Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@06:04:37 GMT

یک‌سوم جمعیت بالای ۳۰ سال ایران فشارخون دارند

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۷۴۰۰۲

یک‌سوم جمعیت بالای ۳۰ سال ایران فشارخون دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از فشارخون بالا به عنوان یکی از تهدیدات جدی در حوزه سلامت نام برد و گفت: فشار خون بیماری است که به صورت خزنده و خاموش حرکت کرده و معمولاً در بیماران نشانه یا علائم بالینی خیلی واضح ایجاد نمی‌کند.

دکتر نوید دانایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: فشارخون بالا یکی از جدی‌ترین زمینه‌های بروز دیگر امراض و خصوصاً بیماری‌های کلیوی و سکته‌های قلبی و مغزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اذعان به اینکه یک‌سوم جمعیت بالای ۳۰ سال ایران به این بیماری دچار هستند، خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد مبتلایان به این بیماری معمولاً از بیماری خود خبر ندارند، ضمن اینکه بیش از نیمی از آنها نیز که از فشارخون خود مطلع‌اند به موقع به‌دنبال اقدامات درمانی و یا حداقل درمان مؤثر خود نمی‌روند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه این مبتلایان معمولاً وقتی عوارض بیماری خود را نشان می‌دهد به پزشک مراجعه می‌کنند، افزود: بسیاری از کسانی که دچار این بیماری بوده و از آن بی‌خبرند بعد از ظاهر شدن عوارض و بروز سکته‌های قلبی و مغزی و یا نارسایی‌های کلیوی، تازه در صدد درمان برمی‌آیند که همین ویژگی‌ها سبب شده که این بیماری به صورت خاموش سالانه منجر به مرگ و یا بروز عوارض جدی برای مبتلایان به این بیماری خطرناک شود.

وی از فشارخون به عنوان عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها و یکی از جدی‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامت جامعه یاد کرد و افزود: متأسفانه اغلب افراد جامعه و مبتلایان به فشارخون بالا از بیماری خود شناخت و آگاهی ندارند و به همین عدم‌اطلاع سبب می‌شود که مراقبت‌های منظمی دریافت نکنند.

نوید دانایی با اشاره به پویش ملی کنترل فشار خون از آن به عنوان تلاش و بسیج عمومی برای شناسایی بیماران و مقابله با عوارض این بیماری نام برد و گفت: هدف از این برنامه ارتقا سطح آگاهی‌های عمومی از این بیماری خاموش با هدف افزایش مراقبت‌های فردی و پیشگیری از گسترش این بیماری است.

این پزشک فوق‌تخصص از تغییر سبک زندگی و تغذیه درست به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری نام برد و گفت: با تغییر سبک زندگی می‌توان تا حد زیادی از این بیماری و بیماری‌های قلبی و.. را کنترل کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه مراحل اجرایی این طرح از ۲۷ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود ادامه داد: البته پویش ملی کنترل فشار خون چند روزی است که کلید خورده و در استان نیز مسؤولان از آن استقبال خوبی داشتند.

دکتر دانایی از طراحی سامانه خود اظهاری اعلام فشار خون خبر داد و گفت: هدف ما این است که فشار خون همه افراد بالای ۳۰ سال را در این سامانه ثبت کنیم.

این عضو هیئت علمی علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به این سامانه فشارخون خود و اطرافیان خود را در سامانه مذکور ثبت کنند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فشار خون بالا منطقه سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۴۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش دمای هوا در استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛ سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه فعالیت سامانه ناپایدار در استان همچنان تا اوایل وقت فردا ادامه دارد، پیش بینی کرد: تا اواسط هفته آینده جوی پایدار بر استان حاکم خواهد شد.
لیلا امینی افزود: فعالیت این سامانه امروز به صورت ابرناکی، گاهی مه آلودی هوا و وقوع تند باد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود و احتمال بارش باران و رگبار پراکنده بهاری توأم با رعد و برق، در مناطق مستعد احتمال تگرگ و تنش دمایی وجود دارد.
وی ادامه داد: اوج فعالیت سامانه امروز و در مناطق شمال و شرق و تا حدودی جنوب استان خواهد بود.
لیلا امینی گفت: کماکان آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب‌های محلی و طغیان رودخانه فصلی به ویژه در مناطق شمال و شرق استان مورد انتظار است.
رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه بیشینه دما در ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق به ویژه شرق و شمال استان بین سه تا پنج درجه کاهش دارد، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۲۳ درجه سلسیوس بالای صفر و کمینه آن بامداد فردا به ۱۰ درجه سلسیوس بالای صفر می‌رسد.
وی ادامه داد: خور و بیابانک با بیشینه دمای ۲۵ درجه سلسیوس بالای صفر و خوانسار با کمینه دمای چهار درجه سلسیوس بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خواهند بود.
لیلا امینی گفت: تحکیم انواع سازه‌ها، نداشتن صعود به ارتفاعات، کوهنوردی و گردشگری، نداشتن توقف در بستر مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها، محافظت از محصولات کشاورزی، هر نوع اقدام احتیاطی دیگر با توجه به فصل بارش، اقدامات لازم توسط مسئولان جهت لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و مدیریت راه‌ها، مدیریت کوچ عشایر و صنعت کشاورزی توصیه می‌شود.

دیگر خبرها

  • سردار آزمون در رم هت‌تریک کرد | آمادگی بالای ستاره ایرانی را ببینید + ویدئو
  • کاهش دمای هوا در استان
  • ۹۸ درصد جمعیت روستاهای بوشهر از راه آسفالته بهره مند شدند
  • ۹۸ درصد روستاهای بوشهر راه آسفالت دارند
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو
  • دیدار مدیران اداره کل بیمه سلامت با نماینده ولی فقیه در استان
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • شایع‌ترین بیماریهای متقاضیان حج تمتع خراسان رضوی فشارخون و دیابت است
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • اجرای طرح توانمند سازی مردم شهر جغتای مقابل بیماری فشارخون