نظارت بر بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها از جمله کالاهای اساسی اظهار کرد: کالاهایی که قیمت مصوب دارند و ارز دولتی می‌گیرند اجازه افزایش قیمت به آنها داده نمی‌شود و در این راستا بازدیدهای منظم نظارتی انجام می‌شود و علاوه بر آن مردم می‌توانند هر گونه شکایت خود را با شماره تلفن 124 مطرح کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف تهران  و حتی جهاد کشاورزی نیز هر کدام تکالیف مشخصی در این ارتباط دارند و ورود می‌کنند.

سیجانی افزود‌: در کارگروه تنظیم بازار برای هر گروه کالایی مسئولیت دستگاهی مشخص شده تا در وقت صرفه جویی شود و هر دستگاه در محدوده خود اقدام به بازرسی و نظارت بکند.

وی تصریح کرد‌: با هرگونه افزایش قیمت بویژه کالاهای اساسی برخورد جدی می‌شود و در صورتی که سایر بخش‌ها نیز ادعایی در ارتباط با افزایش هزینه‌ها از جمله مواد اولیه تولید، انرژی و ... دارند باید ابتدا درخواست افزایش قیمت خود را ارائه کنند تا درصورت تایید در سازمان رسیدگی افزایش قیمت اعمال شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به سوالی درباره مصداق کالای قاچاق گفت: هرگونه کالایی که بدون مستندات گمرکی و ثبت در سامانه انبارها در بازار عرضه شود مصداق کالای قاچاق است که بعد از پلمپ آن واحد، آن کالاها به اموال تملیکی تحویل داده می‌شود.

برخورد ویژه با 5 گروه کالایی قاچاق در تهران

سیجانی گفت: پوشاک، لوازم خانگی، قطعات یدکی و دخانیات گروه‌های ویژه‌ای هستند که بیشترین برخورد  با عرضه قاچاق این محصولات انجام می‌شود.

وی همچنین در ارتباط با وضعیت تامین برق واحدهای تولیدی در فصل گرمای سال جاری گفت: درخواست می‌شود که همکاری لازم با صنایع برای تامین برق لازم در فصل گرما را داشته باشند تا واحدهای تولیدی آسیب نبینند و بتوان برای تامین نیاز مردم اقدام کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: هرگونه قطعی برقی می‌تواند به روند تولید، صادرات و تامین کالا در کشور آسیب وارد کند.

سیجانی اظهار کرد: تمامی موجودی کالاها باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود در غیر این صورت با موجودی آن انبار به عنوان کالای قاچاق برخورد خواهد شد که در گذشته نیز اطلاع‌رسانی‌هایی در این خصوص به صاحبان انبارها کرده‌ایم.

وی گفت: در بخش پوشاک واردات قانونی نخ و پارچه به عنوان مواد اولیه تولید وجود دارد اما در بخش پوشاک با توجه به اینکه ایران پیشرفت‌های مناسبی در این زمینه داشته و برندهای خوبی ایجاد شده اجازه واردات داده نمی‌شود و حتی باید به سمت صادرات محصولات خود برویم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ارتباط با عرضه کالاهای محرز قاچاق در بازار بیان کرد: هر کالایی که مستندات گمرکی و فاکتور خرید نداشته باشد به عنوان کالای قاچاق با آن برخورد می‌کنیم و در این زمینه نیز مماشاتی وجود ندارد.

سیجانی در ارتباط با شعار سال با عنوان جهش تولید و مشارکت مردم گفت: برنامه‌‌ریزی‌های منتج به این مهم در صمت استان تهران انجام و چالش‌های موجود احصاء شده است.

وی تصریح کرد: برای تحقق این امر باید همه دستگاه‌ها با صمت همراهی داشته باشند و ما به عنوان پیشقراول فعالیت خواهیم داشت؛ بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی و محیط زیست نیز باید ما را همراهی کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اضافه کرد: در این ارتباط از تمام ظرفیت‌های فکری و مشاوره‌ای نیز بهره می‌گیریم به طوریکه شورای مشورتی بخش خصوصی نیز در صمت استان تهران ایجاد شده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • برخورد ویژه با ۵ گروه کالایی قاچاق در تهران
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • کلاف سردرگم واردات خودروهای کارکرده/ چرا کسی اجرای قانون را گردن نمی‌گیرد؟
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • «کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد