Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@13:58:44 GMT

صحنه‌آرایی خطرناک

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۰۷۳۸

صحنه‌آرایی خطرناک

تهران- ایرنا- امریکایی‌ها ابتدا با طرح این ادعا که ایران در حال برنامه‌ریزی برای هدف قرار دادن منافع مستقیم یا غیرمستقیم ما در غرب آسیاست از اعزام تجهیزات نظامی جدید به خلیج‌فارس خبر دادند، پس از آن رسانه‌های غربی در حرکتی زنجیره‌وار و حساب ‌شده اقدام به انتشار مطالبی درباره افزایش خطر جنگ میان ایران و امریکا کردند و در آخرین مورد اهدافی در امارات و عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«پیش‌بینی کرده‌ بودیم که اقدام‌ها و خرابکاری‌های مشکوکی در منطقه ما اتفاق می‌افتد و هدف از این اقدام‌ها نیز دامن زدن به تنش‌ها خواهد بود.» این جمله را محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در دهلی‌نو و در جمع خبرنگاران بر زبان راند. جمله‌ای که در ارتباط مستقیم با تحولاتی است که در 10 روز اخیر در منطقه پیرامونی ایران رخ داده است. امریکایی‌ها ابتدا با طرح این ادعا که ایران در حال برنامه‌ریزی برای هدف قرار دادن منافع مستقیم یا غیرمستقیم ما در غرب آسیاست از اعزام تجهیزات نظامی جدید به خلیج‌فارس خبر دادند، پس از آن رسانه‌های غربی در حرکتی زنجیره‌وار و حساب ‌شده اقدام به انتشار مطالبی درباره افزایش خطر جنگ میان ایران و امریکا کردند و در آخرین مورد اهدافی در امارات و عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفت. در کنار هم قرار دادن این تکه‌ها هر مخاطب عاقلی را به این نتیجه می‌رساند که جبهه تندرو و ضدایرانی در کابینه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا تلاش می‌کند با سناریوسازی و مستندسازی این سناریو، کار تهران و واشنگتن را به تنش نظامی بکشاند.

این روزها تعبیر محمدجواد ظریف در نیویورک درباره «گروه‌بی» که شامل جان بولتون (مشاور امنیت ملی امریکا)، بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر اسراییل)، محمدبن‌زاید (امیر امارات) و محمد‌بن‌سلمان (ولیعهد سعودی) می‌شود، هم در رسانه‌های داخلی و هم در رسانه‌های غربی به وفور مورد اشاره قرار می‌گیرد. حتی سیاستمداران غربی نیز نسبت به تحرکات تندروها در مسیر تنش‌زایی بیشتر میان تهران و واشنگتن هشدار می‌دهند.

**فضاسازی هدفمند رسانه‌ای
برنامه شما برای ایران چیست؟ این سوالی است که این روزها دونالد ترامپ با آن بسیار روبه‌رو می‌شود و در پاسخ به یکی از همین جنس سوال‌ها بود که از تمایلش برای گفت‌وگوی تلفنی با ایرانی‌ها سخن گفت. شامگاه دوشنبه به وقت تهران نیز ترامپ مجددا درباره ایران مورد سوال قرار گرفت و گفت: «باید ببینیم درباره ایران چه پیش می‌آید. اگر آنها کاری انجام دهند، اشتباه بسیار بدی خواهد بود. درباره ایران چیزهایی می‌شنوم. اگر کاری انجام دهند، لطمه بدی خواهند خورد.»

تنها چند ساعت پس از این اظهارنظر دونالد ترامپ بود که رسانه امریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی ادعا کرد که پنتاگون در حال بررسی طرحی برای اعزام 120 هزار نیرو به غرب آسیا برای آنچه مقابله با تحرکات ایران خوانده، است. محتوای این گزارش بر اساس آنچه نویسندگان ادعا کردند از جلسه فوق‌العاده هفته گذشته کارمندان شورای امنیت ملی کابینه ترامپ به بیرون درز پیدا کرده است.

در این گزارش ادعا شده که پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع امریکا نسخه به‌روزرسانی شده طرحی را ارایه کرده که در آن از اعزام 120 هزار سرباز به غرب آسیا سخن به میان آمده ‌بود. این طرح و مفاد بازنویسی شده آن به دستور جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ تهیه و تدوین شده ‌بود. در این گزارش ادعا شده بود که اعزام نیروهای انسانی به منظور مقابله با تهدید ایران صورت خواهد گرفت و قرار نیست که حمله زمینی به ایران مدنظر باشد، چرا که برای چنین حمله‌ای این تعداد سرباز کافی نخواهد بود.

منتسب شدن این طرح به جان بولتون دور از انتظار هم نبود، چرا که وی تندروترین چهره حاضر در کابینه ترامپ است که از بیش از 10 سال قبل و زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش پسر طرح تقابل نظامی با ایران را دنبال می‌کرد. ظاهرا گزارش نیویورک‌تایمز صرفا برای تیتر فریبنده آن مبنی بر بررسی اعزام 120 هزار نیرو به خاورمیانه منتشر شده بود، چرا که در متن گزارش جزییاتی درباره این طرح و زمان آن به چشم نمی‌خورد و حتی نویسندگان تاکید کرده‌اند که با توجه به سیاست دونالد ترامپ برای پرهیز از جنگ نظامی در منطقه غرب آسیا و تاکید وی بر لزوم خارج‌سازی سربازان امریکایی از سوریه و افغانستان بعید است که وی با چنین طرحی موافقت کند.

در بخش‌هایی از گزارش نیویورک‌تایمز هم تاکید شده ‌بود که مشخص نیست آیا این طرح در اختیار دونالد ترامپ هم قرار گرفته و آیا وی از جزییات آن نظیر تعداد سربازان مدنظر یا زمان این اعزام خبر دارد یا خیر. در حالی که هدف چهره‌ای چون جان بولتون از تشدید فشار روانی بر ایران مشخص است، اما دونالد ترامپ و مایک پمپئو می‌گویند تغییر نظام در ایران را دنبال نمی‌کنند. به گزارش رسانه‌های متعدد امریکایی، ایران موضوعی است که شکاف‌های جدی در داخل کاخ سفید ایجاد کرده است. عده‌ای تلاش می‌کنند با تحریک آستانه تحمل تهران، این کشور را به اقدامی وادار کند که به پاسخ نظامی امریکا یا متحدانش در منطقه مشروعیت بدهد. امریکایی‌ها در حالی ادعا می‌کنند اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد تهران قصد حمله به منافع آنها را در منطقه دارد که به گزارش رسانه‌ای باز هم امریکایی این اطلاعات را اسراییلی‌ها برای شورای امنیت ملی امریکا تهیه کرده‌اند.

روز گذشته اقدام وال استریت ژورنال در انتخاب تیتری بی‌ارتباط به متن گزارش درباره نتیجه تحقیقات اولیه درباره دلایل حمله به نفتکش‌ها در امارات نیز اعتراض‌های ناظران روابط ایران و امریکا را در فضای مجازی به دنبال داشت. این اعتراض تا به‌ آنجا بالا گرفت که حساب توییتری سایت خبری تحلیلی «لوبلاگ» نیز به این تیتر همکار خود انتقادهایی را وارد دانست. تیتر مقاله وال استریت ژورنال این بود: «یک مقام امریکایی: در تحقیقات اولیه به نظر می‌آید ایران مسوول حمله به کشتی‌هاست.»

در داخل مقاله اما هیچ خبری از دلایل محکمه‌پسند که نشان دهد ایران پشت این حملات بوده وجود نداشت. خبرنگار لوبلاگ این اقدام وال استریت ژورنال را کمک به آغاز جنگی دیگر در منطقه خواند. حساب توییتری لوبلاگ نیز در توییتی مشابه اعلام کرد که نه تنها تیتر گویای اطلاعات داخل متن نیست بلکه اطلاعات داخل متن نیز با وجود حساسیت بالای آن از منابع آگاه که نام خود را پنهان کرده‌اند، منتشر شده و این در حالی است که در شرایط حساسی که پیرامون ایران و امریکا وجود دارد، باید کار خبری را مسوولانه‌تر از قبل پیش برد، چراکه ممکن است رسانه‌ها همان اشتباهات منتهی به جنگ عراق در سال 2003 را تکرار کنند.

**بازتاب تنهایی پمپئو در رسانه‌ها
دونالد ترامپ در سیاست‌هایش برای تشدید تنش با تهران تنهاست و بهترین مصداق برای این ادعا جلسه روز گذشته در بروکسل بود. کناره‌گیری امریکا از توافق هسته‌ای با ایران برخلاف آنچه واشنگتن تصور می‌کرد نه‌تنها منجر به انزوای تهران و جلب اجماع علیه این کشور در صحنه بین‌المللی نشد، بلکه امریکای ترامپ را به عنوان عضوی غیرقابل اعتماد در مذاکرات به جهان معرفی کرد و البته فرصت ترامپ برای جلب اجماع علیه ایران در سایر پروند‌ه‌های غیربرجامی مانند حقوق بشر، فعالیت‌های منطقه‌ای و آزمایش‌های موشکی را هم از کاخ ‌سفید گرفت.

همین انزوا روز دوشنبه در بروکسل و زمانی که مایک پمپئو در جامه مهمان ناخوانده خود را به جلسه اروپایی‌ها درباره ایران رساند، نمود پیدا کرده و اتفاقا به چشم رسانه‌های غربی هم آمد. واشنگتن پست در این باره نوشت: مایک پمپئو، وزیر خارجه خود را به جلسات اروپایی‌ها در بروکسل تحمیل کرد تا شاید بتواند پرده‌ای از اتحاد فراآتلانتیکی علیه ایران و برنامه هسته‌ای این کشور را به نمایش بگذارد که موفق نشد. اروپایی‌ها بیمناک تنش نظامی میان ایران و امریکا هستند، لذا ترجیح می‌دهند فاصله خود را با چنین نمایشی حفظ کنند.

پمپئو در حالی که عازم سوچی در روسیه بود در دقیقه 90 به سمت بروکسل تغییر موضع داد و البته که این تصمیم او به نمایش بیشتر اختلاف میان بروکسل و واشنگتن برسر برجام منتهی شد. امریکا یک سال پیش به امید فروپاشی توافق هسته‌ای از این توافق خارج شد اما اروپایی‌ها تاکنون در برجام مانده‌اند و روز دوشنبه نیز بر اراده سیاسی خود برای حفظ آن در صورت پایبند ماندن تهران به توافق تاکید کردند. در بروکسل جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا به صراحت اعلام کرد که نگران است رفتارهای یک‌جانبه از سوی ایران و امریکا منجر به تنش شود. برخی رسانه‌ها از اینکه لندن به عنوان متحد سنتی واشنگتن، این‌بار ایران و امریکا در را در یک کفه قرار داده تعجب کردند.

واشنگتن‌پست در ادامه می‌نویسد: فدریکا موگرینی در بروکسل به خوشامدگویی مقدماتی به مایک پمپئو بسنده کرد. حضور وی در بروکسل حتی پیش از آنکه هواپیمایش بر زمین بنشیند به سوژه‌ای برای اختلاف میان اروپایی‌ها تبدیل شد. پرسش اصلی که بازماندگان در توافق مطرح می‌کردند، این بود که مایک پمپئو را چقدر تحویل بگیریم؟ فدریکا موگرینی در همان ابتدای صبح اعلام کرد که اگر در میانه برنامه‌هایش فرصتی پیدا کند با مایک پمپئو دیدار خواهد کرد.

همزمان وزرای خارجه سه کشور (بریتانیا، فرانسه و آلمان) اعلام کردند که می‌توانند دیدارهای دوجانبه با همتای امریکایی خود داشته باشند اما از دیدار چهارجانبه خبری نخواهد بود. زمانی که فدریکا موگرینی از مایک پمپئو بابت عدم دیدار چندجانبه با وی عذرخواهی کرد، وزیر خارجه امریکا گفت: نه، نه خیلی هم عالی بود. شماها روز شلوغی داشتید.

برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه امریکا درباره نگاه اروپا و امریکا به ایران گفت: «موارد مورد توافق ما بیش از مسائلی است که درباره آنها توافق نداریم. باید روی این مساله بیشتر کار کنیم. برآوردهای ما از تهدیدهای ایران یکسان است و نسبت به گزارش‌هایی که درباره فعالیت‌های تهدیدزای ایران در این چند روز شنیدیم، نگرانی‌های مشترک داریم.» این اظهارات هوک با سخنان اروپایی‌ها که می‌گویند به یک میزان نگران رفتارهای ایران و امریکا هستند در تناقض است.

بلومبرگ درباره برخورد سرد اروپایی‌ها با مایک پمپئو نوشت: وزیرخارجه امریکا نتوانست موفقیت چندانی در تشویق اروپایی‌ها برای اتخاذ رویکردی سخت‌تر در قبال ایران در جریان سفر چندساعته به بروکسل به دست آورد. اروپایی‌ها همچنان که پشت برجام ایستاده‌اند نسبت به خطر درگیری میان ایران و امریکا هشدار می‌دهند. پمپئو در حقیقت برای ارایه مدارکی که می‌گوید نشان‌دهنده حرکات مخرب ایران است به بروکسل رفته بود اما با برخورد سرد اروپایی‌ها مواجه شد.

در حالی که زنگ خطرها درباره رویکرد چهره‌های تندرو در کابینه ترامپ نسبت به ایران به صدا درآمده اما به نظر می‌رسد که وزیر خارجه امریکا در گفت‌وگوهای خود در بروکسل توفیق آنچنانی به دست نیاورده است. بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌هایی در لندن، پاریس و برلین می‌نویسد: اقدام‌های امریکا، متحدان این کشور در اروپا را به این نتیجه رسانده که امریکا نمی‌تواند دقیقا به آنها بگوید چه انتظاری از پرونده ایران دارد و پایان این فشارها چه خواهد بود. این مساله در سخنان شامگاه دوشنبه ترامپ مبنی بر اینکه ببینیم درباره ایران چه پیش می‌آید هم بروز داشت.

دیپلمات‌های اروپایی نزدیک به رایزنی‌های چهارجانبه (اتحادیه اروپا و تروییکای اروپایی) در بروکسل به بلومبرگ گفته‌اند که نگران آغاز رقابت هسته‌ای در منطقه غرب آسیا هستند و این در حالی است که اقدام‌های ضدایرانی امریکا عملا آنها را در یک اتاق تاریک رها کرده درحالی که باید نوری برای ادامه برجام بیابند. بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات اروپایی می‌نویسد: فراتر از دیپلماسی پروازی که روز دوشنبه در بروکسل شاهد آن بودیم، این تعبیر به ذهن می‌رسد که دستاورد 15 سال مذاکره در حال از بین رفتن است. ترس همه ما این است که رویکرد غیرقابل پیش‌بینی ترامپ بتواند به تبعات ناخواسته در این پرونده منتهی شود.

منبع: روزنامه اعتماد؛ 1398.02.25
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد آمريكا و رسانه هاي غرب فضاسازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۰۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت رئیسی متوجه ظرفیت ظریف نیست

علی بیگدلی در گفتگو با خبرنگاران ورود بازیگران تازه از جمله مصر و اردن به مذاکرات غیر مستقیم طرفین را بررسی کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

این دولت متوجه ظرفیت‌های ظریف نیست. فضای داخلی ایران تغییر کرده و به سوی جناح افراطی سوق پیدا کرده است. جایی برای ظهور و بروز ظریف وجود ندارد.

اظهارات ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف باعث می‌شود حوزه سیاست خارجی ایران تمرکز نداشته باشد. حتی در نماز جمعه هم درباره سیاست خارجی صحبت می‌شود. این پراکندگی کانون‌های درگیر در تدوین سیاست خارجی کار را برای ما مشکل کرده است.

خروج سفرای اروپایی چندان مهم نیست، چرا که با فروکش کردن التهابات اوضاع عادی می‌شود. شاید احساس خطر کردند و تلاش کردند با خروج خود پالس خاصی را صادر کنند تا سطح تنش‌ها در منطقه کاهش یابد.

در شرایط فعلی اگر چه تحریم‌ها توسط اروپا افزایش یافته، اما ایران باید روابط خود را با اتحادیه اروپا نوسازی کند و از آن در راستای منافعش بهره برداری کند.

سفر امیر عبدالهیان وزیر خارجه ایران به نیویورک و دیدار اعلام نشده او با وزیر خارجه مصر حکایت از این دارد که مصر در حال ایفای نقش واسطه در این بحران است. حتی برخی از مقامات اروپایی هم به صورت پنهانی با یک دیپلماسی محرمانه این وضعیت را تغییر دادند تا اسراییل اقدام غیر متعارفی صورت ندهد.

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا برای استحاله اراده ملت ایران/ روزنامه شرق: ایران در عملیات وعده صادق صهیونیست‌ها را پشت خط ترس نگاه داشت
  • چالش‌های سیاست خارجی در ۱۴۰۳؛ ایران با کدام پرونده‌های مهم روبروست؟
  • قهرمانی اسنوکر جهان؛ نماینده ایران مغلوب ترامپ شد
  • دولت رئیسی متوجه ظرفیت ظریف نیست
  • خروج سربازان امریکایی از خاک نیجر در غرب آفریقا
  • پمپئو در کتابش درباره راضی کردن ترامپ به ترور سردار سلیمانی چه نوشته است؟
  • ایران؛ بازدارندگی منطقی/کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟! /جنگ روانی اسرائیل
  • کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟! /ایران؛ بازدارندگی منطقی/جنگ روانی اسرائیل
  • پوچتینو: از سیتی بهتر بودیم و باید می‌بردیم