Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:48:42 GMT

آرشیو 12سازمان قم به اسناد ملی ارسال شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۱۰۲۱

آرشیو 12سازمان قم به اسناد ملی ارسال شد

قم- ایرنا - مدیر دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم گفت: آرشیو 12 سازمان این استان که بیش از 30 سال از تاریخ آنها گذشته برای ارزشیابی، حفظ و نگهداری به سازمان مرکزی اسناد ملی در تهران ارسال شد.

حجت الاسلام و المسلمین هادی قبادی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مواد قانونی با تاکید بر اینکه ادارات حق امحاء اسناد خود را ندارند افزود: بر اساس قانون، اسنادی که بیش از 30سال از عمر آنها گذشته باید به سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور برای حفظ و نگهداری قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را نگهبان میراث مکتوب کشور دانست و گفت: اسناد آرشیو ادارات پس از صورتجلسه در اختیار کارشناسان سازمان اسناد ملی قرار گرفته و از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: این اسناد پس از ارزشیابی، به دو دسته دارای ارزش نگهداری و فاقد ارزش نگهداری تقسیم می شوند که اسناد فاقد ارزش نگهداری به طور مستقیم به کارخانه های خمیر کاغذ و اسناد ارزشمند به کتابخانه ملی ارسال خواهد شد.
قبادی گفت: ممکن است از 10 هزار سند آرشیوی یک اداره تنها 100 سند از آنها ارزشمند باشد که تمام این اسناد به دقت مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی افزود: به دلیل اینکه دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم از حداقل امکانات برای انجام آزمایش، گندزدایی و ذخیره اسناد در مخازن استاندارد محروم است، اسناد جمع آوری شده استان، برای طی کردن مراحل مختلف از آزمایش تا ذخیره سازی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی در تهران ارسال می شود.
وی با تاکید برضرورت آگاهی مسئولان دراهمیت حفظ اسناد و میراث مکتوب قم ادامه داد: متاسفانه به دلیل بی اطلاعی برخی مسئولان استان از شرح وظایف سازمان اسناد ملی و اهمیت حفظ و حراست از اسناد مهم و آرشیو ادارات، شاهد از بین رفتن بخش زیادی از اسناد تاریخی قم در سال های گذشته بودیم.
قبادی با اشاره به فعالیت یکسال دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی در قم، خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت فراوان در امکانات و نامناسب بودن ساختمانی که در اختیار این دفتر قرار گرفته است، تلاش هایی برای مذاکره با ادارات مختلف استان به منظور آشنایی با این سازمان و وظایف قانونی آنها در قبال ذخیره و نگهداری اسناد صورت گرفته است.
وی افزود: بسیاری از ادارات دولتی در آرشیو اسناد خود با چالش و کمبود فضا مواجه هستند که واگذاری اسناد قدیمی بالای 30 سال به سازمان اسناد ملی علاوه بر رفع این چالش، موجب برطرف شدن برخی از مشکلات بهداشتی و امنیتی ناشی از دپوی این اسناد در ادارات می شود.
مدیر دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم ادامه داد: اسناد در مخزن مرکزی سازمان اسناد و کتابخانه ملی بر اساس محرمانه و عادی بودن آنها دسته بندی می شوند به گونه ای که نوع و محل ذخیره این اسناد با یکدیگر متفاوت و جدای از هم است.
سازمان کتابخانه ملی در سال 1316 شمسی و آرشیو ملی در سال 1349 شمسی به منظور حراست و نگهداری میراث مکتوب و اسناد ملی در کشور ایجاد و به منظور هماهنگی در فعالیت ها این 2 سازمان در سال 1381 به یکدیگر ادغام و سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کشور شکل گرفت.
7404/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سازمان اسناد كتابخانه ملي قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۱۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات عجیب معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته/ تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدمحمدحسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در روزنامه همشهری نوشت: هم‌اکنون عصر ارتباطات است و اقتصاد جهانی به‌صورت دیجیتال درحال اداره‌شدن است. به این مفهوم که برای ارتباط با بازار دیگر کشورها حتما نیاز نیست مردم به ادارات و سازمان‌ها مراجعه کنند، بلکه در هرجایی و در هر زمانی می‌توانند با دیگر کشورها ارتباط برقرار کنند.

افزون بر این، اجباری بر تعطیلی همه ادارات و سازمان‌ها در پنجشنبه نیست، بلکه ادارات و سازمان‌های خصوصی که فکر می‌کنند نیاز به ساعات و روزهای کاری بیشتر دارند، می‌توانند در روزهای تعطیل نیز سرکار بروند. هم‌اکنون نیز در وزارت خارجه ایران بعضی از کارمندان در روزهای جمعه ‌سر کار حاضر می‌شوند. بنابراین تعطیلی پنجشنبه‌ها برای مردمان عادی در بازارها و مشاغل آزاد محدودیت آنچنانی ایجاد نخواهد کرد.

این در حالی است که درحال حاضر، به‌دلیل اختلافات زمانی شب و روز، مردم همه کشورهای جهان در یک ساعت مشخص سر کار نمی‌روند و مشاهده می‌کنیم این موضوع خللی به کسب‌وکارهای جهانی نیز وارد نمی‌کند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898568

دیگر خبرها

  • فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • اظهارات عجیب معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته/ تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست؟
  • صدور اولین سند اعیانی توسط سازمان ثبت
  • اسناد مالکیت ۳۸۶ هزار هکتار تالاب در خوزستان اهدا شد
  • نگهداری و نوسازی دیوار‌های صوتی در پایتخت
  • اعطای ۴۷ گواهی مدیریت سبز به ادارات اصفهان در زمینه مدیریت پسماند
  • ۴ هزار جوان ۱۸ ساله در آرزوی مستقل شدن هستند
  • ماجرای تغییر ساعات کاری از خرداد منتفی شد؟
  • برنامه‌های یادروز سعدی در کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور