Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@11:28:38 GMT

اتحادیه اروپا بهره مندی بدون هزینه

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۰۶۷۹

اتحادیه اروپا بهره مندی بدون هزینه

تهران- ایرنا- قرار نیست که ایران با حُسن نیت به تعهداتش عمل کند ولی طرفهای دیگر کمترین کاری برای عملیاتی کردن تعهدات خود انجام ندهند و صرفاً بیانیه صادر کنند و در عین حال طلبکار هم باشند و برای ایران مرتباً خط و نشان بکشند و با زبان تهدید سخن بگویند.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله ای، آورده است: هایکوماس وزیر خارجه آلمان ضمن اعلام حمایت مجدد از برجام گفت ترامپ نتوانسته اتحاد کشورهای اروپائی در دفاع و حمایت از برجام را خدشه‌دار کند و اعضای اتحادیه اروپا را دچار تفرقه‌ و اختلاف نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ حتی نتوانست ما را وادار کند از توافق برجام خارج شویم چون دنیا با توافق هسته‌ای جهانی امن‌تر است.

هایکوماس که با نشریه «بیلدام زونتاگ» مصاحبه می‌کرد یکبار دیگر بر مواضع اتحادیه اروپا در دفاع و حمایت از برجام تاکید ورزید لکن نکته قابل تامل اینست که اتحادیه اروپا سه عضو اروپائی توافق برجام بی‌هیچ هزینه‌ای صرفاً با صدور بیانیه و اظهارات خود تلاش می‌کنند ضمن بهره‌مندی از برجام چنین وانمود سازند که گویا نقش مورد انتظار خود را در قبال توافق برجام ایفا کرده‌اند. علاوه بر سخنان هایکوماس، وزرای خارجه فرانسه و انگلیس هم تقریباً از همین دیدگاه و با ادبیات نسبتاً مشابهی از توافق برجام جانبداری کرده‌اند و از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند به تعهداتش در برجام همچنان وفادار بماند.

جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به مفاد برجام، در این زمینه به‌گونه‌ای عمل کرده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 14 بار صحت عملکرد ایران را مورد تایید قرار داده است اما قرار نیست عمل به مفاد برجام صرفاً یکطرفه باشد و سایر طرفها صرفاً بیانیه صادر کنند و فقط حرف بزنند ولی از عمل به تعهداتشان طفره بروند. حتی اقدام اخیر ایران هم دقیقاً مطابق متن توافق برجام است و در مواد 26 و 36 برجام عیناً ذکر شده که در صورت نقض یا عدم اجرای مفاد برجام، ایران می‌تواند به تمام یا جزئی از تعهداتش عمل نکند.

با خروج یکطرفه آمریکا از برجام و رفتار غیرقانونی ترامپ علیه ایران، به سایر طرفها یکسال فرصت داده شد تا خسارات طرف ایرانی ناشی از خروج آمریکا را جبران کنند و به وعده‌های خود عمل نمایند لکن مطابق ارزیابی دکتر ظریف وزیر امور خارجه، طرف‌های اروپائی فقط به یک درصد تعهداتشان عمل کرده‌اند. بعلاوه سازوکارهای پیشنهادی برای تسهیل و تسریع در مبادلات ارزی و مالی از جمله «اینستکس» تاکنون صرفاً پیشنهادی بر روی کاغذ بوده و اقدام عملی ملموسی مشاهده نشده است.

طبعاً قرار نیست ایران به تعهداتش عمل کند و به کمترین بهره و نفعی از منافع مصرّحه در متن برجام ازجمله در قلمرو نفتی و بانکی دست نیابد و حتی اشرار آمریکائی برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عربده بکشند و دیگران را هم تحت فشار قرار دهند تا از سیاستهای ضدانسانی آمریکای ترامپ اطاعت کنند. قرار نیست که ایران با حُسن نیت به تعهداتش عمل کند ولی طرفهای دیگر کمترین کاری برای عملیاتی کردن تعهدات خود انجام ندهند و صرفاً بیانیه صادر کنند و در عین حال طلبکار هم باشند و برای ایران مرتباً خط و نشان بکشند و با زبان تهدید سخن بگویند. روشن است که حتی تصمیم ایران برای عدم فروش آب سنگین و اورانیوم 3.5درصدی هم فقط گام اول است و در صورت عدم تحقق شروط ایران، گام‌های بعدی مطابق جدول زمانی اعلام شده، عملیاتی خواهد شد.

این بدان معنی است که اگرچه برجام برای ایران ارزشمند است ولی قرار نیست فقط به هزینه ایران به پیش برود و دیگران به جای تامین هزینه و ایفای نقش به کارشکنی و همراهی با واشنگتن برای طرح مسائل غیرمرتبط با برجام بپردازند. انتظار منطقی اینست که سایر طرفهای برجام به حساسیت شرایط کنونی واقف شوند و به مسئولیت‌های تعطیل‌ناپذیر خود عمل نمایند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که اگر منافعش تامین شود، به تعهداتش وفادار خواهد ماند ولی در غیر اینصورت مسئولیت عواقب عدم پایبندی متوجه طرف خطاکار یعنی آمریکا است. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه طی روزهای اخیر بارها اعلام کرده است که طرف ایرانی به تعهداتش عمل کرده و طبعاً حق دارد مطابق برجام در برخی مواضعش تجدیدنظر کند. بعلاوه وزیر خارجه چین با اظهار تاسف از عملکرد واشنگتن نسبت به عواقب چنین رفتاری هشدار داده است.

بدین ترتیب رفتار منطقی و صبورانه جمهوری اسلامی ایران، حجت را بر همگان تمام کرده است. در عین حال جانبداری آحاد ملت از مواضع نظام در این زمینه، همواره استحکام رای و ثبات عقیده نظام، دولت و مردم را به دوست و دشمن ثابت کرده است. چنین مواضع روشن و یکپارچه‌ای نیازمند پشتیبانی آحاد ملت و تمامی ارکان نظام است. استحکام و یکپارچگی کنونی مواضع نظام در قبال برجام، به‌سادگی به دست نیامده و نیازمند حفظ و حراست مسئولانه است. هیچکس نباید با رفتار و عملکردی مغایر با منافع کشور و مصالح نظام، بهانه‌ای به دست دشمنان شرور و ماجراجو بدهد و یکپارچگی صفوف ملت و نظام را دچار سستی کند.

*منبع: روزنامه جمهوری اسلامی،1398،2،25
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جمهوري اسلامي برجام دولت و مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۰۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی بیش از ۳۳ هزار مسافر نوروزی از خدمات هلال‌احمر زنجان 

ایسنا/زنجان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: خدمات هلال‌احمر این استان برای مسافران زنجانی در طرح‌های مختلف نوروزی به ۳۴ هزار و ۱۷۲ نفر رسید.

حکمت‌اله هاشمی امروز (پنج‌شنبه ۹ فرودین ماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ارائه خدمات در قالب طرح نوروزی هلال‌احمر با شعار هم‌راه‌تان هستیم از ۲۴ اسفند سال گذشته در حوزه‌های خدمات امدادی، بشردوستانه، آموزش، بخش‌های مختلف درمانی و داوطلبان آغاز شده و روند ارائه خدمات در این استان تا ۱۷ فروردین سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: خدمات امدادی در ۱۹ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای، ۱۱ پست ثابت و سیار خدمات بشردوستانه و هفت پست ثابت آموزشی، داوطلبانه و درمانگاه، داروخانه و توان‌بخشی هلال‌احمر استان زنجان جریان دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: از ۲۴ اسفند سال گذشته تا پایان هفتمین روز از فروردین سال جاری تیم‌های عملیاتی در قالب ۴۹ تیم ۱۳۲ نفره به هموطنان متاثر از حوادث خدمات ارائه داده‌اند.

هاشمی با بیان اینکه نجات‌گران در این عملیات‌ها موفق به انتقال چهار مصدوم به مراکز درمانی، درمان سرپایی پنج نفر و رهاسازی ۶ نفر گرفتار در داخل خودرو کردند، یادآور شد: در ۳۳ عملیات امدادرسانی ۲۶ دستگاه آمبولانس و ست نجات هیدرولیک به‌کارگیری شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: با حضور ۴۹۷ نفر از اعضای جوانان دختر و پسر در ۱۱ پست ثابت و سیار استان ۱۵ هزار و ۷۳۸ مسافر نوروزی از خدمات بشردوستانه بهره‌مند شدند.

هاشمی، پویش بهرفت (بهبود رفتارهای ترافیکی)، اطلاع‌رسانی نقاط حادثه‌خیز، طرح یاس، تست فشار خون، پویش سبز، بهره‌مندی از فضای دوستدار کودک، خیمه نماز و غرفه فرهنگی، آموزش مهارت‌های ایمنی و کمک‌های اولیه را از طرح‌های مختلف خدمات خدمات بشردوستانه و فعالیت تیم سحاب برشمرد.

وی از برپایی هفت پست ثابت آموزشی در سطح استان در قالب طرح نوروزی خبر داد و تاکید کرد: توسط ۱۱۷ مربی داوطلب آموزشی ۱۳۳۱ مسافر نوروزی در ۱۳ روز گذشته از اجرای طرح نوروزی از آموزش‌ها کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات بهره‌مند شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با تاکید بر اینکه درمانگاه، داروخانه در زنجان و مراکز توان‌بخشی در شهرهای زنجان، ابهر و طارم در تعطیلات نوروز خدمات ارایه می‌دهند، گفت: از ۲۴ اسفند سال گذشته تا پایان روز گذشته ۱۰ هزار و ۲۷۰ نفر نیز از خدمات مختلف این واحدها بهره‌مند شده‌اند.

هاشمی به فعالیت حوزه داوطلبان اشاره کرد و افزود: در این حوزه نیز ۴۸۱۰ نفر از هموطنان توسط ۱۰۹۰ داوطلب در هفت پست ثابت در قالب طرح‌های مروجان سلامت، نیابت، غربال‌گری سلامت و پویش هلال رحمت با مشارکت و فعالیت داوطلبان بهره‌مند شده‌اند.

وی از هموطنان خواست، در صورت گرفتار شدن در سوانح و حوادث برای دریافت خدمات امدادی بدون محدودیت زمانی با شماره ۱۱۲ ندای امداد تماس برقرار کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهره مندی بیش از ۳۸ هزار مسافر نوروزی از خدمات هلال احمر زنجان
  • بهره مندی ۱۳ هزار نفر از آب شرب در روستا‌های کردستان
  • بهره‌مندی بیش از ۳۳ هزار مسافر نوروزی از خدمات هلال‌احمر زنجان 
  • بهره مندی بیماران SMA از مزایای صندوق بیماری‌های خاص-صعب‌العلاج
  • بهره مندی بیماران SMA از مزایای صندوق صعب‌العلاج
  • بهره‌مندی بیماران مبتلا به «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج
  • بهره مندی بیماران «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • بهره مندی بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • بهره مندی بیماران اس ام‌ای از صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • بهره مندی بیماران مبتلا به «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج