Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رييس شوراي راهبردي روابط خارجي گفت: اگر آمريکا بخواهد به هر نحوي مداخله نظامي کند، ايران براي پاسخ‌گويي محکم کاملا آماده است و آمريکايي‌ها هم خودشان اين را به‌خوبي مي‌دانند.

به گزارش شوراي راهبردي روابط خارجي، «سيدکمال خرازي» در گفت وگو با شبکه خبري فرانس24 رويداد اخير در آب‌هاي عمان براي تعدادي از نفت‌کش را مشکوک توصيف کرد و افزود: بايد براي روشن شدن واقعيات تحقيق شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرايط خطرناک کنوني اين قبيل رويدادها ممکن است از سوي طرف سومي براي ايجاد تنش و بي‌ثباتي انجام گيرد.
وي درباره ادعاي رييس جمهوري آمريکا مبني بر آمادگي براي مذاکره با ايران نيز اظهار داشت: هدف او اين است فشارهاي بيشتري بر ايران وارد کند. تلفن کردن به وي هيچ فايده‌اي ندارد زيرا با کره شمالي هم به نتيجه‌اي نرسيد.
رييس شوراي راهبردي روابط خارجي با اشاره به فرصت دو ماهه‌اي که ايران براي عمل به تعهدات برجامي خود به اروپا داده است، تصريح کرد: اميدوارم اروپايي‌ها در اين دوماه کاري بکنند تا ايران مجبور نباشد از اين جلوتر برود.ما انتظار داريم اروپا به گونه‌اي عمل کند که توافق هسته‌اي حفظ شود و اقتصاد ايران کارکرد عادي خودش را داشته باشد.
خرازي در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال افزايش تنش بين ايران و آمريکا گفت: واقعيت اين است که شرايط بسيار خطرناکي وجود دارد و مهم است که همه محتاط باشيم تا از هرگونه درگيري اجتناب شود. زيرا به دليل خصومت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي توسط آمريکا در فهرست سازمان‌هاي تروريستي قرار گرفت و ما نيز متقابلاً سنتکام را يک سازمان تروريستي اعلام کرديم.اگر آن‌ها بخواهند کاري عليه ما انجام دهند، خطر درگيري وجود دارد. براين اساس شرايط خيلي حساس است و بايد با دقت عمل کرد.
وي افزود: مشخص است که آمريکا همواره بر ايران فشار وارد کرده است، فراموش نکنيم که آن‌ها حتي يک هواپيماي مسافربري ايران را سرنگون کردند و در اوايل انقلاب در داستان تسخير سفارتشان به ايران حمله کردند که البته هواپيما و بالگردهاي آن‌ها در بيابان‌هاي طبس نابود شد.
رييس شوراي راهبردي روابط خارجي ادامه داد: دشمني آمريکا با ايران چيز تازه‌اي نيست اما در شرايط حاضر آن‌ها فشارهاي اقتصادي شديدي عليه ايران اعمال مي‌کنند و همان‌طور که خودشان هم اعلام کرده‌اند به دنبال تغيير نظام سياسي در ايران هستند. البته در واقعيت آن‌ها به اين هدف نرسيده‌اند، زيرا مردم ايران از بلوغ سياسي بسيار بالايي برخوردار هستند و در برابر فشار آمريکا مقاومت مي‌کنند.
خرازي در پاسخ به سوالي ديگر درباره آمادگي ايرانب راي مواجهه با اقدام احتمالي آمريکا هم گفت: اگر آمريکا بخواهد به هر نحوي مداخله نظامي کند ايران براي پاسخ‌گويي محکم به اقدامات نظامي آمريکا کاملا آماده است و آمريکايي‌ها هم خودشان اين مهم را به‌خوبي مي‌دانند و به همين دليل است که اعلام مي‌کنند نمي‌خواهند با ايران وارد درگيري شوند.
وي در پاسخ به سوالي ديگري درخصوص احتمال بسته شدن تنگه هرمز اظهارداشت: اگر منافع ملي ايران ايجاب کند ما امکان انجام اين کار راداريم. در هر صورت اين به ميزان صادرات نفت و تامين منافع ايران بستگي دارد.
رييس شوراي راهبردي روابط خارجي همچنين درباره حادثه اي که در روزهاي اخير براي چند کشتي در فجيره امارات رخ داده است، گفت: اين اتفاق رويداد مشکوکي است و بايد براي روشن شدن واقعيات تحقيق شود. در شرايط خطرناک کنوني اين قبيل رويدادها ممکن است از سوي طرف سومي براي ايجاد تنش و بي‌ثباتي انجام گيرد. به همين علت انتظار از همه اين است که دقت کنند و تحقيق نمايند تا حقيقت روشن شود و در دام نيفتند.
خرازي در پاسخ به سوالي ديگري مبني اينکه بنابراين آيا شما دست داشتن ايران در اين حوادث را رد مي‌کنيد؟ گفت: قطعا اينطور است. مشخص است که ايران هرگز دخالتي در اين ماجرا نداشته است و ارتباطي با آنچه اتفاق افتاد ندارد و بايد تحقيق شود تا عناصر دخيل در اين حادثه معلوم شوند.
وي در پاسخ سوالي ديگر درباره طرف سومي که ممکن است اين خرابکاري را انجام داده باشد،اظهارداشت: هنوز من اطلاعاتي دراين‌باره ندارم تا بتوانم درباره آن صحبت کنم. به همين علت است که تاکيد مي‌کنم بايد تحقيق شود تا عناصر درگير در اين حادثه مشخص شوند.
رييس شوراي راهبردي روابط خارجي همچنين درخصوص اقدامات اخير ترامپ اعم از تشديد فشارهاي اقتصادي، و دادن شماره تلفن براي تماس با ايران و اينکه آيا مي‌توان به اين اميد داشته که به کاخ سفيد تلفن شود؟، يادآور شد: قطعا اين اتفاق نمي‌افتد و به وي تلفن زده نمي‌شود. فراموش نکنيد رييس جمهور ترامپ علاقه‌مند‌است به هر قيمت که شده با همه ملاقات کند و عکس يادگاري بگيرد و براي خودش تبليغ کند.
خرازي ادامه داد: ما نمي‌توانيم به آمريکا اعتماد کنيم، فراموش نکنيد که آن‌ها از توافق هسته‌اي خارج شدند. آن‌ها قوانين بين‌المللي را نقض کردند، زيرا اين توافق هسته‌اي با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل تأييد شده بود و خود آمريکايي‌ها نيز به آن راي داده بودند.
خبرنگار فرانس 24 در ادامه سوال کرد: ولي چرا بايد دست دراز شده وي را رد کرد و ارتباط نگرفت؟ وي قبلا اين کار را با کره شمالي کرده است؛ زيرا ايران در برابر اين شرايط سخت و فشارهاي اقتصادي و نظامي که از آن گفتيم، شايد مطلوب باشد که پاسخ مثبت دهد و بگويد که باشد گفت وگو کنيم؟
خرازي پاسخ داد: هدف او اين است فشارهاي بيشتري بر ايران وارد کند. تلفن کردن به وي هيچ فايده‌اي ندارد زيرا با کره شمالي هم به نتيجه‌اي نرسيد.
رييس شوراي راهبردي روابط خارجي در پاسخ به اين سوال که آيا شما فکر مي‌کنيد که به طور اساسي، دونالد ترامپ يا اطرافيان وي مي‌خواهند با ايران جنگ کنند؟ آيا شما عمق اين انديشه را باور داريد؟ گفت: آن‌ها مي‌خواهند شرايطي را ايجاد کنند که نظام سياسي ايران عوض شود که موفق نخواهند شد؛ همچنان که ادعا کردند که در چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران، نظام ايران سقوط خواهد کرد و ديديم چنين نشد و آن‌ها مي‌بينند که مردم ايران با وجود همه فشارهاي اقتصادي از کشور خود دفاع کرده و استقلال کشور را حفظ کرده اند.
خرازي در پاسخ به سوال ديگري درخصوص اقدمات اخير ايران در کاهش تعهدات برجامي و مهلت دوماهه به اروپاييها و اينکه آيا ممکن است در نهايت ايران نيز به نوبه خود از توافق هسته‌اي بيرون برود، گفت: اين حق ايران مطابق با متن توافق هسته‌اي است که در صورتي که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند برخي از تعهداتش را کاهش دهد، اين حق بر اساس توافق هسته‌اي براي ايران به رسميت شناخته‌شده است. اين ها دو موردي هستند که مي‌تواند آغازي براي اين کار باشند. دو ماه به کشورهاي اروپايي فرصت داده‌شده است.
وي ادامه داد: متاسفانه اين کشورها با وجود موضع‌گيري سياسي در حمايت از اجراي توافق هسته‌اي، اقدام محسوسي انجام ندادند تا مشکلات بانکي و مبادلات تجاري حل شود. اين دوماه زماني است که اروپا مي‌تواند اقدامي بکند. اروپا هنوز سازوکار اينستکس را عملياتي نکرده است. اميدوارم اروپايي‌ها در اين دوماه کاري بکنند تا ايران مجبور نباشد از اين جلوتر برود. البته اين بدان معنا نيست که ما مي‌خواهيم از توافق هسته‌اي خارج شويم بلکه برعکس از يک حق مصرح در توافق هسته‌اي حکايت دارد. ما انتظار داريم اروپا به گونه‌اي عمل کند که توافق هسته‌اي حفظ شود و اقتصاد ايران بتواند کارکرد عادي خودش را داشته باشد.
رييس شوراي راهبردي روابط خارجي در پاسخ به اين سوال که اگر در پايان اين شصت روز خواسته‌هاي ايران برآورده نشود، آيا ايران از توافق هسته‌اي خارج مي‌شود؟ ، گفت: ايران تمهيدات ديگري را اتخاذ خواهد کرد که بر اساس آن از اجراي برخي تعهدات ديگرش کاسته مي‌شود. اين به معني خروج از توافق هسته‌اي نيست.
خبرنگار فرانس 24 در ادامه سوال کرد: شما از اروپايي‌ها نااميد هستيد. وزير امور خارجه فرانسه از «واکنش بد» تهران انتقاد کرده است و از شما دعوت کرد بلوغ سياسي خود را نشان دهيد و به اثبات برسانيد. آيا شما اساسا فکر مي‌کنيد اروپايي‌ها که مي‌گويند مي‌خواهند از توافق حمايت کنند و آن را نجات دهند، در نهايت به اينجا رسيده اند که اين توافق نمي‌تواند ادامه حيات دهد بي‌آنکه اين موضوع را به زبان بياورند؟ اظهار داشت: بله در واقع، ما از رفتار اروپايي‌ها نااميد شده‌ايم.
خرازي عنوان کرد: ما انتظار داشتيم که کشورهاي اروپايي صادقانه به تعهداتي که در قالب توافق هسته‌اي پذيرفته اند، عمل کنند و در اين راه تلاش کنند؛ اما چند سال از توافق هسته‌اي مي‌گذرد و مي‌بينيم که روابط بانکي و تجاري بين ايران و اروپا برقرار نشده است و در نتيجه، اين وضع نااميدي زيادي در ايران ايجاد کرده است. آنچه ما مي‌خواهيم و انتظار داريم اين است که اروپا با اقدامات جديدي اين تاخير را جبران کند.
رييس شوراي راهبردي روابط خارجي در پاسخ به سوالي ديگري درخصوص اينکه براي اين کار دير نيست؟ گفت: بي شک هنوز براي اروپا زمان وجود دارد که اقدامي محسوس انجام دهد و گام اول اين است که اينستکس عملياتي شود. در واقع اين سازوکاري است که اجازه مي‌دهد روابط تجاري ايران و اروپا تا حدي برقرار شود.
خرازي در پاسخ به سوال ديگر درباره محکوميت يک زن ايراني به جرم جاسوسي به 10 سال حبس و اينکه آيا اين پيامي به اروپاست، پاسخ داد: نه اصلا اين طور نيست. به طور طبيعي هر کشوري در قبال شهروندانش اگر جرمي از جمله جاسوسي مرتکب شوند از حقوقي برخوردار است و مي‌تواند آنها را تحت پيگرد قرار دهد.
وي توضيح داد: فعلا پرونده‌اي نزد دادگاه مفتوح است تا ميزان محکوميت وي تعيين شود. تاکيد مي‌کنم اين حقوق عادي هر کشوري است. در فرانسه هم اگر ببينيد يک نفر براي يک قدرت خارجي کار مي‌کند شما هم قطعا وي را بازداشت مي‌کنيد. اين حقوق هر کشوري است و ما انتظار داريم ديگران در حقوق داخلي ايران مداخله نکنند.
سيام*3061*2021**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۷۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم

به گزارش خبرآنلاین "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

به نقل از ایسنا با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.
اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898547

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • تثبیت قدرت ایران در خاورمیانه/ هیچ اقدامی علیه منافع ملی ما بی پاسخ نخواهد ماند
  • روسیه: به اقدامات تحریک‌آمیز لهستان پاسخ می‌دهیم
  • مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟ | پاسخ یک مقام آگاه
  • توافقی که رد شد؛ پاسخ حماس که موجب عصبانیت مصر، آمریکا و حتی قطر شد + جزئیات
  • ارتش آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید دشمنان است
  • عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت
  • عباس زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت
  • عباس زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت/ پاسخ ایران می‌تواند شکل و اشکال متفاوت داشته باشد/ کشوری که صلح بخواهد نباید از جنگ بترسد