«ماه عسل» تعطیل شد؛ «بغض و اشک» تکثیر!/ تکرار غیرخلاقانه یک ایده
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۴۴۵۱
خبرگزاری مهر- گروه هنر- عطیه موذن: به نظر میرسد یکی از رازهای موفقیت برنامه رمضانی «ماه عسل» در یک دهه گذشته این بود که مردم هر شب رمضان پای این برنامه مینشستند تا ببیند احسان علیخانی هر بار میزبان چه کسی خواهد بود و چه قصه غیرمنتظرهای را برای مخاطبانش تعریف خواهد کرد. برجسته کردن مردمان عادی، چهره کردن و قهرمانسازی از میان آنان و حتی پررنگ کردن دغدغههایشان شاید مهمترین ویژگی برنامه «ماه عسل» بود که علیخانی توانسته بود طی یک دهه با سناریوهایی که در ذهن داشت تا حدودی به آن دست پیدا کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علیخانی و تیم همراهش یک اتفاق و سوژه را در چنین قالبی میپرداختند و شاید در مواردی نقدی هم که به این برنامه وارد میشد این بود که چرا این سوژهها با ساختاری بیشازاندازه قصهگونه و با افزودن التهاب و تلخی و غم و اندوه اضافه، تحویل مخاطب میشد. حتی بسیاری از شوخیهایی که در این چند سال با این برنامه میشد و کنایهها یی که به بغض و اشکی که حین تماشا نصیب مخاطبان میکرد نیز نشان میداد منتقدان و مخالفان این برنامه باز هم نمیتوانند از دیدن آن چشمپوشی کنند.
حالا و در رمضان سال ۹۸، «ماه عسل» بعد از ۱۱ سال تعطیل شده و دیگر روی آنتن نیست، اما انگار روح «ماه عسل» به برنامههای دیگر رسوخ کرده و این برنامه در چندین و چند قالب مشابه دیگر تکثیر شده است.
نکته اینجاست که با همه نقدهایی که بسیاری به «ماه عسل» وارد میدانستند، نکاتی مانند پرداخت بیش از حد به حوادث غمانگیز در لحظه افطار، تخریب مهمان و تحقیر او با اعتراف به بدبختیها و یا کندوکاو در حسرتها و کمبودها و سختیهای افراد به جای خوبیها و موفقیتها، که بهعنوان نقاط ضعف این برنامه فهرست میشد، حالا بهعنوان نقطه قوت در دستورکار برنامهسازان رمضان ۹۸ قرار گرفته و همه تلاش کردهاند بخشی یا همه این ویژگیهای را ذیل نامی تازه بازتولید کنند.
برنامههای مناسبتی رمضان که بیشترین شاخص، معیار و استاندارد را باید در تولید و برنامهسازی رعایت کنند انگار حتی از تعریف حداقلی برای اینکه چه هدف و رویکردی دارند بیبهرهاند. امسال این برنامهها انگار در نبود «ماه عسل» هر یک دوست دارند «ماه عسل» تازهای باشند تا مخاطبان برنامهای را که پروندهاش دیگر بسته شده را به سمت خود جذب کنند. این میان البته برخی از این برنامهها جذابتر و برخی کسلکنندهتر، برخی خلاقتر و برخی بدون هیچ الگو و اتفاق جدیدی این رویه را پیش گرفتهاند اما همه در یک ویژگی مشترکاند و آن «اصیل نبودن» است.
شبکه یک؛ دعوتی برای خوب بودن
یک روحانی که نقش مجری برنامه را برعهده دارد از مهمانان خود میپرسد کی و کجا عروسی کردهاند، عروس و داماد پاسخ میدهند که یک ماه پیش روی سیلاب؛ این ابتدای گفتگوی برنامه «دعوت» است که حجتالاسلام محمد برمایی با صمیمیت و مهربانی و گرمی آن را اجرا میکند و البته بعد از شنیدن پاسخ به دوربین نگاه میکند و لبخند میزند و میگوید «روی سیلاب».
برنامه «دعوت» به تهیهکنندگی مجتبی کشاورز چندین سال است که در ماه رمضان از شبکه یک سیما روی آنتن میرود. این برنامه با اجرای نیما کرمی روی آنتن میرفت که در فصلهای جدید همسرش هم به وی اضافه شده بود. «دعوت» در فصلهای پیش چهرهها و هنرمندان را دعوت میکرد و آیتمی برای اجرای موسیقی داشت و برنامه هم در فضایی اجرا میشد که تعداد زیادی از مردم در آن حضور داشتند اما امسال این برنامه با یک تغییر رویکرد ۱۸۰ درجهای روی آنتن رفته است و به جای مجریان قبلی، حجتالاسلام محمد برمایی مسئولیت اجرا را بر عهده گرفته که در مقابل مهمانان دعوت شده برنامه مینشیند و با آنها به گفتگو میپردازد.
جنس این گفتگوها اما با هر سال متفاوت شده است؛ برنامه مهمانانی را دعوت میکند تا ساعتی قبل از افطار درباره چگونگی زندگی و تجربیات شخصیشان گفتگو کنند و از ازدواج و نحوه آشنایی و قصههایی که در طول ازدواج با آن روبرو شدهاند بگویند. مثلاً در یکی از شبها زوجی دعوت میشوند که در شرایط سخت سیل و زلزله و اسکان در کانکس با هم آشنا شدهاند یا در شبی دیگر زوجی از خوزستان دعوت میشوند که وقتی روحانی از آنها میپرسد کی و کجا عروسی کردهاند، عروس و داماد پاسخ میدهند که یک ماه پیش روی سیلاب.
این گفتگوها به نحوی پیش میرود که روحانی همان ابتدا از مهمانان خود میخواهد قصه خود را بگویند مهمانانی هم که حالا انگار بعد از دیدن چهرهشدههای «ماه عسل» دیگر از خود گفتن و از سختیهای زندگی گفتن سختی برایشان ندارد سفره دلشان را باز میکنند.
برمایی از آنجا که کارشناس دینی است و احتمالاً وجه مذهبی بودن بر او غالب است، سعی میکند گاهی در گفتگوها وارد مسایل مذهبی و نتیجهگیری هایی برای یک سبک زندگی اسلامی و دینی هم بشود و البته از آنجایی که بدون خط کشیها و اتوکشیهای غالب گفتگوهای روحانیون وارد این گپ میشود مخاطب بهتر میتواند پذیرای او شود. با این حال تم اصلی این گفتگو همان ورود به قصه پردازیهایی است که البته کمتر به تلخی و غم نزدیک میشود.
شبکه دو؛ متن «هزار راه نرفته» زیر سایه حاشیه
«هزار راه نرفته» از جمله ویژهبرنامههای افطار رمضان امسال است که بیشتر رویکردی اجتماعی و آسیب شناسانه به مقوله ازدواج دارد. این برنامه بعد از حدود ۱۰ سال دوباره به آنتن بازگشته است و به بررسی مسایل زوجها میپردازد. در این چند روز نیز زوجهای مختلفی سوژه برنامه بودند که با مشکلات و معضلات اجتماعی مواجه بودند. بخشی از برنامه به گفتگو با این زوجها و بخشی نیز به گفتگوی مشاوران اختصاص داشت.
انتخاب این برنامه برای باکس پیش از افطار شبکه دو از همان ابتدا تکلیف مخاطب را با آنچه قرار است با آن مواجه شود روشن کرده است چه اینکه اینجا هم قرار است تجربههای شخصی مهمانانی گمنام مرور شود و این همان فرمول آشنای «ماه عسل» است.
«هزار راه نرفته» که به صورت تولیدی روی آنتن میرود در همین ابتدای پخش با یک حاشیه رو به رو شد که سر و صدای زیادی در شبکههای اجتماعی به پا کرد. در یکی از قسمتهای برنامه که روزهای گذشته روی آنتن رفت زوجی دعوت شدند که پیش از این در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام فعالیت زیادی داشتند و همین باعث شده بود که زندگی آنها با اختلال رو به رو شود. این زوج در برنامه ادعا میکنند با کنار گذاشتن فضای مجازی و انتخاب حجاب توانستهاند زندگی بهتری کنار هم داشته باشند. اما درست بعد از برنامه در حالی که دسترسی به صفحه مجازی این زوج در اینستاگرام برای همه امکانپذیر بود تصاویر و فیلمهایی از یک مهمانی مختلط پخش شد و همه چیز زیر سایه این حاشیه قرار گرفت. حاشیهای که تذکر مدیر شبکه به عوامل برنامه را نیز به همراه داشت.
نکته مهم درباره این حاشیه این بود که فراتر از متن برنامه توانست توجه مخاطبان سیما را به خود جلب کند و این احتمالاً میتواند شاخص مناسبی برای قضاوت درباره توفیق این برنامه در جذب مخاطبان رمضانی سیما باشد.
شبکه چهار؛ راهی به سوی «معنای زندگی»
در میان برنامههای افطاری ماه رمضان تلویزیون شاید از معدود برنامههایی که در خلوت به کار خود مشغول است و توجهی به جریان غالب برنامهسازان برای دیده شدن بهواسطه بهرهگیری از فرمول موفقیت «ماه عسل» ندارد برنامه «معنای زندگی» در شبکه چهار سیماست.
برنامهای کوتاه که در هر قسمت مجری میزبان یکی از اهل فرهنگ و دانش میشود و درباره «معنای زندگی» که به فلسفه و عرفان و مذهب میزند گفتگو میکنند. گفتگوهایی که مضمون معرفتی آنها پررنگ است و هر مخاطبی با هر ایده و عقیدهای میتواند در ماه مبارک رمضان با آنها همراه شود.
مباحث معرفت شناسی و خودشناسی اگرچه ممکن است مخاطب عام نداشته باشد اما مخاطب این مباحث را جذب خود میکند و در ساختار شبکه چهار که بیشتر روی فرهیختگی تمرکز دارد در تناسب است.
محسن کرمی تهیهکننده این برنامه است و گفتگوها توسط دکتر محمدتقی ابطحی به عنوان مجری برنامه صورت میگیرد که خودش استاد دانشگاه است و در حوزه فلسفه علم تحصیلات دارد و هر بار با یکی از محققان، پژوهشگران و استادان دانشگاه با رویکردی علمی به گفتگو میپردازد.
شبکه پنج؛ «ماه عسل» ترین برنامه رمضان ۹۸!
در فهرست برنامههای رمضان ۹۸ تلویزیون اما میتوان صفت «ماه عسلی ترین برنامه» را به «اختیاریه» داد؛ برنامهای که احتمالاً امید میرفته بیشتر مخاطبان برنامه احسان علیخانی با این نگاه جذب آن شوند.
«اختیاریه» با اجرای سیدمرتضی فاطمی پیش از ماه رمضان تنها یک برنامه چالشی در تلویزیون بود که هر بار یکی از چهرههای هنری، سیاسی، اجتماعی و… به استودیو دعوت میکرد و مجری برنامه با این دیالوگ که «صریحتر صحبت کنیم» مهمان را به صحبتهایی غیر محافظهکارانه فرامیخواند.
«اختیاریه» اما با شروع ماه رمضان تغییراتی در رویکرد، ساختار و حتی دکور خود داشت. دکور این برنامه گویی از استودیو به یک کارگاه رفته است و مجری و مهمانان دور میز کوچکی مینشینند که بیشتر از خود میز بک گراند این دکور و ابزارآلات پشت آن برای مخاطب خودنمایی میکند. صحنه شلوغی که بیشتر یک کارگاه نجاری یا انباری را تداعی میکند و میتوانست برای دکور یک برنامه علمی مناسب باشد تا برنامهای مناسبتی در ساعت منتهی به افطار!
رویکرد برنامه نیز با ماه رمضان تغییر کرد. فاطمی در هر قسمت به جای یک چهره شناختهشده میزبان چند مهمان میشود و یک هنرمند هم به عنوان شاهد ماجرا در برنامه حضور پیدا میکند که در پایان برنامه نیز مامور میشود تا ناظر رسیدن کمکهای برنامه که با حمایت هلال احمر جمعآوری شده به مردم سیل زده در استانهای مختلف کشور باشد.
میتوان گفت در چند شب گذشته از ماه رمضان سوژهها و مهمانان این برنامه بیشتر از شبکههای دیگر در فضای مجازی و رسانهها دیده شدند و بیشتر مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفته است. این برنامه در اولین قسمت سراغ چند خانم واسطهگر در امر ازدواج رفت و از همان شب اول سوژه شبکههای اجتماعی شد.
انتخاب سوژههای جذاب، وجه تمایز «اختیاریه» در قیاس با برنامههای دیگر رمضان امسال است اما روایت داستانی این سوژهها که مثل باقی برنامهها فضای احساسی بر آن غالب میشود تبدیل به پاشنه آشیل آن شده است. فضایی که در مواردی حتی خود مجری هم به آن اشاره مستقیم میکند تا شاید مخاطبش را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.
فاطمی پیش از این در شبکه افق برنامه «۱۸۰ درجه» را داشته است که گفتگوهایی جدی و چالشی را رقم زد و حتی چهرههایی را به تلویزیون آورد که شاید ورودشان خط قرمز بود اما آنها را در مسیر تخصصی خود وارد بحث کرد و حتی به چالش کشید. او در «اختیاریه» باز هم گفتگوهای جدیدی را با چهرهها رقم زد اما در تجربه رمضانی این برنامه هنوز نتوانستهاست از زیر سایه برنامه احسان علیخانی خود را برهاند.
شبکه نسیم؛ هزار داستانی که یکی شدهاند!
از زمانی که مریم نوابینژاد سوژهیاب برنامه «ماه عسل» از این برنامه جدا شد «هزار داستان» در شبکه نسیم متولد شد که البته با تفاوتهایی سعی در ایجاد حال خوب برپایه همان جنس سوژههای خاص را داشت. فصلهای اول این مجموعه با کارگردانی فواد صفاریانپور پیش رفت و حالا دو سال است که خود مریم نوابینژاد کارگردانی برنامه را هم بر عهده گرفته است. این فصل از «هزار داستان» بهعنوان ویژهبرنامه رمضانی شبکه نسیم تا به اینجا به گفتگو با افرادی پرداخته است که توانستند از پس یک بیماری یا اتفاق تلخ بربیایند.
مثلاً جوانی که دچار اختلال طیفی اوتیسم شده بود اما توانسته بود بر آن غلبه کند و حتی به تدریس زبان میپرداخت و یا دختر و پسری که درگیر سرطان شده بودند و با آن مبارزه کرده بودند به این برنامه آمدند و تجربیات خود را با مخاطبان به اشتراک گذاشتند.
مبارزه با سختیها و بیماریها به طور ذاتی برای مخاطب جذاب است اما شاید دعوت از چنین افرادی و تعریف کردن ساده و سطحی اینکه چه پروسهای طی شده تا فرد بر بیماری و سختیهای زندگی خود فائق آمده است برای یک گفتگوی معمولی در یک برنامه زنده هم امکانپذیر باشد. ماهیت برنامههایی چون «هزار داستان» بیشتر میتواند به سناریوپردازی و آب و تاب دادن به قصه بپردازد و اگرچه که هر بار یک هنرمند یا چهره هنری میزبان این برنامه است اما نقش نویسندگی و کارگردانی است که میتواند به این روایت و آب و تاب آن جذابیت بیشتری ببخشد.
کد خبر 4616616 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: ویژه برنامه تلویزیونی ماه رمضان اختیاریه هزار داستان برنامه ماه عسل برنامه هزار راه نرفته احسان علیخانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۴۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیندهای درخشان از آن فرزندان شماست!
مهد کودک جایی برای رشد شخصی و پرورش ابعاد مختلف روحی و جسمی فرزندان شماست. مهد کودک آغازی برای درخشیدن استعدادهای فرزندانتان است؛ جایی که به فرزندتان اجازه رشد و پرورش میدهد و کودکانی منحصر به فرد و آموزش دیده را تربیت میکند.
اگر به دنبال یک مهد کودک ایدهآل برای مراقبت، نگهداری و آموزش و پرورش کودکان خود هستید، بهتر است تا در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با ویژگیهای یک محیط پویا و درجه یک برای رشد فرزندان خود آشنا شوید.
یک مهدکودک پویا و ایدهآل چه ویژگیهایی دارد؟برخورداری از برنامههای آموزشی مدرن:
امروزه در مهدکودکها برنامههای آموزشی متنوع و مدرنی ارائه میشود که هر کدام به رشد و پرورش یک بعد خاص جسمانی و روحی کودکان میپردازد. به عنوان مثال، کلاسهای آموزش ریاضیات و هندسه، میتواند ذهن ریاضی کودکان را پرورش دهد و خلاقیت آنها را افزایش دهد.
فضایی برای فعالیت جسمی و آزادانه:
مهد کودکی پویا و ایدهآل دارای یک فضای باز، مجهز به فضاهای سبز و وسایل بازی میباشد تا کودکان بتوانند آزادانه فعالیت داشته باشند و حرکت کنند. بازی کردن و فعالیت در فضای آزاد به افزایش انرژی و بالا بردن روحیه در کودکان کمک کرده و میتواند تاثیر مثبتی بر روی روح و روان کودک داشته باشد.
خانه کودک پیشروپلاس نه تنها از تجهیزات بای در داخل فضای مهد برخوردار است، بلکه حیاطی بزرگ و دلباز دارد تا کودکان بتوانند در زیر نور خورشید، فعالیت آزادانه داشته باشند.
محیطی امن و بهداشتی:
ایمن بودن فضای یک مهد کودک از واجبات است! چرا که کودکان در سنین ۳ تا ۶ سال کنجکاو هستند و تمایل به یادگیری از طریق لمس اجسام دارند. به همین جهت است که اغلب مهد کودکها فضاهای خطرناک مانند پریز برق، لبه دیوار یا پله و یا کف زمین را که میتوانند برای سلامتی کودکان خطرناک باشند را به کمک محافظ و یا کفپوش نرم و ضد حساسیت میپوشانند.
پس لازم نیست تا نگران سلامتی کودک باشید و میتوانید با خیال راحت فرزندتان در یک مهدکودک ایدهآل و ایمن ثبت نام کنید.
کادر مربیان مجرب و باسابقه:
در تمامی مهدکودکها مربیانی باسابقه، با تجربه و دارای صلاحدید وزارت آموزش و پرورش حضور دارند تا نه تنها از کودکان شما مراقبت کنند، بلکه کلاسهای آموزشی متنوعی را برای فرزندان شما برگزار کنند. اغلب مربیان مهدکودکها علاوه بر سابقه کار با کودک، سابقه تحصیل در رشتههای مربوط به کودکان را دارند و بسیار قابل اعتماد هستند.
برخورداری از برنامه غذایی سالم:
یک مهد کودک خوب و ایدهآل از نظر والدین، مهد کودکی است که برنامه غذایی اختصاصی تحت نظارت متخصص تغذیه داشته باشد. در یک برنامه غذایی مناسب برای کودکان، از غذاهایی با ارزش غذایی بالا و سرشار از مواد مغذی استفاده میشود تا منابع معدنی و منابع ویتامین در بدن کودکان، به طور کامل تغذیه شود. همچنین یک برنامه غذایی سالم به فرزند شما کمک میکند تا سیستم ایمنی قوی تری داشته باشد.
مجهز بودن به تجهیزات ایمنی و لوازم کمکهای اولیه:
تمامی مهدکودکهایی که به عنوان محیطی ایمن شناخته میشوند، نه تنها محیطی امن دارند، بلکه از تجهیزات ایمنی و لوازم کمکهای اولیه نیز برخوردار هستند. وجود این تجهیزات در مهدکودکها ضروری است، چرا که اگر اتفاق ناگوار و غیر منتظرهای رخ داد، بتوان به کمک تجهیزات از آنها جلوگیری کرد.
هزینه ثبت نام در یک مهد کودک لاکچری و ایدهآل چقدر است؟فاکتورهای متعددی در تعیین قیمت و شهریهی مهدکودکها تاثیر گذار هستند. اما یک شهریه ثابت و پایه به صورت سالانه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین میشود. اگر امکانات و برنامههای خاصی مانند هر یک از موارد زیر در لیست فعالیتهای مهد کودک باشد، میتواند موجب نوسان شهریه مهدکودک شود:
منطقه قرارگیری مهدکودک هزینه کلاسهای فوق برنامه ساعات حضور در مهد کودک هزینه صبحانه، نهار و میانوعدهبا این حال، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه و شهریه مهدکودک پیشروپلاس میتوانید با شمارههای تماس اینم مجموعه در ارتباط باشید.
چرا پیشروپلاس؟!مهدکودک پیشروپلاس در شرق تهران، یکی از لاکچریترین مهدکودکهایی است که از امکانات و برنامههای آموزشی متنوع برخوردار میباشد. این مجموعه جایی برای رشد فردی فرزندان شما بوده و مربیانی که در این مجموعه مضغول به فعالیت هستند، ابعاد مختلف جسمی و روحی فرزندان شما را به کمک آموزش از طریق بازی، تقویت میسازند.
شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با مهدکودک پیشروپلاس و همچنین کلاسهای آموزشی این مجموعه، از وبسایت خانه کودک پیشروپلاس به آدرس (kindergarten.city) دیدن کنید.
کد خبر 745078