Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@14:05:53 GMT

۸۳ درصد از اقلام وارداتی سال ۹۷ کالاهای واسطه‌ای بود

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۵۸۲۸۸

۸۳ درصد از اقلام وارداتی سال ۹۷ کالاهای واسطه‌ای بود

۸۳ درصد از وزن و ۶۴ درصد از ارزش کالاهای وارداتی در سال گذشته را کالاهای واسطه‌ای تشکیل می‌داد. این در حالی است که سهم وزنی کالاهای واسطه‌ای از کل واردات در سال ۱۳۹۶ معادل ۷۷ درصد و سهم ارزشی این‌گونه کالاها ۶۰ درصد بود.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در قالب کالاهای واسطه‌ای وارد کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین مدت تنها ۱۵درصد از وزن کالاهای وارداتی به کشور را کالاهای مصرفی تشکیل می‌داد که عمدتا در نیمه اول سال ۹۷ وارد کشور شد . بدیهی است این رقم در سال ۱۳۹۶ معادل ۲۱ درصد بود .

براساس این گزارش در دوازده ماهه سال گذشته ۸۳.۳۴ درصد از وزن کالاهای وارداتی از نوع واسطه‌ای، ۱۵.۰۶ درصد از نوع مصرفی و ۱.۶ درصد از نوع سرمایه‌ای بوده است. این نسبت‌ها از حیث ارزش دلاری واردات، ۶۴.۳ درصد از نوع واسطه‌ای، ۲۰.۱۸ درصد از نوع مصرفی، و ۵۲.۱۵ درصد از نوع سرمایه‌ای بوده است.

به موجب این گزارش ارزش هر تن کالای واسطه‌ای ۱۰۲۶ دلار، هر تن کالای مصرفی ۱۷۸۱ دلار و هر تن کالای سرمایه‌ای ۱۲ هزار و ۸۹۹ دلار برآورد می‌شود. محاسبات حاکی از آن است که ارزش واحد وزن کالاهای واسطه‌ای ۱۶.۶۱ درصد کاهش، کالاهای مصرفی ۳۳.۰۳ درصد کاهش و کالاهای سرمایه‌ای ۵۲.۲۴ درصد کاهش داشته است.

بررسی اجمالی آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که با توجه به جهت‌گیری سیاست‌های کلی اقتصاد کشور، بخش قابل توجهی از تسهیلات و امکانات گمرک جمهوری اسلامی ایران به واردکنندگان کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای اختصاص می‌یابد و کالاهای مصرفی همچنانکه در آمارها نیز اشاره شده با کاهش مواجه بوده است.

بنابراین افزایش سهم کالاهای واسطه‌ای در سال ۱۳۹۸ که تحت عنوان رونق تولید نامگذاری شده است از اهمیت زیادی برخوردار بوده و گمرک تلاش می‌کند تا با اعطای تسهیلات بیشتر به تولیدکنندگان و صادرکنندگان، زمینه تسهیل و تسریع تشریفات ترخیص کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای را بیش از پیش فراهم کند.

به گزارش ایمنا، کالاهای واسطه‌ای به کالاهایی گفته می‌شود که در تولید سایر کالاها به کار می‌رود و شامل مواد اولیه و نهاده‌های مختلف دامی، کشاورزی و صنعتی است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: رونق تولید گمرك ايران واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۸۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد

متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

 در گروه نان و غلات، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در فروردین ماه ۱۴۰۳ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالا‌های خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام " شیرینی خشک " با ۳.۳ درصد و" برنج ایرانی درجه یک " با ۲.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها:

در این گروه، اقلام " گوشت گوسفند" با ۵.۶ درصد، " گوشت گاو و گوساله" با ۱.۸ درصد و "کنسرو تن ماهی" با ۱.۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "شیر خشک" با ۴.۳ درصد و " کره پاستوریزه" با ۱.۲ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " تخم مرغ ماشینی " با ۲.۰- درصد و "روغن نباتی جامد " با ۰.۱- درصد می‌باشد.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "پرتقال" با ۱۵.۲ درصد، "لیمو ترش" با ۱۳.۹ درصد و" انار " با ۱۰.۵ درصد می­باشد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " هندوانه " با ۱۴.۷- درصد است.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به"" پیاز" با ۲۹.۵ درصد، " هویج فرنگی" با ۱۳.۶ درصد و فلفل دلمه ای" با ۱۰.۷ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " خیار " با ۳.۰- درصد است.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" شکر " با ۲.۹ درصد، " سس گوجه فرنگی " و" قند " با ۱.۸ درصد است.

منبع: روابط عمومی مرکز آمار ایران 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان
  • دستورات ویژه برای ترخیص اقلام ضروری وکالاهای وارداتی از بندر لنگه
  • انگلیس، روسیه را به دور زدن تحریم‌های غرب متهم کرد
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد