حجت الاسلام ربانی با بیان اینکه دعای افتتاح منظومه اعتقادی و فکری منتظران است، گفت: این دعا به ما یاد می‌دهد که صلوات نقشی اساسی در اجابت دارد؛ همچنین با درودهای آن به اهل بیت(ع) اعتقاد راسخ خود به ولایت و امامت را ثابت می کنیم.

حجت الاسلام «علی ربانی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان و در ادامه شرح دعای شریف افتتاح، اظهار کرد: همانطور که بیان شد این دعا به نوعی منظومه اعتقادی و فکری منتظران را تبیین می کند.

بخش نخست آن درباره حمد و ثنای خدا است که در یک جمله جان کلام را بیان می کند، وقتی می گوید: «اَلْحَمْدُلِلَّهِ بِجَميعِ مَحامِدِهِ».

 

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه فراز دوم دعا با صلوات ها آغاز می شود، تصریح کرد: البته حلقه وصل فراز نخست و دوم حمد خدا عبارت «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَ مَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ» است که نوعی هدایت است.

 

وی با بیان اینکه صلوات نقش اساسی در اجابت دعا دارد، ادامه داد: امام صادق(ع) درباره نقش و جایگاه صلوات در اجابت دعا می فرمایند: «دائما دعا در پرده و حجاب است تا وقتی که صلوات فرستاده شود» یعنی با صلوات است که موانع و حجاب های دعا برداشته می شود. ایشان در حدیثی دیگر تاکید می کنند: دعا را بین دو صلوات قرار دهید چون صلوات دعای مستجاب است و خدا کریم تر از آن است که از بین این سه چیز، طرفی اش را بپذیرد و وسط یعنی خواسته شما را اجابت نکند.

 

حجت الاسلام ربانی با اشاره به آغاز صلوات های بخش دوم از دعای افتتاح با درود بر پیامبر اکرم(ص)، گفت: دعا در نخستین وصف، ایشان را با صفت عبد و بندگی معرفی می کند، همین فراز ارتباط محکم و ناگسستنی دعاهای معصومان(ع) با قرآن را به خوبی نشان می دهد چراکه قرآن نیز این مدال بندگی را بر سینه حضرت رسول(ص) می زند وقتی در سوره مبارکه اسراء می فرماید: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى».

 

این کارشناس مهدوی اضافه کرد: امام سجاد(ع) در دعای دوم صحیفه سجادیه در وصف پیامبر(ص) می فرمایند: «إِمَامِ الرَّحْمَهِ، وَ قَائِدِ الْخَیْرِ، وَ مِفْتَاحِ الْبَرَکَهِ» دعای افتتاح نیز با صفات «أَفْضَلَ وَ أَحْسَنَ وَ أَجْمَلَ وَ أَكْمَلَ وَ أَزْكَى وَ أَنْمَى وَ أَطْيَبَ وَ أَطْهَرَ وَ أَسْنَى» از ایشان یاد می کند. در ادامه دعا بنابر نقل ابن طاووس و کفعمی و نیز شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» به تک تک ائمه(ع) درود و صلوات فرستاد می شود.

 

وی با بیان اینکه این نام بردن ها خصوصیت ویژه ای دارد، ابراز کرد: ما شیعه اثنی عشری با این نام بردن ها، نشان می دهیم سراغ دیگران نمی رویم و اعتقادمان به امامت و ولایت را ثابت می کنیم. چنان که در راس درودها پس از پیامبر اکرم(ص)، بر امیرالمومنین(ع) صلوات فرستاده و از ایشان به «آيَتِكَ الْكُبْرَى، وَ النَّبَإِ الْعَظِيمِ» تعبیر می شود. این می تواند اشاره به «النَّبَإِ الْعَظِيمِ» باشد که قرآن از آن یاد کرده، همان خبری که درباره آن اختلاف کردند و به تعبیر قرآن بعد به مقام عظمت ایشان پی برده می شود.

 

حجت الاسلام ربانی با بیان اینکه در ادامه دعا به وجود مقدس حضرت زهرای مرضیه(س) صلوات فرستاده می شود، گفت: پس از آن به امامان حسن و حسین علیهماالسلام صلوات فرستاده و از آن حضرات(ع) به «سبطی الرحمه» تعبیر می شود یعنی همانطور که پیامبر(ص) «رحمة للعالمین»  هستند نوه های ایشان هم منشاء رحمت هستند: «وَ صَلِّ عَلَى سِبْطَيِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمَامَيِ الْهُدَى، الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ».

 

این کارشناس مهدوی اضافه کرد: در زیارات، امامان حسن و حسین علیهماالسلام به وصف مشترک یاد می شوند و این برای شیعه و منتظر آموزه است که این دو امام از هم جدا نیستند و بعد به 9 امام از نسل ایشان اشاره و به محضرشان صلوات فرستاده می شود: «وَ صَلِّ عَلَى أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، وَ الْخَلَفِ الْهَادِي الْمَهْدِيِّ».

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش مهدوی دعای افتتاح از این صلوات بر وجود مقدس امام زمان(عج) «وَ الْخَلَفِ الْهَادِي الْمَهْدِيِّ» آغاز می شود.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان ماه مبارک رمضان خبرگزاری شبستان روزنامه مجلس قرآن قرآن کریم سبک زندگی اسلامی معاملات بورس بورس سبک زندگی منتظرانه

منبع این خبر، وبسایت shabestan.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۷۷۳۲۴۹ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دعوای تقلب بین اصولگرایان بر سر انتخاباتِ بدون حضور اکثریت مردم

فوت ۵۰ نفر بر اثر کرونا در قم| نماینده مجلس: چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ | روزانه ۱۰ نفر در قم از بین می‌روند| اولین نفر در ۲۴ بهمن فوت شده| قرنطینه صد‌ها نفر در قم| حرم باید تعطیل شود

ایران در لیست سیاه FATF؛ تشخیص‌دهندگان مصلحت نظام در دسترس نیستند

پایین‌ترین میزان مشارکت انتخاباتی مردم در تاریخ انقلاب اسلامی؛ ۴۲ درصد در سراسر کشور، ۲۶ درصد در تهران| تاثیر کرونا، حوادث آبان و هواپیمای اوکراینی بر میزان مشارکت

رئیس سابق موساد: تهدید غزه جدی‌تر شده است

خبر بعدی:

توصیه‌ آیت‌الله بهجت (ره) در زمان شیوع بیماری و رواج بلا چه بود؟

بخش‌هایی از سخنان آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت رحمه‌الله علیه را مورد بازخوانی قرار داده‌ایم تا شیوه‌های دفع بلا‌ها و بیماری‌ها از منظر اسلام مورد توجه دوباره مردم قرار بگیرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ زمانی سیل می‌آید و خانه‌ها را ویران می‌کند، زمان دیگری زلزله عامل مرگ عده‌ای از مردم می‌شود و وقتی دیگر شیوع بیماری امان مردم را می‌برد. همه این‌ها هرچند حکمت الهی را همراه خود دارد و عاملی طبیعی به حساب می‌آید، اما برای جمعیت مسلمان و امت مؤمن راهکاری دارد تا از این نوع بلا‌ها در امان بمانند. آن طور که شواهد تاریخی نشان داده دعا، برگزاری مجالس روضه و هیئت و توسل به اهل بیت علیهم السلام راهکار مهمی برای دفع شر و بلا محسوب می‌شود.

 بخش‌هایی از سخنان آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت رحمه‌الله علیه را مورد بازخوانی قرار داده‌ایم تا شیوه‌های دفع بلا‌ها و بیماری‌ها از منظر اسلام مورد توجه دوباره مردم قرار بگیرد. سخنان این عالم بزرگوار و حکیم پس از تائید دفتر آن عالم جلیل‌القدر، در کتابی با عنوان «در محضر حضرت آیت‌الله بهجت» به کوشش محمدحسین رخشاد در قالب سه جلد توسط انتشارات موسسه فرهنگی سماء منتشر شده است.

اهمیت دعا در ابتلائات

در ابتلائات و برای رفع بلاها، دست از دعا و توسل نباید برداشت. اگر دعا نکنیم، آیا می‌توانیم دنیا را اداره کنیم؟ آیا اگر دعا نکنیم، ما و منال و ... برای ما گوارا خواهد بود؟ اگر دعا نکنیم تا بلا رفع شود و رفع نشد، آیا می‌دانیم چه بر سر ما خواهد آمد؟

دعا برای حل مشکلات کشور‌ها و بیماری‌ها

وقتی بلایی –مانند وبا- در نجف پیدا می‌شد، حتی در بازار‌ها هم گاهی مجالس روضه‌خوانی و توسل برقرار می‌شد. ولی ما مثل آدم‌های مأیوس و ناامید، گویا نمی‌خواهیم از این درِ رحمت داخل شویم و برای رفع بلا و گرفتاری‌ها به حضرت معصومین علیهم السلام متوسل شویم.

آیا امروز برای رفع بلا‌ها غیر از تضرعات و دعای صادق همراه با توبه و توسل، راه دیگری داریم؟! مسلمان‌ها و برادران و خواهران ما در زیر آتش دشمن در چه حالی هستند و ما در چه حال؟! آیا رواست که چنین بی‌تفاوت و غیر مضطرب باشیم؟

آیا فرد مسلمان می‌تواند ابتلائات ناموسی را متحمل شود؟ قتل و کشته شدن از این گونه بلایا اهون (آسان‌تر) است؛ لذا بعضی وقتی خواهر یا دختر یا زنشان در معرض هتک حرمت قرار می‌گیرد، حالشان چنان دگرگون می‌شود تا جایی که آن خواهر یا دختر یا زن خود را همراه با جانی می‌کشند و به قتل می‌رسانند!

مادری می‌گفت: شوهرم و برادرم را گرفتند و بردند، صبر کردم. ولی وقتی دخترم را بردند، صبر و قرار ندارم. خدا می‌داند وقتی دختر انسان را مثل اسیر و کنیز ببرند، حال او چگونه می‌شود.

شرط استجابت دعا

هر کسی که می‌خواهد دعای او مستجاب شود، برای نجات مؤمنین و مؤمنات دعا کند تا دعای مَلَک که مورد استجابت است، یقیناً مشمول حال او شود.

یکی از مشایخ ما نقل می‌کردند که یکی از مراجع معروف مرحوم میرزا (که بنده نمی‌دانم کدام یک از میرزا‌ها بوده) در بالا سر حضرت سیدالشهدا علیه السلام دید که شخصی می‌گوید: «اللهم ارحمنی و اغفرلی؛ خدایا بر من رحم کن و من را بیامرز.»، چون میرزا دید که ا این طور برای خود دعا می‌کند، مطلبی گفت کنایه از این‌که چرا تنها برای خودت دعا می‌کنی؟

البته اگر انسان «اغفرلی و ارحمنی» بگوید و الغای خصوصیت کند و قصدش دعا از طرف همه مؤمنان و یا دعا برای همه مؤمنین باشد، یعنی «ارحمنی بما أنی مؤمن» (به من از آن جهت که مؤمن هستم، رحم نما) و «إرحم کل مؤمن» (به تمام مؤمنان رحم آر) تقریباً دعاکننده بین مأثور که لفظ دعا به محو انفراد و ضمیر مفرد ذکر شده و بین مقصود که همه مؤمنین و مؤمنات و نجات همه آن‌ها است (که رجحانش معلوم است) جمع کرده و با این قصد، دیگر ایرادی هم بر او وارد نیست.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • بهترین اعمال برای کسب بیشترین بهره‌مندی از ماه رجب
  • اعمال ماه رجب اساس و محور بندگی در راه خدا است
  • چه کنیم تا بیشترین بهره‌مندی را از ماه رجب کسب کنیم ؟
  • نماز ماه رجب که پیامبر برای اجابت دعا سفارش کردند
  • لغو برنامه‌های تجمعی در آستان عبدالعظیم‌حسنی‌(ع)
  • اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا در حرم سیدالکریم(ع)
  • میراث مجلس دهم برای یازدهمی‌ها
  • جای امام خالی
  • مراسم دعای کمیل و دعای ندبه این هفته در حرم عبدالعظیم (ع) برگزار نمی شود
  • فردا تا ساعت 22 درهای حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) باز خواهد بود
  • دعای ندبه تا اطلاع ثانوی در بهشت زهرا برگزار نمی شود
  • درهای حرم عبدالعظیم (ع) تا ساعت ۲۲ باز خواهد بود
  • حرم حضرت عبدالعظیم (ع) این هفته مراسم دعای کمیل و دعای ندبه ندارد
  • تعویق مراسم تحلیف ریاست جمهوری افغانستان تا ۹ مارس
  • دعای شهید خرازی قبل از شهادت چه بود؟
  • توصیه‌های آیت‌الله بهجت (ره) در زمان شیوع بیماری و رواج بلا چه بود؟
  • دعای هر روز ماه‌ رجب با نوای میثم مطیعی/ صوت
  • دعای ماه رجب را هر روز با حضور قلب بخوانیم / همه خیرها از جانب خداست
  • نماز مستحبی ماه رجب که پیامبر برای اجابت دعا سفارش کردند
?>