Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ بعد از شفاف‌سازی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد بودجه سال 97 و مشخص شدن برگشت 300 میلیون از این بودجه به خزانه واکنش‌های متعددی نسبت به این قضیه صورت گرفته است. تازه‌ترین این واکنش‌ها مربوط به رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور است که این مطالب را در برنامه زنده رادیویی نمای نزدیک رادیو قرآن مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه باید از رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی بابت این شفاف‌سازی قدردانی کرد، گفت: این شفاف‌سازی خواسته جامعه قرآنی و نهادهای مختلف بود. با وجود اینکه این کار قابل تقدیر است، اما مواردی وجود دارد که باعث تأسف جامعه قرآنی است.
وی به درخواست‌های مکرر اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت مردمی برای کمک به موسسات قرآنی آسیب‌دیده از سیل اخیر اشاره کرد و افزود: یکی از درخواست‌های ما این بود که 10 تا 30 درصد بودجه نهادهای قرآنی بخش دولتی به موسسات آسیب‌دیده از سیل اخیر اختصاص یابد، اما شورای توسعه هیچ توجهی به این درخواست‌ها نداشته است. در صورتی که همین 300 میلیون تومان برگشت خورده به خزانه می‌توانست تمام موسسات آسیب‌دیده را پوشش دهد و وضعیت آنها را بهبود ببخشد.
قربانی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبات خود شورای توسعه باید تا 50 درصد بودجه قرآنی به بخش مردمی اختصاص یابد، گفت: با این وجود شاهد هستیم که از این پنجاه درصد عملاً حدود پنج درصد به بخش مردمی اختصاص یافته است.
مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با بیان اینکه شفافیت صورت گرفته نشان می‌دهد بیش از 25 درصد بودجه قرآنی به اتحادیه غیر قانونی تشکل‌های قرآن و عترت کشور اختصاص یافته است، به جریان و اتفاقاتی که در زمینه ادغام دو اتحادیه طی هشت سال به وجود آمده است اشاره و تصریح کرد: با وجود غیر قانونی بودن اتحادیه تشکل‌ها این بودجه باید به حساب اتحادیه مدغم واریز می‌شد.
قربانی اختصاص این میزان از بودجه قرآنی به یکی از و اتحادیه را دور زدن قانون عنوان کرد و گفت: گرچه عنوان شده است این میزان از بودجه در قالب دستگاه‌های دولتی به اتحادیه تشکل‌ها داده شده است، اما همین فرار کردن از قضیه است. یعنی با این کار بر واگذاری نیمی از بودجه قرآنی به بخش مردمی سرپوش گذاشته‌ و قانون را دور زده‌اند.
مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور افزود: تلاش کرده‌ایم به شکل مسالمت‌آميزی این مشکل را برطرف کنیم، اما تا وقتی که روند این باشد و مشارکت توسعه قرآنی در دست یک تشکل خاص باشد و نظارتی هم بر آن نباشد، قطعا همین وضعیت را شاهد خواهیم بود.
وی در ادامه این گفت‌وگو که با برنامه «نمای نزدیک» رادیو قرآن صورت گرفته است، بر این موضوع که موارد بیشتری از این واریزها وجود دارد که در مورد آنها حرفی نمی‌زند تاکید کرد و گفت: برخی موسسات کوچک هستند که بیش از یک اتحادیه که از پنج هزار موسسه حمایت می‌کند، بیشتر بودجه دریافت کرده‌اند. اینکه این موسسات با چه هدف و برنامه‌ای چنین مبالغی را دریافت کرده‌اند، مشخص نیست.
قربانی بیان کرد: آیا عدالتی که باید در تقسیم بودجه قرآنی شاهد آن باشیم و جامعه قرآنی شاهد آن باشد، همین است؟ ما نمی‌دانیم داد خود را به کجا ببریم آیا مسئولی وجود دارد که صدای اتحادیه قانونی موسسات کشور را بشنود و به آن توجه کند.
وی با بیان اینکه درخواست بازبینی و نظارت ویژه‌ای از سوی قوه قضائیه، دیوان محاسبات و حتی نمایندگان مجلس و فراکسیون قرآن و عترت داریم، در مورد وجود نظارت بر کار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، بیان کرد: «عباس سلیمی»،پیشکسوت قرآنی از ناظران کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت بودند که ایشان نیز بسیار از این وضعیت ناراصی بودند تا آنجا که عطای این نظارت را به لقایش بخشیدند. همین عمق فاجعه را می‌رساند.
قربانی با اشاره به اینکه در این شفاف‌سازی نامی از بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها برده نشده است، گفت: یک جا تنها اشاره شده است که سه میلیارد و ششصد میلیون تومان به بخش‌ها و نهادها داده شود، اما اینکه به کجا داده شده و به کجا داده نشده، مشخص نیست.
مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور اظهار کرد: وقتی از 23 میلیارد تومان، 300 میلیون تومان به خزانه برگشت می‌خورد، معلوم است که تاثیر منفی بر بودجه‌های آینده خواهد گذاشت؛ چراکه برای آنها محرز می‌شود، 23 میلیارد تومان بودجه برای امور قرآنی نه تنها کم نیست، بلکه اضافه نیز هست. به اعتقاد من بهترین بخش برای هزینه‌کرد بودجه برگشت خورده، موسسات قرآنی مناطق سیل زده بود. در حال حاضر هر کدام از موسسات این مناطق معطل مبالغی در حد پنج میلیون و 10 میلیون هستند. این حالت نشان می‌دهد مسئولان از قضایا خبر ندارند و نمی‌دانند نهادها و موسسات قرآنی که بار نهادهای دولتی را به دوش می‌کشند، چه وضعیتی دارند. اینکه در عین نیاز شدید و مبرم این مبلغ را برگشت دهیم، نشان می‌دهد، نسبت به قضایا دید خاصی نداریم.
قربانی در پایان اظهار کرد: بارها این حرف‌ها زده شده و ظاهرا در شورای توسعه و صندوق مشارکت که دست عده خاصی است، گوش شنوایی وجود ندارد و باید در این ماه عزیز شکایت به خدا ببریم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی شفافیت شفاف سازی شورای توسعه حاشیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۴۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن همه چیز ماست

حسینعلی شریف، موذن، استاد پیشکسوت قرآنی و مولف کتب مختلف آموزش قرآن کریم درباره اقدام صداوسیما در تولید برنامه‌های قرآنی امثال «محفل» گفت: همانطور که امام راحل فرموده بودند انقلاب اسلامی برگرفته از قرآن است، باید تمام شئونات زندگی‌مان با قرآن پیوند بخورد. 

شریف ادامه داد: واقعاً جای برنامه «محفل» در صداوسیما خالی بود. با هرکسی که در محافل قرآنی و حتی غیر قرآنی صحبت می‌کنم، می‌بینم از برنامه رضایت داشتند. آنقدر باید برنامه جذاب باشد، تا مخاطب بعد از دیدن آن گرایشش به قرآن بیشتر شود. 

استاد پیشکسوت قرآنی در پاسخ به هجمه‌های به راه افتاده از سوی دشمنان که می‌گویند قرآن ارتباطی با جامعه ایران ندارد، توضیح داد: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم؟ در گذشته تمام بزرگوارانمان کارشان را با قرآن آغاز می‌کردند و بعد به سایر اولویت‌هایشان می‌پرداختند. ما باید زندگی‌مان را با قرآن تطبیق دهیم. البته ساخت برنامه‌های قرآنی نیازمند حضور کارشناسان و متخصصان قرآنی است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور درحال حل‌شدن هستند
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل شدن هستند
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • قرآن همه چیز ماست
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • سپاه برای برطرف کردن مشکلات لرستان در کنار دولت ایستاده است
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است