Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@05:22:29 GMT

خطر کِش آمدن!

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۶۵۷۶

خطر کِش آمدن!

 در خبر‌ها آمده بود که ۴۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال کشور پارگی تاندون دارند که می‌توان آن‌ها را با درمان‌های غیرجراحی و تقویت عضلات مداوا کرد. ناگفته نماند که یکی از شایع‌ترین موارد پارگی تاندون در ناحیه شانه اتفاق می‌افتد. جالب آن‌که درد‌های شانه در افراد سالمند بیشتر بروز می‌کند، چرا که تمایل دارند کار‌های شخصی خود را بدون کمک دیگران، انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی هم این آسیب با برداشتن و جابه‌جایی وسایل اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر، کودکان نیز طی انجام ورزش‌های حرفه‌ای مانند والیبال، بسکتبال، دوو‌میدانی و رزمی زیاد دچار آسیب‌های شانه می‌شوند. شیوع پارگی و آسیب‌های تاندونی ما را بر آن داشت تا با دکتر فریبرز عزیزی، عضو انجمن جراحان ارتوپدی به گفتگو بنشینیم.

تاندون بافتی است که عضله را به استخوان متصل می‌کند. یکی از آسیب‌های اصلی تاندون‌ها ناشی از استفاده نامناسب از آنهاست. کشش‌های مکرر و بیش از حد تحمل تاندون که در حین فعالیت‌های بدنی و ورزشی به آن وارد می‌شود از مهم‌ترین و شایع‌ترین علت‌های التهاب یا پارگی تاندون است. در واقع، به‌دنبال فعالیت‌های یکنواخت، مکرر و زیاد یا حرکات ورزشی که بدن برای آن آمادگی ندارد، رشته‌های تشکیل‌دهنده تاندون به‌تدریج ساختار یکنواخت خود را از دست داده و پس از مدتی دچار التهاب می‌شود.

آسیب تاندونی در کودکان
شکی وجود ندارد که ورزش‌های پر زد و خورد (کاراته، تکواندو) برای کودکان مناسب نیست. اگر برخی کودکان می‌خواهند این ورزش‌ها را انجام دهند، باید بدن خود را تحت نظر مربی نیم ساعت قبل از ورزش، گرم کنند تا بدن فرصت بازتوانی داشته باشد.
البته پارگی تاندون در بچه‌ها شایع نیست، زیرا ضعیف‌ترین قسمت بدن کودکان، صفحات رشدشان است. به همین دلیل، معمولا قبل از بسته شدن صفحات رشدشان و حوالی بلوغ، بیشترین آسیب‌ها را در ناحیه صفحات رشدشان می‌بینند. ولی تاندون‌هایی که می‌تواند همراه با صفحه رشد آسیب ببیند در ناحیه انگشت، زانو، آرنج و شانه است. به همین دلیل با بروز درد‌های شانه حین این ورزش‌ها، کودکان باید ورزش را متوقف کنند.
معمولا کودکان تحت شرایط پارگی تاندون قرار نمی‌گیرند مگر بر اثر حرکت‌های ناگهانی یا شوخی‌های خشنی که با سنین بزرگ‌تر انجام می‌دهند. همچنین در ورزش‌های رزمی که تماس و درگیری زیادی دارد و نیز در ورزش‌های گروهی ممکن است باعث پارگی تاندون شود.

درد و تورم، نشانه آسیب تاندونی
اولین نشانه پارگی تاندون، ناتوانی در حرکت است؛ زیرا به علت ورم و التهاب تاندون، اندام آسیب‌دیده حرکت نمی‌کند. در چنین شرایطی، ابتدا روی محل دردناک یخ می‌گذاریم و به آن استراحت می‌دهیم. اگر فرد بعد از کاهش درد و التهاب، همچنان نتواند عضو را حرکت دهد، شایع‌ترین احتمال پارگی تاندون است که باید توسط پزشک ارتوپد تشخیص داده شود و درمان گردد.
توجه داشته باشید برخی پارگی‌ها اورژانسی است و اگر با تاخیر درمان شود نیاز به درمان سخت‌تری (جراحی) خواهد داشت. معمولا در ورزش‌هایی مثل جودو و کاراته که تماسی هستند و شخص طی آن گرفته و پرتاب می‌شود یا ورزش‌های رزمی و کشتی که شخص یا لباسش توسط شخص دیگر‌ی کشیده می‌شود، احتمال پارگی تاندون بیشتر است.

مراقب اشیای تیز باشید
یکی از دلایل پارگی تاندون در تمام سنین، پارگی با اشیای تیز و برنده است که در محیط ورزشی، کار یا خانه ممکن است اتفاق بیفتد. پس افراد باید هنگام کار با اشیای تیز از دستکش‌های محافظ استفاده کنند.
البته در کودکان، تشخیص و درمان پارگی تاندون سخت‌تر است؛ چون همکاری نمی‌کنند و نیاز به تشخیص و درمان دقیق از سوی ارتوپد دارند.
به بیان دیگر، پارگی تاندون در بچه‌ها نیاز به دوختن دارد، ولی در افراد بالغ و مسن گاهی با روش‌های غیر‌جراحی قابل درمان است. چون این دسته افراد می‌توانند تا ۵۰ درصد ضخامت پارگی را تحمل کنند، اما در بچه‌ها و افرادی که بسیار فعال هستند پارگی حدود ۵۰ درصد و بیشتر باید حتما ترمیم کامل شود تا کارایی و توانایی آن اندام حفظ شود.

استرس زیاد برای عضلات

صدمه‌دیدگی تاندونی هنگامی رخ می‌دهد که بدن به نوعی تحت فشار و استرس قرار گیرد. وقتی در جریان این فشارها، عضلات و رباط‌ها در جهتی تحت انقباض یا فشار قرار بگیرند که برای آن جهت خاص یا آن مقدار خاص از نیرو، توانایی کافی نداشته باشند دچار کشیدگی یا پارگی رباط یا تاندون خواهند شد. فشار‌های وارده به بدن می‌تواند به‌صورت ناگهانی یا مزمن و بر اثر انجام حرکات تکراری و غیر‌صحیح باشد.

فراموش نکنید که برای پیشگیری از آسیب‌های تاندونی باید قبل از ورزش بدن تان را با انجام حرکات کششی مناسب گرم کنید. تقویت عضلات آسیب‌پذیر نیز باید با حرکت مناسب به‌صورت روزانه مورد توجه قرار بگیرد. به‌علاوه باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
از تیمار خانگی تا درمان پزشکی
مراقبت‌های اولیه کشیدگی و آسیب‌دیدگی تاندونی عبارت است از:
استراحت به ناحیه آسیب‌دیده
سرما درمانی با یخ در محل آسیب که به کاهش تورم و اسپاسم کمک می‌کند.
بانداژ کردن محل آسیب با باند‌های نواری و کشی که به کاهش تورم کمک می‌کند.
بالا نگه داشتن محل آسیب بالاتر از سطح قلب
استفاده از دارو‌های ضد‌درد.
اما درمان پزشکی آسیب‌های تاندونی شامل موارد زیر می‌شود:
استفاده از آتل در موارد ضروری
جراحی در صورت پاره شدگی کامل عضله یا رباط

سلامت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: اسپاسم گرفتگی عضلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۶۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس قوه قضائیه: نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن سلیقه‌های مختلف هراسید

رئیس قوه قضاییه گفت: همه ما مسئولان قضایی باید توجه کنیم که عهده‌دار مسئولیتی خطیر و تکلیفی سنگین هستیم؛ لذا باید خیلی مراقبت کنیم و در انجام تکالیف، تلاش مضاعف داشته باشیم؛ گاهی ناچاریم از یک امر مباح نیز اجتناب کنیم.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در آیین تکریم و معارفه معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: آقای دکتر مصدق در طول بیش از ۳۰ سال خدمت در بخش‌های مختلف قوه قضاییه وسع خود را برای پیشرفت امور محوله گذاشتند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی معاون اول جدید دستگاه قضا بیان داشت: حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی شخصیتی است که تمام مراحل و مراتب قضایی را طی کرده و اهل تدبیر، نوآوری، تلاش، هماهنگی و مشورت است.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: همه ما مسئولان قضایی باید توجه کنیم که عهده‌دار مسئولیتی خطیر و تکلیفی سنگین هستیم؛ لذا باید خیلی مراقبت کنیم و در انجام تکالیف، تلاش مضاعف داشته باشیم؛ گاهی ناچاریم از یک امر مباح نیز اجتناب کنیم.

رئیس عدلیه بیان داشت: توقعات به حقی از ما مسئولان قضایی وجود دارد لذا باید با صبر و حوصله و بردباری در برابر موانع و مشکلات بایستیم و امور محوله را به نحو احسن به پیش ببریم.

قاضی‌القضات اظهار داشت: ما در سمت‌ها و مسئولیت‌های قضایی باید بیش از دیگران به حُسن‌خلق توجه داشته باشیم و تمامی همکاران قضایی باید همواره تکریم ارباب رجوع و مراجعان را در زمره اولویت‌های خود قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: امروز بیش از اوقات دیگر به هماهنگی و همکاری نیازمندیم؛ در این راستا نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن افکار و نظریات و سلیقه‌های مختلف هراسید؛ این هنر ماست که با شنیدن اقوال مختلف، اَحسن آن‌ها را انتخاب کنیم و با متخصصین و اهالی فن و انسان‌های خبره در موضوعات مختلف مشورت کنیم.

رئیس قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: تاکید من به مسئولان قضایی آن است که در نحوه تعامل با بخش‌های مختلف قوه قضاییه بر اساس تبیین و اقناع عمل کنند؛ چرا که پیشبرد برخی از امور و رفع برخی از مسائل صرفاً با رویکرد دستوری امکان‌پذیر نیست و باید پیوست‌های تبیینی و توجیهی نیز همراه دستور صادره باشد.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام والمسلمین «مصدق» طی سخنانی ضمن تشکر، قدردانی و طلب حلیّت از رئیس قوه قضاییه و مجموعه دستگاه قضایی، خدمت به مردم را مهمترین عبادت دانست و اظهار کرد: مفتخر هستم که حدود ۳۵ سال از عمر خود را در دستگاه قضایی و در راه ارائه خدمت به مردم صرف کردم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه همه ارکان قوه قضاییه در اجرای دقیق سند جدید تحول و تعالی دستگاه قضایی کوشا باشند، گفت: جا دارد از همه مسئولان و افرادی که در تنظیم و تدوین سند تحول و تعالی جدید قوه قضاییه نقش داشتند، قدردانی به عمل بیاورم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق افزود: طی مدتی که مسئولیت معاونت اول قوه قضاییه را عهده‌دار بودم، ارتباطات مستمر و خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم و جا دارد که در این راستا از آقای مخبر معاون اول دولت، وزیر دادگستری و هیئت رئیسه مجلس قدردانی کنم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عملیات افتخارآمیز «وعده صادق» و تنبیه صهیونیست‌های متجاوز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: طی روزهای اخیر شاهد بودیم که همه مردم ایران از انجام عملیات وعده صادق که توسط سپاه انجام شد، احساس غرور کرده و به ایرانی بودن خود افتخار و مباهات کردند؛ به طور کلی از مجموعه نیروهای مسلح اعم از ستاد کل، ارتش، سپاه، فراجا و وزارت دفاع که برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند قدردانی به عمل می‌آورم.

حجت‌الاسلام والمسلمین «خلیلی» نیز طی سخنانی در این مراسم، اظهار کرد: از خداوند متعال می‌خواهم که توفیق دهد تا بتوانم در مسئولیت معاونت اول قوه قضاییه، در جهت بسط و گسترش عدالت، منشأ اثر باشم.

وی ضمن قدردانی از اقدامات حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق طی دو سال و نیم گذشته در مسئولیت معاونت اول قوه قضاییه گفت: ما باید از تجارب حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق به نحو احسن استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی افزود: همه ما باید توجه داشته باشیم که در طول دوران مسئولیت خود، نه تنها از ارتباط با خداوند متعال غافل نشویم بلکه دائماً این ارتباط را افزایش دهیم.

معاون اول قوه قضاییه همچنین گفت: اگر ما امروز از تحول در دستگاه قضا سخن می‌گوییم و می‌خواهیم به نقطه مطلوب در قوه قضاییه برسیم، باید ابتدا به این حقیقت بیرونی که می‌خواهیم تحول را به معنای واقعی کلمه در دستگاه قضایی اجرا کنیم، باور داشته باشیم.

وی ادامه داد: ضرورت دارد که همه ما دست به دست هم دهیم و تمام توان، ظرفیت، همبستگی، دلبستگی و انسجام خود را برای رسیدن به تحول و تعالی در دستگاه قضا و اجرا و عملیاتی‌سازی رهنمودهای مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس قوه قضاییه به کار بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی با بیان اینکه مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا که مسیری سخت و دشوار است را نمی‌توان به‌تن‌هایی طی کرد، گفت: امروز زمان کوتاه است و ضرورت دارد که همه ما با مشارکت جمعی، تمام تلاش خود را صرف کنیم تا به هدف بزرگ تحول و تعالی در دستگاه قضایی نائل شویم.

در پایان این مراسم، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، آیین تکریم و معارفه معاون اول دستگاه قضا انجام پذیرفت.

دیگر خبرها

  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • چرا آمدن مهدی قایدی به پرسپولیس ممکن نیست؟
  • رئیس قوه قضائیه: نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن سلیقه‌های مختلف هراسید
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان
  • برگردید تا غرق نشوید
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • بانوان پلیس؛ مامن زنان آسیب دیده/ کسب ۴۰ مدال ورزشی
  • وزیر بهداشت: برای سکوهای اینترنتی تحویل دارو کد رهگیری صادر می‌شود
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان