Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@12:59:14 GMT

مقام شهري: طرح جامع مديريت سيلاب شيراز تهيه مي شود

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۱۳۰۷

مقام شهري: طرح جامع مديريت سيلاب شيراز تهيه مي شود

خبرگزاري آريا - شيراز- ايرنا- مديرکل فني معاونت فني و عمراني شهرداري شيراز گفت: با هدف پيشگيري از رخداد مشابه سيل فروردين امسال، طرح جامع مديريت سيلاب شيراز تهيه مي شود.

عليرضا نثاري چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: مديريت حوزه و آبخيزداري ،مطالعه و اجراي طرح هاي سازه اي و مهار سيل و تامين و رفع مشکلات سيستم هاي پيش بيني هواشناسي، طراحي سيستم هاي کارآمد جمع آوري آبهاي سطحي ،ارائه آموزش تخصصي به مديران و شهروندان و اخذ بيمه نامه سيلاب از جمله مواردي است که بايد در تهيه طرح جامع مديريت سيلاب به آنها توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با تاکيد بر اين مساله که مديريت سيلاب خارج از توان و بودجه يک مجموعه است، گفت: بعد از سيل اخير شيراز، اداره کل مديريت بحران استانداري فارس نامه اي به همه دستگاه هاي مربوطه ابلاغ کرد که خدمات مشخص هر دستگاه در پيشگيري از خطرات سيلاب مشخص شود تا در آينده از وقوع سيلاب هاي آني در اين کلانشهر جلوگيري و اين تهديد به فرصت تبديل شود و تجربه ناخوشايند نوروز 98 نيز تکرار نشود.
اين مقام شهري تاکيد کرد: شهرداري شيراز سالانه حدود 38 کيلومتر لوله گذاري آبهاي سطحي را در سطح اين کلانشهر انجام مي دهد که با توجه به رخداد سيلاب نوروز 98 در سال جاري اين کار با شدت بيشتري انجام خواهد شد.
** سيلاب موضوعي فراسازماني و ملي است
مديرکل فني معاونت فني و عمراني شهرداري شيراز در ادامه يادآور شد: موضوع سيل مساله اي فراسازماني و ملي است و طبق قوانين وزارت نيرو، 10 ارگان در مديريت سيلاب در کشور داراي وظيفه مشخص هستند.
وي اضافه کرد: يکي از منابع خدادادي که مي توان با استفاده از آن آب کشور را در طول سال تامين کرد همين سيلاب است که بايد با تدبير به مخازن رو سطحي و زيرسطحي هدايت و ذخيره شود تا در کنار آن خسارت جاني و مالي ناشي از سيلاب نيز کاهش يابد.
نثاري عنوان کرد: يکي از راه هايي که مي توان سيلاب را مديريت و اين تهديد را به فرصت تبديل کرد، احداث سدهايي در بالادست است که در زمان خشکسالي نيز آب مورد نياز مصارف مختلف و خصوصا شرب را تامين کند.
وي تصريح کرد: در ماه هاي گذشته چالش اصلي استان فارس و شيراز تامين آب مورد نياز براي تابستان بود که اکنون در پي بارش هاي اخير اين دغدغه تا حدودي از بين رفته اما متاسفانه سيلاب شيراز را نتوانستيم درست مديريت و آن را ذخيره کنيم و در نتيجه سيل پنجم و ششم فروردين خسارت سنگيني در اين شهر ايجاد کرد و آب آن نيز از دست رفت به گونه اي که سيلاب از اين شهر رد شد و به سمت رودخانه خشک رفت و از اين محل نيز تخليه و خارج شد.
کارشناس ارشد شهرداري شيراز افزود: دستگاه هاي مختلف درحال بررسي اين مساله هستند که هر ارگان قبل از وقوع و در زمان سيلاب چه اقداماتي مي توانند انجام دهد که اين رخداد طبيعي به بهترين وجه ممکن در آينده مديريت شود.
**مخازن ذخيره آب در بالادست احداث شود
مديرکل فني معاونت فني و عمراني شهرداري شيراز در ادامه سخنان خود به مطالعات شهرداري در سال 94 اشاره کرد و اظهار داشت: براساس اين مطالعات براي کنترل و مهار سيلاب از سمت دروازه قرآن بايد دو مخزن با ظرفيت180 و 54 هزار متر مکعب در بالادست اين منطقه احداث شود.
وي تاکيد کرد: براساس مطالعات انجام شده در دنيا مهار سيل بطور کامل ممکن نيست و هميشه درصدي خطا وجود دارد.
وقوع سيل در پنجم و ششم فروردين ماه 98 در شيراز، جان 21 نفر را گرفت و 164 نفر را مصدوم کرد، افزون بر اين بسياري از افراد در اين سيل منازل خود را در محله سعدي و زمين هاي پايين دست سيل از دست دادند و به تعدادي از خودروها آسيب وارد شد.
9873/ 2027
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۱۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری

    به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این نشست که شماری از سفرا و نمایندگان کشور‌های عضو همچون روسیه، قزاقستان، عراق، بلاروس و کنیا و نمایندگان سازمان‌های بین المللی مرتبط بویژه یونسکو، که این مرکز تحت پوشش آن می‌باشد و فائو و نهاد‌های مسؤول داخلی دولتی و غیردولتی حضور خواهند داشت، برنامه‌های میان و درازمدت، طرح‌های مرکز بین المللی در سال جاری میلادی و نیز اعتبارات موردنیاز مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.   گفتنی است:موضوع تشکیل مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و تنوع زیستی در مناطق خشک و نیمه خشک در سی و هشتمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۱۳۹۴ در پاریس مورد تصویب قرار گرفت و در سال ۱۳۹۹ در قالب مراکز نوع دوم مؤسسات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با هدف توانمندسازی جوامع محلی و ارتقا دانش و فناوری عینیت یافت و نهایتا این مرکز با امضا وزیر وقت جهاد کشاورزی و مدیرکل سازمان یونسکو، در ایران و مستقر در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاسیس شد.   همچنین این مرکز با توجه به رویکرد قاطع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به موضوعات اجتماعی و اقتصادی در بوم سازگان حوزه‌های آبخیز، بر لزوم اخذ تصمیمات فراگیر، جامع و هم افزا با مشارکت مردم تاکید داشته و آن را عنصری مهم و کلیدی در راستای مدیریت پایدار سرزمین و توانمندسازی و مشارکت جوامع محلی در سلامت حوزه‌های آبخیز و حفاظت از منابع طبیعی می‌داند.

دیگر خبرها

  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  • ۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند
  • ۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کنند
  • توزیع نان کامل در ۲۵ نانوایی شیراز
  • امداد رسانی هلال احمر اصفهان به ۲۴۵ فرد گرفتار در سیلاب
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • اجرای طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قم در دوره پنج ساله
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • ورود سامانه بارشی به اصفهان / پیش‌بینی سیلاب و تندبادهای لحظه‌ای در استان