Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-18@12:06:24 GMT

تشخیص ساده‌تر سرطان با بررسی کروموزوم‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۰۸۰۰

تشخیص ساده‌تر سرطان با بررسی کروموزوم‌ها

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، روش جدیدی برای تشخیص ساده‌تر سرطان پیشنهاد دادند که بر بررسی کروموزوم‌ها تمرکز دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ام. آی. تی نیوز، بیشتر انسان‌ها، ۲۳ جفت کروموزوم دارند و هرگونه تغییر در این تعداد می‌تواند برای سلول‌ها، مرگبار باشد و اختلالات ژنتیکی مانند "سندروم داون"(Down syndrome) پدید آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیست‌شناسان طی دهه‌های گذشته دریافتند که تعداد کروموزوم‌های سلول‌های سرطانی اغلب بیش از حد کم و یا بیش از حد زیاد است که در اصطلاح علمی به آن، "ناهولادی"(aneuploidy) گفته می‌شود. اندامگان یا یاخته‌ای که یک یا چند کروموزوم کمتر یا بیشتر از تعداد معمول داشته باشد، ناهولاد (aneuploid) نامیده می‌شود. پژوهشگران دانشگاه "ام. آی. تی"(MIT) در بررسی جدید خود درباره سرطان پروستات دریافتند که سطوح بالاتر ناهولادی می‌توانند به افزایش خطر مرگ و میر در میان بیماران منجر شوند.

"آنجلیکا آمون"(Angelika Amon)، استاد پژوهش سرطان در بخش زیست‌شناسی دانشگاه ام. آی.تی گفت: یافته‌های این پژوهش، روشی احتمالی را برای تشخیص دقیق‌تر بیماری نشان می‌دهند که شاید بتواند پزشکان را در مورد بیمارانی که به درمان‌های تهاجمی‌تر نیاز دارند، راهنمایی کند.

وی افزود: از آنجا که سرطان پروستات، یک سرطان شایع است، این فرصت می‌تواند توانایی آگاهی از روش درمان را برای ما فراهم کند.

بیشتر سرطان‌ها، سطوح بالایی از ناهولادی را به همراه دارند. شواهدی مبنی بر تأثیر ناهولادی در تهاجمی شدن سرطان وجود دارد اما نمی‌توان آن را به سادگی اثبات کرد زیرا در بیشتر انواع سرطان، همه تومورها ناهولادی هستند و همین موضوع، مقایسه را دشوار می‌کند.

سرطان پروستات، یک مدل ایده‌آل برای بررسی ارتباط میان ناهولادی و تهاجمی بودن سرطان است زیرا سرطان پروستات در بیشتر موارد بر خلاف سرطان‌های دیگر، ناهولادی نیست و یا کروموزوم‌های تغییریافته کمتری دارد. این ویژگی سرطان پروستات، به پژوهشگران امکان می‌دهد تا تأثیر ناهولادی بر پیشرفت سرطان را ساده‌تر ارزیابی کنند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سرطان کروموزوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۰۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه بررسی موارد اختلافی لایحه برنامه هفتم در مجمع تشخیص


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع، نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور سران سه قوه، رئیس کمیسیون های مرتبط مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به ریاست آیت الله آملی لاریجانی تشکیل شد، به بررسی بند «ب» ماده ۳ لایحه برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت، اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان پرداخت.

در بند «ب» ماده ۳ قانون برنامه هفتم به دولت اجازه داده شده بود تا به منظور تسویه بدهی های خود و شرکت ملی نفت به صندوق توسعه ملی، نسبت به عقد قرارداد با این صندوق در زمینه اکتشاف، توسعه، استخراج، تولید، فروش و صادرات نفت و گاز با اولویت میادین جدید یا مشترک اقدام نماید.

برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر این که این مصوبه را بر خلاف بخش هایی از اساسنامه صندوق توسعه ملی دانستند بر وجود پاره ای اشکالات دیگر نظیر فقدان ظرفیت های تخصصی و نیروی کارشناسی لازم درصندوق توسعه ملی تاکید کردند و آن را به مصلحت ندانستند. در نهایت در مورد مصلحت مورد نظر مجلس با اصلاحات بعمل آمده توسط کمیسیون اقتصادی رای گیری بعمل آمد که رای لازم را به دست نیاورد.

دیگر خبرها

  • خبر خوش وزیر بهداشت برای سمنانی‌ها؛ افتتاح مرکز درمان سرطان در هفته دولت امسال
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • ادامه بررسی موارد اختلافی لایحه برنامه هفتم در مجمع تشخیص
  • عامل افزایش ابتلای جوانان به سرطان چیست؟
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد
  • می‌توان با بررسی سطح بینایی، زوال عقل را ۱۲ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون
  • بهره برداری از دستگاه ماموگرافی هالوژیک بیمارستان کیش
  • بررسی موانع پیش روی پژوهشگران برای انجام پژوهش
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند