Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سالانه ۵۰ هزار اصله درخت و درختچه در گوشه و کنار مازندران به صورت شبانه و غیرمجاز قطع می‌شود و سکوت برابر این فجایع، مرگ خاموش زیستگاه‌ها را نوید می‌دهد.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۰ اصله نهال و درخت گلابی در روستای کینج از توابع نوشهر قطع شده و این مسئله اعتراض دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست را موجب شده که متولیان، احشام را متهم اصلی آسیب به درختان معرفی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرجام درختان گلابی در روستای کینج

روستای کینج از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر و در منطقه‌ای ییلاقی است و قطع سریالی و تدریجی ۲۵۰ اصله نهال و درخت طی سال جاری در این منطقه، اعتراض گسترده دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی را موجب شده است.

الف – ش یکی از اهالی و باغدار روستای کینج در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: از دو سال قبل تاکنون برای رونق کشاورزی و امرار معاش با صرف هزینه‌های سنگین، در اراضی شخصی خود به میزان دو هکتار اقدام به غرس نهال کرده ام.

وی ادامه داد: از ۲ سال پیش تاکنون پس از تلاش‌های شبانه روزی و نیز صرف هزینه‌های هنگفت از آورده شخصی برای آبرسانی و نیز فنس کشی زمین اقدام به کشت حدود ۲۵۰ اصله گونه از نوع گلابی بیروتی و کشت زعفران کردم و دلم خوش بود به امید آنکه روزی فرا رسد این درختان بارآور شوند تا بلکه شاید به رونق کشاورزی و کسب و کار این روستا نیز کمکی کرده باشم.

این باغدار می‌گوید: متأسفانه به تازگی پس از مراجعه به باغم متوجه شدم که عده‌ای از افراد ناشناس در کمال ناباوری و بیرحمانه اقدام به قطع این درختان کرده اند.

وی از مسئولان و متولیان امر خواست تا برخورد قاطع با متخلفان قطع نهال‌ها داشته باشند.

شورا و دهیاری پای دام و احشام را به میان کشید

در عین حال دهیاری و شورای روستای کینج در بیانیه‌ای با عنوان اینکه کسی متهم قطع ۲۵۰ اصله درخت گلابی در این روستا نیست عنوان کرده اند، این نهال‌ها توسط دام‌ها آسیب دیده و هیچ فردی مظنون و متهم قطع آن نیست.

در اطلاعیه شورای کینج آمده است، درختان زمین مذکور توسط دام‌هایی که دامداران منطقه برای چرا به همان حوالی برده اند آسیب دیده و از طرف هیچ شخص یا اشخاصی قطع نشده و تکذیب می‌شود.

همچنین عنوان شده: ضمناً در چند روز اخیر شورای اسلامی و دهیاری روستا ضمن تذکرات کتبی و شفاهی به دامداران به جد پیگیر موضوع است.

منابع طبیعی: حراست از درختان برعهده باغداران است

اما محسن پورداودی رئیس اداره منابع طبیعی کجور در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به بازدید بخشدار و تیمی از کارکنان منابع طبیعی و دهیار روستای کینج، از باغ مورد نظر نقشه برداری شد و پس از بررسی و مطابقت با نقشه‌های قانونی موجود نسبت به تعیین ماهیت اراضی اقدام شده است.

وی افزود: از کل مساحت عرصه حدوداً ۱۸ هزار متری، چهار هزار و ۸۱۲ متر جزو اراضی ملی و مابقی عرصه جزو مستثنیات اشخاص است، لذا حسب قوانین و دستورالعمل‌های قانونی پیگیری بازپس گیری عرصه صورت گرفته است.

پورداودی مطرح کرد: ضمناً حراست و حفاظت از درختان میوه کاشته شده در اراضی مستثنیات بر عهده شخص باغدار و مالک است.

وی تاکید کرد: در راستای شعار عمومی «منابع طبیعی، مشارکت عمومی» و «منابع طبیعی با مردم برای مردم» برای حراست و حفاظت از کلیه عرصه‌های منابع طبیعی دست استمداد این اداره به سوی مردم فهیم بلند است.

قطع ۵۰ هزار درخت و درختچه طی یکسال در مازندران

درحالی متولیان امر و شورا توپ را به زمین دیگران می‌اندازند که همواره در گوشه و کنار مازندران، شاهد قطع درختان هستیم و تاکنون برخورد مناسبی با متخلفان صورت نگرفته است.

براساس اعلام حجت الاسلام محمدعلی تقوی فرد رئیس کل دادگستری مازندران، سال قبل ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی استان خلع ید و در این خصوص ۶۰۷ فقره پرونده تشکیل شد که از این تعداد ۴۴ پرونده مربوط به اجرای احکام قضائی، ۵۴۷ پرونده مربوط به تبصره ذیل ماده ۵۵ و ۱۶ پرونده مربوط به اراضی ساحلی بوده است.

بیش از ۵۰ هزار اصله درخت، درختچه و نهال پارسال در مازندران قطع شد و در این حوزه ۵۸۶ نفر در راستای مبارزه با قاچاق چوب دستگیر شده و ۵۹۵ دستگاه خودرو توقیف شد.

کد خبر 4617407

منبع: مهر

کلیدواژه: منابع طبیعی قطع درختان شهرستان نوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۳۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رزاقی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه فصل گل دادن درختان مرکبات آغاز شده است، گفت: باغداران برای مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌های خسارتزای درختان میوه توصیه‌های کمیته پیش آگاهی آفات و بیماری‌های باغات سیاه ریشه را جدی بگیرند.

او افزود: باغداران برای اطلاع دقیق از زمان مبارزه با آفت، با ارایه نمونه به کلینیک‌های گیاهپزشکی و دریافت نسخه گیاهپزشکی نسبت به مبارزه به موقع با آفت روی درختان آلوده اقدام کنند.

رزاقی گفت: اگر درخت دچار ضعف عمومی است توصیه می شود هنگام سمپاشی، کودهای محلول و ریزمغذی های مکمل به محلول های سمپاشی اضافه شود.

او افزود: در زمان سمپاشی عمومی، بستگی به اینکه درخت آلوده باشد یا خیر، با نظر کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی از این درختان بازدید می شود و اگر آلوده به حشرات مکنده و بیمارهای قارچی و آفت باشد توصیه می شود با ترکیبی از سموم قارچ کش، حشره کش و کنه کش به انضمام مکمل های غذایی محلول پاشی و سم پاشی درخت انجام شود تا درخت حالت طبیعی خود را پیدا کند.

دیگر خبرها

  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • کشف ۱۴۰ اصله قنداق جنگلی در اردبیل
  • دستگیری یکی از عاملان قطع ۷۰ اصله درخت جنگلی در بهشهر
  • دستگیری یکی از عوامل قطع ۷۰ اصله درخت در بهشهر
  • بازداشت یکی از عاملان قطع ۷۰ اصله درخت جنگلی در بهشهر
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار