Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@22:54:51 GMT

طبل‌زنی طبس، آیینی به قدمت یک قرن از شب‌های رمضان

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۳۵۸۱

طبل‌زنی طبس، آیینی به قدمت یک قرن از شب‌های رمضان

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان ‌جنوبی اظهار کرد: سنت حسنه طبل‌زنی بیش از 100 سال است که در سحرها و افطارهای ماه مبارک رمضان در طبس رواج دارد.

فریبا کاهنی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: در ماه مبارک رمضان  مراسم طبل‌زنی در دو نوبت سحر و افطار در شهرستان طبس اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هر بار اجرا، به مدت ده دقیقه تا یک ربع و هر نوبت شامل سه بار به فاصله یک ساعت از مرتبه قبل نواخته می‌شود، افزود: این موسیقی با ضربات هماهنگ زمان باقیمانده به اذان را اعلام می‌کرد و در پایان یک بخش کوتاه داشت که ریتم آن به هم ریخته بود و مردم با شنیدن آن متوجه می‌شدند که زمان کوتاهی به اذان مانده است.

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان ‌جنوبی با اشاره به اینکه پس از اجرای این موسیقی، توپ خاصی به نام زنبورک(شمخال) به صدا در می‌آمد، تصریح کرد: به برگزارکنندگان این عمل زنبورک‌زن و نقاره‌زن می‌گفتند و تمامی این کارها در بیشتر مناطق به صورت موروثی صورت می‌پذیرفت و به ندرت غریبه‌ای وارد این کار می‌شد.

کاهنی ادامه داد: زمان اجرای طبل‌زنی، به کمک ساعت‌های آبی (شامل تشتی بزرگ و فنجان مسی متوسطی که ته آن سوراخ ریزی داشت)، مشخص می‌شد و صدای پر طنین این طبل‌ها با ترتیبی موزون و دلنشین خاطره نقاره‌زنی بارگاه امام هشتم(ع) را در یادها زنده می‌کرد.

وی با بیان اینکه این سنت حسنه بیش از  100 سال است که رواج دارد، اظهار کرد: طبل‌نوازان طبق وقف‌نامه، مقرری دریافت می‌کنند که وقف‌نامه آن در اداره‌کل اوقاف شهرستان طبس موجود است.

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان ‌جنوبی یادآور شد: آیین و مراسم طبل‌زنی در شهرستان طبس به شماره 189 در تاریخ 17 بهمن ‌ماه 89 در فهرست آثار میراث معنوی(ناملموس) کشور به ثبت رسیده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طبل زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۳۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل

حسن محمدی ادیب گفت: نمایشگاه یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی استان اردبیل همزمان با نخستین همایش بین‌المللی موزه‌ها در محل نگارخانه خطایی مجموعه جهانی و تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی دایر می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان اردبیل افزود: یادگارهای آیینی، بخشی از نشانه‌های تمدنی اقوام گمشده تاریخ است و کارکردی آیینی و مذهبی داشته و در ارتباط با ادراک انسان مورد استفاده مردم دوره‌های گذشته قرار گرفته‌ و بیشتر در یادمان‌های مذهبی به ویژه معابد و گورهای باستانی قرار داشته‌ است.

به گفته او، اشیایی چون ظروف مختلف در اشکال ریتون، پیکرک و مهره‌های گوناگون که جنبه مقدس داشته و در مکان‌های مذهبی و گورها کشف شده‌اند جزو این آثار است و بخشی از یافته‌های باستان‌شناسی دوره‌های پیش از تاریخ و بعد از آن را تشکیل می‌دهد و همزمان با نخستین همایش بین‌المللی موزه‌ها برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می‌شود.

اَردَبیل یا اَردِبیل به‌معنای «شهر مقدس» یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان اردبیل است و در شمال غربی ایران در منطقه آذربایجان قرار دارد و این شهر پیش و پس از اسلام، مرکز آذربایجان بوده‌است و در طول تاریخ، به نام‌های گوناگونی از جمله «دارالارشاد»، «دارالملک»، «دارالعرفان»، «دارالامان» ملقب بوده‌است و به‌ علت قرار داشتن در مسیر جادهٔ ابریشم، از رونق اقتصادی بسیار خوبی برخوردار بوده‌ است.

شهرت و اهمیت اردبیل فقط نه به علت اینکه چند تن از پادشاهان ایران آن شهر را قرارگاه خود ساختند، بلکه بیشتر از آن لحاظ است که موسس سلسله صفویه یعنی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از این‌جا برخاسته و بعد از ترویج مذهب و حاکمیت تشیع در ایران، در اردبیل به خاک سپرده شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان
  • کشف و ضبط سه دستگاه فلزیاب در کبودارهنگ و اسدآباد
  • کشف سه دستگاه فلزیاب در کبودراهنگ و اسدآباد
  • جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی سلماس برگزار می‌شود
  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم