Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@02:10:10 GMT

پشت پرده درخواست مهلت ۱۲۰ روزه اروپا

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۶۷۹۴۳

پشت پرده درخواست مهلت ۱۲۰ روزه اروپا

آلمان فرانسه و انگلیس آب نبات دیگری برای ماندن در برجام به دولت روحانی پیشنهاد کردند. خروجی توهین آمیز، بی ارزش و نمایشی نشست دیروز وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام با فدریکا موگرینی در مورد اولتیماتوم ایران، نشان داد این کشورها نمی‌خواهند یا نمی‌توانند گام جدی در مسیر اجرای تعهدات خود برای حفظ این توافق بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما خطرناک‌تر آنست که طراحی آنها زیرکانه و موذیانه با هدف وقت کشی و شکستن ضرب‌الاجل ایران صورت گرفته است. موضوعی که به نظر می‌رسد وزارت امور خارجه و دولت روحانی باید نسبت به آن واکنش جدی نشان دهند و فکری بکنند وگر نه در دام اروپایی‌ها خواهند افتاد.

موگرینی پس از نشست چند ساعته وزرای خارجه اروپایی و دیدار فوق‌العاده وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس با وی، اعلام کرد درباره راهکارهای عملیاتی کردن اینستکس و انجام اولین تراکنش ظرف چند هفته‌ آینده رایزنی کرده و امیدوار است این اتفاق رخ دهد. او ولی در این شرایط هم حاضر نشد زمان دقیق و قول قطعی برای انجام اولین تراکنش اینستکس ارائه دهد.

اما وقتی سخنان موگرینی را در کنار مصاحبه دیروز مشاور او با شبکه سی‌بی‌سی آمریکا قرار دهیم، منظورش از چند هفته مشخص می‌شود. «ناتالی توچی» دیروز گفت: ما به ۱۲۰ روز زمان نیاز داریم تا بتوانیم کاری کنیم که به ایران نشان دهد واقعاً به سهم خودمان، به توافق پایبندیم.

او سپس زیرکانه درباره احتمال درگیری نظامی‌ و بالاگرفتن تنش میان ایران و آمریکا هشدار داده و تلویحاً به مقامات ایران توصیه کرد با اروپا راه بیایند تا درگیر برخورد نظامی‌احتمالی با آمریکا نشوند.

اما هدف از این کار چیست؟ برای اروپا چه فرقی دارد که اولین تراکنش اینستکس را اگر واقعاً قرار است انجام دهد در مهلت ۶۰ روزه انجام دهد یا ۱۲۰ روز دیگر؟ اساساً انجام یک مبادله مالی که نیاز به ایجاد زیرساخت فیزیکی جدید ندارد که زمانبر باشد. پس این وقت کشی برای چیست؟

هدف، فقط شکستن ضرب‌الاجل و حرف ایران و کشتن زمان است. در میان تجار و بازاریان مثلی هست که می‌گوید سرم را بشکن اما نرخم را نه! ایران ضرب‌الاجلی تعیین کرده که در پایان آن گام دوم خود را عملی کند. این گام عبور ایران از مرز غنی سازی ۶۷/۳ درصد و تکمیل راکتور هسته‌ای آب سنگین اراک طبق رویه قبلی است.

کشورهای اروپایی اگر به این ضرب‌الاجل تن دهند، قافیه را باخته‌اند و اگر دولت روحانی از آن کوتاه بیاید، او قافیه را باخته و حرفش شکسته شده است. در آن صورت در موضع انفعال و در بازی اروپایی‌ها قرار گرفته است. پس هدف اروپا این است که ولو برای چند هفته هم که شده دولت روحانی از ضرب‌الاجل خود عقب نشینی کند. آن وقت کار تمام است.

ضعف در گام اول روحانی

اما نباید از دلایل و ریشه‌هایی غافل شد که سبب شده تا اروپایی‌ها گمان کنند می‌توانند با ایران بازی کنند. اصلی‌ترین علت این رفتار به نوع اقدام دولت روحانی و گام اول او باز می‌گردد. روحانی اعلام کرد در این مقطع ایران دیگر پایبندی به سقف ۳۰۰ کیلو برای ذخیره اورانیوم غنی شده و ۱۳۰ تن برای آب سنگین ندارد.

کارشناسان و اهل فن که برنامه هسته‌ای ایران و گزارش‌های آژانس را دنبال کرده‌اند می‌دانند که طبق چهاردهمین و آخرین گزارش مدیرکل آژانس در چهارم اسفند ماه ۹۷، ذخیره اورانیوم ایران بالغ بر ۳/۲۴۲ کیلوگرم گاز UF۶ بوده است. همچنین در آخرین گزارش آژانس حجم آب سنگین داخل ایران ۱۲۴ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم اعلام شده است.

در حال حاضر با تعداد ۵ هزار و ۶۰ سانتریفیوژ فعال در نطنز طبق برجام ایران ماهانه توان تولید ۶ کیلوگرم گاز UF۶ یا اورانیوم با غنای ۶۷/۳ درصد را دارد بنابراین، برای آنکه ایران از سقف ۳۰۰ کیلو عبور کند حداقل ۶ تا ۸ ماه زمان نیاز است. همچنین با توجه به ظرفیت تولید سالانه ۲۰ تن آب سنگین در تأسیسات خنداب اراک حداقل ۴ تا ۵ ماه نیز برای عبور ایران از سقف ۱۳۰ تن زمان لازم است.

اروپایی‌ها هم این را به خوبی می‌دانند به همین دلیل حالا برای شکستن ضرب‌الاجل ایران صحبت از ۴ ماه می‌کنند چون می‌دانند در گزارش فصلی بعدی مدیرکل آژانس نیز تخلفی یا عبور از سقف‌های معین شدن در برجام گزارش نخواهد شد.

اگر دولت روحانی در گام اول اقدمات جدی‌تر و مؤثری همچون آنچه را برای گام دوم مطرح کرده انجام می‌داد شاید امروز با دودوزه‌بازی و وقت کشی اروپایی‌ها روبه‌رو نمی‌شد. اما حالا به نظر می‌رسد مهمترین و حیاتی ترین اقدام این است که حداقل بر روی ضرب‌الاجل ۶۰ روزه خود با جدیت بایستد و در صورت وقت کشی اروپا، گام دوم را با سرعت اجرا کند.

نکته دوم و مهم دیگر اینکه انجام یک یا دو تراکنش در چارچوب اینستکس ارزش و رتبه آن را ندارد که ایران را از تصمیم خود منصرف کند. پیشنهاد و وعده موگرینی حتی نزدیک به کف مطالبات ایران هم نیست و دولت نباید آن را بپذیرد. متأسفانه وقتی مقامی‌ چون عبدالناصرهمتی رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید اروپا برای نشان دادن توان خود در اجرای اینستکس می‌تواند از ارسال کالاهای اساسی و دارو شروع کند، سخن گفتن شورای روابط خارجی اروپا و مقامات اروپایی از ارسال اقلام انساندوستانه و طرح تلویحی نفت در برابر غذا قابل تقبیح نیست!

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: اینستکس فدریکا موگرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۶۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توماس توخل، متخصص جدید صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا

توخل حداقل در رقابت‌های اروپایی می‌تواند فرصت دفاع از ایده‌هایش را داشته باشد. 

طرفداری | بایرن مونیخ با پیروزی 1-0 در دور برگشت مقابل آرسنال، در مجموع با برتری 3-2 راهی نیمه نهایی شد. 

آخرین هفته‌های حضور توماس توخل در بایرن مونیخ با وجود تلخی قهرمانی بایرلورکوزن، حداقل در رقابت‌های اروپایی با خاطرات خوبی ادامه دارد. سرمربی آلمانی که پس از شکست 1-0 مقابل لاتزیو تا آستانه از دست دادن جایگاهش پیش رفته بود، اکنون باواریایی‌ها را به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا رساند. توخل امشب رکورد ویژه‌ شخصی نیز به اثبات رساند. سرمربی 53 ساله اکنون با هدایت سه تیم مختلف حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند. او پیش‌تر با پاری سن ژرمن و چلسی به این مهم دست یافته بود که در هر دو مورد نیز به فینال رسید. تنها ژوزه مورینیو با رساندن چهار تیم مختلف به نیمه نهایی عملکرد بهتری نسبت به سرمربی بایرن مونیخ دارد (پورتو، اینتر، رئال مادرید و چلسی).

گفتنی است توماس توخل همچنین اولین سرمربی آلمانی تاریخ محسوب می‌شود که سه تیم را به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا می‌رساند. در بین مربیانی که رکورد توخل را تکرار کرده‌اند، در کنار مورینیو، نام کارلو آنچلوتی و پپ گواردیولا نیز دیده می‌شود.

مشروح اتفاقات دیدار بایرن مونیخ و آرسنال:

بایرن مونیخ 1-0 آرسنال؛ مارش باواریایی‌ها با چهره اروپایی توخل

از دست ندهید ????????????????????????

شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشک‌های ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد

دیگر خبرها

  • بعد از ۹ سال؛ لیگ برتر انگلیس بدون نماینده در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا
  • حضور سه تیم آلمانی در مرحله نیمه نهایی مسابقات اروپایی پس از ۲۹ سال
  • سهمیه سری آ ایتالیا برای شرکت در لیگ قهرمانان اروپا اضافه شد
  • آاس رم و صعود به مرحله نیمه نهایی مسابقات اروپایی طی ۴ فصل اخیر
  • رسمی؛ سهمیه پنجم سری آ در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا قطعی شد
  • توماس توخل، متخصص جدید صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا
  • درخواست چندین کشور از یوفا: مهلت اعلام لیست نهایی برای مسابقات یورو ۲۰۲۴ را به تاخیر بیاندازید
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴
  • نگرانی اتحادیه اروپا از توسعه هوش مصنوعی و تاثیر آن بر کودکان
  • ۵۷ هزاریزدی درخواست صدور مجوز کسب و کار دادند