Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

تنش هاي موجود در خانواده را در بازه زماني درس خواندن دانش آموزان براي کنکور کاهش دهيد‎
وظايف خانواده هاي کنکوري در قبال دانش آموزان يکي ديگر از مسائل مهم در موفقيت دانش آموزان در کنکور است.
طبيعي است تنش ها و استرس هايي که در اين بازه زماني در خانواده ايجاد مي شود؛ بسيار بيشتر از ساير مواقع است و از آن جا که دانش آموزان و نوجوانان توانايي مديريت و رفع اين چالش ها و بحران ها را ندارند، بهتر است اعضاي خانواده با وظايف خانواده هاي کنکوري آشنا بوده و بتوانند تنش هاي موجود در خانواده را در بازه زماني درس خواندن دانش آموزان براي کنکور کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس اگر يکي از افراد خانواده شما داوطلب کنکور و به عبارتي پشت کنکوري است، مطالعه اين مطلب مي تواند در همياري و همدلي شما با او کمک کند.
وظايف خانواده هاي کنکوري
-تقويت انگيزه‌هاي دروني
اگر مي‌خواهيد همراه خوبي باشيد، به تلاش‌هاي مثبت فرزندان خود بيش از نکات منفي توجه داشته باشيد و به اصطلاح، انگيزه‌هاي دروني او را تقويت کنيد.
با اين کار،حس مسئوليت‌پذيري او را نيز افزايش خواهيد داد.اين حرف بعضي از والدين است تا زماني که فرزندشان کار خود را مي‌کند.کاري به کار او ندارند چون تصور مي‌کنند، وظيفه‌اش را انجام مي‌دهد. اما به محض اين که کوچک‌ترين نشانه‌ي تنبلي و کم‌کاري را مشاهده کردند، بلافاصله عکس‌العمل تندي را نشان مي‌دهند. اتفاقاً قضيه بايد برعکس باشد. بايد براي زماني که وظيفه‌اش را انجام مي‌دهد، به او توجه کنيد و نشان دهيد که متوجه تلاش او هستيد. از طرف ديگر، فرزند شما ممکن است اشتباه کند. گاهي امکان دارد به استراحت نياز داشته باشد و زماني هم انگيزه‌اش را از دست بدهد.
اينجا هم شما به جاي واکنش تند، بايد کمي مدارا و تحمل پيشه سازيد و باز دنبال رفتارهاي مثبت او باشيد نه نشانه‌هاي منفي. تأسف‌آور است که گاهي والدين مي‌گويند، فرزندشان هيچ‌گونه حرکت مثبتي ندارد. آيا واقعاً چنين چيزي امکان دارد؟ آيا اين خود نشانه‌ي حداکثر بدبيني نيست؟
اگر چنين تصوري در مورد فرزندتان داريد، به احتمال زياد شما بيش از حد بدبين هستيد، وگرنه همه‌ي انسان‌ها به ملاطفت و مهرباني، واکنش مثبت‌تر نشان مي‌دهند تا بدبيني و تند‌خويي. باز يادآوري اين نکته براي والدين لازم است که به دنبال رفتارهاي مثبت باشيد و به دنبال علائم اثبات تنبلي و از زير کار در رفتن نباشيد.

دانش آموزان کنکوري با سرزنش شدن احساس نااميدي ميکنند و نسبت به درس خواندن دلسرد ميشوند‎
- اجتناب از سرزنش دانش آموز
همان طور که گفته شد بخشي از احساسات دانش آموزان در دوره پيش از کنکور را استرس و نگراني ها تشکيل مي دهد. همدردي خانواده با آن ها مي تواند باعث کاهش استرس و بازيابي آرامش آن ها شود. در مقابل سرزنش آن ها روحيه آن ها را دچار اختلال کرده و چالش هاي دروني آن ها را افزايش مي دهد. دانش آموزان کنکوري با سرزنش شدن احساس يأس و نااميدي مي کنند و اين نوع احساسات منفي آن ها را نسبت به درس خواندن دلسرد کرده در نتيجه از موفقيت دور خواهند شد.
فرزند من به کمک نيازي ندارد و من نمي‌توانم کاري برايش انجام دهم .
شما بيشترين تاثير را بر فرزند خود داريد از اين رو فرزند شما از حمايت و راهنمايي‌ شما در خانه و مدرسه بي نياز نيست و همواره بايد کمک کننده، همراه و تشويق کننده او باشيد.
- عزت نفس،اعتماد به نفس فرزندتان را بالا ببريد
به فرزندان کنکوري خود عزت نفس و اعتماد به نفس بدهيد مهمترين مسئله اين است که آنها را تشويق کنيد اين اعتماد به نفس از طرف خانواده براي کنکوري‌ها جايگاه و ارزش بالايي دارد، زيرا در آنها احساس لياقت و توانمندي ايجاد مي‌شود.
- او را با ديگران مقايسه نکنيد
يکى از بدترين کارهايى که والدين ميتوانند در مورد فرزند کنکورى خود انجام دهند، اين است که او را با يکى از کنکور ى هاى فاميل يا دوست يا افرادى که در گذشته کنکور داده اند، مقايسه کنند. اين مقايسه مي تواند بشدت براى وي آسيب رسان باشد؛ زيرا به خاطر داشته باشيد که در کل، فرزند شما به دليل آمادگى براى کنکور، استرس و نگرانى خاصى را پشت سر مى گذراند و اين کار شما و آوردن مصداقهاى مختلف باعث مي شود تا او بيشتر احساس نگرانى و استرس کند؛ در حالى که استرس زياد باعث کاهش ميزان فعاليت و نتيجه گيرى وي مى شود؛ به علاوه ممکن است افرادى که شما آنها را با فرزند کنکورى خود مقايسه مى کنيد واقعاً آن طور مطالعه نکرده باشند که شما در موردش صحبت مى کنيد؛ زيرا نتيجه نهايى پس از کنکور مشخص مي شود، نه طبق فرضها و سخنان اطرافيان.
موضوع ديگرى که بايد به خاطر داشته باشيد اين است که سبک و نوع مطالعه، ميزان يادگيرى، نوع برنامه ريزى، ميزان مطالعه و … هر داوطلبى با داوطلب ديگر فرق مي کند. ممکن است که فرزند شما با يک بار مطالعه يک درس بخوبى آن را ياد بگيرد يا در درس يا دروسى استعداد داشته و در برخى از دروس ديگر احتياج به مطالعه بيشتر داشته باشد؛ پس تلاش کنيد تا به جاى اينکه با مقايسه فرزندتان با ديگران، باعث نگرانى و استرس وي شويد، او را با خودش مقايسه کنيد و به خاطر درسهايى که مطالعه کرده و پيشرفتى که از زمان آمادگى کنکور، تاکنون داشته است تشويق کنيد و به وي نشان دهيد که زحمت و تلاشش را مي بينيد و براى آن ارزش قائل هستيد.
- تغذيه مناسب و خواب کافي
توجه به تغذيه مناسب و خواب کافي دانش آموزان کنکوري بسيار مهم بوده و يکي از مهم ترين وظايف خانواده هاي کنکوري به شمار مي آيد. تغذيه و خواب مناسب در تأمين انرژي به آن ها کمک کرده و مانع بيماري و بي حالي آن ها مي شود.
اگر فرزندي کنکوري داريد، مطالبي که در اين صفحه ذکر شد، مي تواند به شما کمک کند تا در موفقيت فرزندان خود نقشي مهم داشته باشيد. توجه وظايف خانواده هاي کنکوري به اندازه مطالعه دروس توسط دانش آموزان اهميت دارد. بنابراين از اين موضوع غافل نشويد و سعي کنيد با رعايت موارد ذکر شده به فرزندان خود کمک کنيد.

فرزند خود را در همه‌ي مراحل کنکور راهنمايي کنيد‎
- در نظر داشتن برنامه هاي تفريحي
به ياد داشته باشيد، تفريح جزئي جدا نشدني از زندگي همه افراد به ويژه نوجوانان است. بنابراين نمي توانيد دانش آموزان کنکوري را براي مدت طولاني از انواع تفريح محروم کنيد. با برنامه ريزي مناسب سعي کنيد تفريحاتي را براي دانش آموزان کنکوري خود در نظر بگيريد. اين تفريحات مي تواند مهماني هاي خانوادگي ، گردش هاي دوستانه و يا هر کاري که فرزند شما دوست دارد، باشد. البته توجه کنيد که تفريحات افراطي و برگزاري يا شرکت در مهماني هاي متعدد ، دانش آموز را از درس خواندن باز مي دارد.
- ايجاد آرامش در خانواده
دانش آموزان کنکوري نياز به آرامش کافي براي درس خواندن و دوري از استرس دارند. يکي از مهم ترين وظايف خانواده هاي کنکوري ، ايجاد آرامش در دانش آموزان است. براي اينکه آرامش خانواده خود را افزايش دهيد بايد سعي کنيد چالش هاي موجود را تا حد امکان کاهش دهيد، از ايجاد تنش هاي خانوادگي جلوگيري کنيد، از ديگر فرزندانتان بخواهيد فضاي خانه را آرام نگه داشته و شرايط خواهر يا برادر کنکوري خود را درک کنند.
- انتظارات خود را تعديل کنيد
همه والدين آرزو دارند که فرزندشان در مسأله ادامه تحصيل و ساير امور زندگى، فرد موفق و پيروزى باشد؛ اما اين آرزو نبايد باعث شود تا شکافى بين شما و فرزندتان به خاطر توانايى هاى او به وجود آيد.
به اين موضوع توجه داشته باشيد که هر فردى در زمينه هاى خاص استعداد دارد و نبايد شما از او توقع داشته باشيد که طبق ميل شما عمل کند و آنچه شما مي خواهيد شود.
انتظارات بيش از حد از فرزندان در انتخاب رشته هاى تحصيلى يا دانشگاه هاى خاص، اگر خارج از توان او باشد، روحيه اميد را در او تضعيف کرده و وي را از موفقيت باز مي دارد و در واقع نه تنها او را به چيزى که شما انتظار داريد نمي رساند، بلکه مانع ظاهر شدن وي در حد تواناي يهايش مي شود؛ پس به جاى اينکه هدف کنکور و آينده او را مشخص کنيد، به وي هم فکرى داده و راهنمايي اش کنيد که طبق شناختى که از خود و استعدادهايش دارد، در کدام سمت و سو حرکت کند.
مطمئن باشيد که اگر فرزندتان در کنکور، طبق ميل و استعدادهاى خودش پيش رود، در آينده فرد بسيار موفق و برجست هاى خواهد شد.
- شب امتحان زمان آموزش صحيح امتحان نيست
شب امتحان زمان آموزش صحيح امتحان نيست در اين شب بايد بيشترين تمرکز روي جمع‌بندي داشته باشيد.
در پايان راهنماي فرزند خود باشيد، فرزند خود را در همه‌ي مراحل کنکور راهنمايي کنيد در خصوص شيوه‌هاي گوناگون مطالعه و يادگيري مطالبي را به او بياموزيد و نکته‌ي مهم ديگر اين است که بخشي از وقتتان را به او اختصاص دهيد و با او همراه باشيد.اين براي فرزندانتان بسيار لذت بخش است.
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۵۹۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی از اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی خبر داد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمود حسین‌آبادی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به شروع کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی اظهار داشت: اعتیاد به عنوان بیشترین آسیبی است که فرزندان و جامعه ما با آن درگیر هستند که به علت عدم آموزش و آگاهی والدین است. در این راستا کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد به مدت 10 روز با هدف حساس سازی والدین تنها با این جمله که آیا میدانی الان فرزندت کجاست؟، آغاز شده است.  

وی افزود: هدف این کارزار پیشگیری اولیه از مصرف مواد اعتیادآور و اطلاع‌رسانی ویژه به گروه مخاطب والدین در خصوص توجه به فرزندان و افزایش دانش والدین در زمینه پیشگیری از اعتیاد است که تأکید این کارزار بیشتر بر آگاهی؛ همراه با آموزش است به طوری که شعار این کارزار «والد آگاه، فرزند ایمن» است. 

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: این طرح در تمامی مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی (مراکز مثبت زندگی، مراکز مشاوره، ترک اعتیاد، اماکن عمومی، مراکز بهداشتی و درمانی، بانک‌ها، دفترخانه‌ها، ادارات استان و غیره عملیاتی می‌شود تا موضوع مشاوره و پیشگیری در سطح جامعه به ویژه در بین خانواده‌ها به یک گفتمان تبدیل شود و از این طریق گام‌های مؤثری در زمینه پیشگیری از اعتیاد برداشته شود. 

حسین آبادی، حساس‌سازی؛ آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی را راهبردهای مهم در اجرای این کارزار دانست و گفت: ایجاد عزت نفس در فرزندان، گسترش فضای همدلی در خانواده، آگاهی خانواده‌ها از رفت و آمد فرزندان و آموزش مهارت نه گفتن از عوامل پیشگیرانه روی آوردن نوجوانان به اعتیاد است. بنابراین شیوه تعامل خانواده‌ها با فرزندان جهت پیشگیری از روی‌آوردن آنان به انواع مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر است. 

وی خاطرنشان کرد: در این مدت با نصب بنر، آموزش، ساخت موشن و پخش در فضای مجازی در سطح شهر و وسایل حمل و نقل عمومی، مدارس، بانک‌ها، ادرات، منطقه‌های گردشگری، فروشگاه‌های بزرگ و غیره سعی شد مردم را نسبت به این امر آگاه کرده و در این مدت تنها با این جمله که آیا میدانی الان فرزندت کجاست؟ روبه رو شوند و در خود احساس نیاز نسبت به آموزش داشته و بداند برای والدگری باید یک والد آموزش دیده باشند تا بتوانند از فرزندان خود مراقبت کنند. 

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • جذب ۳ هزار و ۱۰۱ حامی جدید برای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین
  • 7 نکته که در شروع مذاکره باید رعایت کنیم
  • مدیریت اضطراب دانش آموزان کنکوری
  • امضای تفاهنامه همکاری سازمان نظام پزشکی و آموزش و پرورش
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرامی‌گیرند
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • آموزش رفتار‌های صحیح ترافیکی به دانش آموزان مدارس استثنایی