Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-29@07:55:12 GMT

تداخل صنفي؛ نشاني از فشار اقتصادي بر بازار

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۰۸۲۰

تداخل صنفي؛ نشاني از فشار اقتصادي بر بازار

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- تداخل فعاليتهاي صنفي زخم کهنه اي بر پيکر بازار است که با افزايش فشارهاي اقتصادي و نابسامانيها در عرضه و تقاضا، اکنون سر باز کرده و جمعيت بيشتري را گرفتار خود کرده است.

از سالها قبل خرازيها نمونه بارز تداخل فعاليتهاي صنفي بوده اند. شاغلان اين صنف همه چيز مي ‌فروشند از انواع و اقسام پوشاک مردانه و زنانه گرفته تا لوازم آرايش و خرده‌ ريزهاي ديگر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما امروز با تورم و عدم تعادل در عرضه و تقاضا، تداخل صنفي شکل پيچيده تري به خود گرفته به طوري که ديگر فقط به خرازيها و سوپرمارکتها ختم نمي شود بلکه طيف وسيع تري را گرفتار کرده و دامن صنوف خدماتي را نيز گرفته است.
حال که سايه رکود و تورم بر بازار انداخته شده گروههاي مختلف صنفي فروش همه چيز يا ارائه هر نوع خدمتي را توجيه مي کنند به نحوي که کالاهايي که به دليل گراني، مشتري کمتري دارند را با قيمت کمتر در معرض ديد مردم قرار مي دهند يا براي جذب مشتري وارد ارائه خدماتي مي شوند که تخصصي در آن ندارند.
به نظر مي رسد تقريبا تداخل صنفي در همه رسته هاي خدماتي و توزيعي ديده مي شود اما شدت آن در برخي کمتر و در برخي بيشتر است. با وجود اين، مشکلات اقتصادي، مساله را حادتر کرده به نحوي که اتاق اصناف در تلاش است با بازنگري آيين نامه اتحاديه ها فعاليت هر رسته را به وضوح مشخص و با تداخل فعاليتهاي صنفي مقابله کند.
يک نمونه از تداخل هاي صنفي که در نتيجه فشارهاي اقتصادي مشکل ساز شده است در صنف خدمات خودرويي روي داده است.
رئيس اتحاديه صنف توليدکنندگان و خدمات فني خودرويي مشهد در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: خدمات فني خودرويي داراي 13 رسته صنفي است اما صنوف زير پوشش اين اتحاديه با صنوف اتحاديه هايي مانند تراشکاران، فلزتراشان، لوازم يدکي فروشي و اوراق فروشيها تداخل صنفي دارند.
محمد علي جامي فر افزود: تداخل فعاليتهاي صنفي در همه اتحاديه ها وجود دارد اما رسته هاي صنفي زير پوشش هر اتحاديه داراي کد `آي.اس.آي.سي` هستند و با برخورداري از اين کد تنها مي توانند مطابق با پروانه کسبشان فعاليت کنند.
وي اضافه کرد: شرايط اقتصادي فعلي تداخل فعاليتهاي صنفي را افزايش داده است زيرا صنوف در شرايط رکود و تورم تلاش مي کنند از طريق فروش اقلام يا ارائه خدماتي که تخصصي در آن ندارند و فاقد پروانه کسب در اين حوزه هستند هزينه هاي خود را تامين کنند.
رئيس اتحاديه صنف توليدکنندگان و خدمات فني خودرويي مشهد گفت: براساس قانون نظام صنفي هر واحد بايد براساس پروانه کسبي که دريافت کرده خدمات خود را ارائه دهد و از آنجا که در فروش يا ارائه خدماتي ديگري تخصصي ندارد نمي تواند در رسته ديگري فعاليت داشته باشد.
جامي فر افزود: خدمات خودرويي يک فعاليت صنفي کاملا تخصصي است و در صورت بروز تداخل صنفي و انجام اين کار توسط واحدهاي صنفي که کد `آي.اس.آي.سي` اين رسته را ندارند علاوه بر اينکه خود، مرتکب تخلف مي شوند مشکلاتي را نيز براي دريافت کننده خدمات به وجود مي آورند.
وي ادامه داد: در شرايط کنوني که قيمت قطعات خودرو بسيار افزايش يافته، بازار اوراق فروشان داغ شده است و کار شاغلان صنف اوراق فروشي اين است که لوازم مستعمل را خريداري کرده و به مشتريان بفروشند.
رئيس اتحاديه صنف توليدکنندگان و خدمات فني خودرويي مشهد گفت: در اين شرايط صنف اوراق فروشان علاوه بر اين که قطعه مستعمل را به مشتري مي فروشند خود اقدام به نصب قطعه مستعمل در داخل خودرو مي کنند که اين کار علاوه بر اينکه تداخل صنفي محسوب مي شود به دليل نداشتن تخصص لازم مشکلاتي را براي مشتريان به وجود مي آورد.
جامي فر افزود: از ابتداي ارديبهشت ماه، ارائه اخطارهاي لازم به صنوفي که فعاليتهاي صنوف زير پوشش اتحاديه خدمات خودرويي را انجام مي دهند آغاز شده است تا گامي در جهت ساماندهي اين وضعيت برداشته شود.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي مشهد نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: واحدهاي صنفي زيرپوشش اين اتحاديه فقط لوازم تخصصي خود از جمله مواد آرايشي و بهداشتي، شوينده ها، لوازم آرايشي، لوازم سلولزي و انواع عطرها را به فروش مي رسانند.
محمد جواد فرزانه افزود: با اين حال صنوفي مانند هايپرمارکتها، داروخانه ها، بدليجاتيها، عطاريها و خرازيها نيز اقلام تخصصي اتحاديه لوازم آرايشي و بهداشتي را مي فروشند و به تداخل صنفي دامن مي زنند.
وي اضافه کرد: فروشگاههاي مواد غذايي مانند هايپرمارکتها يا سوپرمارکتها از 30 سال قبل تاکنون لوازم آرايشي و بهداشتي را مي فروختند و اکنون آن قدر تعداد آنها افزايش يافته که ديگر راهي براي جلوگيري از اين نوع فروش باقي نگذاشته است.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم آرايشي و بهداشتي مشهد گفت: 40 سال قبل مصوب شد که داروخانه ها بخش کوچکي از کار خود را به فروش مواد آرايشي اختصاص دهند اما اکنون اين نوع کار در داروخانه ها بسيار گسترش يافته به نحوي که متصدي داروخانه بخشي از محل کسب خود را به فروشندگان لوازم آرايشي اجاره مي دهد.
فرزانه افزود: تداخل صنفي در رسته هاي لوازم آرايشي و بهداشتي بسيار گسترش يافته به نحوي که ديگر نمي توان با آن مقابله کرد با اين حال اتاق اصناف مشهد مدتي است که در حال بازبيني آيين نامه اتحاديه هاست تا رسته هاي مختلف هر يک از کد آي.اس.آي.سي برخوردار شوند و اين تداخل صنفي به حداقل برسد.
وي اضافه کرد: با اصلاح آيين نامه هاي داخلي اتحاديه ها، از اين پس هر واحد صنفي که فاقد کد آي. اس. آي. سي باشد، مشمول ماده 28 قانون نظام صنفي شده و اخطار اوليه را دريافت مي کند و در صورتي که کار خود را اصلاح نکرد واحد صنفي توسط اتحاديه مهر و موم مي شود.
دبير اتاق اصناف مشهد نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: فشارهاي اقتصادي تداخل صنفي را در رسته هايي که به شکل همگن فعاليت مي کنند افزايش داده است به نحوي که واحدهاي صنفي تلاش مي کنند از طريق فروش اقلام رسته هاي همگن، هزينه هاي خود را تامين کنند.
عبدالله افشاري صالح افزود: به هر ميزان که فشار اقتصادي کمتر و شرايط بازار مطلوب تر شود از تداخل صنفي کاسته مي شود.
وي اضافه کرد: تداخل صنفي در برخي موارد اجتناب ناپذير است و به همين علت، طي تفاهمي که از قبل انجام شده بود اگر يک واحد صنفي 10 درصد از کالاي مکمل صنف اتحاديه ديگر را به فروش مي رساند کارش تداخل صنفي محسوب نمي شد.
دبير اتاق اصناف مشهد گفت: اتاق اصناف مشهد از نيمه دوم سال 1396 آيين نامه 50 اتحاديه را به استناد کد `آي.اس.آي.سي` مصوب کرده است و بعد از تصويب اين آيين نامه ها هيچ تداخلي قابل قبول نيست و ماده 28 قانون نظام صنفي به صورت صد درصد اجرا مي شود.
افشاري افزود: در 50 اتحاديه اي که آيين نامه هاي آنها به تصويب رسيده است تداخلهاي صنفي به حداقل رسيده است.
معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: براساس بند دو ماده 28 قانون نظام صنفي، اشتغال به شغل يا مشاغل ديگر در محل کسب به غير از آنچه در پروانه کسب قيد يا در کميسيون نظارت مجاز شمرده است مشمول مجازاتهايي مي شود.
علي غفوري مقدم افزود: اين مجازات سه مرحله دارد که شامل اخطار 10 روزه به منظور خودداري واحد صنفي از ارائه کالاي مورد نظر، تعطيلي واحد صنفي به مدت يک هفته و تعطيل واحد صنفي به مدت شش ماه است.
وي ادامه داد: درباره تداخل فعاليتهاي صنفي دو بحث وجود دارد بحث اول اين است که زماني تداخل فعاليتهاي صنفي بسيار فاحش است که به هيچ وجه قابل دفاع نبوده و بايد تذکر لازم از سوي اتحاديه به واحد صنفي متخلف داده شود.
او افزود: بحث دوم اين است که در مواردي تداخل صنفي در رسته هاي همگن فاحش نيست و دو اتحاديه توافق مي کنند که در حد 10 تا 20 درصد از حجم فروش يک واحد صنفي به فروش کالاي اتحاديه مقابل اختصاص يابد که نمونه اين قضيه را مي توان در قناديهايي که آجيل مي فروشند يا آجيل فروشيهايي که شکلات عرضه مي کنند مشاهده کرد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: به دليل شرايط خاص اقتصادي کنوني، برخي از صنوف در تامين هزينه هايشان دچار مشکل شده اند و مجبور به فروش کالاي غيررسته اي خود مي شوند اما به لحاظ قانوني اقدام اين واحدها قابل توجيه نيست.
غفوري به واحدهاي صنفي توصيه کرد که براساس آنچه در پروانه کسب آنها قيد شده است اقدام به عرضه کالا کنند و در قالب رسته مجازشان فروش داشته باشند.
خراسان رضوي 453 اتحاديه و 174 هزار و 528 واحد صنفي در حوزه هاي توليدي، خدمات فني، توزيعي و خدماتي دارد که از اين تعداد، 87 هزار و 227 واحد صنفي و 88 اتحاديه در مشهد فعال هستند.
1922/7489
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۰۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۳ درصدی فروش آیفون در چین

ایتنا - ​​​​​​​فروش آیفون در چین در فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۳۳ درصد کاهش یافت و افت تقاضا برای این گوشی پرچمدار در مهم‌ترین بازار اپل در خارج از آمریکا، ادامه یافت.

آمار دولتی نشان می‌دهد برندهای خارجی در ماه میلادی گذشته، تنها حدود ۲.۴ میلیون گوشی هوشمند را روانه بازار کرده اند. بخش عمده این فروش، مربوط به اپل است که تنها بازیکن خارجی با سهم بازار قابل توجه است. کاهش فروش در فوریه، دومین کاهش ماهانه متوالی فروش است.

به گزارش ایتنا ار ایسنا، طبق آمار آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین، این شرکت در ژانویه، مجموعا حدود ۵.۵ میلیون دستگاه یا حدود ۳۹ درصد کمتر از سال قبل، گوشی فروخت.

سهام اپل در سال میلادی جاری تاکنون، حدود ۱۲ درصد افت کرده و اپل از همتایان خود در حوزه فناوری، فاصله پیدا کرده است.

اپل از زمان معرفی جدیدترین نسل آیفون در سپتامبر، شاهد تقلای پرفروشترین محصول خود در بزرگترین بازار تلفن هوشمند جهان بوده است. بازگشت شرکت فناوری هواوی به عنوان یک رقیب پرقدرت در بخش گوشی‌های رده بالا، سهم اپل را ربوده است و کاهش فروش آیفون باعث شد این شرکت آمریکایی در ژانویه، تخفیف‌های کم سابقه ای را عرضه کند.

نیکول پنگ، تحلیلگر شرکت کانالایز می‌گوید: کانال‌های خرده‌فروشی اپل در چین هنوز محموله‌های سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ را تمام نکرده اند که می‌تواند افت ماه‌های اخیر را توضیح دهد. اما این همچنین نشانه‌ای از روند کاهش فروش در ماه‌های آینده برای اپل در چین است، به‌ خصوص که همتایان چینی این شرکت، به شدت روی مدلهای مجهز به هوش مصنوعی مانور می‌دهند.

فروش کلی بازار گوشی‌های هوشمند چینی در فوریه، تقریبا یک سوم کاهش یافت که نشان‌دهنده بی‌میلی مصرف‌کننده‌ها برای هزینه برای کالاهای مورد علاقه شان است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تحلیلگران هنوز رشد فروش را در طول سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کنند، اما انتظار دارند فروش آیفون همچنان رو به وخامت باشد. تحلیلگران بانک جفریز در یادداشتی در هفته جاری، کاهش بیش از ۲۰ درصدی بازار آیفون در سال میلادی جاری را پیش بینی کردند.

دیگر خبرها

  • تشکیل ۱۸۰ پرونده تخلف صنفی در خراسان جنوبی
  • کاهش ۳۳ درصدی فروش آیفون در چین
  • توقیف محموله ۲۰ میلیاردی قاچاق در لرستان
  • تقلب در فروش لوازم خانگی
  • ۹۵ درصد اراضی کشاورزی تا شهریور ۱۴۰۳ رفع تداخل می شوند
  • بازرسی ۱۱ هزار و ۹۱۹ واحد صنفی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد
  • وضعیت بازار مسکن در سال جاری چگونه خواهد بود؟
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • ۵ فقره پرونده برای واحدهای صنفی متخلف شهرستان بمپور تشکیل شده است
  • امکان انحلال اپراتور دولتی حمل و نقل ریلی آلمان به دلیل ضرر و زیان