Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@16:21:41 GMT

ویروسى وحشتناک که سلامت کودکان را نشانه مى‌گیرد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۴۸۹۰

ویروسى وحشتناک که سلامت کودکان را نشانه مى‌گیرد

آبله مرغان عفونت بسیار مسری با منشا ویروس واریسلا زوستر است که از طریق عطسه، سرفه و تماس مستقیم با مایع داخل تاول‌های راش پوست پخش می‌شود. ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، آبله مرغان عفونتی شدید است که بر اثر ویروس واریسلا زوستر به فرد منتقل شده و از راه عطسه، سرفه و تماس مستقیم با مایع داخل تاول‌های راش پوست گریبان‌گیرسایرافرادخواهدشد؛نوعیبیماری‌شایعدورانکودکیکهاگرچهدربزرگسالانکمتررخمی‌دهداما اثراتی به مراتب خطرناک‌تر بر جا می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبله مرغان به‌طور معمول در کودکان تندرست، بیماری خفیف و کوتاه مدت است،‌ اما در برخی موارد همین بیماری می‌تواند به بروز بیماری‌های وخیم تر مانند عفونت‌های باکتر
یای پوست که خود منجر به باقی ماندن جای زخم‌ها می‌شود، ذات الریه و یا التهاب مغزی منجر شود.

بزرگسالان کهآبلهمرغانمی‌گیرند،به‌طورمعمولعلائمبیماریراباشدتیبیشترتجربهمی‌کنند،همچنینابتلابهآبلهمرغاندردورانبارداریمی‌تواندخطریبزرگبرایجنین  بههمراهداشتهباشد. درحالتکلیبایدگفتآبلهمرغان می‌تواند سبب بیماری شدید و حتی مرگشود.

دوره نهفته آبله مرغان 10 تا 21 روز است، که در پی  آنابتداراشیپوستیبه‌همراه دانه‌های کوچک سرخ نمایان می‌شود و بعد طی چند ساعت تبدیل به تاول می‌شود، این دانه‌های سرخ به‌طورمعمول در بالا تنه، صورت و دیگر نقاط بدن ظاهر می‌شوند.

اکثر  افراد مبتلا به آبله مرغان دچار تب و احساس ناخوشی می‌شوند و ممکن است خارش شدید را تجربه کنند؛ هر فردی که هرگز دچار آبله مرغان نشده باشد، می‌تواند به آن ابتلا پیدا کند، پیش از برنامه واکسن آبله مرغان، حدود 75 درصد مردم پیش از سن 12 سالگی مبتلا به آبله مرغان می‌شدند.

سعید شفیعیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان و سرپرست گروه پوست پژوهشگاه رویان و متخصص پوست و مو رویان اظهار کرد: آبله مرغان بیماری ویروسی شناخته شده‌ای با سابقه طولانی است و می‌توان گفت از اوایل پیدایش انسان این بیماری وجود داشته است و قدمت خیلی طولانی دارد؛ آبله مرغان از راه تنفس منتقل می‌شود اگر فردی به این بیماری مبتلا نشده باشد کنار فردی که مبتلا به آبله مرغان است به این بیماری مبتلا خواهد شد.

وی بیان کرد: ذرات تنفسی آلوده به ویروس آبله مرغان از طریق هوا وارد مخاط بینی و جذب خون شده و در غدد لنفاوی می‌رود و زمانی که ویروس در محل‌ها قرار گرفت، شروع به تکثیر می‌کند این تکثیر از هفتالی 14 روز طول می‌کشد و زمانی که ویروس به تعداد کافی برسد تکثیر ادامه پیدا می‌‌کند که به این دوره، دوره نهفتگی یا کمون می‌گویند، پس از آن علامت‌هایی در بدن پدیدار می‌شود که بیشتر درد در ناحیه گردن است.

ضایعات پوستی پیامد ابتلا به آبله مرغان

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه برخی از ضایعات آبله مرغان به صورت پوستی بروز می‌کنند، گفت: ضایعات آبله مرغان کلیه نقاط بدن را درگیر می‌کند، این ضایعات قرمز رنگ هستند و گاهی به صورت تاول خود را نشان می‌دهند و بعد زخم می‌شوند که به این زخم‌ها کراست نیز می‌گویند.

شفیعیان ادامه داد: با توجه به اینکه آبله مرغان بیماری عمیقی نیست از این رو خیلی جای بر پوست نمی‌گذارد؛ در افرادی که رنگ زمینه پوستشان تیره است جای آبله تیره‌تر خواهد بود؛ کراست‌ها در عرض چند هفته مرتفع می‌شوند.

وی تشریح کرد: فرو رفتگی مشکل بعدی آبله مرغان است که در این حالت اگر ضایعات عمیق باشند خود ضایعه عفونت پیدا می‌کند و در نهایت اگر توسط فرد دستکاری شده باشد این فرورفتگی‌ها برجای خواهند ماند؛ برای درمان هر چه سریع‌تر از لیزر استفاده می‌کنیم وگرنه به صورت دائمی خواهد ماند، در برخی مواقع از درمان دارویی نیز استفاده می‌شود، اما این نوع درمان تنها تا حدودی جای فرورفتگی را درمان می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان افزود: مشکل بعدی آبله مرغان این است که در محلی که آبله مرغان زده ضایعات عمیق، هم‌رنگ پوست و یا بدون رنگ خواهد بود؛ بعد از اینکه کراست افتاد درمان دارویی شروع می‌شود که با درمان دارویی بهبود پیدا می‌کند، ولی در بیشتر موارد آثاری از رنگ باقی خواهد ماند.

 

شفیعیان ادامه داد: مشکل بعدی در آبله مرغان اسکار هیپرتونیک و کلوئید است؛ ضایعاتی عمیق که بعد از گذشت چند هفته از سطح پوست برجسته‌تر می‌شوند، اگر این ضایعات خفیف باشد به آن اسکار هیپرتونیک می‌گویند و اگر شدید باشد به آن کلوئید گفته می‌شود، محل شایع این نوع ضایعات قفسه سینه، پشت و ناحیه پایین صورت و گردن است، به محض مشاهده این ضایعات درمان دارویی و لیزر شروع می‌شود و چون ضایعات شدیدی هستند آثار به جای می‌گذارند.

وی یادآوری کرد: آبله مرغان ممکن است علاوه بر ناحیه پوستی اطراف پوست را نیز درگیر کند، به طور مثال اگر در اطراف چشم باشد ممکن است به قرنیه چشم هم اثابت کند که درمان آن را متخصص چشم پزشک انجام می‌دهد؛ آبله مرغان بیماری است که خود به خود بهبود می‌یابد و به ندرت عوارض به همراه دارد.

جعفر غفارزاده متخصص طب سنتی درباره بیماری آبله مرغان اظهار کرد: بیماری آبله مرغان نیز منشا ویروسی دارد و بیشتر در بهار شیوعی بیشتر دارد؛ بیشتر کودکان در سن مدرسه دچار این بیماری می‌شوند؛ بیماری سرایت کننده‌ که ممکن است تعداد زیادی افراد به آن مبتلا شوند.

وی با اشاره به اینکه آبله مرغان جوش‌های آب دار بر روی بدن ایجاد می‌کند، گفت: فردی که دچار آبله مرغان شده است دچار تب و احساس خارش شدید می‌شود؛ این بیماری پس از گذشت یک الی 2 هفته در صورت انجام دقیق مراقبت‌های درمانی بهبود پیدا می‌کند.

غفارزاده درباره علائم آبله مرغان، گفت: رخوت و بیحالی، تب، جوش‌هایی در صورت نشانه آبله مرغان است؛ در ابتدا دانه‌هایی ریز نمایان می‌شود و بعد به تاول‌هایی تبدیل می‌شود و بعد آن زخم خوب می‌شود، زمانی که تاول‌ها خشک شوند امکان سرایت بیماری کم می‌شود.

این متخصص طب سنتی درباره راه‌کاری درمانی آبله مرغان در طب سنتی، ادامه داد: زمانی که جوش‌ها و تاول‌ها خارش دارد می‌توان از داروهای موضعی صدر و مورد و روغن گل محمدی استفاده کرد؛ برای درمان تب در دوران بیماری می‌توان از ماءالشعیر طبی، عناب، خاک شیر و شکر سرخ استفاده کرد.

وی تشریح کرد: در اغلب موارد جای تاول در صورت و اندام‌ها باقی نمی‌ماند و باید دقت کرد که به هیچ عنوان نباید آنها در صورت دستکاری و کند؛ پزشکان برای درمان جای جوش از تیکه برداری و خال برداری استفاده می‌کنند و همچنین حجامت نیز در درمان مفید است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۴۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران روی کمربند سنگ کلیه

ایران روی کمربند سنگ کلیه دنیا قرار دارد؛ رئیس جامعه اورولوژی ایران این را می‌گوید و معتقد است سرطان‌ها، عفونت‌ها و نارسایی کلیوی از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که در حوزه کلیه و مجاری ادرار رخ می‌دهد. بیماری‌هایی که البته مانند هر بیماری دیگری راهکار‌های پیشگیرانه دارد. به طور نمونه فشارخون و دیابت اصلی‌ترین دلایل ابتلا به نارسایی کلیوی است و با کنترل و غربالگری این بیماری‌ها می‌توان ضمن مدیریت سلامت، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در منابع محدود سلامت داشت. همچنانکه مردان برای چکاپ سلامت خود و پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات بعد از ۵۰ سالگی تحت مراقبت قرار بگیرند و آن‌هایی که در خانواده خود سابقه ابتلا به بیماری سرطان پروستات را دارند، باید از ۴۰ سالگی این مراقبت‌ها را انجام دهند. بر این اساس وزارت بهداشت باید در زمینه سطح سواد سلامت جامعه سرمایه‌گذاری زیادی کند، زیرا سرمایه‌گذاری یک دلار در بخش پیشگیری معادل ۵ دلار در درمان است.

به گزاش جوان، پیشگیری همیشه بر درمان مقدم است و دلیلش هم کاهش هزینه‌ها و تبعات بیماری‌هاست. امیر محسن ضیایی، رئیس جامعه اورولوژی ایران، روز سه‌شنبه در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی، با اشاره به اینکه ایران در کمربند سنگ کلیه قرار داشته و در مناطق گرمسیری شیوع بیشتری دارد، گفت: «پروستات، عفونت‌ها و سرطان‌ها دستگاه ادراری و مادرزادی جزو بیماری‌های اورولوژی است و در ایران سرطان پروستات شیوع بیشتری دارد.»

سبک زندگی عامل ابتلا به نارسایی کلیوی

در حال حاضر ۴۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد و آنطور که ناصر سیم‌فروش، رئیس انجمن پیوند کلیه ایران گفته است سالانه ۲ هزار نفر به بیماران دیالیزی افزوده می‌شود. دیابت، فشارخون و بیماری‌های نفروتیک یا آسیب‌رسان به کلیه، سه عامل اصلی و شایع‌ترین علل بروز نارسایی کلیه‌ها محسوب می‌شوند؛ در مجموع ۸۰ تا ۸۵ درصد علل بروز نارسایی کلیه در ایران و سراسر جهان همین سه عامل اصلی است.

سبک زندگی ناسالم، استفاده بی‌رویه از فست‌فود‌ها و غذا‌های ناسالم، چاقی و بیماری‌های مزمن کنترل‌نشده به ویژه دیابت و فشارخون بالا، زنگ خطر افزایش بیماران کلیوی در سال‌های آینده را به صدا درآورده است؛ زمانی که کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند، می‌توان با فرایندی به نام دیالیز مواد زائد و مایعات اضافی را از خون جدا کرد، در حالت طبیعی کلیه‌ها مسئول تصفیه کردن خون هستند و در یکی از مرسوم‌ترین انواع دیالیز، به طور معمول خون وارد یک دستگاه می‌شود تا عملیات تصفیه روی آن انجام شود.

غربالگری‌های ضروری بعد از ۵۰ سالگی

ضیایی با اشاره به دسترسی آسان مردم به پزشک و مراکز بهداشتی و درمانی گفت: «وزارت بهداشت باید در زمینه سطح سواد سلامت جامعه سرمایه‌گذاری زیادی کند، زیرا سرمایه گذاری یک دلار در بخش پیشگیری معادل ۵ دلار در درمان است.»

وی با بیان اینکه غربالگری بیماری‌ها از ۵۰ سالگی به بعد ضروری است، ادامه داد: «دیابت و فشارخون بالا از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که اگر درمان و کنترل به موقع انجام شود از نارسایی کلیه پیشگیری می‌کند. بسیاری از روش‌های پیشگیری و غربالگری بر بار بیماری‌ها کمک می‌کند.»

به گفته این استاد اورولوژی سطح سواد سلامت تأثیر زیادی بر تشخیص به هنگام بیماری‌ها دارد. امروزه دسترسی به خدمات در کشور افزایش یافته و همین موضوع سبب تشخیص به هنگام بیماری‌ها می‌شود و رسانه‌ها در آگاه سای جامعه نقش مهمی دارند.

رئیس انجمن اورولوژی از مراجعه بیماران مختلف از کشور‌های گوناگون اروپایی و منطقه برای درمان بیماری‌های ارولوژی به ایران خبر داد.

عمده ناباروری‌ها قابل‌درمان است

ضیایی با بیان اینکه ۱۵ درصد زوجین ایرانی دچار مشکلات ناباروری هستند، افزود: «درصد سهم مردان و زنان در ناباروری مساوی است؛ در حالی که بخش عمده درمان ناباروری قابل اجرا و درمان است.»

در ادامه این نشست، محمد علی زرگر، استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: «در حال حاضر ۱۴۰۰ متخصص اورولوژی در کشور داریم و ۲۰۰ دستیار در ایران در حال تحصیل هستند.»

وی از افزایش موفقیت در درمان ناباروری در مردان خبر داد و گفت: «اکنون مردان فاقد اسپرم و زنان دچار مشکلات رحمی شانس بارداری و فرزند‌دار شدن را دارند.» طبق توضیحات وی بیماری پروستات در همه دنیا شایع است و با تشخیص به موقع، قابل درمان بوده و بیماران زندگی طبیعی را خواهند داشت.

زرگر ادامه داد: «یکی از اهداف برگزاری کنگره، به روز‌رسانی دانش اورولوژی است، اکنون جراحی‌ها در کشور به صورت بسته ولاپاراسکوپی نیز انجام می‌شود. محمد هادی رادفر، دبیر جامعه اورولوژی بیان داشت: در منطقه جزو دو کشور اول در بخش اورولوژی هستیم».

وی با بیان اینکه پیشرفته‌ترین اعمال اورولوژی در شهر‌های مختلف در حال اجراست، افزود: «در انجمن جهانی اورولوژی عضو هستیم.»

رئیس کمیته اجرایی بیست و هفتمین کنگره سالانه جامعه اورولوژی ایران با اشاره به اینکه بازسازی آسیب‌های سیستم ادراری بر اثر تصادفات یا به صورت ناهنجاری‌های مادرزادی در حوزه تخصصی انجمن جراحی ترمیمی اورولوژی است، یادآور شد: «از آنجا که با توجه به پیشرفت‌های علمی صورت گرفته در حوزه علوم پزشکی طی سال‌های اخیر رشته‌های پزشکی به زیر شاخه‌های تخصصی متعددی تقسیم شده‌اند، اورولوژی اطفال به صورت مستقل و تحت عنوان انجمنی با همین نام شکل گرفته و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»

وی تصریح کرد: «همچنین جامعه اورولوژی زنان و فانکشنال یورولوژی که به مباحثی همچون بی‌اختیاری ادراری در زنان می‌پردازد در کنار سایر انجمن‌های تخصصی در کنگره امسال جامعه اورولوژی به ارائه جدیدترین دستاورد‌های حوزه‌های مربوط به خود خواهند پرداخت.»

گفتنی است بیست و هفتمین کنگره سالانه جامعه اورولوژی ایران برای ارائه جدیدترین یافته‌های علمی پژوهشگران در زمینه‌های سرطان‌های دستگاه ادراری، پیوند کلیه و ناباروری مردان، با حضور متخصصان ایرانی و نیز استادان جامعه اورولوژی اروپا که قرار است به صورت ویدئو کنفرانس، طی روز‌های ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی (ابوریحان) برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • وزیر بهداشت: برای سکوهای اینترنتی تحویل دارو کد رهگیری صادر می‌شود
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • کم‌خطر اما پردردسر!