Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک منبع دولتی در اسپانیا اعلام کرد، کشتی عربستانی بعد از اینکه نتوانست سلاح خریداری شده را در بندر "لو آور" فرانسه بارگیری کند عازم اسپانیا شد و حالا با محموله جدیدی بندر سانتاندر اسپانیا را ترک کرده است.

 این منبع تاکید کرد، محموله این کشتی ارتباطی با تجهیزات نظامی که در جنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، ندارد و مربوط به تجهیزات نمایشگاهی برای کشور امارات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این منبع، این کشتی سعودی بندر سانتاندر را به مقصد امارات ترک کرده و این تجهیزات از شرکتی در شهر ساراگوسا اسپانیا خریداری شده‌اند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر با بیان اینکه کشتی مذکور سعودی معاهده بین‌المللی تسلیحات را نقض می‌کند، مانع بارگیری تسلیحاتی این کشتی در بندر فرانسه  شدند و در نهایت کشتی سعودی روز دوشنبه وارد سانتاندر اسپانیا شد.

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه پیش از این گفته بود، کشتی سعودی موسوم به "بحری ینبع" حامل تسلیحات فرانسوی خواهد بود که تقاضای خرید آن به چندین سال پیش بازمی‌گردد.

فرانسه جزء کشورهای امضاکننده معاهده تجارت تسلیحات است که تجارت بین‌المللی سلاح‌های متعارف را تنظیم کرده و از فروش تسلیحاتی که موجب افزایش نقض حقوق بشر یا جنایت‌های جنگی می‌شود، ممانعت به عمل می‌آورد.

هشدار درباره نقض آزادی مطبوعات در فرانسه در پی درز اخباری از جنگ یمن

همچنین سازمان‌های حقوق بشری روز دوشنبه هشدار دادند که آزادی مطبوعات در فرانسه مورد تعرض قرار گرفته و سه روزنامه‌نگار جهت بازجویی درباره درز گزارش محرمانه پیرامون استفاده از تسلیحات فرانسه در یمن احضار شده‌اند.

سازمان امنیت داخلی فرانسه (دی جی اس آی) که هدایت این تحقیقات را برعهده دارد، سه روزنامه نگار مذکور را برای بازجویی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه احضار کرده است،‌ دو تن از آنها در رسانه آنلاین "دیسکلوز" و یک تن دیگر در رادیو فرانسه فعالیت دارد.

در این راستا، ۱۷‌ سازمان حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه بین‌المللی حقوق بشر در پیام مشترکی تحقیقات مذکور فرانسه را حمله غیرقابل قبول به آزادی مطبوعات و حمله به منابع روزنامه‌نگاران دانستند.

رسانه "دیسکلوز" به پرونده محرمانه اطلاعاتی دست یافته بود که تاریخ آن به ۲۵ سپتامبر برمی‌گردد و بیانگر استفاده از تسلیحات فرانسه در جنگ یمن است. این رسانه  ۱۵ آوریل این پرونده را منتشر کرد که یک فایل ۱۵ صفحه‌ای بوده و در آن انواع تسلیحاتی که عربستان و امارات، رهبران جنگ یمن، از فرانسه خریداری کرده‌اند، ذکر شده است.

سازمان‌های حقوق بشری مذکور با اعلام اینکه این اطلاعات در راستای منافع عمومی است، از وزارت کشور، دفاع و خارجه فرانسه خواستند، ایجاد رعب و وحشت در مطبوعات را متوقف و به محرمانه بودن منابع احترام بگذارند.

با وجودی که گروه‌های مدافع حقوق بشر از چندین سال پیش خواستار منع فروش تسلیحات نظامی هستند اما پاریس همواره تاکید کرده که این تسلیحات تنها در شرایط دفاعی برای ممانعت از حملات آشوب‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم روز پنجشنبه از فروش تسلیحات به عربستان و امارات دفاع کرد.  / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۱۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا در بنادر هرمزگان

مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان و بندر لنگه از تخلیه و بارگیری بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیر نفتی با رشد ۵ درصدی در بنادر غرب استان هرمزگان طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مرتضی سالاری ضمن اشاره به عملکرد بنادر غرب استان هرمزگان طی دوازده ماهه سال " مهار تورم، رشد تولید" اظهار داشت: در سال 1402، در مجموع 12 میلیون و 535 هزار و 574 تن انواع کالا در بنادر غرب استان هرمزگان تخلیه و بارگیری شده است که نشان از رشد 5 درصدی نسبت به سال گذشته می باشد.

 مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان و بندر لنگه افزود: از مجموع عملیات تخلیه و بارگیری انجام شده، 5 میلیون و 782 هزار و 72 تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد و همچنین 6 میلیون و 753 هزار و 502 تن کالا‌های غیر نفتی از جمله میوه و تره بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است که رشدی 10 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک بنادر غرب استان هرمزگان در زمینه تخلیه و بارگیری، صادرات و واردات کالا خاطر نشان کرد: با توجه به ایجاد شرایط مناسب برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و برخورداری بنادر غرب استان هرمزگان از تجهیزات و زیرساخت های مناسب و برخورداری از مزیت های گمرکی و بندری و تسهیل و تسریع  در ترخیص و تخلیه کالاها شاهد استقبال صاحبان کالا و صادرکنندگان مواد معدنی و کالاهای غیر نفتی در سال 1402 بوده ایم که این امر زمینه ساز افزایش تبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس و باعث ارتقاء عملکرد تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیر نفتی در غرب استان هرمزگان شده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تخلیه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا در بنادر هرمزگان
  • ستاره برزیلی حاضر به بازگشت به الهلال نیست
  • وزیر دفاع: امسال هم تولید تجهیزات و تسلیحات جدید را با قدرت ادامه می‌دهیم
  • امسال هم تولید تجهیزات و تسلیحات جدید را با قدرت ادامه می‌دهیم
  • صنعا: سلاح‌های سنگین علیه ما بی‌فایده است
  • تظاهرات در فرانسه در اعتراض به تشدید ریاضت‌ اقتصادی
  • تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته
  • شب داغ بازی‌های دوستانه؛ تساوی برزیل و اسپانیا و ادامه اوج‌گیری آلمان
  • از «صید ارواح» چه می‌دانید؟
  • رد ادعای فروش تسلیحات به تل آویو از سوی فرانسه