Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-16@17:04:11 GMT

چه کسانی در معرض پارکینسون هستند؟

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۳۱۲۳

چه کسانی در معرض پارکینسون هستند؟

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، برخی از این عوامل موثر در بروز پارکینسون اجتناب‌ناپذیرند اما برخی دیگر با انتخاب اولیه سبک زندگی و رعایت جوانب احتیاط قابل پیشگیری هستند.
در ادامه برخی از این عوامل خطرزای ابتلا به بیماری پارکینسون به نقل از سایت تخصصی "مدیکال نیوز تودی" آورده شده است. 

سن: در بیشتر افراد مبتلا به پارکینسون، علائم و نشانه‌های بیماری در سن ۶۰ سالگی یا بعد از آن بروز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال در ۵ تا ۱۰ درصد موارد این علائم زودتر نیز پدیدار می‌شوند. در صورتی که پارکینسون پیش از سن ۵۰ سالگی بروز پیدا کند به آن پاکینسون "زودهنگام" می‌گویند.

جنسیت: احتمال ابتلا به پارکینسون در مردان ۵۰ درصد بیشتر از زنان است. با این حال یک مطالعه نشان داده که احتمال ابتلا به این بیماری در زنان با افزایش سن افزایش می‌یابد. به باور متخصصان این امر می‌تواند به دلایل مختلفی هم‌چون سبک زندگی، ویژگی های ژنتیکی، عوامل هورمونی و تفاوت در ساختار مغز که مربوط به تولید دوپامین می‌شود، باشد. 

عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی: فردی که یکی از بستگان نزدیک او مانند پدر و مادر یا خواهر و برادرش به پارکینسون مبتلا بوده باشند در مقایسه با دیگران احتمال بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارد. طبق اعلام بنیاد پارکینسون، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد ابتلا به این بیماری به علت عوامل ژنتیکی و ارثی است.

ترومای مغزی: افرادی که دست‌کم یک بار ضربه‌ای به سرشان خورده است، احتمال بیشتری برای ابتلا به پارکینسون دارند. یک مطالعه نشان داده در میان کهنه‌سربازان حتی یک ضربه مغزی (TBI) خفیف و با در نظر گرفتن عوامل روانی و دیگر عوامل، خطر ابتلا به پارکینسون تا ۵۶ درصد افزایش می‌یابد. به همین دلیل توصیه می‌شود به هنگام استفاده از وسایل نقلیه‌ به ویژه موتورسیکلت حتما از کمربند ایمنی، کلاه ایمنی و دیگر نگهدارنده‌های ایمنی استفاده کنید. 

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی: افرادی که در حرفه‌های خاص کار می‌کنند، ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، احتمال بالاتری برای ابتلا به پارکینسون داشته باشند.

سموم 
بعضی شواهد حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض سموم خاص مانند حشره‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به پارکینسون را افزایش دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهد ابتلا به این بیماری در میان کشاورزانی که در معرض بالای این سموم هستند، بسیار بالا است.

فلزات 
محققان یک رابطه احتمالی بین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض برخی فلزات خاص و خطر بالقوه ابتلا به پارکینسون را ذکر کرده‌اند. از فلزات خطرناک برای ابتلا به این بیماری می‌توان به جیوه، سرب، منگنز، مس، آهن، آلومینیوم، بیسموت، تالیوم و روی اشاره کرد. 

حلال‌ها 
تری کلرو اتیلن (TCE) یک حلال است که در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود و هم‌چنین در آب‌های زیرزمینی نیز وجود دارد. افرادی که در معرض طولانی مدت این حلال قرار بگیرند، احتمال بیشتری برای ابتلا به پارکینسون در اواخر عمر خود دارند. 

بیفنیل پلی‌کلر شده (PCB) 
محققان دریافته‌اند که افراد مبتلا به پارکینسون نسبت به افراد سالم مقادیر بالاتری از بیفنیل پلی‌کلر شده در بدنشان یافت می‌شود. این امر می‌تواند نشان دهنده آن باشد که قرار گرفتن در معرض این ترکیب موجب ابتلا به پارکینسون شود. 

داروها و مواد مخدر: برخی داروها مانند داروهای ضدروان‌پریشی که برای درمان پارانویا و اسکیزوفرنی شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توانند موجب ابتلا به پارکینسون یا ایجاد علائم شبیه به این بیماری شود. همچنین برخی شواهد نشان می‌دهد که استفاده از نوعی محصول هروئین مصنوعی (MPTP) می‌تواند منجر به ایجاد علائمی شبیه به بیماری پارکینسون شود.    کپی متن خبر

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۳۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با عوامل خسارت‌زای گندم و جو در مازندران مبارزه شد

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: مبارزه با عوامل خسارت‌زای گندم و جو در سطح استان انجام شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، فرید بیگی با اشاره به مبارزه شیمیایی با عوامل خسارت‌زای مزارع گندم و جو گفت: از ابتدای سال زراعی 1402-1403 تاکنون با بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز در 105 هزار و 185 هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مبارزه شیمیایی با بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز در مزارع گندم در گستره‌ای به وسعت 96 هزار و 356 هکتار صورت گرفته است، افزود: مبارزه با آفات در 5 هزار و 565 هکتار از مزارع گندم انجام شد که 5 هزار و 232 هکتار آن علیه حلزون و  280 هکتار مبارزه  با سوسک سیاه زابروس و 53 هکتار با کرم مفتولی بوده است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: مبارزه با علف‌های هرز نیز در 52 هزار و 472 هکتار مزارع گندم انجام شده، به طوری که با علف‌های هرز پهن برگ در 16 هزار و 404 هکتار و مبارزه با علف‌های کشیده برگ در 17 هزار و 951 هکتار و مبارزه دومنظوره در 18 هزار و 117 هکتار مزارع گندم استان انجام شد.

وی افزود: با استفاده از سموم تاپیک، آکسیال، گرانستار، توفوردی، پوماسوپر، آتلانتیس، لنتور، تیفیس، آپیروس، آتللو و ویکیلیس مبارزه با علف‌های هرز داشتیم.

بیگی با تاکید بر اینکه مبارزه با بیماری‌ها در 38 هزار و 319 هکتار مزارع گندم استان انجام شده است، گفت: 976 هکتار علیه سپتوریوز برگی، 12 هزار و 55 هکتار زنگ زرد گندم ، 13 هزار و 285 هکتار با سفیدک سطحی مبارزه شده و 8 هزار و 785 هکتار هم مبارزه  با لکه برگی‌ها و  2 هزار و 249 هکتار با فوزاریوم خوشه و 359 هکتار علیه لکه خرمایی مبارزه انجام گرفت.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درباره مبارزه شیمیایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع جو استان هم یادآور شد: مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز در سطح 8 هزار و 829 هکتار استان انجام شد.

بیگی به مبارزه شیمیایی با آفت حلزون در هزار و 272 هکتار مزارع جو استان اشاره کرد و گفت: در 2 هزار و 193 هکتار علیه علف هرز کشیده برگ و درباره مبارزه با علف‌های  پهن برگ هم در 2 هزار و 150 هکتار مبارزه و به صورت دو منظوره در 82 هکتار مقابله شیمیایی انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه با بیماری‌ سفیدک سطحی در 388 هکتار، بیماری زنگ زرد در 279 هکتار و لکه خرمایی در 283 هکتار مبارزه شده است، بیان کرد: مقابله با سپتوریوز برگی هم در 392 هکتار و مبارزه با  فوزاریوم در 25 هکتار انجام شد و مجموع مبارزه با زنگ قهوه‌ای در 2 هکتار انجام شد که از سموم تیلت، فولیکور استفاده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آموزش راهکارهای بیماری پارکینسون در برنامه نفس دوم
  • ‌کپک سیاه چیست و چرا خطرناک است؟
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • با عوامل خسارت‌زای گندم و جو در مازندران مبارزه شد
  • وسواس؛ بیماری سمج اما درمان‌پذیر
  • مبارزه با عوامل خسارتزا در ۱۰۵ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران
  • کله پاچه برای چه کسانی مضر است؟
  • ورزش منظم خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد
  • سه دلیلی که نشان می‌دهد در معرض ابتلا به بیماری کبدی هستید
  • چه افرادی بیشتر در معرض خطر سرخک هستند؟