Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- سیاست خارجی دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیش از هر دولت دیگری در این کشور با انتقاد مواجه شده است. اما جنس و نوع انتقادات به ترامپ با انتقادات به دیگر روسای جمهور بسیار متفاوت است. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ کارشناسان و تحلیلگران معتقدند سیاست خارجی آمریکا در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» مملو از سردرگمی، سوءمدیریت دیپلماتیک و اختلال بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  موارد عملکرد فاجعه بار دولت ترامپ در سیاست خارجی محدود به یک یا دو مورد نمی‌شود، اما برخی از آن‌ها واشنگتن را با چالش‌های بسیار جدی تری مواجه کرده‎اند؛ به نحوی که علاوه بر آسیب به منافع ملی این کشور، راه بازگشت به مسیر نرمال در سیاست خارجی را برای دولت‌های آتی نیز با مشکل مواجه کرده است.
دیلی ایلینی در گزارشی به واکاوی موضوع سیاست خارجی در دولت ترامپ پرداخته است. دراین گزارش آمده است: ایده "اول آمریکا" ترامپ که با شدت در کمپین انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ تبلیغ می‌شد، به چراغ راهنمای سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است؛ چراغی که توان روشن کردن فضایی بیش از عرصه داخلی آمریکا را نداشته و با در نظر داشتن تاثیر سیاست خارجی بر سیاست داخلی، پیامد‌های ناگواری بر این عرصه داشته است، مانند آن چه که در مورد سیاست‌های خارجی اعم از سیاست‌های مهاجرتی، سیاست‌های تجاری و ... رخ داد.
ارتباط مستقیم سیاست خارجی با مولفه‌هایی مانند جمعیت شناسی، وضعیت اقتصادی، امنیت و کیفیت زندگی، تاثیر سیاست خارجی بی مایه، تصمیمات سیاسی تحریک آمیز و سیاست‌های تجاری ناآگاهانه دولت آمریکا را بیش از پیش نمایان می‌سازد. بسیاری از چالش‌های فعلی دولت آمریکا در عرصه سیاست خارجی ریشه در کمپین‌های انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ دارد.
ضمن این که اثرات سوء برخی از این سیاست‌ها به رغم لغو شدنشان همچنان بر جامعه داخلی این کشور قابل مشاهده است. از آن جمله می‌توان به قانون ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا یا سیاست تحمل صفر در رابطه با مهاجران دیگر اشاره داشت که اگرچه با رای دادگاه لغو شدند، اما هدف ناخوشایند پشت طرح این موضوعات که همان تبعیض علیه مسلمانان و مهاجران، خشونت گروهی و تروریسم بوده را در این جامعه زنده نگه داشته و هزینه‌های آن را می‌پردازند.
علاوه بر لغو قوانینی که دولت آمریکا خود آن‌ها را تصویب، اجرایی و لغو کرده است، سیاست خارجی دوران ریاست جمهوری ترامپ شاهد خروج و ترک شمار زیادی از توافق‎ها، معاهدات و پیمان‌های بین المللی مانند خروج از پیمان بین المللی اقلیمی پاریس، خروج از معاهده منع سلاح‌های هسته‎ای، ... که آمریکا را به شکل روزافزونی به سوی انزوا سوق می‌دهند، بوده است.
لغو تصمیم شتابزده رئیس جمهور آمریکا برای خروج فوری تروریست‌های ارتش آمریکا از سوریه نیز که تلاشی برای جامه عمل پوشاندن به یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی بود، زندگی میلیون‌ها نفر از آمریکایی‌ها را تحت تاثیر قرار داد.
اما به گفته کارشناسان و تحلیلگران مهم‌ترین موردی که در کارنامه نقض تعهدات آمریکا ضربه سنگینی به منافع ملی این کشور زد، خروج از توافق هسته‌ای ایران و تهدید متحدانی که همچنان به آن پایبند بودند، است.
دولت آمریکا برخلاف تاکید مکرر آژانس بین المللی انرژی هسته‎ای، وزارت خارجه، نظامیان ارشد، سازمان‌های اطلاعاتی و متحدان آمریکا بر پایبندی ایران به تعهدات خود، تنها براساس اطلاعات رژیم صهیونیستی که به انگیزه‌های مختلف در ۱۰ سال گذشته مکررا ادعا کرده ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است، از این توافق خارج شد.
نباید سیاست خارجی بی برنامه دو سال اخیر در دولت آمریکا را محدود به مواردی دانست که در کارزار‌های انتخاباتی وعده داده شده و به شدت تبلیغ شده بودند، دانست. تجارت خارجی نیز بخش دیگری از سیاست خارجی آمریکا است که از این رهگذر دچار تحولاتی عمده شد. نخستین اقدام دولت ترامپ در این زمینه خروج از پیمان «ترنس پاسیفیک»، توافقنامه تجارت آزادی بود که در دولت اوباما منعقد شده بود. این موضع که با انتقاد شدید اقتصاددانان مواجه شد، آغاز تغییرات در این مسیر بود. در پی این اقدام، ترامپ نفتا را هدف قرار داد که همچنان در پیچ و خم تصویب کنگره گرفتار شده است. اوج این تغییرات آسیب زا جنگ تجاری آمریکا و چین و اعمال تعرفه بر کالا‌های مکزیک، کانادا و به ویژه اتحادیه اروپا بود. اعمال یا افزایش تعرفه‌ها از سوی واشنگتن با واکنش و اقدام تلافی جویانه طرف مقابل به اقتصاد آمریکا و کیفیت زندگی مصرف کنندگان آمریکایی ضربه سختی وارد کرد.
اقتصاددانان بر این باورند که ترامپ اساسا درک درستی از مشی تجارت خارجی و نحوه عملکرد آن، تراز تجاری، مزیت نسبی، آسیب به مصرف کننده و تولیدکننده و ... ندارد.
سیاست خارجی دولت ترامپ غالبا بدون ارزیابی آسیب به روابط بین المللی و حتی آسیب به عرصه داخلی مبتنی بر اطلاعات نادرست و احساسی است. این گونه سیاست‌ها که منافع کوتاه مدتی را در پی دارند، به موقعیت آمریکا در سطح بین المللی ضربات سهمگینی وارد می‌کنند که از آن جمله می‌توان به قوت گرفتن طرح ارز جایگزین دلار در معاملات برای مقابله با سیاست‌های تحریمی واشنگتن اشاره کرد.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آمریکا سیاست خارجی دولت ترامپ خروج آمریکا از سوریه خروج آمریکا از برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۷۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: شهرهای غزه بیشتر از شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم ویران شدند

به گزارش خبرآنلاین «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی که در جلسه عمومی پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه داشت، با اشاره به اینکه قربانیان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از ۱۱۰ هزار شهید و زخمی فراتر رفته، اظهار کرد: می‌توانیم بگوییم بیش از ۶۰ درصد از زیرساخت‌های غزه آسیب دیده و ۳۵ درصد از آنها کاملا ویران شدند.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: شهرهای غزه بیش از شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم ویران شدند.

به نقل از ایسنا بورل با اشاره به کشته شدن ۲۴۹ تن از نیروهای امدادگر و حدود ۱۰۰ خبرنگار طی حملات رژیم صهیونیستی به غزه، گفت: اسرائیل باید به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته و تدابیر موقت دیوان بین‌المللی دادگستری را اجرا کرده و حفظ جان تمامی غیرنظامیان را تضمین کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری در واکنش به پرونده‌ای که کشور آفریقای جنوبی در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ علیه رژیم صهیونیستی ارائه کرد، در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ به رژیم صهیونیستی دستور داد اقداماتی را برای جلوگیری از وقوع کشتارهای جمعی در حق فلسطینی‌ها و بهبود شرایط انسانی در نوار غزه در پیش بگیرد.

۲۸ مارس گذشته دیوان بین‌المللی دادگستری در پاسخ به درخواست دوم آفریقای جنوبی، حکمی با تدابیر موقت جدید صادر کرد که در آن از رژیم صهیونیستی خواست تمامی اقدامات لازم و موثر را بدون تاخیر در تضمین تامین کمک‌های بشردوستانه لازم به غزه در پیش بگیرد.

بورل درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به شهر رفح که ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی در آنجا هستند، گفت: این اقدام پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نیز تاکید کرد: اسرائیل باید به قطعنامه شماره ۲۷۲۸ شورای امنیت که در آن خواسته شده کمک‌های بشردوستانه به شکل کامل به غزه ارسال شوند، پایبند باشد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898943

دیگر خبرها

  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران
  • کنعانی ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی را محکوم کرد
  • بورل: شهرهای غزه بیشتر از شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم ویران شدند
  • رابطه با روسیه، به کره‌شمالی برای اقدامات خصمانه جرات می‌دهد
  • خشم بین المللی از انگلیس برای اخراج مهاجران به روآندا
  • همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • دولت رئیسی متوجه ظرفیت ظریف نیست