Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که ثبت‌نام در رشته‌های تحصیلی بدون کنکور برای پذیرش مهرماه دانشگاه‌ها مدتی است آغاز شده، اما در لیست این رشته‌محل‌ها خبری از دانشگاه‌های دولتی رایگان و مطرح کشور نیست.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیا معصومی – چشم‌هایتان را ببندید و اولین روز مدرسه خود را به یاد آورید، روزی که پدر و مادرتان با ذوق و شوق فراوان کوله‌پشتی را بر دوشتان انداختند و با کلی آرزو و رویا از زیر قرآن ردتان کردند تا آینده‌ای را شاهد باشند که به قول خودشان دکتر یا مهندس شده‌اید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
دکتر یا مهندس شدن آرزوی دوران کودکی خیلی از جوانان این سرزمین است که برخی به آن رسیده‌اند و برخی دیگر بنا بر هر دلیلی به کار‌های دیگر مشغولند.

اما چرا بعضی از آرزو‌های ما هرگز رنگ واقعیت به خود نمی‌گیرند و در همان دوران کودکی یا نهایتا نوجوانی باقی می‌مانند؟ بسیاری، بزرگ شدن و رشد افکار را دلیلی برای تغییر آرزو‌ها می‌دانند و معتقدند رویا‌ها و اهداف آدمی با سن آن‌ها تغییر می‌کند و یک فرد حتما نباید به آرزو‌های دوران کودکی خود برسد، ولی این مسئله دلیلی نیست که بتوان همه چیز را با آن سنجید و توجیه کرد؛ هستند جوانانی که موانع و مشکلات، اهداف و مسیر زندگی‌شان را تغییر می‌دهد و نه سن و سال.

آرزو‌های شغلی و تحصیلی هر نوجوان و جوان همسو باهم هستند و تلاش برای رسیدن به این آرزو‌ها معمولا از دوره نوجوانی با ورود به دوره دبیرستان قوت می‌گیرد، درست زمانی که لحظه به لحظه دانش‌آموزان به تکاپوی کنکور سراسری و نگرانی‌های آن نزدیک می‌شوند. البته در این مسیر دانش آموزان تنها نیستند و کنکور سراسری سال‌هاست که فکر و ذهن خانواده‌ها را نیز به خود مشغول کرده است به گونه‌ای که آرزوی دکتر و مهندس شدن فرزندانشان را به شرط قبولی در کنکور می‌دانند و نه تلاش و درسی که مطالعه می‌کنند.

حذف کنکور چرا و گونه؟ کنکور سراسری همان غول بی شاخ و دمی است که اسمش لرزه به تن خانواده‌ها می‌اندازد و همه می‌دانند که برای پیروزی در این ماراتن باید حداقل یکسال تمام، فقط درس بخوانند و درس و درس. قبولی در کنکور به شرط مطالعه کافی دروس و تسلط بر آن‌ها است و در این موضوع شکی نیست، اما اتفاقات مختلفی در این رویداد سرنوشت‌ساز دخیل است و احتمال دارد یک حادثه تلخ، شرایط روحی و جسمی نامناسب، استرس و ... تمام تلاش‌ها را به باد دهد و مسیر زندگی شخص را به گونه‌ای دیگر رقم زند که در بهترین حالت باید یکسال پشت کنکور بماند و دوره بعدی آزمون را به امید پذیرش در دانشگاه و رشته دلخواه پشت سر گذارد.     در چند سال اخیر چنین مسائلی باعث شد تا مسئولان به فکر حذف کنکور و راه‌های جایگزین برای ورود به دانشگاه‌ها بیفتند. منطقی و صحیح‌ترین راهکار این موضوع پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی آن‌ها بود و همین هم پیاده سازی شد به گونه‌ای که داوطلبان، امسال برای اولین بار در ۸۵ درصد از رشته‌های تحصیلی دانشگاهی بدون کنکور پذیرش گرفتند و قرار است که از این پس برای مهر و بهمن ماه هر سال (همرمان با شروع ترم‌های تحصیلی دانشگاه‌ها) ثبت‌نام و انتخاب رشته توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام گیرد.

از این رو تاکنون بیش از ۹ هزار نفر برای پذیرش در اینگونه رشته‌ها ثبت‌نام کردند و تا شهریورماه هم فرصت ثبت نام باقی است، اما نکته مهمی که به چشم می‌خورد و داوطلبان زیادی را از شرکت در کنکور سراسری منصرف نمی‌کند حضور رشته‌های پردیس‌ها و دانشگاه‌های غیردولتی و به اصطلاح پولی در لیست دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه‌ها است که تا چشم کار می‌کند دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور خودنمایی می‌کنند یعنی در این لیست خبری از رشته‌های دانشگاه‌های دولتی متوسط و مطرح کشور نیست و طبیعتا علاقمندان به رشته و دانشگاه‌های برتر همچنان در صف رقابت کنکور هستند.

همه دانشگاه‌ها بدون کنکور می‌توانند دانشجو بپذیرند مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره این مسئله بیان کرد: اینگونه نیست که رشته‌های دانشگاه‌های غیردولتی تنها بدون کنکور دانشجو پذیرش کنند و در دفترچه انتخاب رشته، رشته‌های برخی دانشگاه‌های دولتی هم ذکر شده است.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه قاعده و قانونی وجود ندارد که پذیرش در رشته‌های بدون کنکور تنها مختص دانشگاه‌های غیردولتی باشد، ادامه داد: در همه زیرنظام‌ها ممکن است رشته‌های بدون کنکور وجود داشته باشد و اختیار این کار هم به خودشان واگذار شده است، درواقع خود دانشگاه‌ها انتخاب می‌کنند که در کدام رشته، دانشجویانی را بدون کنکور پذیرش و ثبت نام کنند.  
این مسئله آنطور تداعی می‌شود که برای پذیرش بدون کنکور، دانشگاه‌های دولتی استقبالی نداشتند و در حال حاضر قصد جذب دانشجو از مسیری جز کنکور سراسری را نمی‌پسندند. درست است که علاقه به رشته تحصیلی برای شرکت در کنکور و کسب نتیجه دلخواه موثر است، اما محل تحصیل هم برای بسیاری از داوطلبان اهمیت دارد و هیچکس نیست که حاضر باشد ریسک پذیرفته شدن در دانشگاه‌های مطرح و معتبر را از دست دهد.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به برنامه این نوع پذیرش برای سال‌های آتی تا زمان حذف کامل کنکور سراسری بیان کرد: امسال در ۸۵ درصد رشته‎های تحصیلی، بدون کنکور پذیرش انجام می‌گیرد و امیدوارم سال‌های آتی دانشگاه‌ها درصد رشته‌های بدون کنکور خود را افزایش دهند و به ۱۰۰ درصد برسانند، البته در این راستا باید ببینیم که سیاست‌ها به چه شکل جواب خواهد داد.

حال باید دید سیاست‌های مدنظر تاکجا مطابق ایده‌آل‌ها پیش می‌رود و آیا رویای حذف کنکور به واقعیت تبدیل می‌شود یا نه. تا زمانی که قرار باشد پذیرش بدون کنکور تنها در دانشگاه‌های پولی و غیردولتی انجام شود و دانشگاه‌های دولتی قدمی به این وادی نگذارند هیچ خبری از حذف کنکور و کاهش استقبال و استرس داوطلبان برای ساختن آینده‌ای روشن و بدون دغدغه نیست. به امید آنکه مسئولان با تدبیری نو دانشگاه‌های دولتی و مطرح را به این عرصه هدایت کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انتخاب رشته بدون کنکور گزارش بیست حذف کنکور سراسری پذیرش بدون کنکور در دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۵۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان فراگیر ارشد/ مجوز ثبت نام برای هیچ یک از موسسات آموزشی ندادیم

دانشگاه پیام نور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برای هیچ یک از موسسات آموزشی مجوز ثبت نام داوطلبان و یا ادامه تحصیل آن‌ها در مقطع کارشناسی ارشد صادر نکرده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشگاه پیام نور اعلام کرد: متأسفانه برخی از مؤسسات با استفاده از آرم و اطلاعات پرتال دانشگاه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به ثبت نام داوطلبان برای کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور کرده اند، در حالی که به هیچ عنوان دارای اعتبار نبوده و وابسته به این دانشگاه نیستند.

موسساتی که با استفاده از نام و آرم دانشگاه پیام نور و با عنوان دوره‌های آمادگی کارشناسی ارشد فراگیر فعالیت می‌کنند، از سوی این دانشگاه فاقد اعتبار بوده و نقشی در پذیرش یا عدم پذیرش دانشجویان ندارند.

ثبت نام دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور فقط از طریق سایت رسمی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org انجام شده و اطلاعیه‌های مربوط به آن فقط از طریق سازمان سنجش و پرتال دانشگاه پیام نور به نشانی www.pnu.ac.ir اطلاع رسانی می‌شود.

موسساتی نظیر سایت «فراگیر نت» که با عنوان «سامانه ثبت نام آموزش عالی آمادگی فراگیر پیام نور مقطع کارشناسی ارشد» تبلیغات گسترده‌ای را در فضای مجازی در راستای ثبت نام داوطلبان ادامه تحصیل در مقطع فوق شروع کرده و با منتسب کردن خود به دانشگاه، سو استفاده از تشابه اسمی، ارائه شماره دانش پذیری به داوطلبان و وعده‌های غیر واقعی مبنی بر قبولی در دانشگاه، اقدام به ثبت نام و دریافت مبالغ میلیونی از داوطلبان می‌کنند، از سوی این دانشگاه فاقد اعتبار بوده و نقشی در پذیرش یا عدم پذیرش دانشجویان ندارند.

دیگر خبرها

  • پذیرش بدون آزمون در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • این طلبه‌ها بدون کنکور معلم می‌شوند
  • آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
  • این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور معلم می‌شوند
  • پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان
  • هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان فراگیر ارشد/ مجوز ثبت نام به هیچ یک از موسسات آموزشی ندادیم
  • هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان فراگیر ارشد/ مجوز ثبت نام برای هیچ یک از موسسات آموزشی ندادیم
  • هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان فراگیر ارشد
  • نکات ویژه کنکوری‌ها برای پذیرش در آزمون فرهنگیان