Web Analytics Made Easy - Statcounter

توزیع کوپن مُسکن کوتاه مدت، برگزاری مسابقات قرآنی فرزندان نیروهای مسلح در تیرماه، گردهمایی برجامی اروپا و آمریکا، حذف ارز ترجیحی و اعطای کارت الکترونیک نقدی - کالایی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۲۴ اردیبهشت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان،  توزیع کوپن مُسکن کوتاه مدت، برگزاری مسابقات قرآنی فرزندان نیروهای مسلح در تیرماه، گردهمایی برجامی اروپا و آمریکا، حذف ارز ترجیحی و اعطای کارت الکترونیک نقدی - کالایی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۲۴ اردیبهشت است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برادران اهل سنت مرزداران صدیق کشور هستند

حجت الاسلام «حسن روحانی» شب گذشته (دوشنبه ۲۳ اردیبهشت) در دیدار صمیمی با علما و فرهیختگان اهل سنت سراسر کشور تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران مربوط به مذهب خاصی نیست و همه مردم ایران و همه مذاهب در صحنه انقلاب حضور و مشارکت فعال و گسترده داشتند و همه اینها صاحب کشور و انقلاب هستند.

 

رییس جمهوری در این دیدار با اشاره به حضور و مشارکت فعال اهل سنت در همه صحنه‌های انقلاب، گفت: اهل سنت در همه صحنه‌ها بویژه در عرصه انتخابات پای صندوق آراء حضور یافته و نمایندگان خود را برمی‌گزینند.

 

رئیس جمهوری تصریح کرد: بارها صراحتاً اعلام کرده ام که مبنای دولت این است که همه عزیزان از اقوام و مذاهب مختلف عزت و کرامت اسلامی و جایگاه اجتماعی‌شان محفوظ بماند و با روحیه برادری در اداره امور کشور حضور و مشارکت فعال داشته باشند و این موضوع تصمیم این دولت و نظام است.

 

حذف ارز ترجیحی و اعطای کارت الکترونیک نقدی - کالایی

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «سیاست حمایتی جایگزین ارز ترجیحی» به موضوع تخصیص ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی پرداخت و نوشت: با توجه به محدودیت منابع ارزی، پشنهاد می شود ارز ترجیحی اختصاص یافته به کالاهای اساسی به غیر از دارو حذف شده و با ارز نیما وارد شود.

 

در این گزارش آمده است: سیاست اختصاص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی از ابتدای سال ۱۳۹۷ پیگیری شده و در مردادماه ۱۳۹۷ به معرفی ۲۵ قلم کالا به عنوان کالاهای اساسی، ارز با نرخ ترجیحی تنها برای واردات این ۲۵ قلم کالا اختصاص داده شد. هر چند هدف از اجرای این سیاست، ثبات قیمت کالاهای اساسی در ابزار بود، اما افزایش قابل قیمت کالاهای اساسی در بازار باعث شد تا این سیاست از اهداف خود باز ماند.

 

برآوردها نشان می دهد که کالاهای اساسی موجود در شاخص قیمت مصرف کننده(CPI)  و تولید کننده (PPI) از اسفند ۱۳۹۶ تا بهمن ۱۳۹۷ به ترتیب ۵۳ و۴۷ درصد رشد قیمت را تجربه کرده اند. این در حالی است که رشد کل شاخص کالا (در شاخص قیمت مصرف کننده) از اسفند ۱۳۹۶ تا بهمن ۱۳۹۷، ۷۳ درصد بوده که در این میان کالاهای غیر مشمول دریافت ارز ترجیحی نیز ۸۵ درصد رشد قیمت را تجربه کرده اند.

 

مرکز پژوهش ها در این خصوص نوشته است: این بدان معناست که اختصاص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی، توانسته رشد ۵۳ درصدی در مقابل رشد ۸۵ درصدی برای این کالاها را به هرماه داشته باشد که این دستاورد با اختصاص بیش از ۱۴ میلیادر دلار (در شرایطی که کشور در محدودیت منابع ارزی به سر می برد) برای واردات مجموع کالاهای اساسی رخ داده است.

 

گردهمایی برجامی اروپا و آمریکا

اروپا که تا کنون واکنش مناسبی به ضرب الاجل ایران از خود نشان نداده و همه واکنش ها را تنها در اعلام مواضع خلاصه کرده است روز گذشته نیز بر مواضع خود در این خصوص افزود.

 

بنابراین گزارش، روز گذشته وزیر خارجه آمریکا به بروکسل رفت و با وزرای خارجه انگلیس، آلمان، فرانسه و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گردهم آمدند تا در مورد برجام تصمیم گیری کنند.

 

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با بیان اینکه این اتحادیه همچنان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند، گفت بروکسل تلاش می‌کند با تمام ابزارهایی که در اختیار دارد، از این توافق پشتیبانی کند.

 

موگرینی که پیش از آغاز نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، ابتدا درباره سفر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به بروکسل، گفت: «شب گذشته به ما اعلام شد که او قصد دارد برنامه سفر خود را تغییر دهد و اینجا، در بروکسل، هم توقفی داشته باشد. فکر می‌کنم اواخر صبح به اینجا برسد. ما تمام روز اینجا هستیم و برنامه شلوغی داریم. باید ببینم چطور می‌توانیم و آیا می‌توانیم دیداری داشته باشیم. همواره از حضور او استقبال می‌کنیم، اما فعلا برنامه دقیقی وجود ندارد.»

 

طبق ترجمه فارس، موگرینی در ادامه درباره موضع اتحادیه اروپا در قبال توافق هسته‌ای پس از تحولات اخیر و آنچه تشدید تنش میان آمریکا و ایران خوانده شده، گفت: «به خوبی از موضع اتحادیه اروپا مطلع هستید. اولا ما همچنان به طور کامل از توافق هسته‌ای با ایران و اجرای کامل آن حمایت می‌کنیم. امروز همچنین در حاشیه نشست شورای وزرای خارجه، دیداری میان من و وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلستان برگزار خواهد شد تا درباره بهترین نحوه ادامه حمایت از اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران بحث کنیم.»

 

کوپنی کردن ارزاق باعث ایجاد نگرانی در کشور می شود

«سید شهاب الدین صدر» در گفتگو با خبرنگار احزاب خبرگزاری شبستان در مورد کوپنی شدن ارزاق در شرایط امروز کشور گفت: بحثی که در این موضوع مطرح شد در مورد بنزین بود که مجلس از افزایش قیمت بنزین عبور کرد و صرفا موضوع احیاء کارت سوخت مطرح شد و احتمال دارد که سقفی برای مصرف بنزین تعیین شود.

 

دبیرکل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت افزود: فکر نمی کنم ارزاق عمومی به سمت کوپنی شدن حرکت کند البته مشکلات کشور زیاد است و امریکا قصد دارد با فشارهایی که وارد می کند ملت ایران را وادار به تسلیم کند، تسلیم شدن یعنی دست برداشتن از ارزشهای انقلاب و اسلام است.

 

وی ادامه داد: رییس جمهوری در مورد مقابله با فشارها گفت ما دو راه بیشتر نداریم یا تسلیم شویم در برابر خواست دشمن که عملی نیست یا اینکه همه در برابرش متحد شویم و مقاومت کنیم تا از این شرایط عبور کنیم.

 

صدر اظهار کرد: در شرایط کنونی، کشور در مرحله ای نیست که ما احتیاج به کوپنی کردن ارزاق داشته باشیم.

 

برگزاری مسابقات قرآنی فرزندان نیروهای مسلح در تیرماه

سرهنگ «مهدی میدانی» در گفتگو با خبرنگار سیاسی دفاعی  خبرگزاری شبستان در مورد مسابقات قرآنی در نیروهای مسلح گفت: روز گذشته جلسه ای در وزرات دفاع برای برگزاری مسابقات قرآن خواهران نیروی های مسلح برگزار شد این مسابقات 29، 30 و 31 تیرماه به میزبانی وزرات دفاع  در تهران برگزار می شود.

 

رییس مرکز قران و عترت ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: امسال میزبانی  مسابقات خواهران شاغل و خانواده های نیروهای مسلح  ، برای اولین بار در رده فرزندان کارکنان نیروهای مسلح به میزبانی وزرات دفاع برگزار می شود این مسابقات از 29 تا 31 تیرماه در تهران برگزار می شود.

 

سرهنگ میدانی افزود: این مسابقات در بخش همسران، خواهران شاغل فرزندان دختر و پسر، طلاب، دانشجویان، برگزار می شود و در رشته های حفظ 3 جزء، 5 جزء، 10 جزء، 20 جزء و کل قرآن کریم و قراعت ترتیل و مفاهیم قرآن نمونه آیت الله مکارم برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه این مسابقات در دو بخش بالای 15 سال و زیر 15 سال برگزار می شود، ادامه داد: همچنین در این مسابقات، نیم جزء اول قرآن با مفاهیم نیز در رده های یاد شده برگزار می شود.

 

جلسه غیر علنی مجلس به منظور بررسی مسایل منطقه ای

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه غیر علنی صبح امروز سه شنبه 24 اردیبهشت مسایل منطقه ای، تحریم های آمریکا و  فرصت 60 روزه ایران به اروپا در برجام را مورد بررسی قرار دادند.

 

سیاست آمریکا همواره چماق و هویج بوده است/ آمریکایی ها نه جرات جنگ را دارند و نه برای مذاکره قابل اعتمادند

«سید حسین نقوی حسینی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به رفتارهای آمریکا با جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست آمریکا با ایران همواره سیاست چماق و هویج بوده است، این روزها آمریکایی ها دو روی یک سکه را به طور همزمان دنبال می کنند، یک روی سکه که همان زبان تهدید و حرکت ناوهای هواپیمابر و احتمال درگیری نظامی و بر طبل جنگ کوبیدن آنهاست که این چماق آمریکایی هاست و روی دیگر سکه صحبت از مذاکره، دادن شماره تلفن مستقیم، منتظر تماس ایرانی ها بودن، واسطه قرار دادن برخی کشورها همانند سوییس برای مذاکره است که این هم سیاست هویج آنهاست.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آمریکایی ها سیاست چماق و هویج را در پیش گرفته اند و به هر دوی آنها شدت بخشیده اند. آنها بارها نشان داده اند که دروغ می گویند نه جرات و جسارت عمل کردن به تهدیدات شان را دارند و نه به جهت مذاکره قابل اعتماد هستند.

 

وی ادامه داد: آنها بارها تست شده اند، با آنها مذاکره صورت گرفته است، توافق انجام شده است ولی به تعهدات شان عمل نکرده اند؛ بنابراین نه مرد جنگ هستند و نه برای مذاکره می شود به آنها اعتماد کرد.

 

توزیع کوپن مُسکن کوتاه مدت است/ دولت حمایت از تولید را در اولویت قرار دهد

«محمود بهمنی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد کوپنی کردن کالاها گفت: ما ناچاریم در کوتاه مدت به سمت توزیع کوپن برویم ولی معتقدیم که این مسکن برای کوتاه مدت است و برای درازمدت باید بر روی حمایت از تولید در جهت افزایش و رونق آن برویم.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دو ماه از شعار رونق تولید رفته است و اگر ما در همین دو ماه کار را آغاز می کردیم و پیش بینی های لازم را انجام می دادیم، تولیدمان افزایش پیدا می کرد و امروز عرضه کالا داشتیم.

 

وی اضافه کرد: البته ما معتقدیم که نمی شود اقتصاد را با این وضعیت حقوق ها و قیمت ها آزاد گذاشت، عده ای از مردم که تعدادشان کم نیز نیست از نظر معیشتی در مضیقه هستند و قدرت خرید ندارند اما عده ای که همواره در رفاه بوده اند از نظر اقتصادی مشکلی ندارند و خیلی راحت به کالاها و امکانات مورد نظرشان می رسند اما عده ای دیگر واقعا تحت فشار هستند و روز به روز این قیمت ها بالا می رود  و به همین دلیل نیز نمی توانیم در درازمدت کوپنی شدن را اجرایی کنیم.

 

وی تصریح کرد: 14 میلیارد دلار را بدون نظارت در سال 97 برای تامین کالاهای اساسی اختصاص دادیم که کار اشتباهی بود. این کار زمانی خوب است که ما بتوانیم بر توزیع آن کالا کنترل و نظارت داشته باشیم. وقتی کالا با ارز 4200 به کشور می آید باید با همان قیمت نیز به دست مردم برسد ولی متاسفانه عده ای خاص و واسطه گر ارز 4200 را برای کالاها می گرفتند اما کالا را با ارز 14 هزار تومانی به مردم می فروختند و همین خودش باعث ایجاد رانت و فساد شد./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان خبرگزاری شبستان مجلس سبک زندگی اسلامی اردبیل بیانیه گام دوم انقلاب قرآن حضرت خدیجه س معاملات بورس سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۵۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد

به گزارش جماران؛ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در خصوص فعالیت‌های سایبری را قویا رد و محکوم کرد.

کنعانی تصریح کرد؛ نهادهای آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهادهای ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف سازند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد؛ به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشورها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری نموده و مسئولانه رفتار نمایند.

 

دیگر خبرها

  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: ایران و کره شمالی، کشورهایی هستند که بیشترین تحریم‌ها علیه آن‌ها اعمال شده است
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است