به گزارش ایلنا، سیدعباس موسوی در سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در اینستاگرام خود نوشت: زبان عاجز از شکر نعمت این شاعر پرآوازه جهانی و گنج پایان ناپذیر اوست. ارج نهادن به مقام فاخر این دُردانه شعر پارسی و سخن از اثر سترگ شاهنامه نه کاری است خُرد. شاهنامه اگر چه شاهکار ادبی حماسی جهان است؛ اما این اثر به اذعان محققان و نام آوران جهان، شناسنامه و سند هویت ایران زمین و ایرانیان نیز هست.

خمیرمایه شاهنامه، داشته ها و پنداشته های کهن ایران زمین است. این کیمیاگر شعر و ادب اسطوره‌ها، افسانه ها، حماسه‌ها و تجربه‌های ادبی را که به روایت محققان بزرگ جهانی، نخستین داستان و زمزمه های ادبی انسان است، از زیر آورهای تاریخ بیرون کشید و با گذر از طبع بلند، هوش سرشار، ذوق بی پایان و قلم زرنگار خویش، کاخی بلند و بی گزند از نظم پی افکند.

اثر بی بدیل این خلوت گزیده شعر بافته ای زربفت از رنج، روحیه خردورز و علو طبع ایرانی است که در صافی تخیل بی مثال فردوسی صیقل خورده است. در مکتب شاهنامه نام و ننگ برای ایرانیان سرشتی آشتی ناپذیر دارند. نام نیک، عزت و آزادگی قیمتی ترین میراث شاهنامه است. جسم و روح آزاده ایرانی هرگز تن به بند و ذلت نمی سپارد. در روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، نام و یاد این حماسه سرای جهانی را گرامی می‌داریم.

بهر بر و بوم و فرزند خویش
زن و کودک و خرد و پیوند خویش
همه سربه‌سر تن به کشتن دهیم
از آن به که کشور به دشمن دهیم

 

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

احمدرضا احمدی؛ نماینده مسلم مکتب ایماژیسم

تهران- ایرنا- احمدرضا احمدی از پرکارترین شاعران این مرز وبوم محسوب می شود که با ادبیات فارسی نو و کهن آشنایی عمیق دارد. شاعری که دارای زبانی خاص همراه با تصاویر زیبا و بدیع است و به تصویرسازی مبهم از واقعیت می پردازد تا جایی که می توان او را نماینده مسلم مکتب ایماژیسم در شعر معاصر ایران دانست.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ اگرچه بازیگر نبود اما با قرار گرفتن در کنار «عزت‌الله انتظامی و علی نصیریان» در فیلم «پستچی» داریوش مهرجویی نقشی را ایفا کرد که با چهره اجتماعی او در تضاد بود اما از این آزمون سربلند بیرون آمد. او، احمدرضا احمدی شاعری بود که در دهه 40 خورشیدی با سبک شعری خود موافقان و مخالفانی پیدا کرد و قدم در مسیری بکر و تازه گذاشت.

وی در 30 اردیبشهت 1319 خورشیدی در کرمان دیده به جهان گشود. پدر وی کارمند وزارت دارایی بود. او در 1326 خورشیدی به همراه خانواده به تهران عزیمت کرد و تحصیلات خود را در آنجا ادامه داد و از مدرسه دارالفنون دیپلم ادبی گرفت و در 1345 خورشیدی دوره خدمت سربازی را در سپاه دانش در روستای ماهونک کرمان آموزگاری کرد.

**ورود به عرصه شاعری
احمدی در20 سالگی به طور جدی به سرودن شعر پرداخت و یکی از شاخص ترین و بهترین شاعران موج نو ایران شد. آشنایی عمیق او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیما دستمایه‌ای شد تا حرکتی متفاوت را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند. در واقع این شاعر با انتشار کتاب «طرح» در 1341 خورشیدی که نخستین مجموعه شعر او بود، به عنوان بنیانگذار موج نو شناخته شد و برای دفاع از هنر موج نو گروه ادبی «طرفه» را تشکیل داد.

گروه طرفه یک گروه نوگرای ادبی از نویسندگان ایرانی بود که در 1343 خورشیدی از طرف «نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری علاء، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی، جعفر کوش‌آبادی، مریم جزایری و جمیله دبیری» وارد عرصه ادبیات ایران شد. آرم این گروه یک خروس بود و بیشتر اعضای آن، دانشجویانی بودند که سودای انقلابی ادبی را در سر داشتند.

** سبک شعری
شعرهای احمدی نه تنها وزن عروضی و قافیه نداشتند بلکه هیچ نوع موسیقی، آهنگ و سجعی هم نداشت و شعری بود که در نثر اتفاق می افتاد و تنها با آن در تقطیع؛ یعنی شکل نوشتاری پلکانی تفاوت داشت.

زبان شعری وی صمیمیت دارد و اشعار او دارای زبانی خاص همراه با تصاویر زیبا و بدیع است. احمدی به همراه «نیما یوشیج، فروغ فرخزاد و یدالله رویایی» متاثر از مکتب ایماژیسم بودند. ایماژیسم یا تصویرگرایی مدرن مجموعه ای از تصاویر با صورت های پررنگ ذهنی و ظاهرا بی ربط و منطق است که همانند مونتاژهای سینمایی کنار هم قرار می گیرند، زبان این شاعران به زبان گفتاری و روزمره بسیار نزدیک است و آنها معتقدند برای ارایه مقصود به جای بیان مستقیم باید از عنصر خیال بهره گرفت.

ایماژیسم در اشعار احمدی بسیار به کار رفته است و رگه های غنی از این شگرد در شعر او دیده می شود تا جایی که می توان او را نماینده مسلم مکتب ایماژیسم در شعر معاصر ایران دانست.

**دنباله روی از شعر احمدی
باید گفت جریان های مختلف شعری دهه های 40 و 50 خورشیدی مانند شعر حجم، شعر ناب، شعر دیگر و ... همه در حقیقت دنباله رو شعر او هستند و قدم در راهی گذاشتند که این ادیب باز کرده بود. بسیاری از شاعران به تقلید از سبک شاعری احمدی پرداختند و در واقع این شاعران وزن نیمایی، شعر سپید موسیقی و قافیه سازی را کنار گذاشتند و اینگونه شعر روز به روز به نثر نزدیک تر شد. باید دانست شعرهای احمدی از محتوایی روشن و مضمونی جهت دار به دور است و عمدتاً خلق تصاویر و ابهام گویی در اشعارش زیاد دیده می شود.

** فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
احمدی در 1349 خورشیدی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شد. جایی که آن سال ها بزرگان فرهنگ و هنر ایران، مانند «عباس کیارستمی، فرید مثقالی، علی اکبر صادقی، سیروس طاهباز و بهرام بیضایی» در آنجا حضور داشتند. این ادیب آن زمان عهده دار بخش موسیقی کانون شد و مجموعه ردیف های موسیقی ایرانی، بازسازی تصنیف های قدیمی، مجموعه نوارهای قصه برای کودکان، مجموعه صدای شاعر(معرفی شعر معاصر و کلاسیک)، مجموعه زندگی موسیقیدانان ایران و جهان همه محصول دوره مدیریت احمدی در بخش موسیقی کانون هستند.

این شاعر تا 1358 خورشیدی مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار بود و از 1358 تا 1373 خورشیدی که بازنشسته شد، در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول بود و در سال های دهه 60 خورشیدی به پیشنهاد «نادر ابراهیمی» سرودن شعر برای کودکان را آغاز کرد.

** تقدیر از فعالیت های ادبی
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 1378 خورشیدی در مراسم بزرگداشت احمدرضا احمدی، تندیس مداد پرنده را به او اهدا کرد. همچنین در 1385 خورشیدی احمدی را به عنوان شاعر برگزیده پنجمین دوره اهدای جایزه شعر «بیژن جلالی» معرفی کردند.

این شاعر ایرانی در 1388 خورشیدی نامزد دریافت جایزه «هانس کریستین اندرسن» و در 1393 خورشیدی نامزد جایزه «آسترید لیندگرن» شد که از جمله جوایز بین‌المللی در رشته ادبیات کودک و نوجوان محسوب می شوند.

**دیدگاه دیگران درباره احمدرضا احمدی
«هوشنگ کامکار» آهنگساز، مدرس و مترجم آثار تئوریک موسیقی در ارتباط با او می‌گوید: «بسیاری از اهالی موسیقی در ایران وامدار احمدرضا احمدی هستند. ایشان در ترغیب من برای ترجمه آثار موسیقی نیز بسیار نقش داشتند».

«امید روحانی» منتقد و بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون درباره آثار این شاعر عنوان می کند: «سیالیتی که در آثار احمدرضا احمدی وجود دارد در کمتر شاعر دیگری دیده‌ام؛ چه در شعرها و چه در رمان‌هایش. احمدرضا احمدی از ابتدای زندگی خود شالوده‌شکن بوده اما امروز به شعر آگاهانه رسیده است».
«محمود معتقدی» نویسنده و شاعر درباره شعر احمدرضا احمدی می گوید: «در شعراین شاعر یک عنصر اساسی همواره بسیار کم رنگ است و آن حضور پیوسته انسان تاریخی است. شاید به لحاظ دور ماندن شاعر از تجربه های اجتماعی و سیاسی در مقاطعی از زمان به قولی از چشم انداز شعر « متعهد» روزگارش فاصله دارد، اما کارکرد تخیل و توصیفات ناب در شعر وی یک اصل مهم زیبا شناختی است».

«مسعود کیمیایی» کارگردان و دوست احمدی در مورد شعرهای او عنوان می دارد: «احمدرضا شعر گفت و نوشت. از کویری آمد که جاده نداشت. نه شاعر کرمانی بود و نه شاعر تهرانی، حتی شاعر جهان سومی هم نشد. احمدرضا شاعر بود که آمد. نیما و شاملو و فروغ را می‌خواند. اخوان را گاهی دوست داشت اما حتی بعد از 50 سال شعر هنوز هیچ شعری از او شبیه دیگران نیست. احمدرضا با دانسته‌های قلب و تنش جهان را باور دارد. احمدرضا دیوانه‌ای پر از شعف و تنهایی است. این را از اول داشت. احمدرضا یکی از تنهایان کمیاب زندگی است».

** آثار
احمدرضا احمدی از پرکارترین شاعران معاصر است که با ادبیات فارسی کهن و نو آشنایی عمیق دارد. وی آثار بسیاری در زمینه شعر، داستان کودکان، نثر، رمان، شعرخوانی و... منتشر کرده است. از آثار این شاعر و نویسنده معاصر در قلمرو شعر می‌توان به «از بارانی که دیر بارید، میوه‌ها طعم تکراری دارند، مژدگانی به یابنده، هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود، روزی برای تو خواهم گفت، از نگاه تو زیر آسمان لاجوردی، قافیه در باد گم می‌شود، هزار پله به دریا مانده‌است، من فقط سفیدی اسب را گریستم، چای در غروب جمعه روی میز سرد می‌شود، ساعت10 صبح بود، عزیز من، یک منظومه‌ دیریاب در برف و باران یافت شد، عاشقی بود که صبحگاه دیر به مسافرخانه آمده بود، ویرانه‌های دل را به باد می‌سپارم، لکه‌ای از عمر بر دیوار بود، نثرهای یومیه، ما روی زمین هستیم، وقت خوب مصائب، روزنامه‌ی شیشه‌ای و... » اشاره کرد.

احمدی در رُمانی به نام از «پنجره‌ مسافرخانه» نوشت که بی‌شباهت به اشعارش نبود. این شاعر در سال های بعد به فعالیت های ادبی خود ادامه داد و مدتی به دلیل عارضه قلبی و لزوم تعویض باتری قلبش در بیمارستان بستری شد و در 1395 خورشیدی بار دیگر در یکی از بیمارستان تهران بستری بود که بعد از مدتی بهبودی خود را به دست آورد.

نمونه ای از شعر احمدی:
من بسیار گریسته‌ام
هنگامی که آسمان ابری است
مرا نیت آن است
که از خانه بدون چتر بیرون باشم
من بسیار زیسته‌ام
اما اکنون مراد من است
که از این پنجره برای باری
جهان را آغشته به شکوفه‌های گیلاس بی هراس
بی محابا ببینم


پژوهشم ف.ج**9370**2002**9131

توافق واشنگتن و تهران چه کسانی را نگران می‎کند؟|چه کسی خواستار جنگ آمریکا علیه ایران است؟

سفیر ایران در لندن: تمام ملت ایران پشتیبان نظام هستند| طرفدار درگیری نیستیم| مردم برای پرداخت هزینه مقاومت در برابر آمریکا آماده‌اند| انقلابی خاموش در حال رخ دادن در اقتصاد ایران است

کنکور به تعویق افتاد؟

کلیدواژه: وزارت امور خارجه سیدعباس موسوی ابوالقاسم فردوسی

منبع این خبر، وبسایت www.ilna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۷۷۲۷۱۷ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • عزت‌الله ضرغامی بازنشسته شد/ عکس
  • حال و هوای جلسه امشب شعرا با رهبر انقلاب
  • راه یابی عکاسان کرمانشاه به جشنواره های ملی ادبی
  • پیوند عمیق شاهنامه فردوسی با فرهنگ و آداب رسوم اقوام لر/شاهنامه فردوسی گل سرسبد پنج گنج
  • محفلی برای معرفی شاعران جوان؛ دیدار‌های سالانه شاعران با رهبر معظم انقلاب چقدر بر شعر امروز تاثیر گذاشته است؟
  • ادبیات عامیانه کهگیلویه و بویراحمد به فرهنگ غنی شاهنامه نزدیک است
  • شباهت « بازی تاج‌وتخت » با شاهنامه فردوسی
  • از تصرف هند تا شهرت «شاهنامه»
  • ضرورت برجسته سازی پیوند بین ادبیات عامیانه کهگیلویه و بویراحمد و فرهنگ غنی شاهنامه
  • مؤمن عزت را در کجا جستجو می‌کند؟
  • هنر کهنه‌نشدنی؛ دیدار سالیانه شاعران با رهبر انقلاب چه تأثیری بر شعر امروز گذاشته است؟
  • شمیم شاهنامه هر لحظه جهانی تر می شود
  • دومین دوره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان در مشهد برگزار شد
  • بزرگ‌ترین اتفاق ادبی سال دوشنبه برگزار می شود
  • فردوسی به‌دنبال تحقیر ملت‌های دیگر نیست
  • مسابقه‌های هنری و ادبی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)
  • انجمن های ادبی ظرفیتی برای شناسایی استعدادها هستند
  • آیین عصر شعر شاعران آیینی در بیت امام جمعه کرمانشاه برگزار شد
  • 2 همایش ادبی در خورموج برگزار شد