Web Analytics Made Easy - Statcounter

در گذشته افرادی که به حج یا کربلا رفته بودند موقع ماه مبارک رمضان با در دست گرفتن چراغ‌هایی نویدن آمدن ماه مهمانی خدا را می‌دادند و افرادی هم در سحرگاه‌ها  انبر بر هم می‌زدند تا مردم خواب نمانند. ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۴ استانها چهارمحال و بختیاری نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، ماه رمضان است، ماه میهمانی خدا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیاکان و گذشتگانمان در این ماه آداب و رسوم خاصی داشتند که شاید امروز اجرای این آداب و رسوم کم رنگ شده است. قدیم در نخستین سحر ماه رمضان چراغ گردان‌ها با صدای بلند، آمدن ماه را نوید می‌دادند و بر دیوارهای کاهگلی خانه ضربه کوچک می‌زدند تا کسی خواب نماند.

در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری هم مردم آداب و رسوم خاصی داشتند. فرنگیس رئیسی از خاطرات دوران قدیم در ماه رمضان می‌گوید: مردم این شهرستان برای آماهد شدن ماه مبارک رمضان خانه‌ها و مساجد را کاملا تمیز و غبار روبی می‌کردند، نان محلی می‌پختند و مشک می‌زدند تا کره، دوغ و کشک برای سحر و افطار خود آماده کنند.

حدود 60 سال پیش یا شاید هم بیشتر برای بیدار کردنمان از خواب از به هم زدن انبر استفاده و با ریتم انبر شروع به خواندن شعر می‌کردند.

رنگ و بوی رمضان در بام ایران; از برپایی چهل قرآن تا آئین حنا‌بران در امامزادگان دو خاتون(س) شهرکرد + عکسآداب و رسوم ماه رمضان در اصفهان| روایت آیةالکرسی‌های بابرکت و طبل‌هایی که هنوز پرصدا می‌نوازندآداب و رسوم ماه رمضان در خراسان جنوبی| از لالایی عاشقانه کویرنشینان‌ تا پخت آش «قل هوالله» + فیلم

غذاهای سحری بیشتر محلی بود مثل سرشیر، کره، عسل، نان کاکل و... در طول روز که روزه بودیم بیشتر وقت خود را مشغول قالیبافی بودیم و یا کمک پدرمان در کشاورزی می‌کردیم تا اذان، معمولا اذان را هم در خانه‌ها می‌گفتند اما نماز را در کنار مقبره امامزاده عزیز(ع) می‌خواندیم.

 در آن زمان گوسفندی را ذبح و سرخ و طبخ می‌کردیم و در درون یک خیگ (پوست گوسفند) قرار می‌دادیم و برای چند افطار یا سحر به صورت دم پخت یا آبگوشت از آن استفاده می‌کردیم.

بیشتر مواقع افطار به صورت فامیلی در خانه بزرگترهایمان دور هم جمع می‌شدیم و تا سحر پیش هم می‌ماندیم و مثل الان که تجملات نبود ولی با همان ظواهر آن زمان به صله رحم می‌پرداختیم ومشغول عبادت می‌شدیم. بعد از سحری خوردن به خانه‌های خودمان می‌رفتیم و به دنبال کار روزانه مشغول می‌شدیم.

در شب‌های احیاء ماه رمضان هم هر چندین نفر یا چندین خانواده به یکی از خانه‌های بزرگ فامیل و یا بر حسب انتخاب می‌رفتیم و تا سحر به راز و نیاز و عبادت می‌پرداختیم و واقعا استفاده می‌کردیم.

 خلاصه از ماه مبارک رمضان آن زمان با آن همه سنت قدیم خیلی خاطره داریم و هیچ وقت از ذهنمان پاک نخواهد شد.

انتهای پیام/ش

R41350/P4001/S6,54/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۶۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کانون حل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه، آموزش و پرورش است

مهدی نوید ادهم   در گردهمایی مدیران و رؤسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق سیستان و بلوچستان، این استان را استانی با موقعیت استثنایی در نظام حکمرانی کشور عنوان کرد و گفت: این استان دارای فرصت‌ها و تهدیدهای متعددی است.

وی مهمترین فرصت‌های سیستان و بلوچستان را نیروی انسانی، منابع و تاریخ پر افتخار این استان بیان کرد و افزود: تهدید عدم توسعه یافتگی استان و رنج مضاعف مردم در این مقوله را نیز نباید فراموش کرد.

رئیس کمیسیون مدرسه یاری جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ادامه داد: آموزش و پرورش نقاط آسیب پذیری دارد که یکی از مصادیق آن در سیستان و بلوچستان فاصله معنادار شاخص‌های مختلف آموزشی و تربیتی با میانگین کشوری است.

وی بیان کرد: این کمیسیون با هدف کمک به شاخص‌های آموزشی و تربیتی و فضاها، کارگروه خاص سیستان و بلوچستان را تشکیل داده و به دنبال بهره‌گیری از ایده‌ها، اندیشه‌ها، افکار و برنامه‌های همه صاحب نظران در مسیر توانمندسازی نیروی انسانی و کمک به مدارس این استان خواهد بود.

نوید ادهم خاطرنشان کرد: یکی از بدیهیات در مسیر تحقق اهداف مدرسه یاری، لزوم هماهنگی و برنامه‌ریزی برای ورود خیرین و گروه‌های جهادی در مناطق و شهرستان‌ها با هدف رعایت عدالت در این مقوله خواهد بود.

وی گفت: موضوع مهم و مورد انتظار خیرین در هر منطقه و شهرستانی، مشارکت، همراهی و پای کار بودن مردم در کنار آنان خواهد بود تا مقوله حضور خیرین عزیز اثربخش‌تر از گذشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کانون حل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه، آموزش و پرورش است
  • اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • ابوعبیده: پاسخ قاطع و گسترده ایران قواعد جدیدی را وضع کرد و معادلات دشمن را برهم زد
  • دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است | پاسخ ایران قواعد جدیدی ایجاد کرد
  • سخنگوی گردان های القسام: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است
  • زندگی با چندفرزند لذت بخش است
  • کبودراهنگ در فرزندآوری پیشتاز است
  • کبودراهنگ رتبه اول فرزندآوری در استان همدان