Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@14:48:52 GMT

10هزار تاکسی امسال نوسازی میشوند

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۳۲۱۷

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری گفت: برنامه نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد از چند سال توقف، امسال با نوسازی 10 هزار تاکسی بار دیگر آغاز می شود. ناطقان: طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن‌ سال 1394 طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک آغاز شد.
در این طرح 200 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسی‌های فرسوده و 50 میلیون ریال معادل ارزش ریالی گواهی های اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنین پنج میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ می شد و به عبارتی حدود 25 میلیون تومان تسهیلات به آنان داد می‌شد و باقی وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می کرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر می شد.
این طرح از زمان اجرا چند مرتبه متوقف شد و دوباره ادامه یافت. اوج توقف این طرح بهمن سال 1396 بود که دلیل آن طلبکاری 110میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد. طرح نوسازی‌ تاکسی‌های فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد سال گذشته با حرکتی کند به جریان افتاد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و گفت که این موضوع باعث شده است گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند و در حقیقت می‌توان گفت اعتباری که هر ساله در قانون بودجه برای این نوسازی تاکسی ها تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.
این توقف تا اوایل سال 97 ادامه داشت تا اینکه در خرداد همان سال زمزمه‌هایی به گوش رسید که قرار است شرکت خودروساز صدور پیش فاکتور را برای تعویض تاکسی‌های فرسوده آغاز کند؛ بنابراین این طرح در اواسط خرداد دوباره به جریان افتاد، اما روند بسیار کندی را طی کرد.
سایه مشکلاتی که در زمینه تحریم و تغییرات ارزی در چندماهه اخیر پیش آمد، بر سر طرح نوسازی تاکسی های فرسوده نیز سنگینی کرد و در عمل طرح نوسازی تاکسی ها دوباره متوقف شد.
گرانی قطعات خودرو و گرانی قیمت تمام شده خودرو که هر روز شاهد بالاتررفتن آن هستم، موجب شده است که خودروساز در نبود ثبات قیمت و افزایش هر روزه قیمت آن برای تحویل تاکسی های نو کوتاهی کند و در عمل شاهد زانو زدن و توقف این طرح باشیم. طرحی که در حمل و نقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و با نوسازی ناوگان تاکسیرانی به خصوص در کلان شهرها می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

* قرار بود 90 هزار تاکسی نوسازی شود
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی بانک‌ها، گمرک و شرکت خودروساز و همچنین اتحادیه تاکسیرانی فرآیند اجرایی را برعهده دارند.
وی خاطرنشان کرد: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی قرار شد که 90 هزار تاکسی نوسازی شود و در این زمینه بانک های ملت، تجارت و پارسیان عهده‌دار واگذاری تسهیلات 20 میلیون تومانی شدند.
ضامنی ادامه داد: به مرور که طرح نوسازی جلوتر رفت، در حوزه بانکی مشکلاتی به وجود آمد که در نهایت به توقف طرح نوسازی تاکسی ها منجر شد.
وی گفت: خدمات گمرک بسیار مهم است، چرا که در فرایند نوسازی خودروهای فرسوده مراکز اسقاط دو عدد گواهی اسقاط را که به ارزش پنج میلیون تومان محاسبه شده است، از محل گمرک از بودجه کشوری کارسازی می کند و پنج میلیون تومان هم از خود متقاضی کسر می شود و به این ترتیب خودروساز هم می تواند از تخفیفات گمرکی در این زمینه برخوردار شود.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور ادامه داد: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی چندین سال متوقف شده بود تا اینکه از ابتدای سال 95 دوباره این طرح شروع و قرار شد که با حجم 186 هزار دستگاه تاکسی که به سن فرسودگی 10 سال بر اساس قوانین موجود مصوبه هیات وزیران رسیده بودند، این نوسازی انجام شود.
ضامنی تصریح کرد: در این مسیر انباشت فرسودگی تاکسی ها و همچنین اعتباراتی که برای بخش گمرک و نوسازی در نظر گرفته شده بود، با هم تناسب نداشت.

* نوسازی چندین بار متوقف شد
وی ادامه داد: خودروساز طلبکار بود. این انباشت بدهی وقفه ای را در روند اجرای طرح نوسازی تاکسی ها ایجاد کرد و روند نوسازی تاکسی‌ها کند شد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری اعلام کرد: سال گذشته شاهد بودیم که به واسطه وقفه ایجاد شده پیش بینی هایی که در این طرح انجام شده بود، تحقق پیدا نکرد و چندین بار این طرح متوقف شد.
ضامنی گفت: دو عامل موجب توقف طرح نوسازی خودروها در سال 1396 در بهمن ماه بود. در آن زمان 110 میلیارد تومان به خودروساز بدهکار بودیم در نهایت در سال 97 بدهی گمرک به شرکت خودروساز توسط سازمان برنامه و بودجه کارسازی شد و مبلغ 110 میلیارد تومان معوقات تا پایان سال 96 پرداخت شد.

* قیمت خودو 2 برابر شد
وی ادامه داد: در حال حاضر در سال 98 با شرایط کنونی و تحریم ها و تورم، قیمت خودرو 2 برابر و این موضوع موجب شده است که نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شود، اما با ایران خودرو مذاکراتی شده است و در جمع بندی که داشتیم قرار شد که امسال 10 هزار تاکسی از این طریق نوسازی شوند.
ضامنی خاطرنشان کرد: شرکت خودروساز (ایران خودرو) در پیش نویس تفاهم نامه ای که داریم برای تحویل این 10هزار خودرو به تاکسیرانی برای نوسازی مشکلی ندارد، اما قیمت بالا رفته و در عمل رانندگان تاکسی متقاضی برای نوسازی توان خرید خودرو با قیمت های جدید را ندارند.
وی افزود: تحویل 10هزار خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نسبت به فرسودگی تاکسی ها بسیار اندک است، چراکه تا پایان امسال 194 هزار تاکسی به سن فرسودگی می رسند.

* 20 میلیون تسهیلات برای نوسازی تاکسی ها کافی نیست
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری گفت: 20 میلیون تسهیلات برای نوسازی تاکسی ها کافی نیست، با بانک ها در حال مذاکره هستیم که تسهیلات اعطایی به 40 میلیون تومان افزایش یابد و متناسب با افزایش رقم نیز شرایط پرداخت باید تغییر کند.
وی اعلام کرد: در حال حاضر برای امسال شرکت سایپا دیگر مشمول تحویل خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیست.
ضامنی گفت: از ابتدای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از سال 94 تا پایان سال گذشته در مجموع 65 هزارخودرو نو برای نوسازی تاکسی ها تحویل داده شده است.
وی تاکید کرد: اگر تمهیدات لازم از جمله افزایش میزان تسهیلات با شرایط آسانتر پرداخت اقساط فراهم نشوند، بخش عمده ای از رانندگان تاکسی ها توانایی ادامه روند نوسازی خودرهای خود را نخواهند داشت. منبع: ایرنا برچسب ها: نوسازی ، تاکسی ، ناوگان تاکسیرانی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: نوسازی تاکسی ناوگان تاکسیرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۳۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال کدام خودرو‌ها مشمول معاینه فنی هستند؟

براساس قانون خودرو‌های شخصی از زمان تولید به مدت چهارسال از انجام معاینه فنی معاف می‌باشند لذا از شهروندان تقاضا می‌گردد برای انجام معاینه فنی دوره‌ای جهت توزیع مراجعات در طول سال به ماه تولید خودرو نیز توجه نمایند.

به گزارش عصر ایران، سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: با توجه به استفاده از خدمات مراکز معاینه فنی شهر تهران توسط میهمانان نوروزی در نیمه نخست فرودین ماه جهت تسهیل در دسترسی، پذیرش در مراکز معاینه فنی شهر تهران حضوری انجام می‌شود.

سید محمد مهدی میرزایی قمی سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران در توضیح خودرو‌های شخصی مشمول معاینه فنی در ماه ابتدایی امسال افزود: براساس قانون خودرو‌های شخصی از زمان تولید به مدت چهارسال از انجام معاینه فنی معاف می‌باشند لذا از شهروندان تقاضا می‌گردد برای انجام معاینه فنی دوره‌ای جهت توزیع مراجعات در طول سال به ماه تولید خودرو نیز توجه نمایند.

در فروردین ماه امسال خودرو‌های تولید داخل فروردین ۱۳۹۹ و ماقبل و خودرو‌های وارداتی مارس ۲۰۲۰ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.. ضمنا معاینه فنی وسایل نقلیه به صورت مکانیزه با دوربین‌های سطح شهر کنترل می‌شود و وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی در صورت تردد روزانه مبلغ ۵۲ هزار تومان جریمه می‌شوند.

میرزایی قمی در خصوص وضعیت مراجعات از ابتدای سال افزود: با توجه به ادامه خدمت رسانی مراکز معاینه فنی در ایام تعطیلات نوروز از ابتدای امسال در حدود ۲۲ هزار دستگاه خودرو به مراکز شهر تهران مراجعه کرده که یک در صد از این مراجعات مربوط به خودرو‌هایی است که امسال مشمول معاینه فنی گردیده‌اند.

گفتنی است بخشی از این مراجعات مربوط به خودرو‌های میهمانان نوروزی شهر تهران بوده که جهت رفاه حال این عزیزان در نیمه نخست فروردین ماه پذیرش در کلیه مراکز معاینه فنی شهر تهران بصورت حضوری انجام می‌گردد.

دیگر خبرها

  • این خودرو ها معاف از انجام معاینه فنی شدند
  • ارزش اسقاط خودرو‌های فرسوده افزایش یافت
  • ارزش اسقاط خودرو بالا رفت
  • افزایش ارزش اسقاط خودرو‌های فرسوده
  • امسال کدام خودرو‌ها مشمول معاینه فنی هستند؟
  • ۲۵۰ ون تاکسی در حال سرویس‌رسانی به مراسم محفل قرآنی امام حسنی‌ها
  • بازدید بیش از ۱۰هزار نفر از موزه‌های استان اردبیل
  • تاکسیرانان امین شهر هستند/ تجلی امانت‌داری رانندگان تاکسی اصفهان در نوروز ۱۴۰۳
  • کدام خودرو‌ها مشمول معاینه فنی هستند؟
  • راه اندازی گشت‌های نظارت و کنترل کرایه تاکسی‌ها در تبریز