Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@00:28:12 GMT

شیوع زنگ زرد و سن در مزارع گندم و جو

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۲۹۰۷

شیوع زنگ زرد و سن در مزارع گندم و جو

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حمیدرضا دانش معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر ۱۵۰ هکتار از اراضی شهرستان‌های لردگان، اردل، کیار و شهرکرد به بیماری زنگ زرد گندم و آفت سن گندم مبتلا شدند که ۵۰ هکتار از این مساحت سم پاشی شده است.

وی افزود: به منظور کنترل و مبارزه با گسترش این بیماری و آفت، سم پاشی چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از ارضی زیرکشت گندم و جو استان در حال اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش با تأکید بر پایش مزارع گندم و جو به کشاورزان طی ۱۵ روز آینده اضافه کرد: زنگ زردگندم بیماری قارچی است که بر برگ نزدیک خوشه می‌نشیند و اگر کنترل نشود تا صد درصد به محصول خسارت می‌زند.

وی اظهار داشت: سن گندم هم آفتی است فراگیر که هم اکنون در مرحله مادگی قرار دارد و در صورت تخم ریزی هر ماده، ۷۰ سن به مزارع منتقل می‌شود.

دانش ادامه داد: گندمی که به بیماری سِن آلوده شود، کیفیت خود را برای پخت نان به ویژه نانوایی‌های سنتی از دست می‌دهد.

به گفته وی؛ به همت کارشناسان جهاد کشاورزی و اقدام به موقع کشاورزان در مبارزه با آفات، طی دو سال گذشته درصد سن زدگی گندم استان از یک درصد به کمتر از یک دهم درصد کاهش یافت.

انتهای پیام/خ

مبارزه با بیماری زنگ زرد و آفت سن گندم در مزارع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۲۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از هزار هکتار از مزارع جهرم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: در سال زراعی جاری تاکنون سم پاشی علیه سن غلات در هزار و ۶۷ هکتار از مزارع گندم و جو این شهرستان صورت گرفته است که پیش بینی می‌شود تا سه هزار هکتار نیز افزایش یابد.
حسن زمانی افزود: تاکنون این سم پاشی بیشتر در مرحله سن مادری انجام شده است و مبارزه شیمیایی با پوره سن مادری با هدف جلوگیری از خسارت سن به مزارع گندم تا نیمه اردیبهشت ماه ادامه دارد.
زمانی گفت:  در مرحله اول، این آفت از گندم تغذیه می‌کند و باعث می‌شود تعداد خوشه کمتری در واحد سطح ایجاد شود و در مرحله دوم ، پوره‌های این آفت از دانه تغذیه می‌کنند.
شهرستان جهرم در جنوب فارس و در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از هزار هکتار از مزارع جهرم
  • مبارزه با «سِن گندم» در ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان
  • تولید و ذخیره سازی ۴۳ هزار تن بذر گندم در گلستان
  • مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • خسارت ۷۰ درصدی به مزارع درصورت بی توجهی به بیماری زنگ زرد گندم
  • مبارزه با انواع بیماری و آفت در سطح دو میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از مزارع کشور
  • خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد
  • مبارزه با سن گندم در مزارع شهرستان ابرکوه
  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان